melela: ymmärrän hyvin tuskasi. Imettäminen on paljon hankalampaa kuin olin osannut odottaa. Teen myös itse sitä, että pumppaan yöksi varapullon. Että jos vauva on hermostunut eikä malta imeä tissistä, niin pääsen itse nukkumaan nopeammin. Älä pode mitään huonommuuden tunteita, sehän on jo hienoa, että vauva saa kaikki äidinmaidon hyvät "aineet". Tuossa pumppaamisessa ei oo muuten mitään vikaa, mutta jaksatko sitä kuukausikaupalla? Kun tavallaan pitää tehdä kaksinkertainen työ. Mitä jos yrittäisit harjoitella imetystä päivällä, silloin kun vauva ei itke nälkäänsä jo valmiiksi? Meillä imettäminen lähti sujumaan paremmin näin:
- en yrittänyt antaa lapselle rintaa, mikäli rinta on ihan täynnä (pinkeä) kun vastasyntynyt ei saa siitä kunnolla otetta. Tällöin voit lypsää sitä tyhjemmäksi ja yrittää sitten. Ei tietty kannata pumpata tyhjäksi.
- Rintaa pitää usein vähän muotoilla vauvan suuhun sopivammaksi. En tiedä, näyttikö kätilöt sinulle, mutta puristat sen rinnan ihan litteäksi ja sitten syvälle vauvan suuhun.
- Mikäli vauva imee pelkkää nänniä, vedät sen heti vauvan suusta pois ja korjaat otteen. Yhden päivän meidän vauveli imeskeli nännejä, ku rinnat oli ihan pinkeet ja kipeet. Arvaa, itkikö koko päivän ihan hermona. Nyt kun sulla tulee maitoa jo kunnolla, kuulet vauvan nielemisen ja maidon loiskumisen, mikäli ote oikea. Itse en heti tajunnut tuota, että pitää nimenomaan korjata se ote heti, eikä antaa vauvan imeä väärin. Estää siten vauvan hermostumisen ja rintojen kipeytymisen.
- Jos rinnat menee imemisestä kipeeksi, kannattaa käyttää rintakumia, se helpottaa. Vois muuten muutenkin auttaa sun vauvaa saamaan otteen, jos hän on jo tottunut pulloon?
- Oon huomannu, että toinen rinta on jollakin tavalla parempi vauvan mielestä. Syö nopeammin ja ei alussa kitissyt niin paljon. Kätilö sanoi, että useimmilla vauvoilla on suosikkinsa! Eli nyt jos lypsät muutenkin, niin voithan harjoitella paremmalla rinnalla, jos huomaat, että toisesta sujuu paremmin.
En siis missään nimessä halua sanoa, että sinun pitäisi imettää jne. Nyt vaan kun tämä reilun 3 viikon harjoittelun jälkeen on alkanut meillä sujua paremmin ja oon löytänyt niksejä, jotka on helpottanut, niin oon vaan huomannu, miten paljon helpompaa on ku ei tarvi joka päivä lypsää varapulloa. Jaksamista helpottaa, jos saa imetyksen sujumaan, ainakaan minusta tuntuu nyt siltä. Tsemppiä joka tapauksessa!