Vauvan liikkeet?

knowhow

Silmät suurina ihmettelijä
Heips,

mites maalisäideillä vauvat liikkuu? Tunnetteko jatkuvasti päivän aikana vai miten suhtauduttu jos joku päivä onkin paljon rauhallisempi kuin toinen?
Minua joskus vaivaa ettei vauva ehkä liikukaan niin paljon kuin pitäisi. En oikein edes tiedä miten paljon vauvan voisi odottaa liikkuvan...
Missä vaiheessa huolestutte?
 
Täällä ainakin on todella aktiivinen neiti. On tietty päiviä kun ei liikkeitä ole yhtä paljon mutta en ole siitä mitenkään hermostunut.

Neuvolassa sanoivat että jos ei koko päivänä ja iltana tunnu yhtään liikettä niin lääkäriin seuraavana päivänä.

On hyvä että aktiivisuutta on mutta nukkumaan mennessä ja öisin kun herää liikkeisiin niin toivoo että tytteli välillä vähän rauhottuisi :)
 
Meillä ollaan aika aktiivisesti liikenteessä, varsinkin iltaisin ja yöaikaan. Olen kyllä niin väsynyt öisin, että vaikka masussa mellastetaan, niin uni tulee silti. Öisin vessareissuilla vaan huomaa, et yököypeli on hereillä. Potkut tulee ihan niin alas kuin vauva vaan saa varpaansa tungettua ja se kyllä tekee välillä aikaa kipeetäkin.

Sen vuoksi lähdin kirjottelemaan, et tämä numero kakkonen on aivan erilainen kuin esikoiseni, eli älkää vertailko toisten liikkeitä omiinne, vaan jos huolestuttaa, niin soitto neuvolaan ja kuulostelemaan. Ensimmäinen pyöri ja hyöri kuin väkkärä ja hyvä ettei nahka revennyt kun pikkumies laittoi menmään. Tämä toinen on kokoajan pää ylöspäin ja kintuillaan vaan potkii. Jos joskus oikein olen huolestunut, niin vähän jotain sokeripitoista suuhun ja makuulle. Mut eihän meistä kukaan ole joka päivä yhtä virkeä, että antakaa vauveleittenkin välillä levätä.
Kaikille masuille pomppurikasta viikkoa[:)]
 
Tosiaan jos huolestuttaa niin parempi ottaa yhteyttä neuvolaan yms. Eli jos oman vauvan liikkeissä jokin asia vaivaa. Toisten vauvojen liikkeisiin ei kannata vertailla kun kaikkihan ovat yksilöllisiä ja jokainen odottaja tuntee liikkeet yksilöllisesti.

Meillä tytteli liikkuu pitkin päivää ja hyvin paljon. Oikeastaan ei ole mitään rytmiä. Yhtenä päivänä tosin huomasin suuremman muljahduksen ja sen jälkeen ei tuntunut koko päivänä liikkeitä muuten kuin muutama hyvin hento. Tyttö oli kääntynyt selkään päin eli meidän tapauksessa istukkaan päin, jolloin liikkeet ei tunnu niin selkeinä. Ajattelin varmuudeksi ottaa seuraavana päivänä yhteyttä neuvolaan, mutta yön aikana tyttö kääntyi taas niin että liikkeet tuntuivat taas tutuilta. [:D] 
 
Täällä kans ollaan mahassa aktiivisimmillaan illalla ja yöllä. Päivälläkin saattaa tuntua liikkeitä, mutta ne tuntuvat vaimeampina ja jotenkin enemmän suoliston läheisyydessä. Puolen yön jälkeen tuntuu kaikista isoimmat ja voimakkaimmat potkut, jotka näkyykin kunnolla. Näin siis tällä hetkellä.[:)]

Jostakin kumman syystä sunnuntait on vähän hiljaisempia päiviä liikkeiden osalta. Saas nähdä kuin harras tapaus sieltä sitten syntyy [:D].
 
täälläkään ei oo tarvinnu vielä huolestua tuosta liikkumattomuudesta. sitä ite tuntee jo hieman rytmiä niin, että oikeestaan päivällä täälä vietetään hiljaiseloa ja mitä lähemmäs iltaa tullaan, niin sitä enemmän alkaa poikanen liikkua .. [:)] mutta yleisesti ottaen hirveen vilkas tapaus ainaki mahassa !! mikähän siitä tuleekaa sitte ku päivänvalon näkee .. [:D]
kummipoikani on kuulemma ollut hyvin liikkuvaista sorttia mahassa ja nyt herra 4v. on ihan mahdoton elohiiri !! [:D]

äsken nähtiin ku äijä täälä potkas ihan kunnon potkun mahan läpi !! [:D] erittäin hurjan näköstä !!
 
Täällä liikuskellaan välillä enemmän, välillä vähemmän, ilmaan minkäänlaista rytmiä. Toisina päivinä sitä oikein pysähtyy miettimään että onkohan siellä tänään ollenkaan potkittu, mutta kyllä se pienoinen sitten ennen pitkää ilmoittaa itsestään, viimeistään nukkumaan mennessä. Olen ajatellut, että vähäisemmät tuntemukset johtuu siitä, että vauva on välillä selkä eteenpäin ja ne liikkeet eivät silloin tunnu. Varmaan siellä mahassa on vielä ihan hyvin tilaa heittää kuperkeikkaakin.
 
Kaikki vauvat joka tapauksessa ovat jo mahassa erilaisia temperamentiltaan, toiset ovat rajumpia liikkeissään kuin toiset. Meillä esikoinen ei oikeastaan varsinaisesti potkinut ollenkaan, vaan enemmän silleen jännästi mylläsi ja kiehnäsi ja hyöri ja pyöri. Kakkonen taas päästeli kunnon futispotkuja. Tyttöjä molemmat. Tämä kolmonen (poika) tuntuu olevan aika rauhallinen, enemmän esikoisen tapaan myllertävä tapaus.
 
Maukka: oletko huomannut nyt tytöissä eroja, eli oliko maha-ajan aktiivisuus esimakua?

Meillä nimittäin poitsu myllää tosi paljon. On mun mielestä ollu koko ajan pää alaspäin. Liikkeet tuntunu jo viikosta 16 lähtien. Ensin käsien räpellystä kun on tosi alhaalla ja myöhemmin alkoi potkut. Potkut on aina tuntunut ylävatsassa. Nytkin hilaa jalkaa edestakaisin navan vieressä:) Ja jos on selkä napaanpäin, potkut ei tunnu. Muuten kyllä kaikki kyljenkääntämisestä lähtien tuntuu. Niitä jää valitettavasti liikaa kuulostelemaan nut kun on ollut ongelmia.

Mäkin heräilin yöllä 3-4 väliin, mut nykyään ei tarvitse käydä edes vessassa joten nukun hyvin ja nousen 7 pintaan ihmettelelemään että miten saisi päivän kulumaan :) Onneksi riittää pakattavaa, ja sitä voi tehdä ihan rauhassa.
 
Varmastikkin todella yksilöllisiä nuo liikkeet ja kyllä kroppa kertoo jos jotain on vialla että en kyllä huolehtisi turhaan.

Ja vauvan asento tosissaan vaikuttaa kuinka kevyet liikkeet tuntuu.

Meillä kanssa vauva ollu jo pitkään pää alaspäin ja nyrkkeilijä taitaa olla tulossa kun liikkeitä tuntuu enemmän alempana :)

Ollaan saatu jo jonkin aikaa ihastella myös näkyviä potkuja ja lyötejä :)
 
Meidän vauvelilla ei näytä olevan mitään erityistä rytmiä tai rutiinia... joskus on rauhallisia päiviä ja öitä - joskus taas kunnon potkuja ja joskus vaan möngerrystä.
Mielenkiintoista on kuitenkin tuntea miten kaikki liikkeet voimistuvat päivä päivältä...
 
Niistä meidän tyttöjen masuajan liikkeistä... Enpäs oikeastaan osaa sanoa, oliko niissä varsinaisia enteitä tulevasta. Molemmat tytöt ovat enimmäkseen aika rauhallisia, mutta suuttuessaan kyllä tulisia. Nuorempi potkumestari on kyllä aikamoisen nopea juoksemaan 4-vuotiaaksi.

Sen sijaan sitä olen joskus naureskellut, että lasten syntymätapa kyllä heijastelee heidän tulevaa elämäänsä ja luonnettaan...
Esikoisen synnytys meni 6 päivää yli ja vihdoin käynnistyttyään oli piiiiitkä ja hankala (melkein vuorokausi meni). Imukupilla lopulta vedettiin, kun ei sittenkään halunnut tulla. Muistuttaa ihan samaisen neitokaisen nykyistä meininkiä, etenkin kouluunlähtöaamuja!
Toinen synnytys taas alkoi lasketun päivän iltana klassisesti vesien menolla, supistukset alkoivat muutaman tunnin päästä sairaalassa. Ennen aamunkoittoa tyttö oli maailmassa ilman suurempia hankaluuksia. Ja sellainen easygoing-tyyppi hän on edelleenkin; helppo tulla toimeen ja hommat hoituu...
 
Mua kiinnostais minkälaisena teillä tuntuvat vauvan liikkeet :)? En tiedä olenko jo tottunut niin vauvan liikkeisiin, etten rekisteröi niitä kaikkia kun tuntuu, että vauva ei enää liiku niin paljon. Liikkeet tuntuvat laiskemmilta ja edelleen ne tuntuvat pääosin jossain syvällä sisuksissa. Mahan pinnalla tuntuvat liikkeet tunnen suurimmaksi osaksi alavatsalla vasemmalla, vaikka esimerkiksi tällä hetkellä siellä kohden on vauvan pää. Oikealla puolen liikkeitä tuntuu paljon harvemmin ja ylävatsassa en tunne mitään (istukka sijaitsee kai kohdun etuseinässä ylhäällä).

Vasemmalla puolen alavatsaa tuntuu melkein joka päivää pientä todella nopeaa väpätystä, joka ei kestä kerrallaan kuin pari sekuntia. Tosi omituinen tunne oli myös viime viikolla kun tuntui niin kuin ylävatsalle olisi kaadettu lämmintä nestettä, joka valui alaspäin. Ihan omituiset puuhat meidän lapsosella =D.
 
Mulla maha lähtee jo rintojen alta joten jos poitsu oikein sopivasti kylkiluihin potkii niin se kyllä tuntuu! Muuten aika usein vaan just tota räpellystä alavatsassa ja pieniä potkuja. Riippuu niin asennosta. Iltaisin kun käy maate ja vauva on pää alaspäin, niin tuntee kun hilaa jalkaa edes takaisin...alien-efekti :) Nyt poitsu on pää ylöspäin niin selän tuntee kivasti mahan läpi, mut liikkeet tuntuvat vähemmän. Välillä paukuttaa päällään :)

100 varma en tietenkään kehon osista voi olla, sillä kaikissa ultrissa joita on siis ollut 5, poika on ollut aina pää alaspäin ja tosi alhaalla.
 
situli: täällä kans jo maha tosi korkealla eli lähtee heti rintojen alapuolelta ja neiti kanssa kellii pää alaspäin.
pokii vähemmän mutta nyrkkiä tulee senkin edestä =D
päällä puskee myös kovasti aina välillä.
hauskan näköistä kun hän kääntää kylkeä niin koko maha muljahtaa ja sai isukki napattua jalasta eilen neitiä kiinni kun potkas =D
emoticon
 
Mä taas olen tottunut istumaan lootusasennossa ja eilen alkoi sitten painamaan kylkiluihin...apua, miten mä nyt voin istua kun pitää pakata loput muuttotavarat :) Nyt kyllä vauva kasvaa ja vauhdilla kun on ollut tähän astisessa arviossa pieni. Tosin ei muhun iso mahdukaan :)

On mukavaa kun äiti kyselee koko ajan kuinka paljon painoa on tullut. Hän kun on meidät tehdessään pysynyt alle 10kg paininnousussa. Mulla oli pelkkä lähtöpaino jo 15kg enemmän kun hänellä ja hän on todella laiha! Ja muutenkin mulla ollut vaivoja paljon eenemmän kun hänellä 25v sitten...aika kultaa muistot??

Joo myönnän et vähän harmittaa toi vertailu, mut mulla kaikki arvot tosi hyviä ja kysyivät neuvolassa et syönkö rautaa kun arvo oli 139... en syö, joten syön muuten suht terveellisesti, vaikka hieman elintasovatsaa olikin enne raskautta :) Ehkä siksi olen selvinnyt ilman raskausarpia? Ja painoakin tullut vaan 5kg jossa siis turvotusta osa. Nesteet vähän jämähtää kun liikkuminen ollut supistusten takia olematonta.

No mutta joulu lähenee ja lahjat on ostettu, uusi kämppä hienosäätöä vaille valmis ja muuttokin lähenee, joten taidan yrittää ulkoilua että hermotkin välillä sais lepoa :)
 
Piti laittaa tähän viestiä nyt, sillä olin aamulla tosi huolissaan kun en ollut tuntenut vauvan liikkeitä koko päivänä tai illalla eilen ja aamullakin oli ihan "hiljaa". Menin lattialle makaan ja tökin massua ja tein vatsalihasliikkeitä yms ja sitten tunsinkin tönäsyjä selkään päin. Eli vauva oli, kuten arvelinkin, kääntynyt niin että iskut/potkus ovat selkään päin.

Nyt päivän aikana se on jotenkin kummallisesti kääntynyt, niin että tunnen ikävän tuntosia iskuja alapäähän päin! Tunutuu ihan niin ku se olisi työntämässä jalkaansa ulos alapään kautta!

Huoleksi tuli sitten se kun lääkäri sano viime viikolla että kohdunsuu pehmentynyt... Tuntuu että vauveli tulee jo ulos!

Onko kukaan muu tuntenut tällasia iskuja alapäässä?? emoticon
 
välillä meillä tuntuu liikkeet häntäluussa asti mut veikkaan et vauva vaan hakkaa johonkin hermoon mikä säteilee sinne.

tosi alhaalla on noi liikkeet muutenkin kyllä mutta en oo huolissani ainakaan vielä kun kaikki paikat on kiinni niinkun pitääkin =D
 
Täällä tuntui vielä viikko-pari sitten että vauva on tosi laiska liikkuja mutta nyt on aloittanut mylläämisen ihan toden teolla. Ehdin jo olla vähän huolissani kyllä.

Ensin potkut tuntuivat tosi alhaalla ja koko ajan niistä tuli pissahädän tunne. Silloin vauva oli neuvolalääkärin mukaan pää alaspäin. Nyt vauva on jotenkin muuttanut asentoaan, koska olo on istuessa tukala ja oikean rinnan alapuolelta tosi ylhäältä ahdistaa. Välillä lepoasennossa koko vatsa muljahtaa hassusti puolelta toiselle ja myös potkut tai nyrkkeilyt näkyy selvästi vatsanahan läpikin. Alkaa olla vaikeata istua työpöydän ääressä ja nyt on vasta vko 29. Saas nähdä missä asennossa vauva oikeasti on, neuvola on nimittäin torstaina.
 
Täällä taas vauva on ollut varsin ahkera liikkuja jo pitkän aikaa. On kai jostain viikolta 18 liikkunut päivittäin varsin reippaasti. En edes muista, millä viikolla ekat liikkeet tuntu. Nyt vähän harmittaa, kun ei älynnyt laittaa ylös. Mutta varsin aikaisin siihen nähden, että ensimmäinen raskaus kyseessä.

Tämä mukula ei onneksi yleensä potki kovin pahoihin paikkoihin. Joskus onnistui liikkeillään osumaan virtsarakkoon, niin olipas kiva sitten yrittää nukkua, kun aina vähän väliä tuli hetkeksi aikaa sellainen tunne, että iiks, päästävä vessaan. Vauva tuntuu tykkäävän kääntyillä kohtalaisen paljon, välillä muljauttelee monta kertaa puolelta toiselle. Nyt kun sillä kuitenkin alkaa olla kokoa vähän enemmän, niin alkaa tuntua vähän ikävältä.

Onneksi yöt saan hyvin nukuttua, en ole mielestäni vauvan liikkeisiin herännyt kertaakaan. Mutta sitten kun herää yöllä, niin kohta on vauvakin hereillä touhuamassa. Myös aamulla kun herää, niin hetken päästä alkaa vauvakin liikkua.
 
Takaisin
Top