Vauvan vaatetus

Hanskimus

Näppärä viestien naputtelija
Juuri, kun oppi pukemaan omansa 0-+3-asteen keleillä, heitti lämpötila häränpyllyä ja tänään on jopa +9! Mitä ihmettä mä nyt puen tolle pojalle? :grin

Laitoin pojalle nyt nallehaalarin alle sisävaatteet (body+pöksyt+paksut sukat) ja jumpsuitin sekä tumput, jotka on sukkien kanssa samaa paksumpaa kangasta. Sen verran reilu tuo haalari on vielä, että jalat ja kädet mahtuu sen sisälle, joten en varsinaisia ulkotumppuja pidä pojalla. Päälle heitin vielä virkatun peiton vaunuihin. Pipo tietty myös päässä.

Hyvin näyttää unet maistuvan ja ihan mielenkiinnolla odotan, onko herätessä ihan läkähdyksissä vai kenties täysin päinvastoin. Auringossa ainakin oli niin lämmin, että poika alkoi venkoilemaan vaunuissa. Nyt nukkuu varjoisalla luhtikäytävällä.

Tässä ketjussa voi vaihtaa ajatuksia siitä mitä, minkä merkkistä ja miten paljon lapselle puetaan päälle. Itsellä kun on ensimmäinen lapsi kyseessä niin jänskättää vähän kaikki ja etenkin tää pukemisasia on aiheuttanut jonkin verran päänvaivaa. Suosikkimerkkejä mulla ei ole mutta aika pian hoksasin, että kietaisubody on parempi kuin pään yli vedettävä. :p Miten te muut puette lapsianne?

Useimmiten body+sukkikset (alla) tai body+housut (päällä). Joskus sen setin päällä vielä hihaton mekko tai bodyn tilalla hihallinen mekko sukkisten kanssa. On pari sisä-haalaria, mutta sellasia hihattomia potkuhousuja vierastan.
Tänään laitoin vaan sisävaatteiden lisäksi ohuen kypärämyssyn ja tumput ja toukkapussin vaunuihin. Kun vaunuissa makuupussi. Ja taisi olla sekin liikaa kun tuli vain tunnin unet. Vaikka jätin kopan suuaukonkin auki.

Turvakaukaloonkin puen sisävaatteiden päälle pelkän nallehaalarin+pipo, tumput, sukat. Vain pakkasella laitan päälle villaviltin.
Meidän likka on aika lämminverinen ja hermo menee jos liian kuuma.

Mä mietin että minkä päähineen puen muksulle kesällä kun inhoan niitä hellehattuja joissa pieni lieri ja nauhat leuan alla. Pysyykö puolivuotiaalla lippis, huivi? Onko trikoopipokin liian kuuma, on varmasti...

Mä mietin tänään ihan samaa kun lähdettiin kerhoilemaan. Puin bodyn,sukkikset ja siihen päälle ohuet puuvilla paidan ja housut. Laitoin vielä toppahaalarin ja sinne alle sen äitiyspakkauksen ohuemman valkoisen haalarin. Päähän kypärämyssy ja ohut pipo ja käsiin tumput ja jalkoihin töppöset. Lämmintä oli +6 mutta tuuli oli kova joten en uskaltanut kovin vähää pukea. Matka oli 10 minsaa per suunta eikä tytöllä ollut kylmä eikä kuuma kun takaisin päästiin.

Meillä se +10 astetta ja potkarit+body yhdistelmä ja siihen päälle ohkanen fleecehaalari, tumput ja pipo. Vaunuissa on lampaantalja ja äitiyspakkauksen makuupussi. Likka nukku tyytyväisenä 3 ja puoli tuntia ja eikä ollu kylmä eikä kuuma kun heräsi. Täälläkin tuulee mutta eihän se sinne vaunuihin pääse. Ensin pelotti et puin liikaa päälle ja sitten pelotti että mitä jos jäätyy siellä. :D

Meillä puetaan tyttö useimmiten body, sukkikset ja joku liivimekko, tai body+velourhousut ja sukat. Vaunuihin laitan näissä tamineissa+villatakki, pipo,tumput ja villasukat ja tietysti haalari. Makuupussia en ole käyttänyt, vaunuissa mulla lampaantalja. Haalari on reima-tec merkkinen, löysin hyväkuntoisen kirppikseltä ja ostin sen tavallaan syksyä varten mutta otin jo nyt käyttöön.
Turvakaukalossa mulla on lämpöpussi ja siihen laitan tytön pelkissä sisävaatteissa ja pipo vain päähän, autossa tulee helposti liian kuuma!
Nyt kun kelit lämpenee niin mulla on varattuna fleecehaalari(reima) ja trikoopipo.
Mäkään hirveästi tykkää niistä lierihatuista,mutta niinkuin joku kirjoittikin niin niiden tarkoitus on suojata niskaa ja myös korvat palaa auringossa herkästi! Itse käytän tytölle varmaan jonkunnäköisiä huiveja, sellaisia kolmiohuiveja ja kunnon paahteella sitten se lierihattu.
Vaatemerkeistä tykkään NameIt, Lindex, H&M, benetton, miniMexx, mutta kelpaa mulle muutkin , kunhan on kivan näköisiä ja mukavat päällä. Noissa nyt on hinta/laatu suhde aika kohdillaan. Polarn & Pyre, Me&I ynnä muut trendimerkit ovat aivan ylihinnoiteltuja, jopa kirppiksellä, ja mä en edes tykkää niistä kuoseista..

Täällä pohjosessaki oli tänään reilusti plusasteita mutta aika kylmä tuuli joten puin vauvalle bodyn, housut ja sukat+villasukat ja tumput, kypärälakki+pipo ja toppapuku. Vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussi ja vaunujen omat suojat. Ei ollu hiki mutta lämmin vauva nukku tyytyväisenä vaunuissa kävelylenkin ajan :) Äitilläki oli lämmin ko kotia päin oli kolme kilsaa pelkkää ylämäkeä! Saattaa aamulla reisissä tuntua ;)

Minkä kokosia vaatteita teän vauvoille menee? Meän tyttö täyttää huomenna 3kk ja nyt on osa 62cm pieniä ja suurin osa vaatteista on jo 68cm :o

Meidän tyttö on 2,5kk ja nyt on ihan muutama 50/56cm vaate käynyt pieneksi, mutta kuitenkin 62cm ja jotkut 68cm alkavat oleen sopivia. Kamalasti kyllä vaihtelee noi koot sen mukaan, mistä on ostettu. Oltiin saatu pari 44cm bodya janekin mahtui 1,5kk:n asti vaikka tyttö oli syntyessään kuitenkin reilu 50cm pitkä ja painoi reilu neljä kiloa :p

Minea 2,5kk käyttää pääasiassa 62cm kokoa, mutta 56cm housut ja unihaalarit menee vielä. 68 ovat vielä liian reiluja.

Meillä 3kk ja 56 rupeaa pikkuhiljaa jäämään pieneksi. On kuitenkin niin paljon kaikkia suloisia vaatteita mitä en oo vielä kerinny käyttämään niin yritän käyttää niitä kaikkia. :D operaatio vaatteiden vaihto monta kertaa päivässä. :D

Meillä alkaa kohta olla ikää 2,5 kk ja 56-senttiset bodyt on olleet lyhyitä jo jonkin aikaa. Pääasiassa käytetään kokoa 62 mutta paria 68:n bodya pystyy jo käyttämään.
Ostin hiljattain h&m:ltä pari koon 62 yöhaalaria, jotka näyttikin kotona aivan valtavilta mutta kutistuivat onneksi pesussa sopiviksi :)

Niin ja meilläkin vaihdetaan vaatteita ahkeraan, kun ne on koko ajan puklussa. Eilen olisi jo vaatteet loppuneet, jos ei oltaisi viikonloppuna saatu kaverilta vaatekassillista.

Meillä 3.5kk ukkeli käyttää housuissa 68 ja yläosa 62. Useissa housuissa kun vyönauha puristaa vatsan kohdilta, mistä lie johtuu ;)
Ja Mitzi mainitsi nuo H&M:n sopivaksi kutistuneet haalarit; muutamia puuvillaisia vaatteita sieltä ostaneena täytyy kyllä pettyneenä todeta, että ne kutistuvat aika reilusti vaikka peseekin ohjeiden mukaan :mad: Täytyy vähän ennakoida ja ottaa kerralla suurempia niin jää kutistumisvaraa :grin

Meidän 11-viikkoinen käyttää 62 bodyja ja housut menee vielä 56 mutta pikkuhiljaa joutuu niitäkin vaihtaa isompiin. Tuntuu et monet bodytkin alkaa olla tossa koossa liian lyhyitä. Hoikka poika niin monet bodyt on liian lyhyitä ja leveitä.. Pari viikkoa sitten otin äp:n toppahaalarin käyttöön kun poika ei enää niin pahasti huku siihen, vaikka onhan se edelleen valtava.

Elmalla on toistaiseksi ollut vielä käytössä 56cm, mutta bodyt alkaa olla vähän nafteja - tuntuu että haaran nepparit kiristää. Eli varmaan tässä pikkuhiljaa pitää kaivaa ne 62cm vaatteet esiin.
Mulla ei ole mitään varsinaisia suosikkivaatemerkkejä, mutta jonkin verran löytyy Me&I ja Metsolat vaatteita. Lindexistä melko paljon olen ostanut ja nyt Kappahlista.

Meidän lähemmäs 3kk tyttö käyttää 62cm vaatteita. Ongelmana joissakin bodyissa on liian kiristävät aukot reisille sekä puettaessa kirkumiseen asti ahdistava pääaukko :D
Yleensä bodyt on liian lyhyitä ja housujen vyötäröt liian tiukkoja. Joulukuun lopun-tammikuun alun pakkasten jälkeen lämpöpussi on jäänyt kaappiin makaamaan ja ulkona/autoillessa käytössä on fleecetyyliset nallepuvut. Alla ihan vaan body+housut/sukkikset, sukat, tumput ja ohut pipo+huppu. Vaunuissa on kopan kiinteä karva sekä äp-makuupussi.

Täällä 13 viikkoinen poika pitää 62 kokoisia vaatteita enimmäkseen, myös pienehköt 68 sopii hyvin. Kaukalon lämpöpussia ollaan edelleen pidetty, silloin päällä vain body + housut ja pussi auki autossa sisällä.

Näitä ku lukee nii tulee semmonen fiilis että oon tainnu pukea "pikkusen" liikaa tytölle vaunuihin päälle :eek: Asiaan saattaa tietty vaikuttaa se et oon ite ihan hirvee vilukissa niin oletan varmaan tytönkin olevan :rolleyes: tyttärelläni nimittäin oli vielä eilettäin (ilma oli ehkä -1) body ja sukkikset, karvanen kokopuku, flecen tapainen haalari, päässä kypärälakki ja villapipo. Ja tietenkin nukkuu vaunuissa vielä lämpöpussissa :oops: :wideyed: Ihmettelin vaan et miten nukku niin vähä aikaa, en kyllä huomannu kuitenkaan että olis hiki tytöllä ollu mut... Täytyy tänään varmaan miettiä uusiks, siellä on nyt kuitenki jo plus 4.:grin

Takaisin