Vauvan noro

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aloy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aloy

Asioista perillä oleva
Heinäkuiset 2021
Kesäkuiset 2024
Kaipaisin kokemuksia miten vatsatauti on oireillut vauvalla, miten olette hoitaneet alle 1v:n vatsatautia ja miten vauva toipui siitä. Meillä esikoinen keräsi jostain mahataudin uuden vuoden kunniaksi, ja nyt sen on sairastanut myös mies ja viimeisimmäksi minä itse. Omasta oireiden alusta on 1.5vrk, ja vielä toistaiseksi vauva 6kk on pysynyt terveenä. Säälittää ajatus, että tuo pieni, aurinkoisesti hymyilevä pallopää voi hetkenä minä hyvänsä alkaa oksentaa ja ripuloida kaaressa 😭.

Onko kenelläkään kokemusta, voiko (rintaruokittu, jos se tekee eroa) vauva säästyä vatsataudilta, vaikka muu perhe sairastaa? Voiko oireet jäädä lievemmäksi kuin aikuisilla tai isommilla lapsilla? Vai pitääkö vaan varautua pahimpaan? Miten käytännössä olette hoitaneet niin pientä potilasta, kun ei hän tietenkään itse osaa mennä vadille oksentamaan? Vauvoille soveltuvaa nesteytyslääkettä on jo ostettuna.

Meillä vuosi sitten jouluna 3-kuinen rintaruokittu vauva säästyi vatsataudilta, vaikka kaikki muut sairastimme sen. Paukutteli kyllä pahanhajuisia pieruja, mutta se saattoi tietysti johtua jostain muustakin.

Toivottavasti teilläkin vauva säästyy taudilta. Pikaista paranemista! ❤️

Muokattu viimeksi:
Meillä oli syksyllä kaikilla vatsatauti. Minä ja mies oksennettiin ja ripuloitiin samaan aikaan, kun 3 lasta olisi pitänyt laittaa illalla nukkumaan :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: vauva oli silloin 6kk. Hän oksensi muutaman kerran ja vatsa oli sekaisin useamman päivän. Hyvävointinen muuten oli. Lapsilla tauti oli minusta paljon helpompi kuin meillä aikusilla

Vauva oksenteli siellä missä olikin. Sängyssä oli pyyhe jota vaihettiin.

Kiitoksia @VäriSointu ja @Kipuna kokemusten jakamoisesta, oli lohduttavaa kuulla, että vauva voi selvitä taudista hyvin pienelläkin! Missäköhän kohtaa voisi alkaa uskoa, että vauva ei sairastu tautiin? Esikoisen oireiden alusta on nyt kulunut lähes viikko, miehen sairastumisesta 3vrk ja omasta oireiden alusta on 2.5vrk, eli ihan viimeistään vauva on altistunut taudille sillon kun mä itse sairastuin.

Kiitoksia @VäriSointu ja @Kipuna kokemusten jakamoisesta, oli lohduttavaa kuulla, että vauva voi selvitä taudista hyvin pienelläkin! Missäköhän kohtaa voisi alkaa uskoa, että vauva ei sairastu tautiin? Esikoisen oireiden alusta on nyt kulunut lähes viikko, miehen sairastumisesta 3vrk ja omasta oireiden alusta on 2.5vrk, eli ihan viimeistään vauva on altistunut taudille sillon kun mä itse sairastuin.
Varmasti koko ajan todennäköisyys enää sairastua, vähenee. En osaa sanoa, milloin voi kokonaan huokaista helpotuksesta.

Meillä oli noro, kun keskimmäinen oli vajaa 2kk vanha. Minä ja puoliso kuoleman kielissä, minä etenkin oksensin lähes tauotta helposti yli 12 tuntia 😅 Esikoinen oksens alle 5 kertaa. Vauvalla ei yhtään mitään ❤️‍🩹 Oli ihan hitsin huojentavaa, kun oli jo varautunu johonkin osastoreissuun. Imetin häntä aina oksentamisen välillä yöllä, onneks hän nukkui hyvin.

Meillä oli koko perheellä vatsatauti, kun kuopus oli 10kk. Ei sitä oksennusta molempien vaatteilla voinut välttää, mutta sänky ja sohva suojattiin pyyhkeillä. Oli se onneksi lapsilla helpompi kuin aikuisilla ja lopulta pieni konttailija levitti tavaroita ympäri taloa vanhempien maatessa huonossa kunnossa. 😅 Ahkeralla imettämisellä selvittiin ja omasta nesteytyksestä pidin huolta muistaakseni kivennäisvedellä, limsalla ja suolakekseillä. (Tärkeää saada myös suoloja!)

Toivottavasti teillä pieni pysyisi terveenä. ❤️

Kiitokset kommenteista @Naala ja @Vargynja! Nyt on mennyt yli 5vrk mun oireiden alkamisesta, niin kyllä mä nyt uskallan sanoa, että ei vauva tullut kipeäksi 🙏. Huh, onneksi tämäkin episodi on nyt ohi taas tältä erää!
Hienoa kuulla että edes vauva säästyi!!

Takaisin