Vauvan painoarviot sun muut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Taika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Taika

Jostain jotain jo tietävä
Josko tällaisen topicin perustan, kiinnostaa kovasti aina, että mitä on arvoitu lapsen kooksi, ja vertailla sitten, että kuinka tuo arvio on paikkaansa pitänyt, menevät kuitenkin joskus aika laillakin norjaan..

Esikoisesta arviot pitivät paikkansa lähes grammalleen, painoarvio oli 4070g ja poika painoi 4100g.

Saa nähdä tämän toisen kohdalla, kuun lopussa menen kokoarvioon/synnytystapa-arvioon uudesta tulokkaasta.
Kaksi viikkoa sitten 32+1  kaverin p-a oli 2,3kg. Syntymäpainoa ei lähtenyt veikkaamaan, mutta ainakin samankokoinen kuin esikoinen, kuulemma..

Juuri kotiuduin äitipolilta, tämän hetkinen(rv 35+3) painoarvio oli 2800g ja syntymäpainoarvioksi lääkäri antoi 3500g. Viikko sitten neuvolan terveydenhoitaja arvioi syntymäpainoarvioksi korkeintaan 3000g.

Tuota, mites teillä menee nuo painoarviot ylipäänsä, eli siis onko neuvolan tädit antaneet niitä automaattisesti tai onko pitänyt pyytää erikseen arviota? Entäs lääkärit, onko teillä ollut joku lääkärikäynti erikseen jolla sitä on arvioitu? Kuuluuko synnytystapa-arvio automaattisesti teille, vai pitikö pyytää erikseen? Kysymystä kysymyksen perään..

Täällä Jyväskylässä mulla on siis ollut tasan yksi ja ilmeisesti ainoa lääkärikäynti (nyt siis rv 34+6) jolloin kysyin kokoarviosta, lääkäri sanoi että "kokoajanhan sitä tässä tehdään" ja että "kyllä se voi heitää helposti yli puolella kilolla" niin ja että "näppituntumalla mennään". Mitään painoarviota se ei mulle sanonut silloin noiden kommenttien lisäksi ja antoi myös ymmärtää että eipä sitä tuon enempää arvioidakaan. Ajattelin vain, että olen kuitenkin melko pieni kokoinen ja esim. minä ja sisarukseni ollaan oltu lähes nelikiloisia. Että on se sitten kiva jos käy niin että pakerretaan ensin vuorokausi synnytyksessä jonka jälkeen huomataan että eihän se mahdu.... :D

Onneksi neuvolan täti kuitenkin sanoi hyvin epämääräisesti tosin, että tässä vaiheessa ainakin vaikuttaisi melko pienikokoiselta tuleva vauva.

Mietin tässä siis lähinnä sitä, että missä olette saaneet noin tarkkoja arvioita ja onko pitänyt erikseen pyytää.. sen olen toki ymmärtänyt, että arvio on aina arvio ja voi heittää enemmänkin.

kameli, esikoisesta tehtiin kokoarvio+synnytystapa-arvio polilla, koska neuvolassa heräsi epäilys suurikoisesta lapsesta.

Tästä toisesta olen käynyt yksityisellä tuota kokoa seuraamassa, ja ensimmäisen synnytyksen oltua "epänormaali" imukupin yms takia, kuuluu minulle automaattisesti nyt myös tässä raskaudessa synnytystapa-arvio, tosin neuvolasta olisivat taas lähettäneet muutenkin tämän kakkosen koon takia.

Kyllä se lääkäri ohjaa tarkempiin tutkimuksiin, tai neuvolatäti, jos epäilee esim. lantion epäsuhtaa tai suurta lasta. Kannattaa puhua asiasta seuraavaksi neuvolassa, mutta uskoisin, että lääkäri olisi sanonut, jos epäilisi jotain.

Kameli, mä viime käynnillä kysyin neuvolassa kun kuunneltiin sydänäänet että pystyykö mahan päältä yhtään arvioimaan kokoa. Tänään kävin kasvukontrollissa äitiyspolilla ja sielä sain tuon lääkärin arvion. Mulle toinen lääkäri oli aikaisemmin äitiyspolilla sanonut että pitäisi tehdä synnytystapa-arvio mun koon ja aiemman sektion vuoksi. Mutta lääkäri joka tänä päivänä tutki ei nähnyt aihetta synnytystapa-arvioon. Katsoi kuitenkin lantion sisätutkimuksella ja sanoi että jos oikein tarjoutuu niin pitäisi ihan normaalisti mahtua.
Kannattaa kysyä neuvolassa jos yhtään epäilyttää. Mun käsityksen mukaan ultralla tehdyt kokoarviot heittävät enemmän kuin ns.mahan päältä tehdyt.

Hei!

Meidän vauvalle tehtiin kokoarvio pari viikkoa sitten neuvolassa (Espoo). Vaikka maha onkin iso (sf-mitta oli silloin 33), niin vauva tuntuisi neuvolatädin mukaan olevan suhteellisen pieni. Syntymäpainoksi arvioitiin 3300g. Ensi viikolla on viimeinen neuvolalääkäri, joten katsotaan, mitä sitten tuumataan. Itse ainakin aion kysyä asiasta.

Mansikkainen

Mulle ultrassa sanottiin että vauva painaa nyt n. 2kg ja sitten arvioitu syntymäpaino on n. 2,7kg
Että pieni poika tulossa :)

Täällä mennään rv 37+0 ja painoarvio on nyt 2600g, kaikki arviot tehty ultran avulla eikä näppituntumalla :) syntymäpainoksi arvioitiin vähän yli 3kg :) eli taitaa tulla pieni taapero niin ku äitinsäkki syntyessään :)

kameli, minä olen myös Jyväskylästä ja käynyt vain kerran lääkärillä alkuraskaustarkastuksessa. Sf-mitta oli viimeksi yläkäyrän ylälaidassa, joten kysyin itse neuvolatätiltä josko vauvan kokoa voisi arvioida, omassa suvussa myös vauvat järestään yli 4000 g, pappa jopa 5600 g. Joten mahdollisesti seuraavan neuvolakäynnin (nyt keskiviikkona) jälkeen äitipolille kokoarvioon. Kannattaa ottaa huoli esiin neuvolassa.

Milloin sulla on kameli LA? Saas nähdä ollaanko samaan aikaan keskussairaalassa :)

Täällä alkoi eilen rv 38 :)
Olin synnytystapa-arvioinnissa ja ultrassa to ja siellä lapsen painoksi arvioitiin tuolloin pikkuisen vajaat 3 kg. (päiviä siis silloin 36+5) eli kyllä poika näyttää lähemmäksi sitä neljää kiloa menevän varsinkin jos meinaa kovin pitkään masussa asustella. Kaiken lisäksi lääkäri arvioi että sai painoarvion alakanttiin kun poika kääntyili ja heilui niin paljon ettei keskivartalon mitta onnistunut kuin kolmannella yrittämällä (ja sekin huonosti). :)

Heippa Inga!

Mulla olis laskettu aika 16.6. eli visiin muutama päivä myöhemmin kun sulla. :) Eli voi hyvin olla että samaan aikaa pakerretaan... Hitsi, ei kuulemma saada tuolla ilokaasua, pah olisin halunnut päästä koittamaan! :)

Ja niin, täytyypä jutella torstaina neuvolassa, että miten on painoarvion kanssa...

Kameli, minä olen kanssa kuullut ettei ilokaasua saa. Olen itse ainakin miedoille opiaateille eli kodeiinille (Panacod, Tramal) yliherkkä, joten lääkärin kanssa käytävä vakavaa keskustelua onko mahdollista edes kokeilla vahvempia opiaatteja kuten Oxynormia. Jotenkin olin vähän turvautunut tuohon ilokaasuun, mutta nyt sekin vietiin. Että jos naapurihuoneesta kuuluu huutoa niin se olen sitten varmaan minä ;D

Ja täällä LA 14.6.

Pari viikkoa sitten neuvolassa arvioitiin käsituntumalla vauvan syntymäpainoksi 3,3kg ja tänään ultraäänimittausten perusteella sama. Vauvalla oli tänään painoa 2500g (nyt alkoi rv37), joten suhteellisen pieni vauva on meille tulossa.

Mansikkainen

Höh, mua vähän harmittaa kun ei täällä saa kunnollista painoarviota edes kysyessä... :(
Terkkari käsikopelolta arvioi vauvan mahdolliseksi syntymäpainoksi 3-3,5kg eli todella suurella haarukalla. Ensi viikolla on lääkärineuvola, mutta ei siellä kuulemma ultrata eikä muutenkaan sen tarkemmin arvioida vauvan kokoa, paitsi summittaisesti että onko tulossa pieni, normi, vai suuri vauva. Sitten vasta jos on suuri vauva (tai epäilys siitä), lähetetään ultraan ja synnytystapa-arvioon.
Olisihan se ihana kuulla, paljonko meidän Nyytti nyt painaa! (Ensi viikon lääkärikäynnillä rv 37+2 joten luulisi olevan arvion jo hyvinkin mahdollista.)

Kameli: meillä on laskettu aika samana päivänä :) Mullekkaan ei ole annettu mitään koko arvioo. Tosin pikkuinen on jo laskeutunut ja lääkäri totesi että lantiossa on hyvin tilaa. Vähän harmittaa kun en tajunnut kysyä koosta sen enempää

No nyt meitä peloteltiin suurikokoisesta vauvasta. Itse kyllä tätä epäilen, koska neuvolalääkäri vaikutti kokemattomalta. Kokoarvion hän teki pelkästään sf-mitan perusteella, joka oli hänen mittauksensa perusteella yläkäyrällä. Koko raskauden ajan sf-mitta on aiemmin ollut nätisti keskikäyrällä, ja edellinen mittaus on tehty vain viikko sitten. Että olisipa aika outoa, jos se olisi viikossa hypännyt yläkäyrälle. Vai olisiko??

Terkkarin mitta viikko sitten: 31cm.
Lääkärin mitta tänään: 35cm
--> 4cm eroa (ja esim. mulle ei ole viikossa kertynyt ollenkaan lisää painoa)

Hyvä puoli tässä on se, että nyt päästäänkin oikeaan synnytystapa-arvioon! :) Toivottavasti sen ultra paljastaa, että Nyytti olisikin aivan normaalin kokoinen.

Äni
Uskon, että noin suuri kasvu johtuu mittaajan virheestä. Mulle aina terkkarit sanoo, että mun häpyluun reuna on tosi vaikea löytää, joten mittaajasta johtuen eroa saattaa olla paljonkin.
Mutta hyvä, että pääsette vielä ylimääräiseen ultraan. Onpahan sitten "varmuus" asiasta. Varmaahan se ei koskaan ole, kuten esikoista odottaessa sain huomata. Meille kaikki mittaajat "pelotteli" yli nelikiloisella vauvalla (mittauksia tehtiin niin käsin kuin ultrallakin ja viimesen kerran vauva mitattiin päivää ennen synnytystä) ja niinhän sieltä tulikin 3530g painava hoikka poika :)

Bunni: Niinpä, mäkin epäilen mittaajan virhettä tässä. Mutta onhan se kiva päästä näkemään vielä Nyyttiä ja saada kenties vähän tarkempaa arviota - vaikka olen tutuiltakin kuullut, että eipä se ultrakaan välttämättä koko totuutta kerro, niin kuin ei teilläkään.

Täällä tiistaina käyty äitipolilla kokoarviossa. Vauvan paino (tuolloin 38+0) 3500 g ja syntymäpainoksi lääkäri arvioi 4100 g. Olin positiivisesti yllättynyt, sillä itse olen ollut 4400 g, minun suvussa ei alle 4 kiloisia ole ja parhain tapaus on ollut pappa 5600 g. Onneksi taitaa pieni periä jotain myös isältään, jonka suvussa ollaan ns. normaalipainoisia

Heips!
Meillä oli kolme viikkoa sitten synnytystapaultra ja meijän ei tarvinnu sitä kyllä pyytää. Suoraan neuvolasta varasivat ajan terveyskeskukseen.

Ultralla se katto mahan päältä ja käsikopelolla sisätutkimuksen teki.

Pojan sen hetkinen paino ultramittauksilla 2907 g,, pituudenki sen sanoi, mutta se meni meiltä molemmilta ohi kun ihmeteltiin töröhuulia ja nöpönenää :)

Painoarvio synnytykseen 3500 g. Alakautta sen pitäs tulla sitten.

Joensuun neuvola- ja äitiyspalvelut on kyllä ollu hyvät. Ei oo paljon tarvinnu stressailla. Nyt odotan synnytystä jo ilolla vaikka muutama viikko sitten mua oltiin jo ohjaamassa synnytyspelkopolille. Neuvolatätit ja kaverit pysty ihanasti auttaman mut pelkojen yli. Kiitos siitä.

Takaisin