Vauvan oma tila?

ErakkoRusakko

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuiset 2023
Hei!
Asumisjärjestelyt kiinnostavat.

Miten teillä on järjestetty vauvan nukkuminen ja hoitotilat? Ym. tavarat.

Muutimme vastikään isompaan kolmioon, mutta meillä toinen makuuhuone on työhuonekäytössä. Vauva nukkuu siis meidän makuuhuoneessa ensimmäiset vuotensa. (Meillä ei tosiaankaan nähdä semmoista jenkkimallin "nurseryä".)

Erityisesti kiinnostaa, jos palstalla on muitakin paljon kotoa työtä tekeviä? (Meillä molemmat vanhemmat.) Miten saada neliöt riittämään ja saanko huonon vanhemman leiman, jos en luovu ateljeestani? :D

Kiitos jo etukäteen keskusteluun osallistuville!
 
Teen töitä tulevaisuudessa hyvinkin paljon kotoa käsin. Erillinen työtila on välttämätön, on salassa pidettäviä asiakasasiakirjoja, joita on säilytettävä lukkojen takana.
Pieni saa tupakeittiöön oman leikkinurkkauksen ja sängyn samaan makkariin mun kans. Tupaan tulossa myös yhteinen käsityö/ askartelukulmaus ja lukunurkkaus.
 
Muokattu viimeksi:
Teen töitä jatkossa hyvinkin paljon kotoa käsin. Erillinen työtila välttämätön, salassa pidettäviä asiakirjoja yms pidettävä jatkossakin lukkojen takana.
Pieni saa tupakeittiöön oman leikkinurkkauksen ja sängyn samaan makkariin mun kans. Tupaan tulossa käsityö/ askartelukulmaus ja lukunurkkaus.
Kuulostaa ihanalta ja kodikkaalta! :Heartred
 
Meillä on paljon neliöitä, joten jossain vaiheessa pieni saa oman huoneen, mutta ei kyllä hetkeen. Huone tällä hetkellä vierashuonekäytössä. Puoliso on yrittäjä ja itse tehnyt nyt käytännössä vain etätöitä, niin työhuone on ja pysyy. Vauva tulee nukkumaan meidän makkarissa, jotenkin päin kiepautetaan pinnasänky mahtumaan tänne.

Hoitotaso on sellainen sängyn päälle nostettava, joten tarttee vain miettiä jokin pieni lipasto vaatteille, vaipoille ja muille tykötarpeille tänne makkariin myös. Lisäksi ainakin esikoisen kohdalla imetin mieluiten istualtani, joten pitää katsoa opinko imettämään makuulla vai tarviiko tuolin. Makkarissa sinänsä tilaa, ainut on, että "ehjiä seiniä" ei ole montaa, ja pitää katsoa, että mahtuvat vaatehuoneen ovet aukeamaan.

Enemmän meillä ehkä on se, että puoliso on herkkäunisempi ja jää herkästi valvomaan herättyään. Joten saattaa olla, että hän siirtyy nukkumaan arkiöiksi muualle, kun palaa töihin pienen synnyttyä. Mä en suostu luopumaan omasta sängystä 😅 Se, että vaihdetaanko vierashuoneen vuodesohva ihan sängyksi vai ottaako puoliso vuoteen alakertaan, ei vielä ole päätetty. Tilaa kuitenkin siis on, että siitä ei huolta. Ja tulee vuoteelle varmasti käyttöä, oli se missä vain kun vierashuoneen vuodesohva on melko pieni sänkynä.

Järjestettäviä asioita on se, että meillä on portaat, joten niihin tarvitaan portti. Puoliso aikoo rakentaa sen itse, kun materiaalia on, niin saa samaa matskua ku kaiteet.
 
Meillä pieni kolmio, jossa toinen makuuhuoneista on työhuoneena/vierashuone. Molemmat teemme paljon töitä etänä, mutta käymme n. 1-2krt/vko toimistolla pyörähtämässä. Mutta puolisoni ja minä myös pelaamme pelejä vapaalla, joten työpöydät tulevat jäämään.

Vauva saa nukkua huoneessamme ensimmäisen vuoden. Aion hankkia pienen sängyn, sillä tilaa isolle ei ole. Olen ajatellut asiaa niin, ettei vauva/taapero oikeastaan tarvitse omaa huonetta, koska hän viettää aikaa siellä missä vanhemmat ovat. Hoitotaso tulee pesukoneen päälle vessaan.

Toki olen laittamassa muutaman ylimääräisen huonekalun myyntiin, jotta asunto ei tulisi liian ahtaaksi. Sekä käyn jatkuvasti läpi kaappeja, jos voisi luopua käyttämättömistä tavaroista. Olenkin alkanut laittamaan myydyistä tavaroista saadut rahat vauvaa kohden omalle tilille. Käytän tiliä maha-asukin hankintojen ostoa varten.

Ajatuksena olisi muuttaa hieman suurempaan muutaman vuoden kuluttua. Joten tämä järjestely ei olisi lopullinen.
 
Mekin asutaan kolmiossa ja työhuone on miehen töiden takia välttämätön, joten vauva ei saa omaa huonetta. Makuuhuoneeseen saa vähän järjestelemällä mahtumaan pinnasängyn ja kylppärissä on hyvä taso hoitopöydäksi. Mutta kyllä mua vähän jännittää, miten kaikki tavarat saa tänne mahtumaan. Kaappeja on ainakin pakko siivota. Se myös mietityttää missä kannattaisi säilyttää vaunuja, kun taloyhtiössä ei ole oikein järkevää lastenvaunuvarastoa. Naapuri säilytti niitä usein rappukäytävässä ja sai jatkuvasti osakseen lippulappusia että paloturvallisuussyistä näin ei saa tehdä. Joten varmaankin vaunut nököttävät meillä sitten keskellä eteistä tientukkona. 😬

Ja kyllä, isompi asunto on ajatuksissa. Nyt vain tuntuu yleinen taloustilanne sellaiselta, että isoja peliliikkeitä ei oikein uskalla tehdä. Toisaalta mua myös vähän ärsyttää nykyajan tapa että lapsiperheellä pitäisi olla automaattisesti joku 200 neliön omakotitalo. Juuri anoppi jutteli että heillä nelihenkinen perhe asui alkuun kaksiossa ja hyvin mahtuivat. Lienee asennekysymys. 🙂
 
Mekin asutaan kolmiossa ja työhuone on miehen töiden takia välttämätön, joten vauva ei saa omaa huonetta. Makuuhuoneeseen saa vähän järjestelemällä mahtumaan pinnasängyn ja kylppärissä on hyvä taso hoitopöydäksi. Mutta kyllä mua vähän jännittää, miten kaikki tavarat saa tänne mahtumaan. Kaappeja on ainakin pakko siivota. Se myös mietityttää missä kannattaisi säilyttää vaunuja, kun taloyhtiössä ei ole oikein järkevää lastenvaunuvarastoa. Naapuri säilytti niitä usein rappukäytävässä ja sai jatkuvasti osakseen lippulappusia että paloturvallisuussyistä näin ei saa tehdä. Joten varmaankin vaunut nököttävät meillä sitten keskellä eteistä tientukkona. 😬

Ja kyllä, isompi asunto on ajatuksissa. Nyt vain tuntuu yleinen taloustilanne sellaiselta, että isoja peliliikkeitä ei oikein uskalla tehdä. Toisaalta mua myös vähän ärsyttää nykyajan tapa että lapsiperheellä pitäisi olla automaattisesti joku 200 neliön omakotitalo. Juuri anoppi jutteli että heillä nelihenkinen perhe asui alkuun kaksiossa ja hyvin mahtuivat. Lienee asennekysymys.

Mua itseä ahdistaa tavaran paljous, joten kunhan tervehdyn niin alan taas siivoilemaan kaapeista turhia asioita pois. Meillä on jonkin verran perintöhuonekaluja, jotka menevät puolison perheelle säilytykseen (kunnes meillä on enemmän tilaa). Sekä ylimääräinen sänky työhuoneessa, joka menee tässä myyntiin. Tein jo ison hankinnan, ostamalla Hakolan vuodesohvan olohuoneeseen. Joten mahdolliset yövieraat pääsevät siihen nukkumaan.

Olemme myös asentamassa ilmalämpöpumppua (ostettu 8kk sitten, nyt vasta asennetaan). Joten saamme meidän pätsin (+35c) kämpän viileäksi helteillä. Meillä on kulmahuoneisto, ylin kerros johon paistaa aurinko koko päivän. Parveke on joku 40 asteinen kesäisin. Niin siellä ei kauheasti tule aikaa vietettyä. Enemmän keväisin ja syksyisin.

Meillä on onneksi vaunuille säilytyshuone pyörävaraston yhteydessä, joten ei tarvitse eteiseen vaunuja tuoda. Ystävä joutui hankkimaan vaunut sen mukan, että mahtuivat taloyhtiön vanhaan hissiin. Joten tälläiset asiat kannattaa kans huomioida!

Itelle on tärkeää saada vaunut pieneen tilaan, ihan jo niiden koon vuoksi. Ei viitsisi ostaa uutta autoa vaunuken vuoksi. Meillä on siis todella hyvät julkiset vieressä, tehdään paljon etätöitö, jonka vuoksi autolla tulee liikuttua vain 1-2krt/kk.
 
Ja kyllä, isompi asunto on ajatuksissa. Nyt vain tuntuu yleinen taloustilanne sellaiselta, että isoja peliliikkeitä ei oikein uskalla tehdä. Toisaalta mua myös vähän ärsyttää nykyajan tapa että lapsiperheellä pitäisi olla automaattisesti joku 200 neliön omakotitalo. Juuri anoppi jutteli että heillä nelihenkinen perhe asui alkuun kaksiossa ja hyvin mahtuivat. Lienee asennekysymys. 🙂
Joo, asennekysymys ehdottomasti! Itsekin olen viettänyt suurimman osan lapsuudestani vuokralla kaupungin kerrostalossa, viihdyin siellä hyvin enkä ainakaan muista haikailleeni mihinkään isoon taloon. Oon ehdottomasti sitä mieltä, että ei sillä asumuksella niin väliä ole, kunhan on edes jokseenkin siistiä ja viihtyisää, lapsi saa rakkautta ja lapselle jaksetaan järjestää mielekästä tekemistä säännöllisesti myös kodin ulkopuolella. :)

Meilläkin on kolmio, josta yksi huone on työ/pelihuoneena. Ajatuksena on, että vauva nukkuisi aluksi meidän kanssa makkarissa, sen koommin en oo vielä suunnitellut. Riippuu varmaan paljon siitä, millainen vauva sieltä tulee. Mut joo, ei meillekään omaa huonetta vauvalle ole heti tulossa.
 
Meidän uusi koti on kaksio ja olen ollut hieman ahdistunutkin siitä, että meidän perheellä ei ole ollenkaan tilaa kasvaa nykyisessä asunnossa. Säilytystilaa on melko niukasti ja tosiaan vain se yksi makkari. Ajattelen, että kyllä vauvavuosi varmasti tuossa taittuu rattoisasti, mutta entäpä sitten? Luultavasti haluaisin kuitenkin lapsen nukkumaan johonkin erilliseen tilaan, ja isommalla lapsella alkaa jo sitten ollakin jo kaikenlaista tavaraa ja lelua ja muutenkin tilan tarvetta. Mies on rakkaudella remontainut kotia niin kiva kun heti ilmoitan, että täytyy sitten muuttaa kun tarvitaan yksi huone lisää.. 😄
 
Me asuttiin myös kaksiossa, kun esikoinen syntyi ja samassa rapussa asui 5-henkinen perhe, joilla myös kaksio. Me nukuttiin kaikki makkarissa ja esikoisen leluille oli omat laatikot kirjahyllyn alahyllyllä, vaatteilla oma lipasto makkarissa. Naapurilla vanhemmat nukkuivat olohuoneessa ja lapset yhdessä makkarissa, näin kertoivat :) kätevää oli lasitettu parveke, joka kesällä oli kyllä sauna, mutta talvella esikoinen nukkui siellä, kun oli jo ratasosa vaunurungossa ja vaunukoppa sit parvekkeen unipaikkana. Ei tarvinnut roudata vaunuja ylös, kun ei ollut hissiä.

Meillä oli edellisessä, mistä muutettiin tähän, kätevä lasitettu terassi ja ulkovarasto, missä oli hyvä pitää vaunuja kummassa vaan. Nyt ei ole, niin joko autotalliin tehdään kolonen tai sit majailevat eteisessä. Terassi on tässä pieni, mutta aiotaan laittaa lasit katetulle osalle, niin voi talvella nukuttaa sit siellä, jos tykkää nukkua ulkona.
 
Meillä on neliö (104m2), josta yksi huone on pelihuone, yksi poikien makuu-leikkihuone ja yksi meidän makuuhuone. 4/19 syntynyt poika nukkuu omassa huoneessa, 7/21 syntynyt poika nukkuu tällä hetkellä meidän kanssa samassa huoneessa mutta omassa pinnasängyssä, huhtikuu-toukokuu aika 7/21 poika siirtää 4/19 pojan kanssa samaan huoneeseen. Niin kesäkuinen voi nukkuu meidän kanssa.
Meilläkin vähän kaappitilaa, ei oo lämmin varasto.. esim vaunut meillä säilyttää olohuoneessa, muualla ei mahdu.
 
Mekin asutaan kolmiossa ja työhuone on miehen töiden takia välttämätön, joten vauva ei saa omaa huonetta. Makuuhuoneeseen saa vähän järjestelemällä mahtumaan pinnasängyn ja kylppärissä on hyvä taso hoitopöydäksi. Mutta kyllä mua vähän jännittää, miten kaikki tavarat saa tänne mahtumaan. Kaappeja on ainakin pakko siivota. Se myös mietityttää missä kannattaisi säilyttää vaunuja, kun taloyhtiössä ei ole oikein järkevää lastenvaunuvarastoa. Naapuri säilytti niitä usein rappukäytävässä ja sai jatkuvasti osakseen lippulappusia että paloturvallisuussyistä näin ei saa tehdä. Joten varmaankin vaunut nököttävät meillä sitten keskellä eteistä tientukkona. 😬

Ja kyllä, isompi asunto on ajatuksissa. Nyt vain tuntuu yleinen taloustilanne sellaiselta, että isoja peliliikkeitä ei oikein uskalla tehdä. Toisaalta mua myös vähän ärsyttää nykyajan tapa että lapsiperheellä pitäisi olla automaattisesti joku 200 neliön omakotitalo. Juuri anoppi jutteli että heillä nelihenkinen perhe asui alkuun kaksiossa ja hyvin mahtuivat. Lienee asennekysymys. 🙂
Mitä enemmän neliöitä, sitä enemmän ratkaistavia asioita... Ohhohin kanssa liikumme 5 eri kiinteistön välillä, mökki ja vierastupasaunarakennus järven rannalla ( Yht 90m2), 1800 luvun päärakennus +1980-luvun uudisrakennus ok-talo yht 350m2 joenrannalla, maaseutukoti 200m2 taajamanrajalla, ensivuoden alusta omatoimisto 90m2 kaupungissa, jossa myös aikanaan pintaremontoitava 45m2 citykoti... Kaikki nuo myös mukana jatkossa mun työssä/ liiketoiminnassa (kiinteistöjalostus), joten ruokaa voin lämmittää jossakin 6mikrossa, pyykinpesukoneita vain 4. Ukrainan sodan myötä tuli monenmoisia viivytyksiä, ja nyt on hyvä syy hiljentää vuodeksi tahtia...
 
Muokattu viimeksi:
Asuin ex-miehen kanssa 45m2 kaksiossa kun esikoinen syntyi. Makkarissa lipasto vauvan vaatteille ja vaipoille. Pinnis meidän sängyn vieressä ja olkkarissa lelunurkkaus. Se sujui ihan hyvin varmaan 4-5v asti kunnes muutettiin kolmioon.

Nyt asutaan omakotitalossa jossa 3 makkaria, yksi mun työhuone/vierashuone. Mies ei tee töitä kotona. Vauva tulee nukkumaan meidän makkarissa varmaan ekan vuoden ja sitten muutetaan työhuone vauvan huoneeksi. Ollaan ajateltu rakentaa pihalle joku vierasmaja jossa voisin sitten tulevaisuudessa myös tehdä töitä.
 
Me asutaan paritalokolmiossa. Meillä on siis meidän vanhempien makuuhuone ja esikoinen nukkuu jo omassa huoneessaan. Ajatuksena olisi, että kun uusi tulokas alkaa nukkua kokonaisia öitä, niin lapset voisivat jakaa saman huoneen. Siihen asti vauva nukkuu meidän vanhempien huoneessa. Toiveissa olisi, että vauva nukkuisi omassa pinnasängyssään, sillä meillä ei perhepetijärjestely toiminut ollenkaan esikoisen kanssa - me vanhemmat emme saaneet kunnolla unta ja lapsi heräsi aina, kun me vaikka käänsimme kylkeä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Toki kaikki suunnitelmat saattaa vielä muuttua riippuen siitä, millainen nukkuja uusi tulokas oikein on. Esikoinen on aina nukkunut parhaiten omassa pinniksessään ja alkoi nukkua 12-13h katkeamattomia yöunia puolivuotiaana.
 
Takaisin
Top