Vauvojen neuvolakuulumiset

Uh, itselleni on varmaan jäänyt kammo täysmaitoa kohtaan ( onko se nyt ns. punainen maito ) Sveitsistä.
Onneksi tytölle maistuu kala, joten saa varmaan hyviä rasvoja siitä.
 
Mun appivanhemmat juo punaista maitoa, mitä oon aina jotenkin pienin puistatuksin seurannut. Lapsen kohdalla eri asia, mutta että ihan lasikaupalla punaista maitoa kurkusta alas aikuisena... huhhuh. En pystyisi.
Oltiin muutama viikko sitten ravintolassa ja pyysin tytölle maidon juomaksi - no, sehän oli tietysti rasvatonta. Typykän ilme oli näkemisen arvoinen kun otti huikan :wtf:. Hyvin huomaa mihin on tottunut... :joyful: Kun aikanaan siirrytään siiihen rasvattomaan niin pitää varmaan totuttaa hitaasti ja asteittain.
 
Joku mietti viime sivulla miksi Suomessa suositellaan rasvatonta maitoa. Rasvaisemmista maidosta tulee turhaan tyydyttynyttä rasvaa ja Suomessa on sen verta kansantauteja, että halutaan pienestä alkaen koulia verisuonia terveellisempään suuntaan. Sit laitetaan öljylisä, et saa riittävästi hyvää rasvaa. Nää on näitä kun aina herättää keskustelua. Mä luulen, että meidän pienikokoinen tyttö saa ykkösmaitoa, itse juon rasvatonta ja mies haluaisi kevytmaitoa. Kaupassa kävijä päättää mitä juodaan. Ostan yleensä eri lajeja.
 
Tässä rasvakeskustelussa on tosiaan kahta koulukuntaa ravitsemustieteilijöiden kesken ja sopivalla uutisoinnilla saadaan kansalaiset ihan sekaisin ja kadottamaan maalaisjärki koko touhussa. Mun mielestä tänä "rasvattomana" aikana on hyvä miettiä myös, kuinka loppuun asti prosessoituja esimerkiksi maitotuotteet on: mitä enemmän poistetaan maidon luontaista rasvaa, sitä enemmän myös katoaa hiven- ja kivennäisaineita. Täysmaito tosin vielä käsitellympää kuin rasvaton maito, meijeriin tuleva maito käsitellään rasvattomaksi ja maitorasvaksi. Täysmaitoon saadaan tietty prosentti siis lisäämällä maitorasvaa tietyn verran. Huh mitä touhua! Miten meistä 70- ja 80-luvun lapsista kasvoi näinkin terveitä yksilöitä? Meillä juodaan rasvatonta maitoa, leivonnassa ja ruoanlaitossa käytän voita sekä oliivi- ja rypsiöljyä. Kalaa, lihaa, kanaa ja kananmunia, paljonpaljon kasviksia ja juureksia, marjoja ja ainoastaan täysjyvätuotteita sekä kohtuullisuus ja tervejärki. Suklaapala ja toinenkin satunnaisesti (äidille siis). Hyvä tuosta ihmisen alusta tulee!
 
Nimenomaan terve järki ja kohtuullisuus... niillä pärjää parhaiten. Itellä takavuosilta kokemusta hillittömästä sokeriaddiktiosta sekä toisena ääripäänä ihan överiksi menneestä ortoreksiasta / hiilarinillityksestä. Olin muuten ihan pirun ahdistunut silloin. Tavallaan aika karua että noista pääsin kunnolla eroon vasta lapsen myötä, kun tuli vähän muuta ajateltavaa :wink
Tuohon maitorasvakeskusteluun liittyen - meillä on käytössä nimenomaan luomumaito sen takia, kun sitä ei ole homogenoitu. Sen pitäisi olla suolistoystävällisempää, kun rasva- ja valkuaispartikkelien imeytymisominaisuuksia ei ole homogenoimalla muokattu. Tiedä tuota sitten miten iso vaikutus sillä nimenomaan on, mutta ainakin kaikki muksun vatsaoireet lakkasivat kun siirryttiin korvikkeesta kokonaan luomumaitoon. Viljoja epäiltiin oireiden syyksi sitä ennen mutta nyt käy vehnät ja rukiit ihan ilman ongelmia.
 
Meillä kans toi luomumaito näyttää menevän hyvin, tosin kakka on nyt ihan vaaleeta... Mikä korvike teillä oli käytössä? Meillä oli se little baby organic.

Ja sama juttu on muuten viljojen kanssa, et jossain välissä näytti, et 4-viljan puuro ei sovi, mut eilenkin nakersi rukiista näkkäriä eikä mitään.
 
Meillä kans luomumaito, joku päivä tossa oli tavallista kun kaupasta oli luomu loppu, ja tuntu et ei menny niin hyvin alas ku luomu. Tiedä sitte maistoiko tosiaan eron.
Mä en oikein usko noihin "hyviin ja huonoihin" rasvoihin. Uskon puhtaisiin raaka-aineisiin ja lisäaineettomuuteen. Meillä siis leivän päälle menee voi ja ruoanlaitossa oliiviöljy ja kunnon kerma. Ja omat kolesteroliarvot ainakin todistetusti parani reilusti kun vaihdoin kokonaan kevyttuotteet ns. tavallisiin. Enkä ihan täysin kyllä usko niiden arvojen syyllisyyteen.
 
Oho jäi kesken! Siis syyllisyyteen sydän- ja verisuonitaudeissa. On montaa eri tutkimustulosta tosta aiheesta.
 
Meillä kans toi luomumaito näyttää menevän hyvin, tosin kakka on nyt ihan vaaleeta... Mikä korvike teillä oli käytössä? Meillä oli se little baby organic.

Meillä oli ens Omneo, sitten NAN H.A., ja viimeisenä ihan normi NAN 1 ja 2. Tavallista NANia yritettiin aiemminkin mutta ei sopinut ennenkuin joskus loppusyksystä. Miksiköhän en edes harkinnut luomukorvikkeita siinä kohtaa...? :oops:
 
Ketjun teemaan "neuvolakuulumiset" tää nyt ei ihan osu, mutta melkein: keskoskontrollit on nyt sitten ohi ja ihan vaan niillä tavallisilla neuvolakäynneillä jatketaan. Jippii :smiley-bounce012 Jollei mitään erityistä ilmene, keskos-spesiaaleina juttuina on tulossa enää 2v ja 5v iässä neurologin tutkimukset (perussettiä alle kiloisina syntyneille).
Ja ne viralliset 1v mitat lasketun ajan mukaan katsottuna oli 74,2cm ja 8165g. Mittapäivänä oltiin kyllä jo kolme viikkoa yli tuosta päivämäärästä, mutta ei se oo niin justiinsa.
 
Neuvolakuulumisia meiltä: Tyttönen on 71 cm ja 7650 g kevyt hippiäinen. Päällä mittaa 45 cm. Sai kaikki 3 rokotetta kerralla, hyvin meni. Kävely sujuvaa, syö hyvin ja nyt on ryhtynyt nukkumaan paremmin ja ollut reilun viikon ilman yötissiä. Muutaman sanan sanoo. Enemmän keskittyy kyllä tuohon kävelyyn, kiipeämiseen ym. Kaikki hyvin :)
 
Takaisin
Top