Vauvan syntymään liittyvät juhlat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin7
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jasmin7

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olisko tää topikki sellainen, jossa voitaisiin keskustella erilaisista vauvan syntymään liittyvistä juhlista, kuten baby showerit, varpajaiset, nimiäiset, ristiäiset jne.

Onko kellään ollut täällä baby showereita? Mun kaverit järjesti sellaiset pari viikkoa sitten ja oli kyllä mukavaa nähdä ystäviä, hieman herkutella ja vaihtaa kuulumisia ennen vauvan tuloa. Ei ollut onneksi sellaista ällölällyä, kuten jenkkileffoissa joiskus näkee :)

Entäpä, onko teillä ollut puhetta miehenne kanssa varpajaisista? Meinaaako mies pitää ja mikäli meinaa, niin koska ja millaiset? Kuinka itse suhtaudulle varpajaisiin? Mulle ne on ihan fine. Tiedän, että joitakin naisia ne loukkaa ja ärsyttää kovasti ("yksi syy lisää päästä ryyppäämään" -kommentit). Mä olen kyllä ihan mukana noissa mihen varpajaisten järjestämisessä. Just eilen ideoitiin vähän niitä :)

Varpajaiset on ihan ok, mutta haluan että mie pitää ne sillä aikaa, kun ollaan vielä sairaalassa. :)

Mulle kans kaverit piti babyshowerit tuossa muutama viikko sitten. Ei ollu turhaa hömpöttelyä vaan mukavaa ystävien kanssa yhdessä oloa :) Lapsi aiotaan kastaa, toiveiden mukaan jo ennen joulua ois sekin homma paketissa.

Ilman muuta tuleva isukki on varpajaisensa ansainnut. :)

Meillä olis tarkoituksena myös, että ennen joulua olis ristiäiset pidetty.

Mä vähän vierastan babyshowereita (varmaan just sen vääristyneen jenkkileffakäsityksen vuoksi) joten mulle ei sellaisia järjestetty, vaikka yksi kaveri vienosti aiheesta kyselikin. Mies varmaan pitää jonkin sortin varpajaiset, tai ainakin on kysellyt multa, milloin ne "normaalisti" pidetään jne. :) Varmasti ansaitut, vaikka väitän silti, että vauvojen äidit vasta ansaitsisivatkin kunnon nollausbileet raskausajan ja synnytystusertamisen päätteeksi :laughing002

Meille tulee nimiäiset ja varmaan ihan perheporukalle (10-15 henkeä). Ideoita ohjelmasta otetaan vastaan :) Mietin, että kun lapsi on todennäköisesti loppukuinen (LA 26.10.), voisi olla hauska järkätä juhla ihan tammikuun alkupäivinä, niin voisi juhlistaa uutta ihmistä uuden vuoden alkaessa :)

Olisi toisaalta helpompaa, kun varpajaiset oiisivat heti, kun on itse vielä sairaalassa. Toisaalta niiden järjestämiseen menee kuitenkin joku aika ja arki-iltana ei oikeen onnistu...meidän kaveripiirissä varpajaiset on yleensä järjestetty pari viikkoa lapsen syntymästä.

Mutta joo, ihan samaa mieltä herne, että mutsit ne kunnon nollausbileet vasta ansaitsevat! :) Kuinka moni mamma loppujen lopuksi sellaiset sitten haluisi kuitenkaan heti, jos imetys ja vointi ei olisi rajoite :)

Meillä mies ilmoitti jo kauan ennen vauvauutisia että hän ei ymmärrä miksi miehet lähtee ryyppäämään (hän juo tooooosi harvoin, olen nähnyt hänet huppelissa pari kertaa) kun vaihtoehtona on pidellä uutta vauvaa sylissä, joten varpajaisia ei ole tulossa (en edes tiedä onko varpajaiset espanjassa tapana, littlered?). Hän tosin vietti "varpajaiset/polttarit/viimeiset vapaat pitkään aikaan" kesällä ollessaan viikon reissussa kavereidensa kanssa :)
Mutta mamma lähtee syömään tapaksia viinin kera (ja kaikkea muuta kiellettyä) heti kun pääsee tolpilleen :happy093

Vauvaa ei tulla kastamaan, enkä usko että mitään erikoista juhlaa järjestetään vauvan nimen kunniaksi koska miehen valtava perhe asuu 400km päässä ja omani suomessa, niin yksien juhlien järjestäminen olisi ensinäkin hankalaa ja toisen perhe kuitenkin loukkaantuu jostakin. Voi olla että miehen perheen kotikaupungissa käydessämme pidetään jotkut kahvit tai jotain, saa nähdä.

^En oikeastaan edes tieda onko tapana tai ei. Ainakin polttareita juhlitaan yht nolosti kuin suomessakin. Meille ainakaan ei mitaan varpajaisia tule! Mies ei juurikaan juo alkoholia, eika han liiku missaan "poikaporukoissakaan", korkeintaan liikkuu yhden tai kahden kaverin kanssa kerrallaan ja saattaa ottaa joskus sen yhden kaljan, jos on vaikka katsomassa jalkapalloa... Olemme muutenkin aika tylsia ja kotirakkaita ihmisia... Varmaan grillaillaan tuossa marraskuun loppupuolella ja kutsutaan ystavia kylaan, mutta sekin vain sen takia, etta mulla on silloin synttarit. :)

Ja ei meille tule kastajaisia/nimijuhliakaan. Ei kummeja ei kakkuja. Lapsi saa sitten itse isona paattaa mihin uskontoon haluaa kuulua vaiko kuuluakko mihinkaan. Nimikaan ei ole salaisuus. Olemme kutsuneet vauvaa sen omalta nimelta jo pari kuukautta. :)

Mun baby showerit taisi olla siinä mun synttäreiden aikaan, kun vanhempani ja sukulaiset lappoivat ovesta sisään upouuden pyykipesukoneen kanssa ja sanoivat, että hyvää syntymäpäivää. Sitten tätini tuuppasi muovikassillisen vauvan lakanoita ja pussilakanoita sekä yhden vauvan lelun kouraan ja sanoi, että tässä nää baby showerit sitten samalla. Mummolta sain mustikkapiirakan (omnom<3!) ja keiteltiin kahvit koko porukalle. :P Serkkuni ja vauvan tuleva sylikummitustäti kävi myöhemmin ja lupautui tekemään vauvan ristiäisiin täytekakun. :3 <3

Ristiäisiä ollaan miehen kanssa vauvalle suunniteltu järjestettävän, kun minut ja miehenikin on kastettu silloin aikanaan seurakunnan jäseneksi sekä samalla haluan sitten antaa lapsellemme mahdollisuuden joskus käydä sen rippikoulun. :) Ristiäisiin on näillä näkymin tulossa vain ja ainoastaan ne lähimmät sukulaiset minun ja mieheni suvusta sekä vauvelin kummit, reilut 30 hlöä. Olen jo varaillut alustavasti tietyn seurakuntakodin sekä papin (joka muuten aikoinaan oli rippipappini), vaikka vauva ei ole vielä syntynytkään, mutta saampahan ainakin mitä haluan. :D ;)

Varpajaiset... Mieheni on niistä puhunut, että haluaa muutaman kaverin kanssa tässä jossain vaiheessa vauvan syntymän jälkeen istua iltaa ja saunoa yms. Ja perinteisesti ainakin minun isäni odottaa, että mieheni hänelle vauvan syntymän jälkeen tarjoaa kahvisikarin. :D Mulle on ihan ok, jos mieheni haluaa pieni muotoisesti jotain varpajaisia viettää, onhan ollut koko raskausajan tukenani, mutta minä kyllä tässä sen suurimman työn olen tehnyt. Joten oletan, että saan sitten tyttöjen illan hemmotteluineen pitkän kaavan mukaan vauvan syntymän jälkeen siinä vaiheessa jos ja kun toisen pienen raaskin kotiin jättää tulevan isimiehen kanssa. :D

Minun oma isani sai aikoinaan diplomityon valmiiksi samana paivana kun mina synnyin ja meni sen kunniaksi konjakki-sikarille yksin tuttuun kapakkiin. (On muuten aikamoinen suoritus keskittya tieteelliseen tutkimukseen ja sietaa raskaana olevaa naista samaan aikaan. :wink ) Sen jalkeen joka vuosi minun syntymapaivana han kavi YKSIN samassa tutussa paikassa sikarilla miltei 30 vuoden ajan aina viime vuosiin asti, kunnes kapakkiin oli tullut uusi saanto, ettei juomia saa vieda tupakkihuoneeseen. Nyt perinne jatkuu kotona. Jokainen siis omalla tavallaan. :)

Ollaan miehen kanssa suunniteltu että jos mentäs naimisiin samalla kun kastetaan lapsi. Oon kyllä pikkusesta asti haaveillu ihanista prinsessahäistä, mutta ei meillä vielä pitkiin aikoihin mihinkään unelmahäihin olisi varaa. Ja toisaalta tuntuisi ihanan spontaanilta ajatukselta mennä kastajaisten yhteydessä naimisiin, ilman että kerrottaisiin kellekkään suunnitelmasta. :)

Minulle kaverit järjesti nyt lauantaina pienimuotoiset Baby showerit. Oltiin yhdessä, herkuteltiin ja sitten ihanat kaverit koristeli vauvaa varteen valkoiset bodyt kangasväreillä. Huikean ihanan muiston siis sain. Mies kai jonkinmuotoiset varpajaiset järjestää ystävilleen, ei kuulema ole vielä päättänyt

Meillä sunnuntaina ristiäiset. Onneksi jo raskauden aikana sovittiin anopin kanssa että pidetään ristiäiset siellä. On enemmän tilaa ja mieheni mummolla on lyhyt matka sinne. Lisäksi valmistelujen suhteen pääsee nyt helpommalla kun äitini tekee voileipäkakut, anopin ja kälyn kanssa hoidetaan sitten muut leipomukset porukalla. Saa isi ja pappa hoitaa poikaa. Eikä tarvitse itse hoitaa myöskään siivoamista.
Vaikeinta järjestelyissä oli siis nimen keksiminen lapselle. :grin

Tsemppia Noonis ristiaisiin! Meille ei kastejuhlia tullut, ja oikeastaan mua ei harmita yhtaan etten saanut tunkea poikaparkaa isin suvussa kulkevaan kastemekkoon, jossa on kaksmetrinen laahus. Siis oikeasti niin pitka, etta se pitaa ASETELLA laskeutumaan kauniisti kirkon lattialle valokuvan ottoa varten. Ja muutenkin sellainen ihana pitsiunelma, oikea mauttomuuden huippu. Ihan kun vahempi ei riittaisi. :grin

Mulla ei ollut babyshoweria, mutta kun suku on Karjalasta niin meille tuotiin rotinoita oikein urakalla. Enkä kyllä vaihtais niitä babyshoweriin mistään hinnasta! Nimittäin oon itsekin niitä vienyt, mutta vasta nyt tajusin mistä se perinne on lähtenyt: kun itse olin synnytyksen jälkeen niin kipeä etten oikein pystyn istumaan enkä seisomaan, niin äitini toi pakkasen täyteen ruokaa. :hello2 Herkkujakin saatiin ja vaatteita yms. mutta äidin ruuat oli kyllä ihan parhaita.

Ristiäiset vietetty ja saatiin pojalle nimi. Kaikki meni loistavasti ja oli niin ihana päivä. Pikkumies käyttäytyi oikein mallikkaasti koko toimituksen ajan kummisedän sylissä eikä ollut moksiskaan kastamisesta. Siskoni lauloi Johanna Kurkelan "Ainutlaatuinen". Siinä kostui omat sekä miehen silmät ja moni muukin juhlavieras kyynelehti kauniin laulun herkistämänä. Ihana saada oma lapsi seurakunnan jäseneksi ja odotan jo että pääsen opettamaan pojalle iltarukouksen.

Takaisin