Vauvan nukkuminen

Annuskainen

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa!
Onkohan muita joilla sama ongelma? Eli vauveli 7,5 kk eikä vieläkään nuku öitä. Nukkuu omassa huoneessa, imetys lopetettiin neidin omasta halusta  6 kk iässä, syö säännöllisesti päivällä eikä nuku hirveän pitkiä päiväunia. Silti herää yöllä vähintään kaksi kertaa eikä asetu muuta kuin maidolla. Kaikkea on kokeiltu eli taitaa kohta unikoulun vuoro olla. Esikoinen asettui aikoinaan kun pääsi omaan huoneeseen, siitä alkoivat kokonaan nukutut yöt.
 
Voin vastata omasta ja miljoonan muun äidin puolesta että on sama tilanne :) Vaikka ei se tietysti sun väsymystä yhtään vähennä. Se lapsen heräily muutaman kerran yössä on ihan normaalia ja odotettavissa vuoden ikään asti, eikä tosiaan välttämättä liity syömiseen, ja jotkut jatkais mielellään 2-3-vuotiaaksi. Välillä on tiheempiä kausia hampaiden, motoriikan, ja milloin minkäkin takia... sen kun aina tietäis, mistä on kyse! Eli mitään epänormaalia tai lapselle haitallista se heräily ei ole JOS perhe ei muuten koe sitä ongelmaksi. Mutta jos väsyttää liikaa, niin jotain on tietysti tehtävä. Kaikkien olisi suotava pysyä tolkuissaan, ja heräämiset vaikuttaa ihmisillä uniin eri tavalla.

Mä itse ole luvattoman hyväuninen kunhan ensin saan unenpäästä kiinni, joten mua ei vaivaa vähääkään että meidän tyttö (7kk) herää iltayöstä ja aamuyöstä tunnin (tai joskus parin) välein, keskellä yötä nukkuu 3-5h pätkän. Nukutaan perhepedissä, tissi suuhun vaan, niin kaikki on unten mailla taas ennen kuin ehditään edes silmiä aukaista. Vielä en ole ottanut tuosta stressiä, ja varsinkin kun tyttö on tosi pienikokoinen niin mun puolesta syököön aina vaan kun maistuu. Mut ymmärrän hyvin, että jos se lapsi ei ole siinä kainalossa tai jos ei pysty jatkamaan unia saman tien, niin järkihän tuossa lähtee pidemmässä juoksussa :(

Millaista unikoulua ajattelit? Miten vauva nukahtaa illalla? Entä yöherätyksillä? (Silittelyyn, lauleluun, tuttiin, vanhemman läsnäollessa, yksin?)
 
meilläki iha sama ongelma... siitä asti ku oppi kääntyy ni alko valvominen... poika haluu yöllä touhuta, heräilee joskus 3ki kertaa yöllä mut normisti 2 kertaa eikä sillä oo nälkä vaa haluu leikkii ja touhuhaa ittekseen sängys.. mä oon kyl antanu sitä maitoo meijän herralle vaikkei tarttis ku sillo saa nukkuu enemmän ku jossei anna sitä maitoo nii sattaa mennä pariki tuntii touhuten ennen ku nukahtaa uudestaan ja sitte herää taas nopeemmin touhuamaan... kaikki kyl sanoo ettei heti pitäs antaa sitä maitoo ku tietää ettei oo nälkä mut mä arvostan kyl sitä unta mitä mä saan, kyllähän sen yömaidon sitte aikanaan saa pois ku poika ite päättää...
 
Kiitos vastauksista. Mukava tietää etten ole ainut. Jotenkin ehkä vaan ajattelin, että kun esikoinen niin sitten tietenkin toinenkin alkaisi nukkua hyvin heti kun siirretään omaan huoneeseen. Nyt on taas vähän parempi vaihe, on herännyt kerran yössä, mutta ei rauhoitu ilman maitoa ja viereen ottamista. On sitten annettu maito ja otettu loppuyöksi viereen. Onhan se ihana tuhisija siinä vieressä <3, silti jotenkin toivoisi, että saataisiin kokonaiset yöt ennen kuin menen takaisin töihin. On siihen onneksi kolme kk aikaa...unikoululla ajattelin lähinnä tassuttelua. Kai se maitokin siitä joskus sitten jää pois. Muistelen, että esikoisen aikaan yömaito jäi 8 kk iässä kun oltiin kyläpaikassa yötä eikä siellä huolinut, ei sitten annettu enää kotonakaan ja se oli ihan ok hänellekin :) Meillä on jatkunut semmonen vaihe nyt varmaan 4 kk, että herätään useimmiten klo 5 tai jo aiemminkin, viimeistään kuudelta. Mikään ei tunnu vaikuttavan siihen, joten ehkäpä siksi toivonkin, että jäisi edes ne yöheräämiset pois. Tuohon aamuheräämiseen ei vaikuta päivällä nukutut unet eikä mihin aikaan illalla on menty nukkumaan :/
 
Meidän tyttö (7kk) pärjää kyllä yöt ilman sapuskaa (noin yleisesti ottaen) mutta meillä herätään milloin selittämättömiin parahduksiin, aamuöisiin juttelutuokioihin, ilmavaivoihin, yskään, yleiseen pyörimiseen... Että rauhatonta on, vaikka sinänsä nukkuukin yöt läpi. Eli ei täälläkään olla niin virkeitä öiden jälkeen, kun toivoa sopisi. Ehkä se tästä...vai? :)
 
ei nuku öitä kunnolla, syö 2 kertaa ja jo yli 8kk :/ nyt heräillyt taas sata kertaa. :/
 
Nyt Nukutaan. Anna Wahlgren." kirjan suosittelen kaikille. Ihana kirja, jossa kerrotaan miten opetellaan lapsia nukkua oikein. Meitä se on autannut hirveästi. Lapseni nukkunut mainiosti 5 kk jalkeen.
 
Takaisin
Top