Vauvapalstaslangi - mitä käytätte?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mahtaako tämä saada suurtakaan suosiota kun ärsyttävien ketju on niin suosittu. :grin Mitä kiertoilmaisuja, lyhenteitä ja muuta vauvapalstojen omaa kieltä käytätte? (Melko kattavan vauvapalstaslangi - suomi -sanakirjan löydät täältä.)

Itse käytän noita peruslyhenteitä (kp, dpo, yk, rv, ovis jne), toivottelen tarrasukkia vauvoille ja niin ärsyttävää kuin se onkaan meillä heilutellaan peittoja. :p Negoja on myös testeissä ollut.

Tunsin kaikki, harvoja noista ilmaisuista käytän aktiivisesti. Muistan itse kun vauvapalstoja ensimmäisen kerran luin, kuinka nuo ilmaisut tuntuivat vieraannuttavalta sisäpiirislangilta, ja sellaista tunnetta en halua yleensä muille antaa, joten kirjoitan useimmiten sanat kokonaisina, vaikka tosiaan lyhenteitäkin olisi olemassa. Silloin se ensimmäistä kertaa lukeva voi edes googlata tuntemattomat sanat, jos ei muuta.

Yleensä siitäkin kirjoitan, että nyt on menossa viikko 22, tai ihan vain 22+3, harvemmin tarvitsee kirjoittaa kyseessä olevan raskausviikot. (Noin niin kuin esimerkkinä, nyt en ole raskaana.)

Rv lienee ainoa jota itse käytän, mutta en koe sen olevan vauvapalstaslangia, koska samaa käytetään mm. neuvolassakin. Mutta totta tosiaan noista lyhenteistä on "maallikon" hankala ottaa tolkkua, eikä keskusteluista meinaa ymmärtää aluksi mitään.

Edelleen itselleni on epäselvää, miksi menkkoja kutsutaan "tädiksi, joka kurvaa paikalle". Naurattaa, kuinka joskus oikeasti ihmettelin, kuinka kaikilla on moinen läheinen täti, jota joko odotellaan innolla tai sitten ei toivota kylään. :laughing002

Edelleen itselleni on epäselvää, miksi menkkoja kutsutaan "tädiksi, joka kurvaa paikalle". Naurattaa, kuinka joskus oikeasti ihmettelin, kuinka kaikilla on moinen läheinen täti, jota joko odotellaan innolla tai sitten ei toivota kylään. :laughing002
Mä oon aina aatellut, että tässä viitataan prinsessa ruususen täti punaiseen :hilarious: vähän ehkä kaukaa haettua mutta :rolleyes:

Mä käytän rv tai h 22+5. Aika pitkälle h kirjainta enemmän :)

Mulle on tuo h vieraampi. Mistä se tulee?

Tämä kyllä hyvä pointti että liiallinen lyhenteiden ja kiertoilmaisujen käyttö varmasti tekee aloittelijoille vaikeampaa päästä sisään keskusteluun.

Takaisin