Vauvan nimi?

HennuN

Oman äänensä löytänyt
Kesämammat 2017
Onko teillä päätettynä jo lapsen nimi? Käytättekö sitä vauvasta puhuessa? Oletteko paljastaneet muille vai pidättekö salassa ristiäisiin/nimiäisiin/syntymään asti? Miten päätitte/mistä keksitte nimen? :)

Meillä on tytön etunimi päätettynä ja ollaan käytetty sitä julkisesti heti rakenneultrasta lähtien, kun sukupuoli selvis. Nimi on suvusta ja oon päättänyt sen tytön nimeksi jo muistaakseni ala-asteikäisenä. :) Toiset nimet (tulee kaks niin kuin isoveljellä) on vielä harkinnassa ja ne julkaistaan sitten ristiäisissä. Nämäkin nimet tulee suvun nimistä.

Esikoisen etunimi julkaistiin syntyessä, sillä hän syntyi kolme kuukautta etuajassa ja ristiäisiä piti odottaa monta kuukautta. Olis ollut outoa puhua vaan vauvasta niin pitkää aikaa. Ristiäisissä paljastettiin sit hänenkin toiset nimet. Kaikki nimet hänelläkin suvun nimiä, semmoisia vanhan papan nimiä. :)
 
Meillä on yksi mieluinen nimi valittuna, jotta ollaan nyt pari viikkoa kokeiltu käyttää. Meillä on alusta asti ollut ihana hellittelynimi vauvalle, joten mun on ollut hankala käyttää muuta, mies käyttää mielellään enemmän valittua nimeä ja ihan kivalta se alkaa kuulostaa. :) oli valittuna nimet molemmille sukupuolille jo ennenkuin tiedettiin kumpi tulee. Aiotaan paljastaa nimi vasta ristiäisissä.

Nimi valittiin ihan miettimällä itselle mieluisia nimiä. Melko lyhyitä ja helppoja lausua mut mitään ihan perinteistä ei haluttu. Miehellä vähän erikoisempi myös kansainvälisesti käypä sukunimi niin haluttiin siihen sopiva etunimi. Mitään suvuissa kulkevia nimiä meillä ei ole.

Oon päiväkodissa töissä niin nimivalintaa rajaa aika paljon se etten voi valita nimeksi mitään mistä tulee kukaan hoitolapsi mieleen. Lopullinen nimivalinta toki tehdään kun lapsi syntyy, että vieläkö nimi tuntuu hyvältä. Mutta aavistelisin että jos sitä tässä nyt kolme kuukautta käytetään että vaikea enää olis vaihtaa. :)
 
Meillä on myös nimi päätettynä. Läheisille ollaan kerrottu aikaisemmin mitä vaihtoehtoja pohditaan, mutta ei ole julkistettu päätettyä nimeä. Katsotaan pienen syntyessä vielä, että sopiihan nimi meidän suuhun ja sopiiko se mielestämme hänelle, jonka jälkeen julkistetaan se kaikille. :) Toinen nimi pidetään salaisuutena ja se kerrotaan vasta ristiäisissä.

Meillä on myös pikkuiselle hellittelynimi ja tulee kyllä olemaan todella vaikeata siirtyä myöhemmin virallisen nimen käyttöön. Nooh, se on sen ajan murhe. :happy:
 
Ei oo mitään tietoa nimestä. Yhtä pojan nimeä oon ehottanu miehelle joskus alkuraskaudesta mutta se tyrmäs sen.

Edellisten kohdalla ollaan vasta ristiäisissä paljastettu nimi kaikille. Muilla lapsilla on kaikilla kolme nimeä joista ainakin yksi tulee suvusta. Se ei oo pakollista mutta on vaan tykätty niistä nimistä. Kolme nimeä tulee tällekin. Saa nähä millon nimet keksittäis. Varmaan ristiäispäivänä.
 
Olen päättänyt vauvan nimen jo raskauksien aikana hyvissä ajoin. Silloin nimi on jo tuttu vauvan synnyttyä ja voi kutsua tietenkin vauvaa yleisesti ihan omalla nimellään.
Jokaisella neljällä tyttärelläni on vanhanaikainen nimi/ja toinen nimi joka tulee suvusta. Mielestäki on hienoa että nimet suvusta periytyy.
 
Nimien keksiminen on tuntunut vaikealta. Suurin osa nimistä, joista tykkään, on jo varattu jollekin tutulle/sukulaiselle. Mies yllätti innostumalla keksimään nimiä. Hänellä on harvinainen, ei-suomenkielinen sukunimi, jonka kanssa ei sovi mitkä tahansa nimet. Minä ajattelin, että jätän nimien keksimisen hänelle, kun hänellä on joku visio asiasta, minulla taas ei. Aiotaan kehittää nimet tytölle ja pojalle, vaikka rakenneultran mukaan on luultavasti tyttö. Voihan se vielä yllättää!
 
Oon päiväkodissa töissä niin nimivalintaa rajaa aika paljon se etten voi valita nimeksi mitään mistä tulee kukaan hoitolapsi mieleen. Lopullinen nimivalinta toki tehdään kun lapsi syntyy, että vieläkö nimi tuntuu hyvältä. Mutta aavistelisin että jos sitä tässä nyt kolme kuukautta käytetään että vaikea enää olis vaihtaa. :)

Sama täällä, oon kans työssä lasten parissa ja hirveästi rajaa se minkä nimisiä lapsia on ryhmissä. En myöskään oo halunnu niitä trendinimiä, joita kaikilla on, vaikka tykkäisin niistä muuten. Meillä on myös iso suku ja paljon hyviä nimiä jo käytettynä, mutta onneksi mun valitsemat suvun perinteiset nimet ei oo kiinnostanu muita vaan ovat halunneet nykyaikaisempia.:happy:
 
Nimien keksiminen on tuntunut vaikealta. Suurin osa nimistä, joista tykkään, on jo varattu jollekin tutulle/sukulaiselle. Mies yllätti innostumalla keksimään nimiä. Hänellä on harvinainen, ei-suomenkielinen sukunimi, jonka kanssa ei sovi mitkä tahansa nimet. Minä ajattelin, että jätän nimien keksimisen hänelle, kun hänellä on joku visio asiasta, minulla taas ei. Aiotaan kehittää nimet tytölle ja pojalle, vaikka rakenneultran mukaan on luultavasti tyttö. Voihan se vielä yllättää!

Ihana, että miehesi on innostunut nimen valinnasta! Meillä mies oli tosi innoissaan esikoispojan nimen keksimisestä, mutta kokee kuulemma vaikeemmaks nyt tytön nimien miettimisen, kun ei kuulemma oikein tiedä tyttöjen nimistä mitään. :D
 
Ei oo mitään tietoa nimestä. Yhtä pojan nimeä oon ehottanu miehelle joskus alkuraskaudesta mutta se tyrmäs sen.

Edellisten kohdalla ollaan vasta ristiäisissä paljastettu nimi kaikille. Muilla lapsilla on kaikilla kolme nimeä joista ainakin yksi tulee suvusta. Se ei oo pakollista mutta on vaan tykätty niistä nimistä. Kolme nimeä tulee tällekin. Saa nähä millon nimet keksittäis. Varmaan ristiäispäivänä.

Meillä mies kans tyrmäs kaikki mun poikien nimiehdotukset tässä raskaudessa, mutta onneks olikin sitten tyttö, niin päästiin helpommalla, kun nimi oli molemmille selvä. :D
 
Meillä on varmistunut kolme nimeä, mutta järjestys on vielä epäselvä. Asian varmaan sitten ratkaisee se miltä pikku neiti näyttää :) Yks nimistä on selkeesti kolmas nimi, mut kaks muuta nimeä kamppailee etunimen ja toisen nimen jätjestyksestä. Yksi nimistä löytyy molempien suvusta, yksi on minun toinen nimeni ja kolmas on muuten vaan kiva ja ei tunneta läheisesti ketään sen nimistä :) Onneksi ajatukset osui tosi kivasti yhteen tässä nimen valinnassa!

Ei olla puhuttu vielä millään nimellä tai edes hellittelynimellä neidistä. Jotenkin jo se, että kutsun tätä mahaa vauvaksi, on jo suloinen juttu itselleni :)
 
Meillä on kummallekin etunimet, siis tytölle ja pojalle, ja katsotaan kumpaa päästään käyttämään. Molemmat olivat minun ehdotuksia, koska ovat pyörineet mielessä monta vuotta. Koko ajan pelkään, että joku tuttu nimeää vauvansa meidän suosikkinimillä! Ihan tavallisia nimiä, sellaisia jotka ovat itse asiassa vanhoja mutta kuulostavat korvaan enemmän moderneilta :P

Olen ylipäänsä mieltynyt viime vuosina suosittuihin nimiin (äänteellisesti). Nimi on ensin ollut mielessä ja sitten on tullut huomattua, että se on top 20:ssä tms. Onneks nykyään annetaan niin laajalla skaalalla etunimiä, että suosituimpiakin annetaan vain muutamia satoja. Pienellä paikkakunnalla ei muutenkaan varmaan ole vaaraa, että olisi monta samannimistä vaikka päiväkodissa.

Niin, ja kahta etunimeä ollaan ajateltu, koska meilläkään ei ole kummallakaan kolmatta etunimeä.
 
Vaihtoehtoja on mietitty sekä tytölle ja pojalle. Molemmista sukupuolista on yhdet vaihtoehdot mitkä tosi vahvoilla, mutta kun ei tiedetä sukupuolia niin nimiä pitää olla varastossa useampia vaihtoehtoja. Päätetään nimet sitten syntymän jälkeen, mutta pidetään salassa ristiäisiin saakka. Kaksi nimeä tulee pienille, kuten meillä molemmilla. Mitään suvusta kiertäviä nimiä ei tule, kun mies ei halua.
 
Koko nimi on valmiina! Tytölle oli etunimi valmiina ja pojalle yritettiin miettiä, kunnes varmistui että tyttö on tulossa.
Toiset nimet tulevat kummankin puolen suvusta.
Yksi läheinen tietää, koska piti nimi "varata", koska tämä läheinen sai vauvan ennemmin :D

Nimiäisissä paljastetaan kaikki nimet sitten.
 
Nimi on ollut valmiina rakenneultrasta lähtien, eli heti sukupuolen selvittyä. Tytöllekin olisi ollut tosi passeli nimi olemassa, mutta olen oikein tyytyväinen tähän pojan nimeenkin. Kahdestaan puhumme vauvasta nimellä, se alkaa vähitellen jo tuntua ihan luonnolliselta. Muutaman kerran on nimi meinannut lipsahtaa seurassakin, mutta koitetaan nyt vielä pitää se - ja sukupuoli - sukulaisilta salassa.
 
Me päätettiin nimi, kun se piti saada mun tohtoripromootiopapereihin. Olisi kuulemma voinut ilmoittaa vain 'vauva', mutta se olisi näyttänyt esikoisen nimen rinnalla tylsältä.
Nyt on onneksi ultrattu jo niin monta kertaa, että toivottavasti sukupuoli ei olekaan eri :)

Esikoisen hellittelynimi oli kapteeni Kirk, etunimi Kiira väännettiin siitä. Toiselle ei koskaan oikein ole tullut hellittelynimeä, etunimi on ollut käytössä jo pitkään.
 
Ah, meillä saatiin nimikeskustelu päätökseen. Vaikka 2/3 ehdotuksestani hyväksyttiinkin ja valittiin, niin mua hieman vaivaa, että nimi ei syntynyt samalla tapaa kuin 2 aiemmalla... mutta eihän tää 3.s ollu ikinä sillai suunnitelmissakaan kuin vasta kun alettiin toivoa ja yrittää... Anyway, pääasia että hänelle on nyt nimi valmiina.
 
Takaisin
Top