Vauvan laiskiskuvat liikkeet -syytä huoleen?

tirppana

Jostain jotain jo tietävä
Kirjoitin tämän jo "oletko jo tuntenut vauvasi ensiliikkeet"-osioon mutta päätinkin aloittaa aiheesta uuden keskustelun.

Missä vaiheessa on syytä huolestua, mikäli liikkeet vähenevät tai vaimenevat?

Olen rv. 22+6 ja tuntenut vauvan liikkeet 20+1 lähtien. Liikkeiden alkaessa ne olivat ensimmäiset 1.5 viikkoa todella voimakkaita ja niitä tuntui usein. Sen jälkeen liikkeet ovat vaimenneet ja muuttuneet satunnaiseksi. Hyvä jos vauveli edes pari kertaa päivässä ilmoittaa itsestään pikkupotkulla. Myös potkusarjat ovat muuttuneet harvinaiseksi. Ennen vauvan kanssa onnistui "kommunikoimaan" potkujen ja vatsan silitysten kautta.

Itse en halua olla huolissani ja mieskin vain sanoo, että vauva on lomalla. :D Olen myös alkanut epäillä, josko olen niin tottunut vauvan liikkeisiin, etten enää rekisteröi niitä. Minulla on myös ollut töissä kova stressi ja kiire. Vaikuttaako se kenties vauvaan lamauttavasti tai kenties en vain ehdi keskittyä vauvaan tarpeeksi huomatakseni?
Vastaavia kokemuksia?

Mutta missä vaiheessa kannattaa oikeasti huolestua ja mitä siiinä vaiheessa tehdä? Kokemuksia? 

Tää on varmaan juttu josta suuri osa odottajista huolestuu jossain vaiheessa [:)]

Mä huolestuin reilut viikko sitten kun jo tutuksi tulleiden liikkeiden määrä väheni yllättäin pariksi päiväksi. Soitin lopulta äippäpolille. Kertoivat, kuten varmaan tiedätkin, että vauvan asento vaikuttaa paljon tunnetko liikkeet vai et. Eli luultavasti sun vauva on vaan kääntänyt selän sun mahalle ja potkii selkään.

Mutta se mikä tuli lisäksi mulle uutena tietona oli, että vauva reagoi äidin olotilaan. Itselläni oli ollut kunnon flunssa ja olin tosi väsynyt, ja silloin kuulemma myös vauva on väsynyt ja säästää voimiaan eikä liiku niin paljon. Ja lisäksi myös syöminen vaikuttaa, eli jos on unohtanut syödä hyvin (=säännöllisesti jne), niin vauvakin liikkuu vähemmän. Vauva kyllä kuulemma ottaa tarvitsemansa, mutta äidin verensokeri vaikuttaa vauvan aktiivisuuteen tuon äidin muun vireystilan lisäksi.

Eli jos sulla on ollut paljon kiirettä ja stressiä ja olet ollut itse väsynyt, luultavasti vauvasi voi hyvin, mutta ottaa isisti kunnes sä taas piristyt [:)][:)]

Ja se mitä itse totesin (taisin olla viikolla 22 silloin), oli että eipä ne vielä paljoa voi kai tehdä sairaalassa, kun vauva on niin pieni vielä (kätilö myönsi että näin on). Eli ei auta kuin odotella kärsivällisesti. Eiköhän sun pikkuinenkin vähitellen sieltä taas käänny / piristy. Etenkin jos kuitekin tunnet edelleen joitakin liikkeitä päivittäin. (kätilö sanoi ettei niitä kannata juuri laskea, toisin kuin aiemmin on suositeltu, koska vauvat on niin erilaisia)

Cecialia sen jo kirjoittinkin, että vauvan asento vaikuttaa paljon siihen liikkeiden tuntemiseen. Ystävälläni kävi juuri näin kun tytärtään odotti, liikkeet loppuivat kokonaan tai näin hän luuli kun ei tuntenut enää mitään liikkeitä. Pääsi ultraan ja kaikki oli hyvin, vauva oli selkä vatsaan päin ja potki äitiään selkään.

Jos oikein huolestuttaa niin varmasti pääsee ultraan tarkastuttamaan että kaikki on ok, tai kuuntelemaan sydänäänet.

Milloin niitä liikeitä ruvetaan tarkkailemaan, joskus rv30???

Meillä eilen illalla poika säikäytti; ei tuntunut minkäänlaisia liikkeitä kun nukkumaan menin. Söin sitten väkeviä karkkeja, join appelsiini mehua ja yritin pökkiä hereille; onneksi kuitenkin sitten heräsi[:)][:)][:)][:)]

Yleensä iltaisin toivoo, kun nukkumaan menee, että äläs nyt potki niin lujaa ja koko aikaa, että äitikin sais nukkua, niin eiköhän  nyt kun olis saanut vaan ruveta nukkumaan, niin pitää toinen pieni masussa herätellä.[:D]

Se on vain se äidin vaisto [:)][:)] HEti säikähtää kun ei liikkeitä tunnu.

Niin ja tuohon liikkeiden tuntemis asiaan vielä ;

Minun ystäväni ihmetteli myös kun toista odottaa, että kun ei tunnu liikkeitä, kun tosi tosi hentoja ja vähän ja vaikka viikkojakin on paljon, että pitäis tuntua rytinällä; niin hänelle sanottiin syyksi, että on eteis istukka, joka vaimentaa liikkeitä.

Mulla on tossa ylhäällä edessä istukka ja siitä sanottiin myös että se toimii kun airbag, vaimentaa iskuja. Mäkin oon nimittäin ihmetelly mitä te muut puhutte että tuntuu kun vauva tulis kyljestä läpi! Ei mulla oo kertaakaan ollu sellasia tuntemuksia. Vauva ei hirveesti potki, ja myös eilinen oli sellanen ku rupesin oikein ajattelee että onkohan se nyt liikkunu? Kyllä sieltä sit muutama liike tuntu kun menin kylkiasentoon nukkumaan. Ja aamulla heräsin vähän jykevämpään potkuun [:)] 

täälläkin istukka edessä,joten liikeet kyllä näkyy,vaan ei tunnu niin kovina,kun mitä jos istukka olis jossain muualla..vaan kyllähän tuo niin kovasti välillä posauttaa,että tuntuu kyllä vaikka istukka olis edessäkin[:D][:D]..[:)] hihhii,ekaa kertaa huomasin hikan tänään!! hassua pientä samanlaista liikettä vähän väliä näky kun selälläni makasin[:D]

voi että [:)][:)] ite tahtoisin myös tuon hikan kokea, mutta en ole vielä huomannut sitä. [:D]

Ja mä kun niin toivon että EN tuntisi koko hikkaa!!! [:D] Se on välillä tosi rasittavaa varsinkin kun tämän pikku neidin pää on jo laskeutunut niin tuonne alas että se tuntuu tuolla alapäässä ja sit kun niitä hikkoja on vielä useampi päivässä!!! [:D]

Täälläkin on vauvelin liikkeet ns. pehmenneet. Eivät tunnu yhtä terävinä kuin muutama viikko sitten. Ja alkaahan ne ipanat pikkuhiljaa olla niin isoja, että tilakin tuolta masusta loppuu kohta.

Kyllä täälläkin on huomattu noiden liikkeiden väheneminen. Eilen illalla kävi sama kuin JENNI90llä ja liikkeet puuttui kokonaan nukkumaan mennessä. No samoin keinoin täälläkin, mehua naamaan ja muutaman minuutin päästä pari tönäsyä mahaan "herää pahvi" ja kyllähän tyttö siihen heräs. Sitten toivokin taas, että vois tuo vähän rauhottua, että ite pääsis taas nukkumaan [:D][:D][:D][:D]
Mutta oikeesti huolestua? Ite siinä vaiheessa, kun toi mehu-juttu ei auta, eikä liikkeitä muutenkaan tunnu. Eli oliko se nyt että 10 liikettä/tunnissa?

On täälläkin huomattu ihan selkeä muutos noissa liikkeissä. Nykyään kaikki liikkeet on sellasta venyttelyä vaan. Neiti oikoo käsiä ja jalkojaan ja punkeaa peppuaan [:D] Ja huomattavasti on rauhottunut siitä mitä oli, liekö sitten tullut enemmän rytmiä siihen touhuun.

Mun käsitykseni mukaan se liikelaskenta-juttu tapahtuu niin että ensin jotain mehua ja sen jälkeen pitäis äidin rauhottua selälleen tai kyljelleen ja koittaa herätellä vauvaa. Siinä pitäis sit tunti maata ja jos ei sitä 10 liikettä tule niin sit yks tunti siinä välissä ja taas uudestaan. Sit jos ei vieläkään sitä kymmentä niin sit johonkin tarkastuttaa tilanne.

Mulla sanottiin eilen viimeksi neuvolassa, että nyt tulevina viikkoina lapsiveden määrä on suurimmillaan, joten liikkeet saattaa tuntua erilaisilta, sellaselta völlymiseltä enemmän... Itse en oo vielä mitään muutosta kyllä huomannut. Mulla kanssa eteisistukka, mutta iltasin tullaan kyllä kylkien läpi, kantapää kylkiluun alla ja sitten nyrkillä vedetään virtsarakkoon ja hirvee ralli päällä, tää on jo perheväkivaltaa [:D] Mussa on kai jotain masokistin vikaa, vaikka kokoajan valitankin niin kyllä mä tästä jollain tasolla kuitenkin nautin[:)]

Nuori äiti ; AIvan, kun jos vauva jo kerta on niin alhaalla, nii ei varmaankaan tunnu mukavalta. [:D]

Saas nähä tunnenko pojan hikan vasta kun se on mun sylissäni[:D] On voinut pojalla hikka olla, mutta en ole vain huomannut.

Varmaan on niin, että jos hikkaakin on tuntenut jo kauan ja on vielä jokapäiväistä niin pakostihan siihenkin kyllästyy[:D]

Vielä noihin liikkeisiin ; oon kans huomannu, että on pikkuhiljaa liikkeet muuttunut. Ei voi enään sanoa, että vauba potkii. Vaan vauva puskee ja tunkee itseään mahan läpi[:D] Välillä pyllyllään ja välillä tulee kantapää kylkiluista läpi, ihan vaan tunkemalla, ei potkuilla[:D]

Jenni90: en mäkään tiedä miltä vauvan hikka tuntuu tuolla masussa..

Meille sanottiin neuvolassa synnytysvalmennuksessa, että jos ollaan joskus kuultu tollasesta 10 liikettä tunnissa -jutusta niin he eivät sitä neuvoa enää jaa, -liian monet äidit huolestuvat turhaan.
Mä kyl jotenkin luotan, että masussa on kaikki hyvin vaikkei niitä liikkeitä aina tuntuiskaan.
Tottahan se on, että kylkimakuulteen tuntuu parhaiten noi liikkeet. Välillä niitä ei tunnu muutenkun kädellä, kai se sit istukasta johtuu. Joskus se on vaan hassua, että isä pystyy sanomaan että nyt liikku kun ite ei tunne mitään! Sit on sillei että vie nyt se kätes siitä muualle että mäkin pääsen tunnusteleen mitä sie tapahtuu [:D]

JA meillä mun miehellä on joku taika käsi; kun olen tottunut siihen, että vauva potkii tai mönkii aina ennen kun nukahdan, niin yksikin ilta taas jo huolestuin kun ei tuntunut mitään ja heti kun isi koitteli masua niin johan poika aloitti jumppatuntinsa. [:D] Sitä ollaan jo pienestä asti isän poika <3

Joo, mä kans luotan tuohon äidin vaistoon. [:)] Sen vain jotenkin sisimissään tuntee, että kaikki on hyvin ja päin vastoin.

juu toki, vaistoonsa kannattaa luottaa. Mutta kyllä toisaalta tuokin, että jos on tottunut, että se ipana siellä mahassa potkii "koko ajan", niin silloin tuo ettei tuntiin mitään tapahdu, on melko ihme. Ainakin täällä näin on.. Mutta jos noita liikkeitä ei hirveän paljon muutenkaan tunne, niin eihän tuo välttämättä niin huolestuttavaa olekaan.

Meillä tuo isän käsi toimii iltaisin rauhoittajana. Vähentää mönkimistään, kunhan tuo ukko laittaa kätensä pahimpaan kohtaan. Luojan kiitos!! Paha vaan että tuo on tällä viikolla ollut yövuorossa, niin iltaisin ei oo ketään rauhottelemassa [:(]

Mä en ole kertaakaan huolestunut liikkeistä tai niiden vähyydestä. Ihan viimepäivinä olen ehkä tästä keskustelustakin johtuen pari kertaa havahtunut, että vauva ei nyt just liiku. Siitä varmaan minuutin sisään on taas jumpat alkanu. [:D]
Tuntuu just siltä kuin vauva potkisi tai möyryäisi "koko ajan". Muistankohan oikein et unijaksot on noi 20-40 minsaa??

Takaisin