Vauvan suukottelu

Juliah

Oman äänensä löytänyt
Noh, en tiedä mietinkö asiaa liikaa ja loukkaannunko liian helposti mutta probleema on tämä. Minua häiritsee kun anoppi suukottelee meidän 3,5kk ikäistä vauvaa suulle! Ensimmäisen pusun muiskautti jo sairaalassa kun poika oli muutaman tunnin ikäinen ja silloin asiasta huomautettiin että jos ei niin tekisi(vastasyntyneelle kun ei vastustuskykyä ole juuri ollenkaan). No suukottelu on jatkunut vaikka olen yrittänyt asiasta sanoa. Pienet flunssat ei minua niin häiritse vaan se karies joka tarttuu sitten kun vauva saa ensimmäisiä hampaita! Suukottelen itse vauvaani paljon, varpaista otsaan asti mutta en suulle, koska itselläni on juurikin tuota kariesta ja helposti reikiintyvät hampaat.
Mitä mieltä olette asiasta? Miten voisin ystävällisesti asiasta sanoa?
Pusutteletteko te teidän vauvoja suulle ja olenko itse vain yli hysteerinen :)

Mukavaa syksyä kaikille!
 
Kuulostaa munkin korviin ikävältä tavalta, joten mielestäni et ole lainkaan hysteerinen. Mä en tosin juurikaan ole suukotellut edes itse vauvaani, ennen kuin ihan viimeaikoina en ole enää voinut vastustaa kiusausta kun toinen on niin suloinen. Suulle ei tulisi mieleenkään, kun epäilen ettei vauva siitä edes pitäisi. Silittelen ja sylittelen kyllä paljon, koska siitä vauva taas tiettävästi pitää. Enpä kyllä tiedä mitä sille anopille voisi sanoa, jos normaalit kehotukset ei mene perille. :sad001 Kysäisisin varmaan varovasti, mahtaako vauva pitää naamalle tunkemisesta. Ei sekään kyllä ystävälliseltä kuulosta. :D Onneksi meidän sukulaisista ei löydy pusuttelijoita, taidan olla itse vähän liiankin suojeleva lasta kohtaan.
 
Et ole hysteerinen (sori, huhtikuisista 2014 hypin). Mie en ymmärrä miks ihmiset pitää normaalina et lapsia pussataan suulle. Mie sain siitä hyvästä reikiä hampaisiin ja huuliherpeksen. En tosiaankaan halua itseltäni niitä omille lapsille siirtää kun se herpes on minulle aiheuttanut niin vahvaa häpeää. Ja kun se voi tarttua pari päivää ennen kuin on aktiivinen niin vaikea sitä on välttää. Huuto tulee jos joku aikuinen miun lapsia yrittää suulle pussata. Kavereitaan saavat kyllä pussata tai toisiaan minkä kerkeävät sitten kun itse kokevat asiakseen :)
 
Täälläkään ei sukotella suulle. Juurikin noista syistä, ja mielestäni se on aikuisten juttuja...
 
"Vanhempi" polvi ei tiedä välttämättä tuosta karieksen tarttumisesta. Ei ole pitkäkään aika kun lapsen tutti "putsattiin" omassa suussa ennen vauvalle antamista ja ruokaa maistettiin vauvan lusikasta ennenkun se laitettiin vauvan suuhun. Voisitko puhua anopille hyvässä hengessä ja kertoa, miksi et toivo vauvaa suukotettavan suulle? Luulisi järkevän ihmisen ymmärtävän kun perustelee terveydellisellä seikalla. Tsemppiä!
 
Täälläkään ei suukotella suulle, muuten kylläkin. Voisitko kertoa anopille neuvolan ohjeistaneen, että suulle ei saisi suukotella juuri karieksen takia? Luulis et siitä ei voi loukkaantua, kun on kuitenkin yleinen suositus...
Ja toi tutin suussa putsaus on vielä edelleen tavallista esim. ranskassa ja siellä sitä ilmeisesti perustellaan vastustuskyvyn lisäämisellä. Onneks meillä on ainakin tähän asti ollut isovanhemmat, joiden tekemisistä ei ole tarvinnut huolestua.
 
Toi oli ihan hyvä vinkki, sanoa että NEUVOLASTA oli annettu ohjeet ettei suulle suukoteta. Josko olisi helpompi ymmärtää. Meilläkään ei ole koskaan lapsia suulle suukoteltu, muualla naamaan kyllä sitäkin enemmän :). Pojille myös olen ohjeistanut, että siskoa ei saa pusutella suulle eikä käsiin (kun syö käsiään koko ajan), muualle kyllä.
 
Kommentoin tätä keskustelua tuolta elokuisten puolelta, kun asia on askarruttanut minuakin. Mieheni on eri kulttuurista, jossa lapsia ylipäänsä suukotellaan paljon enemmän kuin meillä jäyhässä pohjolassa (jopa vieraita lapsia ja olen joutunut hänelle huomauttamaan, että Suomessa ei niin voi tehdä :-) Kerran näin, kun mies pisti lattialle pudonneen tutin suuhunsa ja antoi sen sitten vauvalle. Kiukkusin hänelle, että noin ei saa tehdä ja googletin aihetta, että olisin voinut perustella miksi ei. Yllätyksekseni vastaan tuli uutisia uudesta ruotsalaistutkimuksesta, jonka mukaan vanhempien syljessä olevan bakteerikannan siirtymisellä lapseen on positiivinen vaikutus; näillä lapsilla on todettu vähemmän astmaa ja allergioita. En itse vieläkään suukottele vauvaani suulle, mutta en tällä perusteella voi kieltää miestäni tekemästä niin. Luultavasti kuitenkin hermostuisin, jos joku ulkopuolinen kävisi pussailemaan vauvaa suulle.

Tässä linkissä tietoa mainitsemastani tutkimuksesta: http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/06/why-dirty-pacifiers-may-be-your-childs-friend/?_r=0
 
Kiitos kaikille kommenteista. Tuli hyviä vinkkejä ja ehkäpä juuri tuo neuvolan ohjeistus-juttu voisi toimia :) Miehen kanssa juteltiin ja kerroin että asia minua häiritsee niin jospa se mies sanoisi äidilleen jotain :D Ja jotenki tuntuu että aina se anoppi on pahin, omalle äidille kun on niin paljon helpompi sanoa mistä asiasta tahansa :)
 
Johan se nyt on aika ällöttävääkin, kun miettiin kuinka paljon vauva kuolaa. Meiän jätkällä valuu useesti jojo suusta, ei todellakaa tekis mieli ees pussaa suulle. Mutta joo muutenkin, tarkkoja ollaan ettei lasten suuhun mee mitään mikä on käyny aikuisen suussa. elmiinalla hyvä käytännön esimerkki miten on käyny.
 
Takaisin
Top