Vauvan yöitkuisuus

Iiris92

Puuhakas puhuja
Kesäkuiset 2024
Onko tavallista, että vauvan yöitkuisuus lisääntyy ikää lisää tullessa? Vauva nyt 6 kk ja alkanut öisin itkemään, herää yöunien aikana noin 4 kertaa siten, että alkaa ähisemään, kääntyy mahalleen ja sitten alkaa lohduttomana kovaa itkemään. Tämän lopettaa yleensä vain syöminen, mutta nyt ollut niin, että välillä ei rauhoitu heti syömäänkään vaan tarvitsee sylissä kanniskella, jotta rauhoittuu riittävästi rinnalle. Pienempänä heräsi vain pari kertaa yössä ja ihan hiljaa hamusi rintaa, tälläinen yöitkuisuus on uusi juttu.

Mietin siis onko tarvetta epäillä esim allergioita kun kiinteisiin siirrytty vai onko tämä tyypillistä että itkuisuus lisääntyy iän karttuessa? Aiemmin olen huomannut, että päivisin vauva on aina itkuinen ja levoton kun olen syönyt maitotuotteita (imetän siis) ja kun taas tauotan näiden syömisen, vauva on selkeästi hyväntuulisempi.

Onko tavallista, että vauvan yöitkuisuus lisääntyy ikää lisää tullessa? Vauva nyt 6 kk ja alkanut öisin itkemään, herää yöunien aikana noin 4 kertaa siten, että alkaa ähisemään, kääntyy mahalleen ja sitten alkaa lohduttomana kovaa itkemään. Tämän lopettaa yleensä vain syöminen, mutta nyt ollut niin, että välillä ei rauhoitu heti syömäänkään vaan tarvitsee sylissä kanniskella, jotta rauhoittuu riittävästi rinnalle. Pienempänä heräsi vain pari kertaa yössä ja ihan hiljaa hamusi rintaa, tälläinen yöitkuisuus on uusi juttu.

Mietin siis onko tarvetta epäillä esim allergioita kun kiinteisiin siirrytty vai onko tämä tyypillistä että itkuisuus lisääntyy iän karttuessa? Aiemmin olen huomannut, että päivisin vauva on aina itkuinen ja levoton kun olen syönyt maitotuotteita (imetän siis) ja kun taas tauotan näiden syömisen, vauva on selkeästi hyväntuulisempi.
Ompas teillä molemmilla varmaan raskasta juuri nyt.
Noilla vauvoilla on kasvussa ja kehityksessä erilaisia vaiheita ja myös unitaantumia, eli kyse voi olla hyvinkin olla myös siitä.
Itse en miettisi noita allergioita vaan esim että miten päivä ja etenkin ilta on muuten sujunut, Onko hän oppinut (tai oppimassa) juuri jonkun uuden taidon joka yöllä näkyy juuri tuollaisena ikävinä itkuisuuksina.
Myös iltapalan määrällä kuten koko päivän kokonais energian saannilla on yöunen laatuun oma merkityksensä. Kulutus nousee kovin etenkin jos hän on esim lähtenyt juuri konttaamaan

Usein noiden yöunien muuttumiseen ei ole tai löydy yhtä selkeää syytä, vaan kyse on useamman asian yhtäaikaisesta kuormituksesta...
Vaan ainakin meillä yöunien ollessa heikoimmillaan itse ajattelin niiden kuuluvan vauvan normaaliin kasvuun ja kehitykseen, kestävän oman aikansa kunnes tulisi seuraava vaihe!

Hienoa on se että olet ymmärtänyt hänen tarvitsevan juuri nyt aiempaa enemmän hoivaa myös öisin.👍 Toivottavasti sinä itse saisit nukuttua päivällä vaikka pienet päikkärit sinunkin öiden ollessa nyt katkonaisia. Äläkä arkaile pyytää vaikkapa koti apua jos tunnet oman jaksamisen olevan kovin tiukalla!
Isosti tsemppiä!

Meillä on käynyt juuri noin. Puolivuotiaana unet olleet rikkonaisempia kuin aiemmin. Kääntyminen menee uniin ja kohta alkava ryömiminen (jos ei jo peräti ryömi) aiheuttaa yöheräilyä myös. Meillä kolmas heräsi, itki ja pyrki sylissä jonnekin ja jonkin ajan päästä oppi ryömimään. Meillä ei allergioita.

Niin, ja seuraavat hampaat voi olla tulossa myös.

Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista! Eli hyvinkin siis ikään kuuluvaa eikä tarvii ruveta lääkäriä varaamaan 😅 Mietin myös että itse tuon jotenkin olen aiheuttanut mutta ei taida siitä olla kyse vaan kehitysvaiheesta. Kyllä sitä näiden vauvojen ja varmaan kaiken ikäisten lapsien kanssa vaikka mitä vielä tulee miettimään 🙈

Takaisin