Vauvan nukutusvinkkejä

Maippi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olisi kiva kuulla miten laitatte vauvan yöunille nukkumaan. Meillä neiti nukahtaa pitkille päikkäreille tosi nätisti vaunulenkillä, mutta yöunille saaminen on vaikeaa. Yleensä otan tytön vierelleni sänkyyn kello 20-21 aikoihin ja imetän kyljelläni häntä. Pienempänä toimi takuuvarmasti. Nykyään enää satunnaisesti. Haluaisin muutenkin oppia nukuttamaan muutenkin kuin rinnalla. 
 
Meillä on yöuninukutus ollut suht' helppoa kun lapsella on ollut alusta asti oma rytmi (eli ei voi pistää meidän vanhempien saavutukseksi...). Alkuun tosin haittasi ilmavaivat kun röyhtäseminen oli tosi hankalaa. Nykyään olen parhaiten saanut lapsen nukkumaan seuraavasti:
Suurinpiirtein klo 19 vaihdetaan vaippa ja samalla yöpuku ja unipussi päälle. Siirrytään makuuhuoneeseen, laitetaan verhot kiinni ja syötän lapsen. Kun on syönyt mahan täyteen on röyhtäsyn vuoro ja siirrän lapsen vielä valveilla sänkyyn tutin kanssa. Usein itkukin loppuu tässä kohtaa jos sitä on ollut, jos ei niin sylitellään vielä hytkyen ja sitten uusiksi lapsi sänkyyn (usein jo silmät lupallaan). Hetken aikaa saatan silitellä ja varmistaa että kaveri rauhoittuu ja jätän sitten itkuhälyttimen kanssa omaan rauhaansa. Yleensä itkari hälyttää pariin otteeseen paikalle asettelemaan tuttia takaisin suuhun mutta hiljalleen lapsi sinn sänkyynsä nukahtaa. Ja tosiaan - kun on makuuhuoneeseen menty yöpuvun vaihdon jälkeen en enää lapsen kanssa seurustele vaan pyrin rauhoittamaan kosketuksella. Tällä keinolla lapsi yleensä nukkuu klo 20 mennessä ja unta riittää n. klo 6-7 asti, toki välillä maidolle heräten.
Päivällä usein toimii samalla periaatteella eli kun huomaan lapsen olevan väsynyt siirrän koppaan ja sinne useimmiten tyyntyy. Jos se sattuu nukahtamaan syliin niin lähes poikkeuksetta herää kun yritän siirtää koppaan tai hetken päästä siirron jälkeen eikä enää nukahda uudestaan. Mutta jos on itse saanut nukahtaa koppaan (tai yöllä sänkyyn) niin varmemmin nukkuu pidemmät unet. Ja kummassakin tapauksessa nukahtaa varmemmin uusiksi jos saan lohdutettua ilman että nostan lapsen kopasta/sängystä (useimmiten riittää kun annan pudonneen tutin suuhun ja vähän aikaa pidän kättä lapsen päällä tai silitän).

Ja autoon sekä vaunuihin nukahtaa lapsi kyllä mutta meillä ei nukuta vaunuissa yleensä jos ne ei liiku.
 
Tää onki hyvä aihe!!!

Meillä käydään kylvyssä n. klo 20 ja sitten unipussi päälle ja tyttö syö. Nukkuu sitterissä reilun tunnin ja alkaa tekee kakkaa. N. klo 22 siirrytään makkariin ja tyttö syö ja siirrän omaan sänkyyn. Rauhoitan tytön pelkällä kosketuksella, juttelut loppuu makkarin ulkopuolelle. Pyörii siellä jonkin aikaa hereillä, pari kertaa tutin laitto ja nukkuu viimeistään klo 23. Unta riittää noin klo 9-10, Syö kerran tuossa 5 pintaan. Toi kakka on ollu ihan alusta asti noin myöhään, saattaa tehdä päivälläkin, mut ihan pakko pusata viel yö kakat.

Päivällä nukkuu sitterissä unia, ei mitään pitkiä. Rattaisiin ja autoon nukahtaa aina. Herää useimmiten kun pysähdytään, välillä saan ulos jäämään lenkin jälkeen nukkumaan.
 
Meillä nukahtaa vaunuihin ja autoon heti tai pienen ajamisen/kävelyn jälkeen... iltaisin ja välillä päivisinkin laitan omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa, jos kitisee niin meilläkin vaan tassuhoitoa annetaan...  välillä laitan mobilen soimaan, mutta en aina, jotta ei totu siihen... Iltaisin meillä mennään nukkumaan 21-22 aikoihin, unta riittää n. 8 asti... kerran sitten yöllä syödään...Rytmi hyvin löytynyt näin... 
 
Meillä iltaisin tyttö puetaan unipussiin 20-21 välisenä aikana ja on sitten rinnalla ja nukahtaa siihen. 22-23 aikaan saan usein siirrettyä omaan sänkyyn.

Päivisin nukahtaa vaunulenkeillä vaunuihin ja autossa kaukaloon. Joskus myös nukkuu päikkärit sylissä. Viime päivinä vaunulenkeistä ei ole tullut mitään. Vaunuissa vaan huutaa ja kaipaa syliin. Huoh, miks asiat menee välillä takapakkia?

-------------------

Meillä tyttö on viime aikoina nukkunu vain 1-2h pätkissä öisin. Aiemmin ollaan menty 3-5h pätkiäkin. Iltaisin syö hyvin rintaa. Öisin kun herää, niin rauhoitukseksi ei kelpaa kuin rinta. Välillä syö yöllä ihan nälkäänsä, välillä olen selvästi vain se turva, joka auttaa paremmin taas nukahtamaan. Tuttia olen yrittänyt antaa, mutta sitä ei huolita. Olen kokeillut, että pitäisin vain kättäni lapsen mahan päällä kun on sängyssään, mutta sekään ei auta. Oisko kellään vinkkejä, miten unipätkiä voisi saada pidennettyä? Oma energia alkaa loppumaan, kun en saa nukkua öisin juuri lainkaan. Onko jollain muulla mennyt yöunet takapakkia?
 
 Meidän uni-elo on KiCa juuri samanlainen kuin teidän. Nukutaan parin tunnin pätkiä yöllä, plääh.. muutaman  kerran on tullut pidempiä pätkiä ja toivo herää että nytkö ne kunnon unet alkaa, mutta no.. Olen miettinyt että onko tolla imetyksellä jotain tekemistä sen kanssa.?! Kun olin ensimmäisen kerran ravintolassa lauantaina ja lypsin sitten valmiiksi pulloihin maitoa ja tyttö söi hyvin, oli vetänyt kerralla 150ml ja nukkui sen jälkeen 5h! Siis aivan enkat meillä! Saa pullosta kumminkin maidon niin paljon nopeammin syötyä kuin mitä ilmeisemmin sit rinnasta.. Syö aina hyvin mutta yöllä reppana nukahtaa niin kovin nopsaan taas rinnalle että jos ei kerkeäkkään imeä silloin kovin paljoa ja siitä syystä herää taas kohta nälkäisen syömään?! Inhoan tuota lypsämistä, mutta kait sitä täytyy koittaa lypsää pulloon ja antaa siitä sitten iltahörpyt ennenkuin hän alkaa nukkumaan. Korviketta koitin antaa viimeyönä ensimmäistä kertaa pullosta  mutta se ei mennyt. Joten rinnasta taasen hörpittiin ja vanhaan tyyliin homma jatkui. Aika hauska että pullosta menee rintamaito mutta ei tuo korvike..
 
KiCa: Meillä toimi kanssa jossain välissä se "maitotainnutus" eli illalla syötettiin poika niin ähkyyn (pullomaito tissin kaverina) että nukkui edes sen 3h putkeen. Alkuun meni nimittäin pitkään yöt niin että herättiin tunnin, parin välein syömään. Maitotainnutus auttoi niin että se ensimmäinen pätkä oli edes pidempi. Jotenkin tuntuu ettei kuitenkaan itse oikein pysty vaikuttamaan noiden unien pituuksiin vaan lapsi itse kehittyy pikkuhiljaa niin että pärjää pidempiä pätkiä. Vatsanväänteet tai suolentoiminta oli ja on semmosia juttuja jotka häiritsee meillä unia. Ruuansulatuksen hidastumisen myötä ollaan onneksi päästy nyt tuohon 1-2 herätykseen yössä. Vaan eihän sitä tiedä kuinka kauan tämä autuus kestää, täytyy nauttia siitä nyt!
 
Kiitos viesteistänne! Vaikka toivonkin, että muilla on yöt helpompia kuin meillä niin joskus kuitenkin tuntuu hyvältä kuulla, että muillakin on samanlaisia ongelmia. Tietää, ettei pähkäile näitä aivan yksin. Muutoin pulloa voisikin iltaisin kokeilla, mutta neiti ei ota multa pullosta. Ja mies lähtee aina klo 21 töihin yöksi. Joten rinnalla pakko mennä. Joskus alkuviikoilla kokeiltiin iltapulloa, mutta silloin tyttö ainakin veti itsensä niin ähkyksi, että pulautti loppujen lopuksi kaiken ulos.

Täytyy vaan toivoa, että vielä joskus tulee takaisin ne 3-5h unipätkät, joista jo saimme muutamia kertoja nauttia.
 
Takaisin
Top