Vauvaneuvolakäynnit

Heh, olen koko ajan päivitellyt kun on meillä niin hoikka ja pitkä tyttö... Äiti toi mun ja sisarusten neuvolakortit jo kun Ronya syntyi, nyt vasta perehdyin niihin paremmin kun on jotain hajua mitä ne luvut tarkoittaa, ja minähän olen siis 3kk ollut 65cm pitkä ja 5340 painoa......................................

Eli aika rimpula!!!
Mun veljen ja Ronyan luvut täsmää tähän asti kaikessa paitsi syntymässä
 emoticon

Maanantaina neuvolaan, jänskätään mitä lukuja tulee 4kk kohdalle!
 
4 kk-n neuvola

paino 7650(6660)
pituus 64,5(60,8)
päänympärys 42

Hivenen moroa vielä jäljellä.Kasvaa hyvin ja sosiaalinen vauva :).Saatin luvan aloittaa kiinteitä ruokia.
 
16.12 neuvolakäynti

           3kk (syntymä)
paino   6280g (3480g)
pituus  61,7cm (50,0cm)
pipo    43,0cm (36cm)

sai kaksi piikkiä ja rotan toisen annoksen. piikit tuntui todella ikäviltä. isän sylissä oli sillon ku pistettiin ja katsoi äitiä et miksi sattuu näin paljon. otin sitten syliin ja sain rauhotettua ennen ku laitoimme vaatteet takas päälle. siihen nukahti ennen ku sain edes ulkovaatteisiin asti ja kopassaan nukkui kotiin asti kun lähdimme pois.
 
Ja 4kk neuvola takana!
Ja kuten yleensä ilmeisesti täysimetetyillä lapsilla, pituuskasvu hidastunut/tasaantunut 3kk jälkeen

           4kk/          3kk/          syntymä
paino   6715g       6075g          4530g
pituus   64,5           63               53
pipo      43             42.1            41

Eli tosi hyvin paino noussut ihan rintamaidolla, kyseli kyllä mikä mun fiilis on kiinteiden alottamisesta, ja vaikutti tyytyväiseltä kun ei mulla mikään kiire ole, kun kerran omat rahkeet vielä riittää
 emoticon
Heijasteita ei enää ole, jäntevyydessä "edellä aikaansa" !
Saatiin myös lupa pitää puoli-istuvassa asennossa rattaissa jo ihan huoletta, kun niin hienosti istuu jo melkein itsekkin!
Ja kyynerpäät nousee mahalla ollessa, varaa kokonaan käsiin!

Vika rota tuli, katotaan miten käy sen kanssa, viimeksi ei juurikaan oireita.
 
Kirppu käytetty 4kk neuvolassa.
Pituus 64,1cm
paino 6450g
pää 41,8cm

Kovasti juttelee ja vierastaa jo. Pää seuraa mukavasti käsistä kannateltaessa. Iho siisti, kasvu suht tasaista. Kiinteitä voi aloitella kun siltä tuntuu.

Neuvolatäti epäilee, että voi olla atooppinen iho tai allergioita tulossa kun karstat ei lähde millään. Kiva kiva :(
Jotenkin musta tuntuu, että tuo meidän poika on myös aika pikkuinen. No kai se siitä kasvaa perunalla,jos maidolla ei :D
 
En tiennytkään että päänkarstaisuus vois semmoseen viitata. Meillä oliki pojalla tosi karstainen pää eikä se millään lähteny pois vaikka kuinka rasvaili jne.. Nyt ei ole enää ollenkaan vaikka en ole rasvaillut mutta tuo maito on nyt ruokavaliosta poissa, joten taitaa vaan pitää paikkaansa.  Toivotaan kuitenkin Madie ettei teillä olisi kyse allergiasta eikä varsinkaan atooppisesta ihosta, se on tosi peestä!.
 
Siina Miina Möykkyläinen käynyt jo 5kk neuvolassa tänään ja tasan oikeena päivänä.

Paino  5kk        (4kk)
7420g              (6810g)

pituus 5kk         (4kk)
65,5cm             (63.5cm)

pipo 5kk            (4kk)
43,5cm             (42cm)

Muuta kommenttia: Iloinen, pirteä tyttö (siis tällä kertaa ei kerrankin huudettu ja saatiin jumpatakkin ihan iloisissa merkeissä)
kasvu ok. Jäntevä, kämmennoja, tarttuu leluun. (Tosin tuohan yrittää jo tavoitella pinsettiotetta.)
* lihat ja viljatuotteet saa aloittaa vähitellen.

Ihoa puitiin vain sen verran mitä minä siitä sanoin ja terkka oli samaa mieltä. Eli kuiva iho, pakkanen ja kuiva sisäilma rasittavat. Kylpyä vain kerran viikossa ja perusrasvausta.

Kovasti piti rokotuksille huutaa mut laantui aika nopsaan. Nyt illasta ollut vähän lämpöä. Toivottavasti huomenna jo parempi.

Omaa tuumausta: Mä kuvittelin olis tullu enemmän pituutta ku vaikuttaa niin pitkältä ja hoikistuneelta ja siksi oletin painon nousunkin hidastuneen. Mut ei ollu ihan oikees mun silmä. Noh. tuopa mitään haittaa. Sitä paitti Siina menee tasan tarkalleen käyriä pitkin kaikissa mittauksissa.
 
Me käytiin Unnan  5 kk neuvolassa ja painoa oli 6720g
pituutta oli 65,7 cm.Pipo 42,9 cm.
Paino siis on mennyt alespäin käyrällä taas.(-7%)
Vaikkakin tiitiäinen vetää puolpurkkia kasvis sosetta kerralla päivällä tissimaito päälle ,iltapäivällä hedelmäsosetta puol purkkia ja tissiä päälle.
Illalla vellipullo ja tissiä.
Noh näin se vaan menee.
Meillä meinataan ottaa jo hitusen eteenpäin..eli harjotellaan ryömimistä emoticon
(Neukussa siis käytiin päivää vajaa 5 kk.)
 
Onnin 5kk neuvola:

9120g ( 4kk 8200g)
66.9cm (4kk 64.3cm)
pipo 44.2cm, viimeksi mitattu 44.9 joten pakko olla mittavirhe :D

Täti kehui virkeäksi ja jänteväksi pojaksi, Onni hurmailikin neuvolantätiä naureskelemalla ja hymyilemällä :) Rokotteet sai ja huuto oli karmea, mutta onneksi rauhoittui nopeasti. Lihaa ja puuroa saa aloitella syömään.

Oli muuten kallis neuvolareissu. Oltiin mummin kyydillä ja parkkipirkko muisti kolmenkympin pikavoitolla.. Laiska mummi kun ei luvallista parkkipaikkaa jaksanut etsiä :D
 
Minivilpertti

                    paino          pituus          pipa

syntymä          2985g         49cm           35cm
10vrk              3540g            -                -
17vrk              3820g         51,8cm        36,5cm
1kk ja 3vrk      4670g         53,6cm        38cm
2kk ja 5vrk      5940g         57,9cm        39,7cm
3kk ja 8vrk      6405g         60cm           40,8cm
4kk ja 4vrk      6970g         62,4cm        41,5cm
5kk ja 2vrk      7610g         64,7cm        43cm

Muita merkintöjä; Tyytyväinen tyttö (niinkuin joka kerta emoticon ). Ääntelee paljon. Ollut terveenä. Kasvu ja kehitys ikätasolla.

Oma huomio; Meiän neuvolantädeillä on huono mielikuvitus emoticon

Eli toiset rokotukset saatiin myös, raasu huusi naama punasena ja taas meinas itelläkin päästä itku. Ihan persiistä antaa toisen piikittää silleen ja satuttaa pikkusta emoticon Tuli vaan pienet punottavat ja kuumottavat jäljet reisiin, eikä onneks muuta oireilua...
Saatiin isikin ekaa kertaa mukaan neuvolaan kun hänel on nyt isyyslomaemoticon No se kertoi että Riia-Marian ilme oli piikittäessä ollut niin tuima, sanoi että näytti juur siltä että varmaan ajatteli et mä niin muistan sut, prkeleen neuvolatäti emoticon emoticon

Joo eli nyt kasvisten lisäksi saa alotella ne eläimet, kananmuna ja viljat. Ihan uus luku siis, tarvii tänään mennä kirjastosta hakemaan reseptikirjoja. Tosi kivaa!! emoticon
 
Meillä Eetun 5kk-neuvola oli 7.1.2011.

Kovasti sai hoitajalta kehuja katsekontaktista ja iloisuudesta :). Etusuojeluheijaste oli nyt tullut, sivusuojeluheijasteita sit ootellaan :). Jaloilleen hyvin varaa, mutta varvastaen.

Paino oli pudonnu sieltä "ylipainon" rajoilta takas sinne keskikäyrälle, pituutta oli viimekertaan verraten tullu kans hyvin.

Kasvun kehitystä:

Syntyessä  (8.8.2010) 3800 g/52 cm /py 36,3 cm
3 vko (31.0.2010) 4250 g/ 53,8 cm /py 36,8 cm
4 vko (10.9.2010)4720 g/ 55 cm /py 38 cm
5 vko (17.9.2010) 5040 g /56 cm/ py 38,6 cm
8 vko (6.10.2010) 5780 g/ 58,5 cm/ py ei mitattu.
3 kk (10.11.2010) 6850 g / 62,8 cm /py 41,2 cm
4 kk (8.12.2010( 7600 g/ 64,4 cm / py 42,3 cm
5 kk (7.1.2011) 8220 g / 67,3 cm / py 43,6 cm

Rokotteet laitettiin, nyt ei itkeny kummallekkaan piikille, vaikka molempiin kinttuihin pistettiin. Rotaa ei nyt enää saanutkaan, viimeks sai viimesen tehosteen.

Seuraavan kerran sit 3.2 puolivuotis-neuvola.



 
Me kävimme 5 kk:n neuvolassa eilen, suluissa 4 kk:n neuvolassa saadut mitat.

Pituus 67 cm (65,5 cm)
Paino 7845 g (7405 g)
Päänympärys 43,8 cm (43 cm)

Jäntevä, hyvä vuorovaikutus, kaunis iho. Sanoi kympin tytöksi, mutta niin neuvolan tädit taitavat sanoa kaikille, koska kukapa ei tykkäisi, kun omaa lasta kehutaan ;-)

Neuvolan täti on ihan mukava, mutta itselle iskee aina morkkis siitä, että tyttö nukkuu meidän kanssa perhepedissä, kun joka neuvolakäynnillä saan saman "saarnan", miten tuon ikäisen pitäisi jo oppia nukkumaan omassa sängyssä (tai muuten lapsemme nukkuu kanssamme meidän sängyssämme teini-ikäiseksi asti). Aina hän sanoo kyllä, että päätös on meidän omamme, mutta se tulee sellaisella äänensävyllä, että hänen oma kantansa käy pelkästään siitä selville. Niin ja sehän on selvä, että kun lapsi lähtee liikkeelle, niin hän takuuvarmasti ryömii joko minun tai mieheni yli yöllä ja tippuu ja siinä sitä sitten ollaan..
 
Me käydin eilen neuvolassa.


Paino  8350(7650)
Pituus 68,2(64,5)
Päänympärys 43(42)

Morotusta tällä kerta ei ollut.Rokotuksia me emme saatu nuhan takia.Meillä neuvolassa ei tutkita kaikkia niitä morotuksia,pyydäessä vaan :(.Ja hemoglobiini oli tällä kertä 134,joudutaan syömä rauda mutta nyt mä kyllä vähentään annosta kun kakka on sen takia kova.
 
Neuvola ja lääkärineuvola

12.1.11
4kk       syntymä
7110g (3480g)
63,2cm (50cm)
43,6cm (36cm)


Kasvu ja kehitys etenee ok. Kiinteitä ruokia ei vielä oikein ole halunnut syödä. Lonkat ok, oikea hieman naksuu. Iho siisti. Silmät suorassa. Ei vielä käänny. Tarttumaheijaste tulee vielä heikkona esille samoin askellus. Ei morota. Kiinteiden ruokien kanssa ei vielä kiirettä. 5kk iässä th neuvola.

Sitte oli kirjottanu vielä et Ausk ok, cor & pulm.. mitä noi tarkoittaa ? ei hoksannut kysyä.
 
Grenie, ausk ok, cor&pulm tarkoittaa, että kuunnellen sydän ja keuhkot ok.
 
Sukey, en mä ota ainakaan stressiä siitä että meillä tyttö nukkuu vieressä!! Kyllä se ehtii lopun elämäänsä nukkua sitten omassa sängyssä, ja mun mielestä niin kauan kun se ei kenenkään unia häiritse että samassa pedissä ollaan, niin ihan turha "pakolla" toista omaan sänkyyn nukuttamaan...

 
Meidän tytön 5kk neuvola oli 5kk ja 2vk ikäisenä mutta tässä siis mitat:

7680g
66,5cm
41,5cm

Kuulemma 0-käyrällä mennään pituuden ja painon suhteen ja vahvasti suositteli jatkamaan täysimetystä vielä 6kk ikään. No siihen ei oo ku pari viikkoa niin sinne asti mennään sit :) Sitte aloitellaan niitä kiinteitä.

Toinen annos yhdistelmärokotetta tuli ja illalla tuli sit ekan kerran rokotuksesta johtuva huuto. Suppoa yritin ensimmäisen kerran elämässäni laittaa mut siitä ei tullu yhtikäs mitään.. Se vaan hajos mun käsiin ja neiti huutaa kurkku suorana ja ihan jäykkänä. Onneks oli nestemäistä panadolia niin sitä saatiin sen verran kurkusta alas et huutoki loppui..

Meidän  neiti ei pahemmin liiku vaan katselee vaan. Jos jotain kiinnostavaa on vieressä niin sitä ennemmin katselee ku yrittää ottaa käteen mikäli ei oo kosketusetäisyydellä. Kuukausi sitte näytti että kyllä hän osaa kääntyä ja sen jälkeen sitä ei oo enää tehtykään..

Niin ja neuvolan tädille esitteli kuinka osaa imeä varpaitaan. Tuli oikein merkintäki neuvolakorttiin.

Puolivuotisneuvola onkin sitten lähempänä 7kk ikää kuin 6kk..
 
Murusein <3

                    paino          pituus          pipa

syntymä          2985g         49cm           35cm
10vrk              3540g            -                -
17vrk              3820g         51,8cm        36,5cm
1kk ja 3vrk      4670g         53,6cm        38cm
2kk ja 5vrk      5940g         57,9cm        39,7cm
3kk ja 8vrk      6405g         60cm           40,8cm
4kk ja 4vrk      6970g         62,4cm        41,5cm
5kk ja 2vrk      7610g         64,7cm        43cm
6kk                 7980g         66cm           43,8cm

Muita merkintöjä; Tyytyväinen ja iloinen tyttö (edelleenkin joka kerta emoticon ). Hymyilee. Terveenä ollut. Kasvaa ja kehittyy hienosti.

Kiinteiden syöminen sujuu hienosti mitä nyt n. viikon verran ollut jonkinverran ruokahaluttomuutta, mut luulen että se johtuu hampuista tai jostain...
Muru se kasvaa niin hurjaa vauhtia että oikeen hirvittää, siihen ei tarvita kuin yksi päivä ja sit jo tulee taas joku uus juttu mitä hän osaa ja me ollaan ihan ihmeissään emoticon Isomman tytön elkeitä joka päivä enemmän. Hurjaa, mulla ei oikeesti oo enää vauvaa vaan taaperoemoticon
 
Takaisin
Top