Vauvan ruokailu - sormin vai lusikalla?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Syökö kiinteisiin opetteleva vauvasi lusikalla vai sormiruokaa? Vai kenties sekä että?

Meillä esikoinen aloitti ruokailun soseista lusikalla. En nyt enää hirveän hyvin muista kehityskaarta (lapsi on jo 11), mutta hiljalleen siirryttiin kiinteämpään ja alle vuoden ikäisenä söi osittain sormin, osittain lusikalla.

Kuopus taas on ollut aina hyvin vahvasti sormiruokailija. Ihan kaikki soseet oli hänelle vauvana hirvitys, joten ensimmäiset alas menneet ruuat oli selvästi karkeampia. Oppikin sitten nopeasti syömään sormilla itse. Ajoittain hänelle oli jopa puuro sormiruokaa, kun lappoi sitä sormin suuhun.

Meillä söi enimmäkseen lusikalla. Toki söi sormin joitain kiinteämpiä ruokia, mutta ajattelin, että ruokailuvälineillä me aikuisetkin syödään niin laitoin sellaisen tarjolle ja lapsi käytti sitten mallista sitä. 💁🏼‍♀️

Molemmilla, toki 4kk iässä alotettiin syöttämään lusikalla, mut heti 5,5kk iässä alkoi syödä omin sormin kasviksia. Soseet oli minimissä heti vaan ku homma alkoi toimia, eli jossain 7kk iässä (10kk kohdilla ostettiin vikat soseet ja söi suunnilleen samaa ruokaa kuin me) ja sormin on itse suurimmaksi osaksi syönyt, ja vanhemmat sit auttaneet lusikalla mitä jää. Edelleen 3vnä syö paljon sormin vaikka haarukka ja lusikka onnistuu totta kai sujuvasti.

Edelleen 3vnä syö paljon sormin vaikka haarukka ja lusikka onnistuu totta kai sujuvasti.

Kiva kuulla, että on muitakin vähän isompia sormiruokailijoita. Kuopus (4v) syö yhä tosi paljon sormin. Aina katetaan välineet ja usein ne jää koskematta. Kyllä hän halutessaan osaa niillä syödä (ja ainakin puuron nykyisin syökin lusikalla) ja päiväkodissa niillä kuulemma pitää syödä. Välillä mietin, pitäisikö kotonakin panostaa enemmän välineillä syömiseen. Mutta toisaalta priorisoin ennemmin sitä, että ruokaa ylipäätään menee vatsaan. Painon noususta kun on neuvolassa huomauteltu liiankin usein.

Ihmisen luontainen syömistapa on kuitenkin sormin syönti, meillä nyt vaan on tälläiset tavat käyttää aterimia. Ja kyllä se lapsi nopsaa ymmärtää koska niillä syöminen on ns suotavaa hyvää tapaa. Ja muutenkin iso osa meidän ruokia syödään käsin, leivät, hedelmät, pähkinät, taikka pizzaa usein vedetään käsin jne, vaikka sitten taas just puuro ja kastikkeet ja tietty keitot on vaan helpompi syödä apuvälineillä.

Meillä aloitettiin maistelut soseilla ja sitten kun oppi itse istumaan kunnolla syöttötuolissa, alettiin antaa myös sormiruokaa. Eli meillä sekä että. Nykyisin on syötettäessä aina oma lusikka kädessä, mutta ei sitä vielä ihan kauheasti hoksaa käyttää 😆

Meillä aloitettiin taaperon kanssa syöttämällä soseita lusikalla n 4 kk iässä. Siinä rinnalla puristin oman pihan tuoreista pensaista mm viinimarjojen ja karviaisten mehua/ hedelmälihaa suoraan suuhun
Eka kesä/ syksynäön hän maistelikin yli 15 kotimaista marjaa tuoreena ja tykkäsi kaikista 😅
Opittuaan istumaan hön sai sormiruokailla ja siinä samalla syötin lusikalla mm puuroja ja haarukalla muussattua mahdollisimman monipuolista ikätasoistaan kotiruokaa.
Hänestä kehittyi varsinainen kulinaristi, joka on osannut syödä itsenäisesti lusikalla ja haarukalla sekä juoda normaali juomalasista viime keväästä alkaen. Toki kotona auttaa itse itseään syömällä myös sormin mutta muualla ei sitä juurikaan tee.
Samoin olen toiminut tuon nyt 8 kk ikäisen vauvan kanssa. Hän syö sormin tätä nykyä eteensä tarjottimelle annettuna mm kalaa, jauhelihaa, keitettyjä kasviksia ja tuoreita hedelmiä. Suuria suosikkejaan on mansikkapalat ja kurkkumadot sekä banaanipannari.
Lusikalla syötän hänelle varsinaisen ruuan on se sitten lihakeittoa kuten tänään päivällisellä tai kauraomenapuuroa iltapalalla.
Minä kun pidän ruuan laittamisesta sekä leipomisesta niin molemmat ovat "joutuneet " tyytymään pääsääntöisesti mun tuotoksiin ja purkkiruuat ovat luxusta ja hätövararuokaa.
Heistä molemmat on saaneet varsin varhain myös lusikan kätensä vaan ainakin vielä vauva viskaa sen samantien lattialle pois sormiruokaansa häiritsemästä ja niin taisi tuo taaperokin samanikäisenä tehdä. 🥰

Takaisin