Vauvan liikkeet huolestuttaa..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ginessa

Kommentoinnin ninja
Aattelin pistää tänne tälläisen koska on parin päivän ajan tuntunut että
tyty liikkuu olemattoman vähän vaikka tökin vatsaa, jotain pientä ehkä tuntuu mutta...
Tuntuu tyhmältä ja vainoharhaiselta että kuvittelen..kuvittelenko?

Onko teillä muilla ollut samanlaista tuntemusta?

Mulla sama huoli. Yleensä poju on liikkunu monet kerrat päivässä ja melkein koko ajan ku oon ite paikallaan nii se liikkuu. Nyt ei oo tosiaan pariin päivään kunnon potkuakaan tuntunu eikä juuri liikkeitäkään. On se kuitenkin elossa kun äsken tökin mahaa niin sain pienen liikkeen aikaseks mutta ei sen enempää.

Sain sen liikeseurantalapun neuvolasta, en oo vielä kertaakaan menny kyljelleen ja ruennu seuraamaan sikiön liikkeitä , vaikka neuvolassa sanottiin et jos huoli on vauvan liikkeistä niin pitäisi seurata niitä.

No join tossa aika paljon mehua ja vettä ,söin -meni yli puoli tuntia ennen kun rupes potkuttelemaan, mutta tosiaan aika "hiljaista on ollut noin muuten.Yölläkin!!
On ollut taas muutenkin mieli herkillä joten ..[;)]

Toisaalta, eihän sillä ihan hurjasti enää oo tilaa liikkuillakaan,
mutta hassua että ei ees tökkimällä aina saa hereille toista.
Kamala äiti kun herättelee ja tökkii[:-][;)]

Tosiaan näillä viikoilla pitääkin vähän seurailla liikkeitä ...

Mäkin sain äippäpolilta ohjeet seurata Tiitiäisen liikkeitä laskemallaniitä yhden tunnin ajan...Kaikki pienet tönäisytkin lasketaan mukaan...
Kyllä mullakin on liikkeet vähentynyt selkeästi, mutta alkaahan toisella tila käydä aika ahtaaksikin...

Liikkeet on vähentyneet täälläkin. Vaikka ei öykkyläinen ole koko aikana mielestäni ollut mitenkään vilkasliikkeinen. Mutta kyllä sieltä pintä liikehdintää tuntuu aika usein. Ovat vain paljon paljon pienenpiä. Ja mä luulen et ne hegitysharjoitukset tuntuu tossa masun päällä? Tai en mä tiedä oikein miten se niitä tekee mut usein on ennen hikka sellanen et masu liikkuu rytmikkäästi, nätisti ja pienesti, just niinku vois kuvitella et joku yirttää hengittää. Ja sit alkaa hikka  hetken päästä.

Toivottavasti tuo sun vauvelin hidastuminen ei tiedä synnytystä Ginessa??!! Eiks sitä nii sanota et vauva on usein hiljaisenpi vähän aikaa ennen synnytystä? Niinku valmistautuu koitokseen?

Eemi,
Apua  iik, ja hih ei kai?[:-][:D][8|]

Vaikkakin illalla sanoin että nyt saa tulla,
en jaksa näitä jalkoja enään ja yöllä sattuu niin vimpulasti kääntää kylkeä...[>:]

Ps:hikka on niin ihanaa kun vaveli hikottelee,
välillä pienesti, välillä koko maha mesoaa ja pomppii sen voimasta [:D]

Höh, miten teistä noin moni on saanu jotain seurantalomakkeita vauvan liikkeiden laskemiseen? Ei mulla vaan.. enkä oo ees saanu sitä lappua johon pitäs laittaa ne nimet hätäkastetta ajatellen [&o][8|] Eikö mun neuvolatäti oo perillä näistä jutuista? [8|] Hitto laitan sen ens viikolla piinapenkkiin [;)]

Minäkin aina välillä panikoin liikkeistä - tosin tämä vauveli ei ole varmaan kaikista aktiivisin muutenkaan, vaikka ++ merkkavaat neuvolakorttiin joka kerta, mutta jos vertaa muiden kommentteihin. Sitten mietin että eikö tämä harjoittele hengittämistä ollenkaan kun en ole mitään hikkaa ikinä tuntenut. Olen varmaan jotenkin tyhmä, mutta en myöskään yhtään osaa sanoa miten päin vauva on, enkä tunne mitään osia - tosin ei terkkakaan osannut vielä viime neuvolakäynnillä (kesäkuun alussa) sanoa - ensi viikolla on neuvola, mutta en tiedä kuinka kokenut sijainen on, että osaako sekään...?

Jos ei liikkeitä yhtään tunnu, niin menen selälleen makaamaan ja ja taputtelen mahaa, yleensä kun jonkin aikaa odottaa niin vastataan <3  Mutta jotta en liikaa panikoisi oon päättänyt, että pitää mennä päivä että en tunne mitään, ennenkuin huolestun.. tähän mennessä aina jossain vaiheessa päivää on tuntunut - tosin olen teitä alkukuisia aika paljon jäljessä viikoissa, eli varmaan vauvalla on vielä tilaa liikkua.

Meidänkin poitsu osaa välillä olla pelottavan hiljainen [:-] Tosin usein yöllä kun herään vessaan, muksu aloittaa sellaisen jytinän etten osaa nukahtaa uudelleen. Jotkut liikkeet enemmänkin näkyvät kuin tuntuvat, saan paremmin mielenrauhan kun tuijottelen masuani [:)]

Täh mikä ihmeen liikeseuranta-lappunen? En ole kuullutkaan moisesta [:-] Neuvolantäti aina vaan kysyy, että liikkuuko vauva ja that´s it.

Pitu86, en minäkään ole saanut mitään lappua hätäkastetta varten. Tosin ainakin meillä Kysiin mänijöillä tietoja voi käydä itse päivittelemässä netissä Pikkuhaikara-nimiseen järjestelmään ja siellä kysytään nimiehdotukset sekä se, saako lapselle edes antaa hätäkastetta tarvittaessa.

Ylhäällä masussa tuntuu vain sellaista "pehmeää" muljahtelua ja punkeamista, ja mahan yläosa on ihan kova ja alhaalta taas pehmeämpi. Kohdunsuulle ihan vihloo joskus kun vaavi temmeltää ja muutenkin alhaalla tuntuu napakoita muksauksia. Jos vauva on raivotarjonnassa, eikö niitä kovia potkuja pitäisi tulla kylkiin ja pallean alle? Voinko tästä siis päätellä, että meidän pikkumies on edelleen perätilassa? Kertokaas te "oikeinpäin" olevien vauvojen mammat missä liikkeet tuntuvat ja auttakaa tätä hätäilijää [:D]

Emilia, Mulla on tyttö ollut aikas alusta lähtien pää alaspäin, yleensä niin että selkä vasemmalla ja raajat oikealla. Oikealle ylös ja sivulle mulla potkut tuntunut oikeestaan aina, vaikka tyttö välillä kylkeä kääntääkin, niin ei kauaa niin päiv viihdy eikä silloin juurikaan potki. (tai sitten olen jotenkin tunnoton vasemmalla puolella [;)])
  Nykyään selkeitä potkuja ei juurikaan ole, vaan sellaista möyrintää ja ISOA muljahtelua.. Selkeästi ei ole enää tilaa siellä samalla tavalla kuin aiemmin.

Itsellä ei vielä ainakaan ole meno kuitenkaan rauhoittunut tuolla mahassa, ennemmin olen välillä tosi huolestunut kun se niin hurjasti siellä meuhkaa! Tulee semmoinen olo että toinen on siellä ihan tuskissaan jostain tai että jotain repeää (kohta ainakin mun mahanahka kun toinen punkeaa jalkojaan välillä ihan pelottavan paljon ulos!!!!!)

En mäkään olisi tiennyt tai tietäisi miten päin siellä ollaan, itse kysyin neuvolassa että kiinnostaisi tietää,  jo muutamia kertoja sitten, ja täti tunnusteli ja kertoi miten päin siellä majaillaan [:)]   Siitä lähtien on hän automaattisesti aina mulle kertonut kun ollaan sydänääniä kuunneltu!  Sitten kun sen tiesi miten siellä sisällä majailtiin mieluiten, niin oli helpompi ruveta päättelemään että mikä kova kohta mahassa on mitäkin osaa vauvasta! En sitten tiedä kuinka oikein ne aina päättelen, mutta itse ainakin tyytväisempi olo! [:D]
Jalat on ainakin mulla helppo tunnistaa..

Heissan...

ohje menee näin... Jos tuntuu että KOKO PÄIVÄNÄ ei ole liikkunut niin illalla vasemmalle kyljelle makoilemaan. Tunnin aikana pitäisi tulla 10 liikettä (myös pienet lasketaan) jos ei tule niin jalottelua ja mehua tms muuta sokerista ja sitten vielä toinen tunti samassa asennossa ja taas laskemista. Jos sittenkään ei tule se 10/tunti niin sit puhelu sairaalaan...

Eli aika vähäinenkin liike tuntuu riittävän sitten loppuvaiheessa...

Mullakin liikkeet vähentyny huomattavasti parin viime viikon aikana. Mut kyllä täällä sen verran monotellaan, ettei oo tarvinnu huolestua vielä. Sisko kun oli juhannuksena meillä niin yritettiin saada tikru liikkeelle, et hän olis tuntenu sen niin ei mitään. Sanoinki, et ku olis koittanu 2 viikkoo aikasemmin niin kyllä olis tuntunu[:D]

itse en edes tunne kaikkia liikkeitä, neukkatäti epäili sen johtuvan etuseinämässä olevasta istukasta. mutta liikkeitä laskiessa minun kuulema pitää myös katsella että liikkuuko se maha. ja kyllähän se vaavi siellä liikkuu vaikken liikkeitä tunnekaan. [:D]
mutta kyllä tuo nyt muljuaa muutenkin aika paljon tuolla yksiössään.... meinaa välillä tuntua että se kaivaa itsensä ulos mahan läpi....

Mä sain neuvolasta sellasen lapun että 5 liikettä pitäs tuntea puolessa tunnissa ja jos ei tunnu niin sitten oottaa viel toinen puoltuntii ja jos senkään aikana ei oo tuntunu viittä liikettä ni yhteys synnäril. Pitää siis maata sillä vasemmalla kyljellä. Ja sit siinä lapussa oli et jos liikkeet muuttuu huomattavasti heikommiks yhtäkkii ni sit pitäs kans soitella synnäril. Eri käytäntöjä näköjään.

Mä sain pelkopolilta sen seurantalomakkeen. Mutta kätilö sanoi samalla, että esim. tuoremehun juominen ei automaattisesti aina auta: kun vauva nukkuu, se nukkuu.. joten pitää laskeskella monta kertaa päivässä JOS on huoli. Muuten ei. Ja kun oltiin viime viikolla käyrillä, niin huomasin, että Hulda liikkui monta kertaa niin, etten itse huomannut mitään: käyrä näytti sen.

Ja noita "hiljaisempia" päiviä on meilläkin aina välillä. Ehkä se on normaalia?

Täällä ollaan ainakin välillä hiljaa ja sitten toisena päivänä riehutaan niin ettei mitään tolkkua. Eilen pidettiin varsinainen jumppahetki neuvolalääkärin vastaanotolla. Lääkäri katto kun mun maha vatkas vähän joka suuntaan ja totes että jaahas, ei varmaan tarvi kysyä liikkuuko...

Täälläkin nyt muutaman päivän ajan on liikkeet vähäisiä ja varsinkin kun tottunut että öisin alkaa kunnon jumputus niin ei sitten liikkeitä tulekaan. Yrittänyt kyllä ajatella että kyllä se sieltä ilmoittaa sitten kun viitsii. Ensi vkolla kuitenkin ultra-aika niin saa sitten tietää että kaikki on varmasti hyvin.

Mein poitsu on alusta asti ollu tosi hiljanen... mulla vaan tuntuu et sen liikkeet tuntuu enemmän nytte vaikka ne onkin sellasia muljahduksia ja puskemisia... iltasin ennen ku meen nukkumaan tutkin mahaa jonkun aikaa että liikkuuko mein pikku herra ni kyllä se aina ilmottaa ittestää... aikasemmin en niinkää tuntenu tän potkui tai mitää mut nyt ei tarvii ku kääntää kylkee ni herra muljahtelee...

Takaisin