Vauvan tarvikkeet ja raha

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiusku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tiusku

Oman äänensä löytänyt
Tässä tuli miehen kanssa puhetta vauvan tarvikkeista, vaatteista sekä vaunuista, tai oikeastaan siitä mistä ne ostetaan.
Mies sanoi heti, että meidän lapsi saa ainakin uudet vaunut. Ja olenkin joskus ohi mennen sanonut, että yhdet tietyt emmaljungat olisivat ne minun unelmavaunut, niin mies heti totesi, että "no semmoiset meille sitten tulee, ihan sama mitä ne maksavat" ja nyt oli puhetta vaatteista, ja mies sanoi, että meidän lastahan ei pueta kirpparivaatteisiin vaan ostetaan sitten uudet vaatteet.
Olen itse erimieltä asiasta, itse en ole ollut kamala kirpparin ystävä, mutta kyllä ajattelin pyyhkiä kaikki ennakkoluulot ja mennä ostamaan vauva-aikana vaatteita kirpparilta, miksi esim yhdestä bodysta pitäisi maksaa yli 8e, kun niitä saa kirpparilta 1-3e?

Ainoat mitkä minäkin olen ostamassa uutena ovat turvakaukalo autoon sekä kestovaipat.

Miten teillä mies suhtautunut tarvikkeiden ostoon? Missä itse olet ajatellut säästä? Missä taas et ajatellut säästää?
Kertokaahan omia kokemuksia, tai vaikkapa miten tuttavapiirissä on tehty!

Eiköhän miehenkin mieli muutu, kun huomaa kuinka paljon vauva tarvitsee vaatteita ja kuinka usein pitää uusia vaatevarasto isompaan kokoon ;) tietenkin jos on tosi rikas, niin mitäs sillä rahalla väliä :)
Kuitenkin jotkut kotibodyt yms vaatteet voi ihan hyvin olla käytettyjä, vauvaa tuskin kiinnostaa mistä se on ostettu ja onko joku sitä jo aikaisemmin käyttänyt, kunhan tuntuu mukavalta päällä. Pyykin määrä on suuri, kiitos puklujen ja ohivuotojen, ja käytettyjen vaatteiden kanssa ei niin paljoa tarvi välittää jääkö johonkin pieni keltainen tahra. Sen sijaan mua ainakin harmittaa, jos joku uusi 25e body saa ekassa käytössä sinappiruiskeen päälleen eikä enää tahranpoistokaan auta.
Meillä mies antaa mulle vapaat kädet, ei paljoa puutu mihinkään ostoksiin :D tietenkin silti häneltä kysyn, mutta kun on aina samaa mieltä mun kanssa niin mikäs siinä sitten...

Meillä meinataan mennä käytetyillä vaatteilla ainakin alkuun. Ei mitään järkeä sijoittaa omaisuutta vaatteisiin, joita käytetään sitten n. kuukauden ennen uuteen kokoon siirtymistä! Muutenkin tulee kalliiksi hankkia kaikki pakollinen rintapumpusta lähtien.

Ja siis meillä ei todellakaan ole kamalasti edes rahaa..

Ehkä mies ei vain edes tiedä kuinka paljon maksaa yksi ihan perusbody kaupasta, tai ei osaa hahmottaa kuinka paljon niitä pitäisi ostaa.. Ja noita vaunuja mietin, että onkohan ne joku semmoinen "egojuttu", vai miettiikö se, että "hänen lapsellaan on kyllä kaikki viimeisen päälle".. Itse en halua, että lapsesta alettaisiin heti syntymästi asti tekemään kamalaa materialistia, kun tuossa tuttavapiirissä on sellaisia kakaroita, että hyvä, ettei tarvitse samanlaisia sukkia saada, jos toisella on hienommat....

Mutta toisaalta eipä me vielä olla kamalasti juteltu asiasta, kun ei vielä ihan ajankohtaista ole.

Koitapas puhua sen kanssa ja näytä vaikka myytäviä vaunuja huuto.netistä tai nettimarkkinoilta! Oikeasti löytyy hyviä käytettyjä- ja jopa käyttämättömiä vaunuja. Monet ostavat vaunut heti, kun testi näyttää plussaa, ja sitten joillekin käy niin, ettei raskaus jatkukaan... Tällöin on mahdollista ostaa vaikka päälle tonnin vaunut parilla sadalla.

Meillä(kin) mies innostu esikoista odotaessa tarvikehankinnoista sen verran, että olisi pitänyt tosi kalliit vaunut saada. Sitä etsittiin "halpaa" ulkolaista nettikauppaa ja vertailtiin malleja netistä. Kovasti muistutti auton hankintaa! emoticon (onneksi lopulta ostettiin tutulta vähän käytetyt edullisesti)
Lelujen suhteen rahaa vielä menisi (kun mulla ei pienenä ollut...!) muutoin oppinut "säästämään" kovimman kautta. Minä, kun olen kotiäitinä ja tulot sen mukaiset...

Keskustele miehesi kanssa ja tee tutustumiskierroksia vauvan vaateosastoille sekä kirppiksille (Ihan pienten vaatteethan ovat lähes uuden veroisia! Halvempia vain, muttei sitä tiedä jos ei ole koskaan katsonut!)

Niin ja kerro mitä tulosi tulevat olemaan! Meillä oli miehelle yllätys ettei tästä "lystistä" oikeasti makseta juuri mitään!
Ehkei mies myöskään tiedä vaatemenekkiä ja lasten kasvuvauhtia. (kolme per koko ei tosiaan riitä!) Eivätkä ne menot siihen edes jää... Kestovaipoilla säästää, muttei hankintavaiheessa siltä tunnu.

Me oltiin kunnon tarjoushaukkoja! :D Vaunut, turvakaukalo ja hoitopöytä ostettiin kaikki uusina koska löydettiin niin hyvät alet niistä kaikista, ja hyvin on ainakin tähän asti pelannut. Mutta ihan oikeesti, netistä ja lehdistä kannattaa katsella tarjouksia ja jos ei kiire ole (siis että lapsi saattaa viikon päästä syntyä ja on jäänyt hankinnat viime tippaan), niin ei kannata ihan heti ensimmäisiä ostaa. Tokihan käytetyt olisi saanut edullisemmin, mutta noihin tahdoin satsata, vaunuillaan tosi paljon ja turvakaukalosta tahdoin tietää että se varmasti on turvallinen. Niin ja sängyt (kyllä, sängyt, niitä oli kaksi) oli anoppi pyytämättä ostanut heti kun varmistui että kaikki on hyvin kun oli niin innoissaan lapsenlapsesta, huhhuh .. :D

Vaatteita ollaan ostettu tosi vähän, koska saatiin niin älyttömän paljon lahjoja sekä vanhoja vaatteita kaikilta. "Vanhoja", voiko noin sanoa kun vauva-iässä niitä tosiaan sen kuukauden verran käytetään. :D Meillä ainakin luovuttiin jo pari viikkoa sitten ensimmäisistä vaatteista. Asutaan ulkomailla ja olisin ikionnellinen jos täällä olisi samanlainen kirpparisysteemi kuin Suomessa, mutta ei. :( Tokihan on tosiaan niitä joille nämä kalliit Me&I- tai Hello Kitty-tyyliset vaatteet on pakkomielle mutta itse nyt ainakin löydän parempaakin käyttöä sille rahalle, ainakin vielä, ehkä sitten kun lapsi ei enää kasva ihan noin nopeasti vaatteista ohi niin tahtookin ostaa jotain oikein ihanaa. :)

Mä olen aina ollut innokas kirppareiden käyttäjä, ja nyt tulevalle pikkuiselle on ostettu vaikka mitä kirppareilta, Huuto.netistä, tori.fistä ja facebookin kirppikseltä. Mies on onneksi suhtautunut kannustavasti, ja vaikka se tuomitsisikin, niin varmaan ostaisin silti: lähes kaikki mun ostamat tavarat ovat niin uudenveroisia, että mies ei varmasti osaisi sanoa, että ovatko ne kaupasta vai kirppikseltä. Laittaisin varmaan viereikkäin kaupasta ostetun bodyn ja kirppikseltä ostetun ja kertoisin, että toinen maksoi kympin ja toinen puolitoista euroa. Sitten käskisin kertoa aluksi vaikkapa kahdellakymmenellä. :P

Me ollaan ostettu/tullaan ostamaan kaupasta
- turvakaukalo
- yhdistelmävaunut (olisin muuten ostanut käytettynä, mutta tarpeeksi pieneen tilaan meneviä oli vaikea löytää)
- pinnasängyn patja
- tutit (ja tuttipullot?)

Kaiken muun yritän löytää käytettynä. Pinnasänky on vielä vähän kysymysmerkki. Mieli tekisi ostaa käytettynä, mutta en uskalla ottaa vuosikausia kylmässä varastossa ollutta, haluaisin nostettavan pohjan ja lisäksi sänky pitäisi saada purettua kuljetuksen ajaksi. Jos sopivaa ei löydy, niin ostetaan sitten uusi.

Hyvä aloitus!

Meillä mies oli vähän samanlainen eli ei tykkää, jos käyn esim. kirpparilla. Sillä on varmaankin semmonen mielikuva, et kirppiskama on semmosta vanhaa, likasta, nukkaantunutta, rikkinäistä jne. Siis semmoista minkä itse heittäis jo roskiin, mut joku toinen koittaa ahneuttaan/rahapulaansa semmoista vielä saada kaupaksi. huuto.nettiin mies suhtautuu huomattavasti myöneteisemmin, on itekin siellä ostanut ja myynyt MP-vaatteita ja tarvikkeita.

Mutta siis vauvan tarvikkeista. Ennen esikoisen syntymää ostin huutiksesta muutaman isomman paketin vaatteita ja ne oli tosi positiivisia yllätyksiä. Kuvat netissä ei monen vaatteen kohdalla tehny oikeutta sille, miten hyväkuntoista tavaraa moni lähes lahjoittaa, kun haluaa vaan päästä niistä eroon. (Nyt kun oma varasto on täynnä pikkuruisia vaatteita, alan ymmärtää, miksi niistä jossain vaiheessa haluaa eroon vaikka ilmaiseksi... :D). Ja vaikkei mies tykkääkään niistä kirppislumpuista, olen silti käynyt ostelemassa :D paljon on löytynyt jopa ihan uusia, käyttämättömiä vaatteita 50cnt tai 1-2eurolla.

Isommat tavarat on hankittu uutena käytännön syistä. Esim. hoitopöydän piti olla juuri tietyn levyinen, jotta se mahtuu paikalleen, eikä semmoista sopivaa ollu muualla kuin ikeassa, käytettynä ei löytynyt. Sänky oli myös uusi, koska äiskä halus just semmosen tietyn... :) Turvakaukalo on turvallisuussyistä uusi (ja koska isi halusi tietyn merkkisen).

Leluja olen jonkun verran ostanut kirppikseltä, uutena kaupasta en ole ostanut mitään, koska sukulaiset ja kaverit ostelee paljon. Kantorepun ostin myös käytettynä.

Käytettyä ostan enempi säästösyistä, vaikka tottakai kierrätyskin vähän mielessä pyörii. Onhan se ihan älytöntä ostaa koko ajan vaan uusia vaatteita, kun pikkuvauva kasvaa joistakin vaatteista ulos parissa viikossa.

Tiusku kirjoitti:

Ainoat mitkä minäkin olen ostamassa uutena ovat turvakaukalo autoon sekä kestovaipat.

Ihan sen verran vain kommentoin tähän, että varsinkin imuja kannattaa kestovaippoihin ostaa käytettynä jo ihan senkin takia, että ovat jo valmiiksi hyvässä imussa. Luonnonkuitujen imutehohan vain paranee pesujen myötä. Samoin villahousujen pito paranee käytössä. Vaippoja löytyy käytettynä melko paljon, ja ihan hyväkuntoisia (tosin on niitä paljon käytettyjä ylihintaisiakin..)

Meilläkin on nyt sitten mies oppinut kirppistelyn! (Aijemmin vähän nyrpistellyt nenäänsä.)
Surffas nettipuodissa vaatteita, mutta lapsille ei tilattu kun sain "kirppikseltä kivempia ja miten halvallakin hyvä kuntoista!"

Sinne vaan kirppikselle miehet mukaan vauvan vaateostoksille!

Juuri samaa kirjoittelen kun Tirppa81, eli ainakin minä olen löytänyt nyt esikoistani odottaessa kaikki kestovaipat käytettynä. Facebookissa on varsinkin ihana Kestovaipat ja kantovälineet -ostamyyjavaihda palsta, jossa myydään todella luotettavasti todella hyvää tavaraa! Sieltä olen myös saanut neuvoja ja vinkkejä tulevan varalle. Itselle on ainakin semmonen käsitys jäänyt että kestovaippailu on helpompi aloitella kun vaipat ja imut ovat hyvässä imussa :) eikä tarvitse itse niin montaa kertaa pestä koneessa ennen käyttöön ottoa...

Mutta meille on kyllä tullut kaikki tavara tulokasta varten käytettynä. Uutena taidettiin ostaa ... hmm... amme. Siinäpä se :D Kierrätys kunniaan tässäkin asiassa ja hienoa kun siinä samalla säästää!!! :)

Muuten, on olemassa sivusto nimeltä vauvatarjoukset.fi, jossa vinkkejä halvempien tarvikkeiden (ja vauvanlelujen) ostoon. Esimerkiksi Avent rintapumppu ei taida maksaa kuin parisenkymmentä euroa. Eli tuolta kannattaa aina tsekata ennen ostoksia, jos uutta on hankkimassa. Voi säästää kymppejä.

Takaisin