Vauvanvaatteet

Tiuhti84

Oman äänensä löytänyt
Minkä kokoisia vaatteita ja kuinka monta kpl erilaisia "asukokonaisuuksia" (body/paita + housut, potkupuku...) olette tulevalle pienokaisellenne hankkineet? Olen vähän ???, että minkä kokoisia vaatteita sitä kannattaisi hankkia alkajaisiksi - toki hihoja ja lahkeensuita saa käärittyä; enemmän mietityttää se, että kuinka nopsaan vauveli kasvaa vaatteistaan ulos. Paljonko "kasvunvaraa" kannattaa arvioida mukaan..? Sitä syntymäpituuttakaan kun ei tiedä, mutta jos kaikki menee hyvin loppuun asti lienee se kuitenkin siellä 48-54 cm?
 
No meillä aika hyvin Janikan vauva ajasta mutta minä en henkilökohtaseisti suosittele hirveän pieneä ostamaan kauheata kasaa. Toki kannattaa muutaman mutta äkkiäkös niitä saa kauapastakin lisää jos syntyy pikkuruinen vauva. Meidän säihkysääri oli 54 cm syntyessään että pärjättiin hyvin parilla 50cm bodyllä ja housuilla. Kun taas tuttava pariskunnan (molemmat vanhemmat taitaa olla alle 170cm) neiti synty 48cm.

Ihan listana meillä tais olla bodyjä:

50cm: 2kpl
54cm: 8kpl
housuja vähemmän

Itse tässä pähkäilen minkä kokosen toppahaalarin sitä ostais valmiiks. Äippäpakkauksen haalari on niin iso että toinenhan hukkuu siihen jos on kovat pakkaset jo marraskuussa.

 
Meillä on kans esikoiselta aika paljon vaattteita, enkä myöskään suosittele ostamaan kauhean pieniä, meillä ei neiti edes mahtunut kaikkii vaatteisiin mitä oli hommattu. Toisaalta kiva et on paljon vaatteita, joitain ei kerennyt tyttö kuin kerran käyttää nii on aika hyvä kuntosia kaikki :) ostetaan tulevalle pikkuselle (vaikka tyttö vissiin on) vaatteita, ettei kaikki sitten oo siskon vanhoja :)
 
äitiyspakkauksen vaatteilla pärjää aluksi todella hyvin.

Sit kandee katella kirppiksiltä, esim seurakunnan kirppiksiltä saa vauvan vaatteita 0,20e kpl. Niitä mie ostin sitte ku tyttö oli maailmassa. Ja sit sain sukulaisilta kolme muovikassillista vaatteita joista puoliakaa kerennä käyttämään. ostinko mä kaupasta tasan yhden bodyn ite ja sukkahousut, kun ristiäisissä saatiin mielettömästi kans vaatteita vaikka toivoin aivan jotain muuta.

Mut tosiaan ei kannata haalia vaatetta enne ku pikkunen on maailmassa ettei käy niin ettet kerkee pitää niitä tai on liia vähä tai paljo jotai tiettyä kokoa.

Tietenkin jos o laiska pesemään pyykkiä nii sillo kätevää jos on paljon vaatetta. Mut meil ainakin riitti yks vaate kerrasto kaheksi päiväksi aluksi ku ei likaantunu nii paljo noita vaatteita. Varsinkin kun yöksi pisti eri vaatekerraston.
 
Meillä ei ollut 50senttisiä vaatteita ollenkaan kun herra oli sen 53cm syntyessään. 56senttiset meni 2 viikkoa ja sitten siirryttiin jo isompaan kokoon. Vertailuna kuitenin naapurin tyty joka mahtui 56 senttisiin pari kuukautta...Se on kovin yksilöllistä :)

Samaten tuo vaatteiden määrä; muutamalla kerrastolla pärjää hyvin jos vauva ei pulauttele, mutta meillä pulauteltiin oikein olan takaa joten vaatekertoja meni useampi päivässä enkä tosiaankaan jaksanut olla joka päivä pyykkäämässä sillon alkuun. Niimpä meilläkin on aika reilusti niitä pieniä vaatteita. :)
 
Meillä oli kanssa vaan ihan muutamat 50 cm bodyt ja housut... mutta sitten noita 56 cm oli jo hieman enempi. Nopeasti ne vauvat kasvaa ulos noista ihan pienimmistä vaatteista, että ei niitä ihan älyttömästi kannata hamstrata. Yksi hyvä vinkki: mä itse ainakin tykkäsin niistä ihan pienimmistä bodeista, jotka oli "kietasu"mallia, ei tarvinnut pienen päätä alkaa hivuttelemaan mistään kauluksista sisään... :-) Oli helpompaa mun mielestä pukea niitä, kun muutenkin vielä totutteli vauvan hoitoa ja käsittelyä. :-D
 
Minä olen ostanut ilmeisesti aivan kauhean suuria vaatteita... :) Tällä hetkellä kaapista löytyy 62 ja 68 senttisiä bodyja ja housuja muutamia, mitä olen kesän alennusmyynneistä löytänyt. No, äkkiä nekin saa käyttöön ottaa, mutta tarvitsee varmaan muutamia pienempiä hankkia vielä syksymmällä. :D
 
En ole vielä ostanut vaatteita, kun oon saanu monelta tutulta niitä ilmaiseksi :) Nyt on koossa: bodyja, puolipotkuhousuja, potkuhousuja, muutama kietaisupaita, unipussi.. Sitten on muutama hame, housut, huppari yms. vaatteita. Pikkuisia villasukkiakin sain, sukkia pitää vielä ostaa ja sukkahousuja. Äitiyspakkaus tulee tarpeeseen, siinä on onneksi vaikka minkälaista vaatetta.
Kun mietin pukemisrumbaa etukäteen, tulee olo että kapalo olisi helpointa pukea :D

Näin aluksi vaatteita on 50-60 cm, mutta aika nopeasti tarvii jo isompaa kokoa.. Tää on mun mielestä hyvä taulukko, josta näkee koot: http://www.perhekerho.net/vauva/mittataulukko.htm
 
Nää on tietty henkilökohtaisia mielipiteitä mutta mä esimerkiksi en tykänny sairaalan jälkeen laittaa potkupukuja ollenkaan...body ja jonkinsortin housut oli yleensä päällä. Musta ne oli vaan hankalat :D

Mun pitää jossain vaiheessa käydä vähän läpi mitä esikoiselta jäi...tuli nimittäin tänään mieleen kun herra ollu taas pelkäs vaipassa että sen pienimmät vaatteet tais suurin osa olla kesävaatteita. Eli lyhythihaisia bodeja, ohuita kankaita ja helleasuja. Niillä ei taida marraskuussa tehdä juuri mitään :D
 
Mä tein oikein listan kaikista mitä meille on hankittu, tässä on mukana äitiyspakkauksesta saatavat, ja tulin tulokseen että kovin isoja kokoja on hankittu, tuleehan niille tietty käyttöä myöhemmin. pitää vain ostaa noita 56 senttisiä muutama lisää, että on jotain ensimmäisillekin viikoille päälle :) ja kirpparilta olen suurimman osan löytänyt tosi hyvä kuntoisina! oon kaikista maksanut alle euron/kpl, ja pitänyt sen päämääränäni kirpparishoppailussa.

Nämä siis nyt kasassa, vielä 4 kk aikaa hamstrata :D

50cm:
2 bodya,
1 potkupuku,
3 potkuhousut

56cm:
1 body
1 potkuhousut

60cm:
8 bodya
1 potkupuku
7 potkuhousut

62/68 cm:
2 bodya
2 potkuhousut
1 huppari

70 cm:
2 bodya
1 potkupuku
1 potkuhousut
3 haalaria
1 paita
1 housut

74cm:
1 body
1 ulkohaalari
1 housut

vielä tarvitsee tosiaan niitä pieniäkin kokoja :) ja yöpukuja ja joku alle tai just 60 cm talvihaalari..

 
Mulla oli tyttärellä jotakuinki näin:

56cm
bodyja 4
housuja 0
sukkiksia 0
potkuhaalareita 3

62
paitoja 6
bodyja 6
housuja 4
sukkiksia 4
(potku)haalareita 2

68
bodyja 8
sukkiksia 5
housuja 6

Ja nyt on sit koon 74 housuja, paitoja ja bodyja epämääräinen määrä :D Mut meil meni ihan hurjan pitkään koot 62 ja 68, et niitä oli jo siksikin sit enempi. Äitiyspakkauksen haalari meni vasta kai helmikuussa käyttöön, vaikka tyttö onki syyskuussa syntyny :D Et ehdottomasti ostan tulokkaalle pikkasen haalarin talven varalle, ku esikoisella tais pienin haalari olla kokoa 62, mut oli välikausi haalari.. vaik kylhä semmonenki vauvalle riittää, ku onhan sillä koppa ja peitto kuitenkin vielä vaunuissa "vaatteina" :)
 
Takaisin
Top