Vauvavakuutukset

Jenni74

Puuhakas puhuja
Hei
Nyt kyselisin vauvavakuutuksista. Itse olen ihan kahden vailla. Eli periaatteessa en pidä ideasta että yritykset rahastavat pelottelutekniikalla, ja me asutaan sentään maassa jossa on ihan ok julkinen terveydenhuolto (verraten muihin maihin). Toisaalta en halua olla tilanteessa että vaavi on kuukauden ikäinen ja vaatii jotain isompaa ja jää sitten jonoon koska ei ole omaa vauvavakuutusta.
 
Eli puhun nyt vakuutuksesta jonka pitää ottaa ennen vauvan syntymää. Syntymän jälkeen voi ottaa sitten oman lapsivakuutuksen, mutta sen voi ottaa vasta kun vauva on 2 kk ikäinen. Tai jotain.
 
Kertokaa viisaammat vanhemmat, oletteko ottaneet ja kannattiko? entä otitte mutta ihan turhaan? jne. Perusteluja myös kiitos. Ja haluan siis tämän pysyvän pelkkänä äänestyksenä ja kertomuksina, eli en missään olosuhteessa halua että syyllistetään niitä jotka ei ottaneet tai jotain muuta tyhmää!
 
HUOM! Saa klikata useampaa vaihtoehtoa!
 
/Jenni74
 
Samaa mieltä edellä kirjoittaneen kanssa. En pidä minäkään siitä, että terveydenhuollolla pelotellaan ja että se yritetään yksityistää.

Minuahan huolestutti ja järkytti, kun ultrasta tuli kotiin LASKU.  Luulin että raskausajan hoidot ja käynnit ovat ilmaisia. Kas, pieneen budjettiin nuo laskuthan oli ihan järkyttäviä. Aloin hirmusesti pohtia sitä ettei ei meillä ole varaa lähteä synnyttämään, tai että siis siihenkin tuhlaantuu rahaa älyttömästi. Entäpäs jos syntyis keskonen tai itse joutuisi sairaalaan?! Se laskuhan olisi taivaissa ja sitä saiskin maksella monta vuotta. Niinpä päätettiin että seuraavalla viikolla käydään kyseleen lapsivakuutusta, olihan laskettuunaikaan kumminkin vielä neljä kuukautta aikaa. (Eipä sitä sitten koskaan ehditty kysellä.)

Vaan kuinkas sitten kävikään.

Mulla alkoi ihan järkky kutina varpaissa, sormissa ja mahassa rv 24. Yritin soitella neuvoja ja et pitäiskö lähteä näytille, mut takas tuli vain vastauksia "syö panadolia, ei liity raskauteen" seuraavalla kerralla "syö panadolia, voi olla raskauden sivuoire." Löysin ite viimein netistä linkin että kutina viittais kohonneisiin maksa-arvoihin ja raskaushepatoosiin. Soitttelin takas. Vastaus: "EI raskaushepatoosia ilmene ennen rv 30:tä."

Niinpäs vain olivat arvot nousseet. Osastolle seurantaan. rv 25 ilman raskausmyrkytyksen ennakko-oireita tuli kouristus, eklampsia, raskausmyrkystyksen pahin muoto. Ja niin sitä mentiin. Pikkunen syntyi, vietti 4kk sairaalassa ja minä 10 päivää ja lasku oli yli 700 euroa. (Koostui siis vuodenvaihteen molemmin puolin, joten maksukatto ei täyttynyt.) Yli puolivuotta sitä makseltiin. Ja päälle vielä bensat, parkkimaksut, kotona keskoskorvike, keskostipat, lääkkeet, jne. Tässä sitä kumminkin edelleen mennään eteenpäin. Todelliset terveydenhuollonkustannuksethan olivat meidän osalta 150 000- 300 000 euroa, että niin. Ja puolivuotta myöhemmin saimme sitten korotetun vammaistuen joka kattoi sairaala-ajan ja menot.

Jos olisi vakuutus niin osa kelakorvauksista jäisi saamatta.

Emme aio ottaa seuraavallekaan vakuutusta.
 
Meilläkin on kovan pohdinnan alla otammeko ko.vakuutuksen. Lähipiirissä ei ole juurikaan kokemuksia, joten kirjoitelkaa ihmiset ihmeessä lisää mielipiteitä..

Joko Jenni olet päättänyt mitä teette vakuutuksen suhteen?
 
Moi

Päätimme ottaa vakuutuksen. Lähinnä pointti on se että jos ottaa pelkän lapsivakuutuksen (2 kkn iässsä) niin jos on ilmennyt jo siihen mennessä jotain ongelmia (atooppinen iho, korvatulehduksia ym) niin ne jää sitten lapsivakuutuksen ulkopuolelle. Mutta jos on ollut vauvavakuutus (eli tämä raskauden aikanen) niin kaikki kuuluu vakuutukseen.

Totesin myös että haluan mennä yksityiselle puolelle miettimättä kustannuksia. Vähemmän jonoja, ja oikeesti vähemmän ikäviä ihmisiä (=muita asiakkaita, laitapuolen kulkijoita ym) joka voi olla aika rankkaa jos on väsynyt sairaan lapsen kanssa. Muistan itse istuneeni 39 asteen kuumeessa terveyskeskusjonossa kun olin pieni, ja lääkäriä ei kuullut neljään tuntiin!!

Näin täällä.
 
Mekin ollaan aika kallistuneita tuon vakuutuksen puoleen. Päätetty ei vielä olla.. Mies käy kaikki lääkärikäynnit yksityisellä ja itsekin suurimmaksi osin. On se sairastaessa vaan helpompi kun ei tartte odotella.. varsinkin kun lapsi kyseessä. Ja tuohan se turvaakin.
 
Täällä otetaan vakuutus, ihan juuri noiden korvatulehdusten ja muiden takia, tällä paikkakunnalla on hyvä neuvola, saa kyllä hoitoa kun sitä tarvitsee.[:)]
 
Moikka!

Me olemme olleet vakuutuksen kannalla koko ajan. Voisitteko kertoa te jotka olette päätyneet vakuutuksen ottamaan, että mistä otitte ja millä perustein? Melkoisen paljon on tarjolla...
 
Hop Hop sitten päätöksiin. Pohjolassa ainakin pitää hoitokuluvakuutusvaraus tehdä 3 kk ennen laskettua ja meillä se menee tänään (LA 6.1.) Otimme sieltä kun muutkin vakuutukset on siellä.
 
Me otetaan se vakuutus juuri noiden korvatulehduskierteiden yms varalta. Ja senkin takia että hoidon saaminen on helmpompaa kun ei tarvi mennä moneksi tunniksi istumaan johonkin Malmin tai Peijaksen päivystykseen vaan voi suoraan painella yksityiselle missä olen ainakin itse henk.koht saanu huomattavasti parempaa palvelua kuin julkisessa terveyden huollossa. Oon tässä jo kilpailuttanu vakuutuksia ja ainakin Pohjolasta (meillä nyt vakutukset siell), IF:lltä, Pohjantähdeltä, ja Tapiolasta ollaan pyydetty tarjoukset. Se voi kyllä olla että jäädään tuohon pohjolaan, Ifillä oli ainakin kalliimat vakuutukset mitä meillä nyt on.
 
ykkösellä oli - virtsarefluksi ja siitä aiheutuneet seurannat estolääkkeet ym jutut. käytiin kait kerran yksityisellä (sunnuntai) lääke hinnaltaan jotain euroja, kaikki tutkimukset ja hoidot tehtiin HUSsissa. vakuutus tuli kalliimmaksi vuodessa ku hoidot vuosien aikana yhteensä...että näin

kakkosen kohdalla päätettiin ettei moista tarvita - infektioastma, keuhkokuumetta ym sairaalahoitoa vaativaa. lääkkeet ym. lisäksi iso syntymämerkki jalassa, jota operoitiin Töölössä kolmesti. näistä kaikista Kelojen jälkeen taisi tulla muutamia kymppeja + poliklinikka maksut, osastoja leikkaushoidot lapsella ilmaisia.

nyt odotellaan kaksosia, eikä oteta edelleenkään kun ei ole tähänkään mennessä tarvittu. vakuutusehdoissa oli kaikenlaista pilipalia, mikä rajasi juttuja ulos. kuitenkin keskoshoidot ym on suomessa huippuluokkaa....eikä niitä missään yksityisissä hoidella kuitenkaan. maksukatto ja ainahan sossusta tiukkaan tilanteeseen voi myös ns.keskiluokkainen perhe hakea harkinnanvaraista vaikkei muuten sossupalveluita käyttäisikään.

ja näin terveydenhuollon työntekijänä voisin todeta, että samat lääkärit ne hoitelee yleisissä sairaaloissa, mitkä sitten yksityisillä keikkaa ym. joskus leikanneet jopa omia yksityisiään yleisissää.

ja minkään korvatulehduksen takia en vakuutusta ja yksityis/erikoislääkäriä kaipaa. tää vakuutushärdelli saa vaan kohta kansan enemmän jakautumaan hyvä/huono-osaisiin
 
Huomioisin ehkä keskusteluun sen, että yksityiseltä hoitoa saa nopeammin.
Esikoisella oli korvakierre, tulehduksia oli 5 vai 6 putkeen ja kuumeilua koko ajan, kunnallisella ei olisi tehty mitään vielä koska katellaan tilannetta (kysyin asiaa sieltä päästäänkö) ja yksityisellä viimeisen tulehduksen yhteydessä käydessämme lääkäri neuvoi heti putkitukseen koska poika koko ajan kipeä. Putkitus ja kitarisojen poisto tehtiin parin viikon kuluessa. Nyt sama juttu nielurisojen kanssa, oireet aivan selvät mutta kunnallisella voisi mennä puoli vuottakin jonottaessa. Yksityisellä olisi päässyt samalla viikolla käynnistä.
Keskimmäisellä ollut infektioastmanoireita flunssien yhteydessä, kyllä on kiitellyt että on päässyt samantien hoitoon eikä tarvitse istua 4h hinkuhengityksen kanssa päivystyksessä.
Toki käynnit pitää maksaa käydessä ja rahat saa takaisin myöhemmin, mutta isompiin ja kalliimpiin toimenpiteisiin saa maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä jolloin maksaa vain omavastuun.
 
me otettiin vauvavakuutus, mentiin ihan normaalisti liikkeestä sitä kyselee ja sieltä sitten sanotiin että asia kunnossa näin.. no sitten meni kolmisen viikkoa niin sieltä tuli kirje jossa sanottiin ettei meille myönnetä vakuutusta koska satun olemaan lihava.. joten ei sitä kaikki ees voi saada.. jos on korkeat veren paineet tai joku pienikin sairaus niin sitä ei myönnetä..

olisin halunnut ottaa sen juuri sen takia että jos jotain sattuu.. mutta kyllä me sitten pärjätään ilman sitäki. [:D]
 
rock^peijpe: muista että voit edelleen ottaa lapsivakuutuksen sitten kun vaavi on syntynyt! Silloin ei sun terveys vaikuta.
 
Joo, oli muuten aika tyhmää. Tupakointi on toinen joka on sellainen joka heti aiheuttaa vakuutuksen eväämisen. Tilanne minulla oli se, että tupakka loppui ekaan varhaisultraan, about. No, koska olin käynyt neuvolassa, niin kortissa lukee yleistiedoissa että tupakoin raskauden aikana. Tosin tarkastuksissa on sittemmin merkitty että savukkeita - kpl (viiva=nolla). Kysyin jos niitä yleistietoja vois muuttaa, se sanoi että ei. No tästähän syntyi soppa. Olin if:in konttorissa ja virkailija jopa soitti jonnekin jossa selvitettiin että jos kerran lukee siinä tarkastuksessa että nolla, niin se on ok.
 
Laitoin hakemuksen menemään neuvolakorttikopion kanssa. Sieltähän ne sitten soitti. Mun piti vielä kirjoittaa sähköposti missä esitän miten tämä meni, milloin kävin neuvolassa, milloin lopetin jne jne...
 
Ja huom! En ole koskenutkaan tupakkaan sen jälkeen!! Näin tosin unta tänä yönä että tupakoin ja että se oli ällöä!! [:'(]
 
Tarkkoja noi pikkujutut.
 
 
nii kyllä me se sitten otetaan varmaankin 2kk ikäsenä.. olis ollu kiva ottaa se nytten kun muutenki eka lapsi tulossa eikä mitään tietoo mistään, nii se olis antanu turvaa.. mutta ei voi mittää.. [:)]

mäki poltin ennen raskautta, mutta en sitten kun oli eka neuvola.. lopetin sen samantien kun plussasin. että sen ei ainakaan mun päätökseen pitäis vaikuttaa..
 
ihan pakko kommentoida tähän "pääsee heti" "tehdään heti" ym ajatukseen. ei mulla lapset ole ainakaan vielä niin kiireellistä hoitoa vaatineet että heti on pitänyt toimenpiteitä ym leikkauksia tehdä. kerran on infektioastman ja yökohtauksen vuoksi menty ambulanssilla ja sekin tuli kyllä "heti". mistä moinen ajatus onkaan lähtenyt liikkeelle, että nykyään on niin vaikeaa odotella vuoroaan jossain päivystyksessä, en kyllä tosin edes pahamaineisemmissakaan ole joutunut 4 tuntia odottamaan.
mitä se edes hyödyttää vaikka heti vastaanotetaan, ei ne lapset kivut lopu ku seinään siltikään, jos on kuumeessa ja särkyjä esim.
en mä toisaalta ihmettele, että nykyyhteiskunnassa ihmisten onkin niin vaikeeta odotella vuoroaan ja palvella pitäisi "heti" jos lapsesta lähtien sitä edellytetään.

joo siis ihan mun mielipide vaan mutta saakait sitä ihmetellä.
 
Emme ottaneet vakuutusta, en näe sitä tarpeelliseksi. Ainakaan itse en ole joutunut odottelemaan koskaan tuntikausia lääkärille pääsyä jos on todellinen tarve ollut, jos hätätilanne lapsen kanssa tulee niin hoitoa kyllä saa ihan julkisiltakin. Ja omalääkärisysteemikin on ihan toimiva ja hyväksi koettu ainakin omalla asuinalueella, lääkäri on tullut tutuksi, on mukava ja luottavaisin mielin sinne lapsenkin sitten vien jos tarvetta ilmenee.
 
Me otettiin vauvavakuutus Pohjolasta, ja vaihdettiin samalla kaikki muutkin vakuutukset sinne. Pohjolassa tuo sama vakuutus on voimassa 65-vuotiaalle asti eikä siitä näin ollen voida rajata mitään sairauksia pois. Mies tykkää muutenkin, että vakuutusasiat on kunnossa (meillä on kyllä varmaan kaikki mahdolliset vakuutukset [:D]) ja sitten meidän geenien perusteella vauvalla on iso riski atopiaan/allergiaan/astmaan ja tämänkin takia haluttiin, että päästään sitten tarvittaessa yksityiselle. Ja jos tuo tulokas isäänsä tulee, niin kunnon tapaturmavakuutuskin on tarpeen. Muutenkin mietittiin, että täällä pääkaupunkiseudulla on kiva, jos ei tarvitse istua pienen lapsen kanssa tuntitolkulla odottamassa hoitoon pääsyä. Mutta toivotaan, että vakuutus osoittautuu "turhaksi" ja vauva mahdollisemman terveeksi. [:)]
 
Mä olen ainakin ite henk.koht saanu sen verran törkeetä palvelua julkisessa terveyden huollossa et ei paljon nappaa mennä istumaan noihin päivystyksii. Neuvolassa kyllä käyn julkisella puolella, mutta luojan kiitos se ei oo meijän terkan yhteydessä. Ja sen takia että Hakunila, Tikkurila ja Länsimäki kohtelee "asiakkaita" töykeesti niin ei paljon hotsita enää soitella niihin. Peijakseen kun vietiin junnu niin kyllä siellä komeesti kuus tuntia vierähti odotellessa. Yksityisellä oon saanu huomattavasti parempaa kohtelua, tosin löytyy sieltäkin eräs tohtori jonka hoitoon en enää halua, eli ei se yksityisenkään lääkäri aina mikään huppu tohtori automaattisesti ole. Mutta itse en enää meijän julkiseen terveydenhuoltoon mene. Katotaan asiaa uudelta kantilta jos tässä joskus vaihtaa vielä vaikka paikkakuntaa jos siellä sietten julkinen puoli toimisi paremmin kuin täällä.
 
Hei,

tilanne on todellakin se, että vakuutus pitää varata viimeistään 3kk ennen lapsen syntymän laskettua aikaa. Varausmaksu on hieman alle sata euroa, ja se vähennetään sitten ensimmäisen vuoden lapsen vakuutusmaksusta.

Vertailin monia vakuutuksia ja Tapiolalla oli keskittäen paras hinta ja palvelu. Isoja heittoja minkään vakuutusyhtiön suhteen ei ollut, joten varmasti jokaiselle se oman vakuutusyhtiön lapsivakuutus on paras, koska keskittäjän alennukset ovat kaikilla yhtiöillä jopa 20% luokkaa.

Vaikka julkinen terveydenhoito on Suomessa huippuluokkaa, muistuttaisin, että lapsivakuutuksessakin tärkeä osa on juuri noiden hoitopäivien korvaaminen jos pitää olla sairaalassa pidempään syystä tai toisesta. Pikku puroista syntyy äkkiä joki ja kustannukset karkaavat käsistä. 

Myös se, mikä vaikutti meillä vakuutuksen ottoon oli kotikaupungin koko. Yli 200 000 asukkaan kaupungissa odotusajat julkiselle ovat erittäin pitkiä, vaikka kyse olisi lapsesta. Myös resurssien heikkous suhteessa asukasmäärään tarkoittaa sitä, että kunnallinen puoli ei tee mitään ylimääräistä tutkimusta ellei se ole aivan välttämätöntä. Oman vakuutuksen turvin hoitoa saa niin paljon kuin uskoo tarvitsevansa.

Ja saahan tuon vakuutuksen katkaistuakin. Jos näyttää sille, ettei akuuttia tarvetta hoidolle ole ja lapsi on terve kuin pukki (mikä on tietenkin kaikkien vanhempien toive) voi vakuutuksen lopettaa. 

Lapsivakuutus on meillä ainakin turvaamassa niitä asioita, joihin emme vanhempina voi muuta vaikuttaa ja joita emme voi parhaalla taidollakaan ennakoida.
 
Takaisin
Top