Vauvan rakennepoikkeavuus - voisitko tehdä raskaudenkeskeytyksen poikkeavuuden takia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuoreessa artikkelissamme kerrotaan kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksista, joita etsitään ultraäänitutkimuksissa. Artikkeli kertoo että vakavan rakennepoikkeavuuden vuoksi raskauden voi keskeyttää viikkoon 24 asti.

Jos vauvallasi todettaisi tällainen poikkeavuus, haluaisitko keskeyttää raskauden? Tai oletko ehkä joutunutkin tekemään tämän vaikean päätöksen? :(

Omalla kohdalla ajattelisin että jos poikkeama on niin paha, että vauva joka tapauksessa menehtyisi jo kohdussa tai hyvin pian synnytyksen jälkeen tekisin raskauden keskeytyksen. Tuskin haluaisin odottaa vauvaa loppuun asti vain jotta hän sitten kuolisi. Jos taas vauvalla olisi edellytykset elää keskeytys tuskin tulisi kysymykseen.

Ehkä olisin halunnut keskeyttää , jos poikkeama olisi ollut niin vaikea, ettei lapsi selviäisi tai eläisi vain tunteja/päiviä ja nekin kärsien.

Isompi mietintä olisi pitänyt tehdä lievemmän poikkeaman kanssa. Meillä kun asuu samassa taloyhtiössä pariskunta, joilla on n. 40-vuotias ”erityislapsi”, jonka omaishoitajana äitinsä on toiminut aina.

Periaatteessa olin kyllä ajatellut, että keskeytän raskauden, jos ultrissa havaitaan vammoja. Vaikea sanoa, mitä tosipaikan tullen olisin tehnyt, ja onneksi en tuohon tilanteeseen joutunut. Elämässä olen havainnut, että vaikeassa tilanteessa asioilla on erilainen painoarvo kuin etukäteen ikinä olisi osannut kuvitella.

Minun etiikkani on sellainen, että mikäli vammautuneen sikiön kasvun jatkaminen vaarantaa vakavasti minun terveyden tai uhkaa henkeäni tai jos vauvan elämä syntymän jälkeen on sellainen, että hän siitä mitä suurimmalla todennäköisyydellä kärsii tai se aiheuttaa hänelle kipua, olisin valmis raskauden keskeyttämään. Ja näistäkin pitäisi lääkärien olla hyvin hyvin varmoja. Muussa tapauksessa haluaisin raskauden viedä loppuun ja tarjota ihmiselämälle mahdollisimman hyvän elämän maanpäällä. Vaikka se olisi sitten lyhytkin.

Toivon todella, etten tällaisen päätöksen eteen kuitenkaan koskaan ikinä joudu.

Takaisin