Vauvan yölevottomuus

youngwoman

Satasella mukana keskusteluissa
Onkos muilla ollut vastaavaa ja onko siihen löytynyt joku syy vai onko se vaan itsestään ohimenevää?
Eli meidän 2,5kk ikäinen poika on nyt 3-4 yötä ollut ihan hirveän levoton. Hän herää 1-2 kertaa yössä syömään mutta silti koko yön monta kertaa tunnissa itkee unissaan ja pyörii ja hyörii ja pitää tosi murheellisen kuuloisia ääniä, useimmiten tosiaan itkeskelee vaikka kuitenkin nukkuu.
Hän on ennen ollut hyvä nukkumaan, on yleensä nukkunut 5-6h herännyt syömään ja sitten huilannut vielä 1,5-2h ja sitten on herätty pirteinä aamulla. Nyt kuitenkaan niin ei enää ole. Itse en ole nukkunut hyvin moneen yöhön koska herään aina kun poika itkeskelee unissaan. korvatulppia en osaa käyttää.
Olisiko jotain hyviä vinkkejä mitä voisi koittaa?
Tai jotain syitä mistä tälläinen voisi johtua?
Kapalointia olen käyttänyt jo pitkään öisin ja olen jättänyt kapalon pois välillä mutta sillä ei ole vaikutusta asiaan.

Heissan! Meillä kanssa nyt reilu 2kk vanha poika, ja itse ihmettelin kanssa, miksi meillä ei enään nukuta yöllä hyvin. Meillä kanssa on nukuttu niin että 2 kertaa yössä on herätty syömään, ja muuten nukuttu koko yö. No, nyt sitten viikon verran ei herra suostunut nukkumaan sytön jälkeen ja sama vaipanvaihdon yhteydessä. Poika jäi valvoskelemaan ja kitisemään eikä saatu itsekkään sitten nukuttua. Meillä kun vielä poika nukkuu perhepedissä, elikkä meidän vieressä.
Aloin tosissani miettimään, että mitä olen tehnyt nyt eri tavalla entiseen verrattuna, ja tulinkin siihen tulokseen että koska en ollut raskauden takia juonut enään kahvia, ja aloitin taas juuri tuohon samaan aikaan kahvinjuomisen kun nämä oirelut pojalla alkoivat, niiin voisikohan yökukkumiset johtua äidin maitoon kerääntyneestä kofeiinista? Nyt olen pari iltaa ollut juomatta iltakahvit(juon vain aamuisin), ja kas kummaa, poika on nukkunut yönsä jälleen hyvin. En sitten tiedä voiko tuo tosiaan olla mahdollista, että poika reagoi kofeiiniin tuollain, mutta ainakin nyt on mennyt paremmin yöt.
Voisikohan teilläkin johtua vauvelin valvomiset jostakin mitä itse syöt/juot?
Toivottavasti ongelma ratkeaa! emoticon

Kyllähän tuo kahvinjuonti voi olla syynä levottomuuteen juuri äidinmaidon mukana kulkeutuvan kofeiinin takia.
Meillä sellainen ei kuitenkaan voi olla syynä.
Poikamme on syönyt n. 1,5kk pelkkää korviketta. Syy siihen on se että silloin kun imetin, poika oksenteli kaikki päivät, oli tosi itkuinen ja paino nousi HYVINÄ viikkoina 50g ja muina vähemmän. neuvolassa ei keksitty syytä vaivaan ja kävimme myös keskussairaalassa ties missä tutkimuksissa. Eräänä päivänä koitin että miten käy jos annan pullosta korviketta, annoin kerran, kaksi ja vielä kolmannen peräkkäin, ei yhtään oksentelua! koitin myös antaa omaa maitoa pullosta, ei auttanut, taas oksensi. Siinä kohtaa teimme päätöksen itse ja neuvolastakin sanottiin että parasta tässä kohtaa on sitten alkaa antaa korviketta. Sen jälkeen pojan paino nousi heti ekana korvikeviikkona yli puoli kiloa! :) 
Siitä asti kun ruoka alkoi pysyä sisällä ja paino nousta alkoi kaikki sujua ihan hienosti, yöunetkin tähän asti että mistäköhän nyt sitten mahtaa kiikastaa :/

En halua mitenkään pelotella mutta kohta 10 kuukautinen poikamme on nukkunut tähän mennessä kai yhden kokonaisen yön heräilemättä(silloinkin oli kuumeessa). Tietenkin syynä voi olla mahavaivat tai nukkumisolot yms. jos on aiemmin vauva nukkunut hyvin. Ja toi kofeiini tosiaan voi vaikuttaa, itekään en enää varmuuden vuoks iltapäivän jälkeen juo kahvia ku yhä imetän. Mutta on ihan normaalia että ovat levottomia unissaan, itestä tuntuu että pelkkää "vaihetta" ollut koko aika, mikä milloinkin aiheuttanut levottomuutta; uudet taidot, liikkumisen opettelu, syömisten muuttuminen yms.

Meidän tyttö täyttää pian 5 kk ja 2 kk iästä lähtien on yöllä (20:00-08:00) herätty imemään 4-6 kertaa. Kolmen kuukauden iästä lähtien yösyötöt ovat menneet tunnin tai kahden välein. Yksi ainoa yö on ollut poikkeus, jolloin tyttö nukkui kaksi neljän tunnin pätkää. Tutin antaminen tai sylissä hyssyttely ei yöllä auta (kokeilen noin kerran yössä). Itku yltyy aina huudoksi ellei maitoa ala kuulua.Päivisin sen sijaan syöttöväli voi olla neljä tuntia! Vaunupäikkärit ulkona usein 3-4 tuntia putkeen. On tämä ihmeellistä, mutta ilmeisesti tyttö tankkaa öisin ja nukkuu ja leikkii päivisin. Kiinteitä on kokeiltu nyt pari viikkoa (jääpalan kokoisia annoksia kerran päivässä) ja kaksi iltaa sitten aloitettiin iltapuuro (lempeä ensipuuro, riisi). Näillä ei ole ollut mitään vaikutusta yöuniin :(

Yritän selitellä itselleni että yösyömingit ovat tärkeitä imetyksen jatkumisen kannalta ja että kyllä tämä joskus loppuu :) Väsyttää vain ihan kamalasti. Tsemppiä muille saman asian kanssa painiskeleville!

Kirjoita tähän...
Takaisin