Vauvantarvikkeiden kalleus ja vähän muutakin asiaa :o)

squiik

Satasella mukana keskusteluissa
Olen tässä nyt vihdoin saanut aikaiseksi vaunujen ostamisen ja sitterikin on hankittu, kun nyt sattui edullinen ja hieno tulemaan vastaan. Noin yleisesti vain ahdistaa tavaroiden kalleus! Vaunuissakin päädyin käytettyihin, joskin hyväkuntoisiin, kun katsoin uusien hintoja - sillä rahallahan pääsee matkustamaankin vaikka minne!!! En ole muutenkaan vielä oikein osannut haalia tavaraa (rv 30) ja nyt mietin, mitä kaikkea ILMAN sitä varmasti pärjää...
 
Yhtä asiaa mietin viimeksi tänään, kun olemme ulkoilma- ja koiraihmisiä. Jonkinmoinen kantoreppu olisi tarpeellinen, mutta millainen?! Miten paljon ja miten pientä vauvaa voi jo kantaa repussa? Mietin vain kesää ja mahdollisia mökki- ja metsäreissuja, joilla vaunut kyllä olisivat kovin hankalat - vai pitäisikö suosiolla suunnitella kesän retket vielä muualle kuin ryteikköön...? [8D]
 
Vauva siis syntyy toukokuussa ja viimeistään syksyllä pitäisi päästä vaeltamaan...Jos mahdollista.
 
Juu, kovasti olen saanut ihmetyksen ilmeitä kun olen sanonut etten yli 400 euroa maksa lastenvaunuista. "Mitä?! Sitten varmaan jotkut käytetyt hyvät hankit??!!" En millään jaksa uskoa että kaikki halvemmat merkit olisi ihan susia ja vaaralliset lapselle ja käyttökelpoisia vain emmeljungat ja hintaa oltava sen 800....

Nauroin melkein ääneen kun näin aitolehti-eerikäisen kohtu-kehto-mikälieviritys vekottimen missä kuulee musiikkia ja äidin sydänääniä keinuvassa liikkeessä. Näemmä Lastentavikkeessa myydään, yli 250 euroa... tsiisus!!! Mihin  kaikkeen ihmiset rahansa pistää :D
 
Jeps, muksuun saa tungettua rahaa mielettömiä määriä. Ite olen melko pitkälti kierrätyksen kannalla, enkä juuri mitään ole uutena ostanut. En tietenkään halveksi ihmisiä, jotka pistää vaunuihin sen 800e ja sänkyyn lähes toiset samanlaisen summan. Se on vaan jonkun muun tapa, ei mun. Ostan itsellenikin melko pitkälti käytettynä vaatteet, ja saan melko hyvää nautintoa siitä, kun löydän jotain todella ihanaa kirpparilta. Samoin kotia sisustan samalla tavalla.
Ensimmäistä muksua odottaessani, mulla ei ollut sitten minkäänlaista käsitystä siitä, mitä oikeesti tarvitsen. Tuli hommattua vaikka mitä turhaa ja toisaalta, tuli myös säästettyä väärissä kohteissa. Kuten nyt esimerkiksi noissa mainituissa vaunuissa. Asun itse maalla, ja niiden vaan oikeasti tulee olla hyvät, joilla pystyy liikkumaan säällä kuin säällä ja ovat kaikenlisäksi kevyet nostella ja kasata. Nyt, vihdoinkin, mulla on sellaiset. Kiertelin noita vaunuja katsastamassa, ja tosiasia kyllä oli, että nuo kalliit vei voiton. Aina niissä halvemmissa oli joku oleellinen vika, mitkä olin todennut aikaisempien vaunujen yhteydessä. No löysin siis oikean mallin/merkin, ja haeskeltuani muutaman viikon netistä, ostin 1.5v käytetyt ja säästin siinä yli 600e. Kunnoltaan nuo on loistavat, ja olen enemmän kuin tyytyväinen [:)]
Kantoliina vai rintareppu? Se taitaa olla ihan makuasia. Itse rintarepun käyttäjä, mutta kukin tavallaan. Molempia voi käyttää ihan vastasyntyneestä alkaen. Kantoreppua tai ns. rinkkaa voisin ajatella vähän isommalle ipanalle ja juuri esim vaellukselle.
 
http://www.vaunula.fi/f7.htm

Pakko linkittää. Me ostettiin nuo vaunut ja tosi hyviltä vaikuttaa. Vielä ei toki olla päästy käytännössä kokeilemaan, mutta asutaan aika lailla "maalla" ja täällä pitää olla hyvät ja tukevat vaunut, kuten katusutariinakin sanoi. Sen takia vain linkitin, kun mielestäni nuo edulliset, mutta silti en ainakaan vielä ole keksinyt niissä mitään vikaa.. Ehkä se nyt on huono lähteä nyt vielä sanomaan, kun ei ole käytännössä kokeillut, mutta vaikuttaa kaikin puolin hyviltä! Eli uskoisin, että perushyviäkin löytyy halvalla..
 
huvittavinta musta on tuo arvojen muuttuminen: "kyllä meidän vaavi tarvii 800€ vaunut ja 600€ sängyn". Sitten kun lapsi on about 10 vuotta ja kasvupyrähdystä tulossa ja muutenkin kroppa muuttumassa lähivuosina: "kyllä sille välttää tuo 60€ runkosänky, ei se mitään 300€ patjaa tarvi. Ai pitäisi mukautua lapsen vartaloon ja muutoksiin? Eikä tarvitse, kyllä se lapsi siihen sänkyyn mukautuu. Itse nukuin kannon nokassa kunnes muutin pois kotoa..."

Taustatietona siis, olen ollut huonekaluliikkeessä myyjänä. Niin kyllä vähän ihmetyttää, että vauvan koppaan/ sänkyyn/ sitteriin tms. voidaan silmää räpäyttämättä pistää yhteensä tuhansia euroja, kun käyttöikää niillä on maksimissaan 2 vuotta. Mutta sitten kun lapsi kasvaa ei sen mukavuuteen/ terveyteen/ hyvinvointiin voida yhtään panostaa. On ihan mahdotonta saada vanhemmille läpi se ajatus, että ostamalla lapsellesi kunnon patjan ja sängyn saat seuraavaa:
-käyttöikää 10-20 vuotta (riippuen käyttöasteesta ja huollosta)
-lapsella vähemmän kasvukipuja (jos ollenkaan)
-lapsi nukkuu paremmin --> herää virkeämpänä, pystyy keskittymään paremmin, on paremmalla tuulella, oppii asioita nopeammin ja helpommin
-kasvaa suoraksi (parempi ryhti, ei niin helposti selän virheasentoja yms.)
Mutta ei. Jostain syystä on niin, että kun lapsi ohittaa vauvaiän sille välttää vanhempien mielestä mikä tahansa vanha heteka.
 
Joo, itse maksoin vaunuista 35 euroa. Ovat oikein Emmajlungat ja olleet yhdellä lapsella ja sen jälkeen varastossa. Malli nyt sitten on vuodelta -99, mutta eipä tuo minua haittaa [:)] Värikin sattui sopivasti olemaan siisti tummansininen, jossa on roosaa ruutukuviota, joten eiköhän noilla ensi kesänä käpytellä kaduilla oikein näppärästi. Sitteri oli vähän sellainen heräteostos, kun netissä silmiin osui ihana Nalle Puh -sitteri, joka osoittautui vielä täysin käyttämättömäksi ja sehän lähti mukaan, kun kävin tuotetta katsomassa. Muuta en sitten vielä olekaan oikeastaan ostanut, kun kehdon taidan hakea vanhempien luota ja vaatteitakin löytyi omia vanhoja ja tietenkin äitiyspakkauksen tarjonta [:D]

Huuto.netistä bongasin nuo vaunut, mutta kyllä sielläkin saa käytetyistä vaunuista maksaa useamman satasen - toki joukkoon mahtuu näitä edullisempiakin, jos ei tarvitse olla viimeisin malli. Tuntuu kyllä hurjalta maksaa vaunuista lähemmäs 800 euroa, mutta toisaalta ymmärrän senkin,  että joku haluaa laoselleen "vain parasta" - itselläni vain ei yksinkertaisesti ole siihen edes varaa...

...mutta siis tosiaan, lisää kokemuksia vain noista kantorepuista jne. ja kertokaa, oletteko itse käyneet vaeltamassa/muilla reissuilla niin, että vauva "roikkuu mukana" [8D]
 
ALKUPERÄINEN: squiik

 Tuntuu kyllä hurjalta maksaa vaunuista lähemmäs 800 euroa, mutta toisaalta ymmärrän senkin,  että joku haluaa lapselleen "vain parasta" - itselläni vain ei yksinkertaisesti ole siihen edes varaa...


Tämä myös huvittaa. Ei se lapsi välitä kuinka näppärästi vaunut menee kasaan tai kuinka kevyet ne on nostella. Tai kuinka ergomiset ne on työntää tai...
Ei sillä ettei saisi hankkia asioita mitä ITSE haluaa OMAN mukavuutensa tähden, mutta mun mielestä on aika härskiä väittää että ihan sen vauvan takia vaan, enhän minä...

Ei silleen, en itekään ajatellut hankkia mitään kottikärryjä. Vaikka toisaalta, oisihan se tyylikäs, taloudellinen ja kestävä ratkaisu... käyttöä löytyisi sitten myöhemminkin... hmmmm :D
 
Pähkylä puhuu täysin asiaa! Itse en ole tullut edes tuota ajatelleeksi, mutta nyt kun luin kirjoituksesi, niin olet kyllä ihan oikeassa! Itselläni on 10 kk ja 12-vuotias pikkusiskot.. Kyllä senkin jo huomaa selvästi, että nuoremmalle on nyt jo ostettu ties mitä ja ties millä summalla, mutta tuolle vanhemmalle tunnutaan aina sanovan vain; "kyllä sä nyt sillä pärjäät..", "siellä on se ja se tarjoukses, haetaan se.."
Joo, siis tottakai saa tarjouksien perässä mennä, se on ihan ymmärrettävää, mutta se, että ei edes välitetä laadusta mitään, kunhan halvalla saadaan, kun lapsi on jo niin isokin... 
 
Takaisin
Top