Vauvan liikkeet

HillaS

Silmät suurina ihmettelijä
Missä vaiheessa tunsitte ensimmäisen kerran vauvan liikkeitä?

Entä milloin liikkeet alkoivat tuntua ihon läpi :)?
 
Rv 19+4 sängyssä makoillessani olin tuntevinani ensimmäiset pienet liikkeet heti pikkareiden rajan tuntumassa. Semmoista muljahtelua oli pariin kolmeen otteeseen. Ensin en edes ajatellut että voisi olla vauvan liikkeitä, luulin ilmavaivoiksi tms., mutta seuraavana päivänä tuntui samat muljahtelut ja sitten olin varma että edellisenä päivänä tuntemani muljahtelut olivat pienen liikkeitä :) Mulla on istukka edessä, ja nuo ekat liikkeet on olleet toistaiseksi selkeimmin tunnettavissa. Silloin 19+5 taisin jopa tuntea kertaalleen liikkeet kädelle asti, mutta en ole sittemmin tuntenut. Muutenkin on liikkeet vaimentuneet, oletettavasti istukan takia. Mies ei ole vielä käteen vauvan liikkeitä tuntenut, enkä tosiaan itsekään tuon yhden ainokaisen kerran jälkeen. Nyt rv 23+5 menossa ja esikoinen kyseessä.
 
Viikon 21 jälkeen tunsin ensimmäiset liikkeet (nyt rv 27) ja nyt pari viikkoa tuntunut jo ulospäinkin ihan selkeesti. Mulla kohtu taaksepäin kallistunut niin myöhemmin tuntunu liikkeet.
 
Oisko ollu rv 18-19 kun olin varma, että on vauvan liikkeet kyseessä. Sitä ennen oli pitkään satunnaisia tuntemuksia, joista ei tosiaan voinu ihan varmaks sanoo, oliko ne ilmavaivoja vai mitä :D

Nyt rv 23+4 ja on tuntunu jo jonku aikaa jo ulospäin liikkeet, ainakin viikon, mieskin on päässyt tunnustelemaan, kovasti potkii jo. Istukka mullakin edessä, mutta vauva varmaan semmosessa asennossa, että tuntuu kyllä selvästi.
 
Joskus rv18 saakka tunsin varmasti vauvan liikkeiksi ja melkein heti myös mies tunsi mahan päältä. Nyt menossa 24+6 ja liikkeet kyllä näkyy ja tuntuu :wacky:
 
Minullakin alkoi tuntua joskus viikolla 18 ihan selkeät liikkeet. Sitä ennen olin tuntenut jotain epämääräisempää. Viikosta 18 lähtien liikkeitä on kyllä tuntunut aika tiheästi, mutta en vieläkään ole tuntenut vatsan ulkopuolelta (nyt 26+1). Minulla istukka on etuseinässä, joten se varmasti vaimentaa.
 
Tunsin viikolla 16 ekan kerran yöllä pieniä teräviä koputuksia ja mietin tekeekö vauva sellaista. Toinen lapsi kyseessä niin liikkeet usein tuntuu vähän aiemmin kuin ensimmäisen kanssa. Myöhemmin viikolla 18 tuntui useammin tällä kertaa hentoja söpöjä koputuksia ja välillä aivankuin kuplia. Viikolla 21 alkoi liikkeet tuntumaan ihon läpi. Nyt menossa 24+5 ja tuntuu kyllä selvästi:). Mies ja esikoinenkin ovat tunteneet vatsan läpi potkuja. Vauva tuntuu olevan aika aktiivinen, vielä on tilaa jumpata:joyful:. Päivittäin tuntuu paljon liikkeitä.

Miten teillä huomaatteko vauvan olevan aktiivisimmillaan esim.kun itse lepäätte?
 
Juu, täällä ainakin aktiivisin kausi on klo 3-5 aikaan aamuyöllä. Toki päivälläkin touhutessa tuntuu.
 
Selkeästi vauva jumppaa silloin kun äiti lepää. Istuminen on semmoinen että saa vauvan hillumaan, tuntuu että koittaa pitää puoliaan jos tilaa yhtään rajoitetaan. Varsinkin autolla ajossa on jotenkin semmoinen asento että iskua rupeaa tulemaan :joyful:
 
Mä tunsin eilen nukkumaan ekaa kertaa vauvan hikan:grin Pientä nytkähtelyä rytmisesti jatkui ihan kohtuullisen pitkään, varmaan ainakin viiden minuutin ajan. Alkoi jo ihan ärsyttää. Mä olin jostain syystä ymmärtänyt, että sikiön hikka menee yleensä aika nopeasti ohi ja toi jatkui kyllä pidempään kuin olin ajatellut. Toisaalta mulla itselläni saattaa olla hikka helposti puolisenkin tuntia, joten ehkä tuo 5 minuuttia ei nyt vielä niin pitkä ollut.
 
Aika rauhallinen kaveri on ollut. Asento ollut jo pitkään joko pää alas, jolloin tuntuu "paine" tai sivuttain, milloin mä näen selvästi pyllyn ja tuntuukin siltä että läpi kohta tulee. Venyttelijä.
 
Täällä välillä myös puskee toiselle sivulle joko päällä tai pyllyllä:grin. Potkuja tuntuu kovasti ylävatsalla ja varsinkin istuessa alkaa melkoinen möyrintä. Joka ilta samoihin aikoihin alkaa potkuja tuntumaan ja näkyy hyvin vatsan pinnalla. Vauva tuntuu nukkuvan, kun itse olen liikkeessä etenkin lenkillä.
 
Takaisin
Top