Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja klik
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

klik

Satasella mukana keskusteluissa
Onko kellään muulla kokemusta  siitä ettei tunne liikkeitä kovin selvästi?

Kunnon liikkeet olen tuntenu vasta rakenneultrasta lähtien, eli noin kolmisen viikkoa sitten.. Sen jälkeen on niitä tuntunut vaihtelevasti, joskus useasti päivässä, joskus vain
kerran päivässä.. Mutta koskaan ei ole vielä ollut sellaisia että kädellä olisin tuntenut,
tuntenut tietty sen että tuolla masussa potkitaan mutta ulkoapäin ei ole tuntunut..

Välillä on saattanut olla päivä tai jopa kaksikin ettei oo mitään kuulunu.. :o

Tosin rakenneultrassa oli kaikki hyvin ja tämän viikon maanantaina neuvolassa
kuunneltiin sydänäänet ja nekin oli hyvät, jotta ainakaan silloin ei mitään
huolenaihetta ollut, mutta nyt taas ollut kaksi päivää ettei ole tuntunut liikkeitä,
kun ehkä yksi potkaisu jne..

Toki mulla on jo ennestään ollut painoa liikaa ennen raskautta mutta ei kuitenkan
mitään ihan mahdottomia määriä, että voisiko vauvalla olla enemmän tilaa liikkua tuolla vatsassa vai mistä ihmeestä tämä johtuu.. :/ Tuntuu välillä vain pelottavalta lukea muiden kirjoitteluja siitä kuinka liikkeet tuntuu jatkuvasti ja kovaa ja kunnolla kun itsellä ei sellasta ole vaikka viikot kuitenkin jo tässä vaiheessa..

Mietin tässä jo että pitäisikö maanantaina ottaa neuvolaa yhteyttä ja kysellä
sieltä.. Esikoista tässä siis odotellaan..

Musta tuntuu et sulla vauva on vaan jotenkin semmoisessa asennossa etteivät liikkeet aina välttämättä tunnu ja saattaa olla myös sekin et jos vauva on aktiivisempi yöaikaan, juuri sillon kun sä nukut, ainakaan mä en yöllä herää vauvan liikkeisiin... vielä.

Onhan se tietty kun ei kuule/tunne vauvan liikkeitä niin heti herää ajatus et mikäs siellä mahassa on vikana ja kun toiset hehkuttaa et kuinka mahassa möykätään. Mäkin välissä huolestun jos ei päivään ole mahasta mitään kuulunut, vaikka jo toista odotan. Se kun nyt vaan on luonnollista olla huolissaan tulevasta lapsestansa.

Mut jos sulla mietityttää kovasti niin tosiaanhan sinne neuvolaan saa soittaa ja kertoa huolistansa ja kysymyksistä. Ainakin kovasti ne mulle neuvolassa sitä jankuttaa :)

Mäkään en meinaa tuntea päivittäin liikkeitä. Rakenneultran jälkeen olen tuntenut silloin tällöin jotain hämäräperäistä, minkä oletan vauvan liikkeiksi. Mulla on istukka edessä, joten se blokkaa multa jonkin verran liikkeitä ja minulta leikattiin jokunen viikko sitten kysta munasarjasta ja luulen, että sekin on katkaissut jotain hermoratoja. En tiedä, onko huonoa äitiä sanoa näin, mutta mun mielestä ne liikkeet ei tunnu kauheen mukavilta. Silloin kun niitä tulee, niin on vähän se fiilis, et inhaa.. Mut sit kun niitä ei tunne, niin toivoo, et tuntuispa, niin tietäisi kaiken olevan hyvin :) 

Mulla tuntuu liikkeet usein sellaisena möyrintänä, ja välillä on parikin päivää, ettei tunnu paljon mitään. Mahan päältä luulen tunteneeni pari potkua, mutta suoraan sanottuna en ole varma. Minulla on painoa vähän liikaa ja varsinkin rasva kertynyt tuohon vatsan päälle, joten se vaimentaa varmaan aika paljon verrattuna hirmu hoikkiin odottajiin. Lisäksi minulla on istukka edessä joten sekin saattaa vaikuttaa. Itse pyörittelin myös pari päivää sitten ajatuksia siitä, että onko vauvalla jokin vialla kun ei liikkeet tuntuneet niin selvästi, mutta täälläkin tosiaan rakenneultrassa oli kaikki hyvin ja sydänäänet kuuluu hyvin.

Kannattaa tietysti kysellä sieltä neuvolasta jos huolestuttaa hirmuisesti. Mutta aika yksilöllisiä nuo vaavitkin taitaa liikkumiseltaan olla. Tsemppiä ja mukavaa odotusta! Toivottavasti pian potkii jo kovasti niin siellä kuin täälläkin!

Mä olen tuntenut liikkeet jo aivan selvästi vkolta 18+3 :)
Ja nyt ovat todella voimistuneet ja möyrii ja potkuttelee päivittäin :)
Olen itse todella hoikka ja nyt kävi ilmi että istukka on edessä mutta ei haittaa liikkeiden tuntemista koska ei ole tuskin yhtään rasvakerosta tossa välissä.Kirjoituksen hetkellä olen siis vkolla 21 :)
Toisaalta möyrii niin kovin että toivoisi että välillä rauhoittuisi tuolla :D

Hei,

mulla vaihtelee tosi paljon, miten tunnen liikkeet. Olen ajatellut, että riippuu ehkä siitä, onko vauvan selkä- vai vatsapuoli vasten mun selkää.

Ekat liikkeet tunsin niillä main, kun tuli 18 viikkoa täyteen ja ne oli tosi hentoja "nakutuksia" sisältäpäin. En ollut ensin varma, onko ne vauvan liikkeitä, mutta paikka vaihteli silloin aika tavalla ja liikkeet voimistuivat noin viikossa aika paljon.

Nyt tämä pikkuinen on ollut aika pitkään vaihtelevasti poikittain tai pää alaviistoon. Luulen, että pää on yleensä alaviistoon vasemmalle ja vastaavasti jalat ylös päin tai oikeaan kylkeen. Tuolla alhaalla ja vasemman kyljen puolella nimittäin tuntuu välillä tosi voimallisia muljahduksia ja myllerrystä, kun taas vastakkaisella puolella sellaisia hennompia ja pienempiä liikkeitä (potkuja?). Välillä vauva on niin vasten kohdun etuseinää, että joku alue kohdusta on kovan ja pinkeä tuntuinen (en ole uskaltanut vielä tunnustella, erottaisinko pään ja pepun toisistaan, kun toinen on niin hento ja pieni, ettei tee mieli runnoa napakoilla otteilla). Välillä taas en erota päältäpäin ollenkaan, missä kaveri majailee.

Mutta välillä menee päiviä, että tunnen todella kevyesti liikkeet enkä huomaa päivällä töissä niitä lainkaan. Silloin alkaa herkästi huolettaa ja illalla sitten olen jopa vähän töninyt kohdun laidasta ja yrittänyt puhumalla houkutella pikkuista liikkeelle. En tiedä, tehoaako, mutta ainakin voi kuvitella tekevänsä asialle jotain :D

Liikkeet ei tunnu vielä luotettavasti vatsan päältä. Omasta mielestäni ne isommat myllerrykset tuntuu, mutta aika vaikea on erottaa, tunteeko sen pinnalta vai sisältä. Kukaan muu ei ole varmasti tuntenut vielä vatsan päältä mitään. 

Vauva liikkuu selvästi eniten, jos olen paikallaan vähintään puoli tuntia ituskelemassa tai makoilemassa. Siksi menen usein illalla aikaisin vuoteeseen, jotta ehdin rauhassa kuulostella, milloin liikehdintä alkaa. Luultavasti vauhti on aktiivisinta yöllä, mutta ei ole onneksi vielä pitänyt minua hereillä.

Olen varmaan sellainen keskivertoesimerkki tuon rasvakerroksen suhteen eli aika normaalipainoinen ja vatsa oli ennen raskautta melkoisen litteä, mutta en ole koskaan ollut mikään erityisen hoikka, enemmänkin kiinteä.

Maaria

Heippa. Itselleni tuli sellainen mieleen, että voihan olla, jos vauva on aktiivisempi sitten yöllä. Itselläni nimittäin on/oli niin. Neljään päivään en tuntenut MITÄÄN liikettä, ja alkoi huoli olemaan. Sitten eräänä yönä heräsin kolmen aikoihin, ja pojalla oli jumppa menossa. Kyllä vierähti iso taakka sydämeltä! Sen jälkeen poju päätti taas vaihtaa unirytmiään, ja muistaa ilmoitella itsestään useinkin, varsinkin maatessa.

Mä en tunne liikkeitä selvästi, enkä päivittäin. Välillä tuntuu juuri tollasta "möyrintää", mutta kunnon potkuja en ole vielä tuntenut. Mulla on myös istukka etuseinämässä ja mulla on ilmeisesti joku rautaistukka, kun se vaimentaa niin hyvin :D

Mulla oli siis edellisessä raskaudessa se tilanne, etten missään vaiheessa raskautta tuntenut liikkeitä hyvin. Loppu raskaudessa saattoi olla, että potkut tuntu kädellä tai jopa näkyi vatsan päältä ja itse en tuntenut mitään. Alkuun olin siitä huolissani, mutta kaikissa neuvoloissa oli aina kaikki hyvin, niin en sitten jaksanut stressata siitä. Lopussa mulle tosiaan iski raskaushepatoosi, minkä aikana liikkeiden lakeminen on erityisen tärkeää ja mä en niitä oikein saanut laksettua, kun ei niitä tuntenut ja jouduin sen takia makaamaan sairaalassa viikon ennen käynnistystä, että saivat siellä aina otettua vauvan sydänkäyriä. Kätilötkin ihmetteli, kun käyrillä näky, kuinka vauva liikku ihan kamalasti ja mä en tuntenu oikeen mitään.  Ja mulla ei ole ylipainoa ollenkaan, eli ei voi johtua siitä, että vatsapeitteet jotenkin vaimentaisi. Että näinkin voi olla.

Mutta tosiaan jos huolestuttaa, niin neuvolaan vaan, sitä vartenhan ne on!

No neuvolaan asti ei nyt tarvinnu soitella..
Kokeilin tuossa sunnuntai päivällä sitä että join makeaa mehua
ja menin kyljelleni makoilemaan.. Ja kyllähän siellä sitten potkittiin :)
Sunnuntaina en vielä tuntenut niin että käteen asti olis tuntunu
mutta ei voinu erehtyä noista "muljahduksista" että mitä ne oli.

Eilen illalla sitten sängyssä ollessani potkastiin niin että osu sopivasti käteen :)

Vieläkään ei kyllä tuu potkuja niin useasti kun muilla tuntuu tulevan
tai niin vahvasti mutta sekin vissiin yksilöllistä..

Mutta kiva kuulla etten oo ainut joka ei tunne kunnolla liikkeitä
ja silti vauvalla kuitenkin kaikki hyvin :)

Takaisin