Vauvapulinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

melela

Piirimestaruustason postaaja
Nobody tuolla Lokakuun löpinöissä jo puhui, että pitäskö tehä vauvautuneille oma ketju.. Kohtahan meitä "jakautuneita" on enempi, niin ihan hyvä olla ketju erikseen jossa voi jutella vauvan hoitojuttuja ym [:)]
Vielä ois 2viikkoa ja 4päivää laskettuun aikaan.. Toivottavasti ei tarvis niin kauaa enää odotella.. [:)]

Voi hemmetti... Pitäis hakea apteekista toinen satsi lisäravinteita pojalle, koska nykyinen loppuu sunnuntaina kesken, MUTTA: En tiiä kenet pyytäisin lapsenvahdiksi siks aikaa et käyn siellä, en uskalla autolla lähteä koska täällä on TALVI ja mulla kesärenkaat alla, enkä uskalla pakata poikaa vaunuihin ja lähteä hänen kanssa kävellen [&o] Noh, onneks on vielä muutama tunti aikaa miettiä että mitä teen...

Noi yöheräämiset ei kyllä ole mun juttu.. onneks poika osaa jo osoittaa mieltään jos äiti nukkuu liian pitkään.. Viimekin yönä syötin pojan klo 24, ja seuraava syöttö olisi ollut klo 3, muuuuuuuutta meikäläinen nukkui tyytyväisesti klo 5 asti, kunnes sängystä rupesi kuulumaan mielenosoitusta. Kauheeta kun oon huono äiti ja pidän lasta nälkäsenä [:o] Poika vetäisi sitten oikein tyytyväisesti sen 40ml, ja puol tuntia myöhemmin alkoi uusi huutaminen.. tais jäädä vähän nälkä koska upposi vielä reilut 30ml lisäksi.

Mä uskon nobody, että tältä palstalta löytyis vaikka kuinka vapaaehtosia hoitajia jos vaan asuttais sielläpäin. Mä ainakin voisin mielelläni tulla poitsua vahtimaan! [;)] ? ..onks siel niin paljon lunta et autoteilläkin on? ..täällä ainakin tiet on ihan sulana.. tosin lunta on sen verta vähän et alkaa muualtakii jo sulamaan.

Etkä sä mikään huono äiti varmasti ole! ..eikai se pari tuntia heittoa ruoka-ajassa niin kamalan justiinsa ole? Varsinkaan jos poikakin on kerta suht tyytyväisenä nukkunu sinne viiteen.. santsataan sit vähän enempi vaan [:)]

Eipä tuolla nobody niin väliksi ole, oppii odottamaan ja osaahan tuo sun huomios saada, joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa. Ehkä enempi niin päin, että liikaa alataa katsomaan koko ajan, että no niin nyt ois taas syötän aika ja nyt ois se aika ja nyt taas se... Parempi kun antaa vauvan itte ilmaista koska haluaa jotain ja koska on jonku tarpeen [:)]

Nyt paistaa onneks jo aurinko mutta edellistä viestiä kirjoittaessani tuli lunta/jäätä taivaalta ja sen verran liukkaat on nuo tiet etten noilla renkailla uskalla ajaa, ainakaan poika kyydissä..

Yllätyin kyllä siitä että poika on oppinut nyt huutamaan nälkää, mutta silti se olisi kuulemma tarkoitus 3h välein herätellä syömään, tai 4h tunnin jos sitä maitoa uppoisi enemmän kuin 40ml/kerta..

Olisi kyllä kätevää kun saisi täältä aina lapsenhoitoapua kun tarvitsee, mutta sen siitä saa kun asuu täällä landella [8D]

Neuvolassa käyty ja poika painaa "huimat" 2550g, pituutta 45cm [:D] Mun pikku rakas ei ookkaan enää kauheen pieni.. Tai ehkä onkin... tilasin nimittäin muutamat 50cm vaatteet HM nettikaupasta.. ja ne on ihan järkyttävän isot [&o] niinkuin kaikki muutkin 50cm mitkä oon nähny... Höh.. tässä vaiheessa en kyllä ehkä enää viitti ostella noita 44cm vaatteita..

Käytiin ensimmäisellä punnituksella neuvolassa ja painoa perjantain jälestä on ihan 'kotikonstein'on tullut reipas 100g eli tosi hyvin. Saatiin myös vaaka kotiin lainaan että voin syöttöpunnita kun tuota rintahommaa harjoitellaan, äsken penska riipas jo 50ml rinnoista maitoa, on niin epävarma olo vaan että saako se tisseistä mitään että tuo vaaka tuo vähän sitä luottoa homman onnistumiseen.

Oi, tommonen vaaka ois kyllä hyvä olla täälläkin.. mutta tuskinpa meidän neuvolasta saa semmosta lainaan.. 50ml on kyllä aika hienosti, ite en luota että meiän poika ihan noin hurjia lukemia saa imastua.

Perjantaina oli lasketun ajan kontrolli jorvissa, ja hienosti oli painoa 3215g ja pituutta 49cm [:D]

ALKUPERÄINEN: nobody

Voi hemmetti... Pitäis hakea apteekista toinen satsi lisäravinteita pojalle, koska nykyinen loppuu sunnuntaina kesken, MUTTA: En tiiä kenet pyytäisin lapsenvahdiksi siks aikaa et käyn siellä, en uskalla autolla lähteä koska täällä on TALVI ja mulla kesärenkaat alla, enkä uskalla pakata poikaa vaunuihin ja lähteä hänen kanssa kävellen [&o] Noh, onneks on vielä muutama tunti aikaa miettiä että mitä teen...

Noi yöheräämiset ei kyllä ole mun juttu.. onneks poika osaa jo osoittaa mieltään jos äiti nukkuu liian pitkään.. Viimekin yönä syötin pojan klo 24, ja seuraava syöttö olisi ollut klo 3, muuuuuuuutta meikäläinen nukkui tyytyväisesti klo 5 asti, kunnes sängystä rupesi kuulumaan mielenosoitusta. Kauheeta kun oon huono äiti ja pidän lasta nälkäsenä [:o] Poika vetäisi sitten oikein tyytyväisesti sen 40ml, ja puol tuntia myöhemmin alkoi uusi huutaminen.. tais jäädä vähän nälkä koska upposi vielä reilut 30ml lisäksi.

Kuulostaa niin tutulta.. meillä ei enää 40 ml riitä, neiti lauantain 3vko. saa tissiä ja korviketta. maitoa tulee ihan hyvin kuitenkin mutta ei meinaa jaksaa imeä. ollaan ruvettu laittamaan samantien tissin jälkeen 60 ml ja ilman tissiä 80-100 ml.

meillä kans oli noi syöttövälit 3 tuntia nyt paino jo niin hyvin noussu että saa yöt nukkua vähän pidempään. Jos vaan pikku nuhanenä nukkuisi tunnin pidempään. saan pään tyynyyn niin kitinä alkaa. tissille ja pulloa ja nukahtaa, laittaa omaan sänkyyn alkaa kitinä viereen...

yöt haluaa nukkua vieressä ja sillon mä nukun toinen silmä auki. päivisin en oikein osaa nukkua. paitsi tänään koisattiin puoli kolmeen asti, heräsin kun mies tuli töistä kotiin. sekään rassu ei saa nukutuua oikeen öisin kun toinen kukkuu ja tuijottelee. kitinä alkaa kun valot sammuu. tämä viikko miehellä vielä aamuvuoro, eli herätys klo 4 :/

Kuulostaa tosi tutulta nuo yöjutut! Meilläkään vauva ei suostu oikein nukkumaan omassa sängyssä vaan haluaa olla vieressä ja mieluiten tissi suussa. En oo kyllä yhtään tottunu yöheräämisiin eikä mua taida mitkään hormonitkaan tässä auttaa. Oon niin väsy ku yöllä pitäisi imettää että nukahtelen ja herään sit ku tissi on tippunu vauvan suusta ja se alkaa huutamaan. Saatiin homma kuitenki toimimaan vähän paremmin silleen, että mies siirtyi sohvalle. Hän saa sentään nukkua ja minäkin paremmin, kun voin vauvan nukahdettua vetäytyä toiselle puolelle nukkuu, ni ei tarvi jännittää vauvan vieressä nukkumista. Viime yönä vauva heräili tunnin-kahden välein ja söi vielä tosi kauan. Aamulla olin niin väsy että pyysin miestä tekee vauvan aamupesut ja antaa samalla pullosta (oman tuotannon) maitoa, jos hän sitten sillä nukahtas. No, ei nukahtanut, sain itse nukkua puoli tuntia, ni sit poika halus syödä oikein kunnon aamupalan ja imetin reilun tunnin häntä. Meidän poika on aika kova syömään ja painokin oli noussut reilut 300g viikon aikana. Itsellä on vaan vähä heikko olo, ku ei ehdi itse syödä varsinkaan aamuisin paljo mitään ja paino tippuu joka päivä. Tietty painon tippuminen on muuten tosi positiivista, ku mulle sitä ehti kuiteski tulla lähes 20 kg, mutta olo on vaan vähän vetelä. Mutta mitäpä sitä ei tekisi oman rakkaan pienen puolesta ja ei tämä vauva-aika niin kauaa kestä, että pitää nauttia nyt kaikesta [:D]

No niin, mekin päästään vihdoin ja viimein päivittelemään vauvakuulumisia [:)] Sairaalassa on tullut vieteltyä aikaa 2.11.. lähtien ja tänää vihdoin saatiin kotiutumislupa JEE [:)]

Syntymän jälkeen peukkis vietti kaksi päivää teholla tarkkailussa ja maanantaina sain sitten käärön viereen osastolle. Alkuhankaluuksia syömisen ja uupumuksen kanssa oli sen verran, että katsottiin parhaaksi asustaa täällä niin kauan että kaikki on varmasti kunnossa. Tuo vauvan uupumus johtuu äkäisestä maailmaan tulosta ja on ilmeisen yleistä kun synnytys on jouduttu käynnistämään, plus että sintti on niin kovin pieni! Bilirubiiniarvotkin alkoi nousta, mutta onneksi eilisestä lähtien nyt laskusuunnassa. Maanantaina sitten saadaan eka "oikea" labrakäynti bilikontrollin takia[:)]

Maitoa ei pikkuneiti vielä jaksa rinnalta paljoa imeä, mutta onneksi multa tulee sen verran, että saan lypsettyä pulloon, ja sitten tarvittaessa ravitaan vastikkeilla. Ja mikä parasta: eilisestä vauvalle on tullut painoa huikeat 80G!!! Kätilö ei ollut uskoa silmiään enkä kyllä minäkään! Tästä se voimistuminen alkaa [:)] Emokin sai uutta virtaa sumussa vietetyn viikon päätteeksi.

Lueskelen teidän muiden kuulumiset sitten ajan kanssa kotosalla, kunhan sinne ensin tästä ehditään ja vietellään huomenna
ENSIMMÄINEN ISÄNPÄIVÄ [:)]

Kuinka usein teidän vauvoilla on hikka? Rimpulalla on monta kertaa päivässä, onko se ihan normaalia? [:D]
Raukka kun koko pikku-akka vaan heiluu kun pitää niin kauheesti nikotella. [8|]

Meillä hikkaa on melkein päivittäin, varsinkin jos tulee hotkittua maito liian nopeesti ja liian täyteen [:)] Oon saanu menemään ohi ihan kun annan imeä rintaa - nieleminen rentouttaa vissiin palleaa ja saa hikan loppumaan.

meillä hikotellaan ja aivastellaan päivittäin ja joskus jopa monasti päivässä :) kuulostaa pieneltä kumiankalta <3

se on kuulemma yksi merkki siitä että nyt on masu täynnä :)

Poden jatkuvasti huonoa omaatuntoa,koska syötän meidän pientä herraa pullosta. imettäminen ei vaan onnistu. monet itkut itketty ja hammasta purren oon yrittäny, mutta aina poika hermostuu ja saa raivarit kun on niin hidasta hommaa. pumppaan joka päivä ja yö ja syötän siis pullosta pojulle omaa rintamaitoa. onneksi heruu niin hyvin, että kohta pitää alkaa pakastaan maitoa kun ei vuorokauden aikana kerkiä juottaa siin paljoa mitä tissit tuottaa. yritän ajatella kuitenki niin, että pääasia että poika saa omaa maitoa ja saa joka syöttökerta maun täyteen. en varmaan oo sen huonompi äiti ku ne jotka saavat imettää pienokaisiaan.. ?

Täällä tulee valvottua yöt, päivät vauva nukkuu suurimmaksi osaksi. Pitäs ittekki osata nukkua sillon ku vauvaki nukkuu. nyt jo alkaa piiputtaa tää valvominen. säälittää tuo miesrukka,kun ei voi pitää isyyslomaa koulun takia ollenkaan. seki on jo ihan väsyny.. ja tää kaikki on varmaan vasta alkua.

mutta kaikki tää on tämän rakkaan pienen ihmisen alun arvosta. rakkaus pientä miestä kohtaan on sanomattoman suurta <3

melela: ymmärrän hyvin tuskasi. Imettäminen on paljon hankalampaa kuin olin osannut odottaa. Teen myös itse sitä, että pumppaan yöksi varapullon. Että jos vauva on hermostunut eikä malta imeä tissistä, niin pääsen itse nukkumaan nopeammin. Älä pode mitään huonommuuden tunteita, sehän on jo hienoa, että vauva saa kaikki äidinmaidon hyvät "aineet". Tuossa pumppaamisessa ei oo muuten mitään vikaa, mutta jaksatko sitä kuukausikaupalla? Kun tavallaan pitää tehdä kaksinkertainen työ. Mitä jos yrittäisit harjoitella imetystä päivällä, silloin kun vauva ei itke nälkäänsä jo valmiiksi? Meillä imettäminen lähti sujumaan paremmin näin:
- en yrittänyt antaa lapselle rintaa, mikäli rinta on ihan täynnä (pinkeä) kun vastasyntynyt ei saa siitä kunnolla otetta. Tällöin voit lypsää sitä tyhjemmäksi ja yrittää sitten. Ei tietty kannata pumpata tyhjäksi.
- Rintaa pitää usein vähän muotoilla vauvan suuhun sopivammaksi. En tiedä, näyttikö kätilöt sinulle, mutta puristat sen rinnan ihan litteäksi ja sitten syvälle vauvan suuhun.
- Mikäli vauva imee pelkkää nänniä, vedät sen heti vauvan suusta pois ja korjaat otteen. Yhden päivän meidän vauveli imeskeli nännejä, ku rinnat oli ihan pinkeet ja kipeet. Arvaa, itkikö koko päivän ihan hermona. Nyt kun sulla tulee maitoa jo kunnolla, kuulet vauvan nielemisen ja maidon loiskumisen, mikäli ote oikea. Itse en heti tajunnut tuota, että pitää nimenomaan korjata se ote heti, eikä antaa vauvan imeä väärin. Estää siten vauvan hermostumisen ja rintojen kipeytymisen.
- Jos rinnat menee imemisestä kipeeksi, kannattaa käyttää rintakumia, se helpottaa. Vois muuten muutenkin auttaa sun vauvaa saamaan otteen, jos hän on jo tottunut pulloon?
- Oon huomannu, että toinen rinta on jollakin tavalla parempi vauvan mielestä. Syö nopeammin ja ei alussa kitissyt niin paljon. Kätilö sanoi, että useimmilla vauvoilla on suosikkinsa! Eli nyt jos lypsät muutenkin, niin voithan harjoitella paremmalla rinnalla, jos huomaat, että toisesta sujuu paremmin.

En siis missään nimessä halua sanoa, että sinun pitäisi imettää jne. Nyt vaan kun tämä reilun 3 viikon harjoittelun jälkeen on alkanut meillä sujua paremmin ja oon löytänyt niksejä, jotka on helpottanut, niin oon vaan huomannu, miten paljon helpompaa on ku ei tarvi joka päivä lypsää varapulloa. Jaksamista helpottaa, jos saa imetyksen sujumaan, ainakaan minusta tuntuu nyt siltä. Tsemppiä joka tapauksessa!

Tuo imetys on kyllä ihmeellinen juttu. Mulla ei esikoisesta noussut maito kunnolla rintoihin vasta kuin kuukauden päästä. Sitten se olikin jatkuvaa taistelua rintaraivareita ja juuri tuon rinnan valikointia. Toinen rinta kelpasi aina, toinen ei. Lopulta sitten 4kk päästä siirryttiin kokonaan pulloruokintaan. Mutta oikeestaan täysimetyksellä meillä ei oltu kuin muutama viikko. Niin ja tulihan tuohon alkuun myös rintatulehdut. Nyt tästä toisesta yritän olla ottamatta paineita. Enemmän mua mietityttää tuleva valvominen. Mitä jos tämäkin tykkää valvoa öisin ja päivisin nukkuu. Esikoinen kun ei nuku enää päikkäreitä, joten eipä paljon pysty päivällä ottamaan univelkaa takaisin. Ja mitä tulee noihin masuliikkeisiin, tämä tapaus tuntuu olevan virkeimmillään klo: 21.00-00:00. Silloin on sellaset hulinat masussa, että nukkumisesta ei tule mitään.

Imetyksestä: Täällä lähtenyt vihdoin ja viimein sujumaan vähän paremmin.. mutta yhä lypsän, annan pullosta ja annan myös korviketta aika paljon. Rupee näin 2kk jälkeen kyllä vähän puuduttamaan toi lypsäminen, kun ei sitä maitoa enää edes kauheesti tule. Imetysotteesta sen verran että juttelin Jorvissa imetysohjaajan kanssa joka sanoi että jos imettäminen sattuu niin vauvalla on väärä ote. Sen ei nimittäin kuuluis sattua.

Valvomisesta: Roy tykkää valvoa keskellä yötä ja aikaisin aamuisin, kun mulle maistuu uni. Yritä siinä sitten seurustella lapsen kanssa [&:] Omaa jaksamista tosin helpottaa se että nukun sitten puolille päivin, mutta päivät menee kyllä nopeesti ohi sillä tavalla.

sama. täällä herätään klo 1.oo-3.oo välillä. ja kukutaan vähintään kuuteen. :) ei meinaa pysyä hereillä illalla vaikka koko äivän nukkunu. Eli yöt valvotaan sitten.

Imetyksestä. meille sanottiin että napa napaa vasten, toukka saa kauheen raivarin jos sen kylelleen käännän. tykkää makoilla selällään ja lussutella menemäään todella pitkiäkin aikoja :) herttanen :D

Onko kellään tietoa millä saisi pienen masun vähän löysemmälle, tuntuu että taloon tuli kani eikä vauva. Eli kakki muuttunut pipanaksi jota pungerretaan raivon kera ja avitellaan kuumemittarilla. cuplatonia ei saa antaa kun vasta 3 kk ikäsenä, prätkältä prinsessa kuulostaa :D . neiti nyt 24 päivänen...

Takaisin