Vauvan katsekontakti

Etrotti

Oman äänensä löytänyt
Missä vaiheessa vauvat alkavat kunnolla ottamaan katsekontaktia? Tiedän että jotkut vauvat tuijottelevat heti syntymänsä jälkeen silmiin mutta entäs ne jotka eivät sitä heti ole tehneet? Minun esikoinen on nyt 6 viikkoa ja satunnaisesti tulee katsekontaktiin.
Yleensä katsoo pienen hetken silmiin ja sen jälkeen katse siirtyy mielenkiintoisimpiin asioihin kuten valoihin.
Voiko vanhemman "värittömät" kasvot olla vaan tylsää katsottavaa? Minulla on hailakan harmaat silmät ja muutenkin vaaleat piirteet joten kontrastia ei varmaankaan nää. Lapsen isällä tummemmat silmät/ hiukset ja häntä katselee hieman enemmän kuin minua.

Kuuluuko vauvan tämän ikäisenä seurata katseellaan leluja? Tuntuu ettei oikein mitään leluja lähde seuraamaan katseellaan vaikka käyttäisi lelua aivan silmien edessä. Usein myös kasvoista saattaa katsoa ns "läpi", eli kun luulen vauvan katsovan minua, siirrän kasvojani sivulle niin vauva jää katsomaan siihen kohtaan missä kasvoni oli aikaisemmin.

Selvennykseksi vielä että vauva tulee välillä kyllä katsekontaktiin ja joskus jopa kääntää päätään puolelta toiselle kasvojen perässä mutta tämä on minusta aika vähäistä.

Olen tästä asiasta muodostanut jo järkyttävän huolen päähäni..
1kk neuvolassa sanottiin että katsekontaktin kehittymiselle annetaan aikaa 6vk lääkäriin asti (ylihuomenna) ja sen jälkeen aletaan miettimään terapiaa. 🥺
Pelottaa niin paljon että onko jotain normaalista poikkeavaa. Olen tosiaan vasta tullut äidiksi ja kaikki on aivan uutta.. ♥️

Meillä autistinen neiti (kuopus) ja tosiaan ensimmäiset merkit olivat katsekontaktin väheneminen ja tuntui kuin hän katsoisi läpi ihmisestä eikä silmiin. Se on jännä tunne, kun huomaa sen eron katsooko lapsi minuun vai minun joitain yksittäisiä piirteitäni. Meillä kehittyi ns. Normaalisti kunnes vuoden iässä alkoi taantua.

6 viikkoinen on vielä kovin pieni. Meidän lievästi autistinen esikoinen taas ei muistaakseni katsellut tuon ikäisenä vielä silmiin niin paljoa tai seurannut katseellaan… hän taas on sosiaalisesti melko normaali. Juttelee vain toki mielellään omista mielenkiinnonkohteistaan. Vessataidot on ikätasoiset ja pukeminen sun muut…

Kuopuksella kohta neljä vee on syvempi autismi. Iloinen tapaus jonka katsekontakti on palannut, vaikkei kommunikaatio olekkaan ikätasoista. Hän ei käytä sanoja kommunikointiin, mutta korvaa elein ja ilmein paljon sanoja. Hän siis tosiaan vasta yksi vuotiaana alkoi ikäänkuin taantua sosiaalisesti.

Mä en osaisi vielä olla huolissaan kun teillä vauva noin pieni. Muutaman viikon päästä ehkä näkee paremmin miten tilanne kehittyy. ❤️
Vauvankin on todella erillaisia.

Mäkin seurasin hirveästi sitä katsekontaktia, ja se on aina ollut lapsella kovin välttelevä. Vielä lähes 3v ja usein katsoo just silleen ohi. Mut on hyvin älykäs, puhuu paremmin kuin useimmat jne. En kyllä itekään ota katsekontaktia ihmisiin helpolla, se on jotenkin hyvin vaikeaa. Toisaalta en ihmettelisi jos itsekin olisi jotenkin kirjolla.

Mulla satunnaisesti ottaa katsekontaktia ja jopa hymyilee... Vaan en osaa olla huolissani kun muu kuin näkökenttään osuva, kuten valot ja kuviot, häntä kiinnostaa. Niin teki tuo isompikin...
Mä kannustan häntä ottamaan ja pitämään katsekontaktia esim vaipan vaihdon yhteydessä suuntaamalla omat kasvoni valon alle (ja hänet varjoon) niin hänen on helpompi havaita minut. Satunnaisesti teen myös käsistä aitaa pään sivuun jolloin niitä muita ärsykkeitä on näkökentässä vähempi.

Kuulostaa ihan samalta kuin täällä 6 viikkoisella 🥰 Joskus jaksaa katsella ja höpötellä, mutta pääasiassa kaikki muu kuin äiti kiinnostaa 🤭🩵
Sellainen lasittunut tuijottava katse liittyy usein väsymykseen.

Edit. Täällä myös jaksaa isille höpötellä enemmän, uskon sen liittyvän siihen että on vähemmän näköpiirissä kuin äiti niin on mielenkiintosempaa katseltavaa ja kuunneltavaa.. 😂 On toki myös tummapiirteinen. Ei sitä itsekkään jaksa 8 tuntia samaa asiaa katsella. Me äidit ollaan niin tuttu ja turvallinen näky vauvalle ettei tarvitse koko päivää ihmetellä 🥰

Kiitokset teille vastanneille ♥️ kylläpä teidän kommentit helpotti omaa oloa.
Pikku hiljaa meidänkin poika alkanut väläytellä hymyään. Ei vielä kovin useasti mutta ompa kuitenkin, ja voi kuinka ihana se hymy onkaan ♥️

6vk lääkärissä ei katsekontaktista oltu keretty puhu vielä mitään niin lääkäri puheli vauvalle "voi kuinka hienosti sinä tulet jo katsekontaktiin". Olin hämmästynyt, mutta ehkäpä itse olen sitten vain olettanut että vauvat tuijottaisi tauokoamatta jo tässä vaiheessa.

Niin ja nyt aivan yhtäkkiä vauva kiinnostunut siitä neuvolasta saadusta hymynaamasta. Sille poika hymyilee ja höpöttelee paljonkin 😍 Sydän pakahduu kun kuulee höpöttelyä, ja onneksi itsekin olen pari kertaa ollut höpöttelyn kohteena! ♥️ Nyt täytyy itse ihan ajatuksen kans lopettaa se kauhea tarkkailu ja koittaa vain sisäistää se fakta että kaikki kehittyy omaa tahtiaan. ☺️

Niin ja nyt aivan yhtäkkiä vauva kiinnostunut siitä neuvolasta saadusta hymynaamasta. Sille poika hymyilee ja höpöttelee paljonkin 😍 Sydän pakahduu kun kuulee höpöttelyä, ja onneksi itsekin olen pari kertaa ollut höpöttelyn kohteena! ♥️ Nyt täytyy itse ihan ajatuksen kans lopettaa se kauhea tarkkailu ja koittaa vain sisäistää se fakta että kaikki kehittyy omaa tahtiaan. ☺️
Voi miten ihana kuulla! 😍

Toi hymynaama on kiva, sille meidänkin vauva jaksaa hymyillä ja höpötellä vaipanvaihdossa 🤭🩵 Kiva että siellä olo helpottanut. Hyvin näin esikoisen kanssa tunnistan tuon että kaikki huolestuttaa, ja google haku onkin täynnä kysymyksiä eri vaiheista "onko normaalia..." 😂
Neuvolakortin takana on se taulukko mihin saa merkata vauvan merkkipaaluja, ja siellä taitaa esim tuo ääntely olla merkattuna 1-3kk kohdalle, eli hyvin tosiaan eri tahtiin vauvat kehittyy mutta "normaalin" rajoissa silti 😇

Toi hymynaama on kiva, sille meidänkin vauva jaksaa hymyillä ja höpötellä vaipanvaihdossa 🤭🩵 Kiva että siellä olo helpottanut. Hyvin näin esikoisen kanssa tunnistan tuon että kaikki huolestuttaa, ja google haku onkin täynnä kysymyksiä eri vaiheista "onko normaalia..." 😂
Neuvolakortin takana on se taulukko mihin saa merkata vauvan merkkipaaluja, ja siellä taitaa esim tuo ääntely olla merkattuna 1-3kk kohdalle, eli hyvin tosiaan eri tahtiin vauvat kehittyy mutta "normaalin" rajoissa silti 😇
Tässä yksi päivä naureskelin miehelleni juurikin nuita omia googletteluja. Oli kyllä niin laidasta laitaan, niin sanotusti vauvasta perämoottoriin 😂

Pakko myöntää että olen neuvolakorttia niin huonosti vielä kerennyt selata että en ole tuommoista merkkipaalu kohtaa en ole edes huomannut. 😅 Pitääpä ihan tänään jo katsella sitä tarkemmin. ☺️

Vahvasti vauva ottaa nyt katsekontaktia ja selkeästi myös tutkii katseellaan näkemäänsä kasvoja. Kääntää myös päätään etsien katsottavaa.
Ystävät tulivat eilen yökylään ja ihastus+ katseen tutkiminen on ollut molemminpuolista!🙂🥰

Kirjoita tähän...
Takaisin