Vauvan ja vanhemman harrastukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko harrastanut jotain vauvan kanssa? Vienyt esimerkiksi vauvaa muskariin tai ottanut mukaan vauvajoogaan? Täällä löytyy vinkkejä, mitä kaikkea vauvan kanssa voi harrastaa. 😊

Me käytiin esikoisen kanssa vauvauinnissa. Se oli siihen aikaan mukavaa. 😊 Vähän isompana jäi sitten pois, kun elämäntilanne oli niin raskas ettei jaksanut mitään ylimääräistä. (Kyseisessä vauvauinnissa oli mahdollista jatkaa isompien vesipeuhuun.)

Me oltiin myös vauvauinnissa noin vuotiaaksi. Sen jälkeen ollaan itsekseen jatkettu uintiharrastusta, kun se on ollut lapselle mieluisaa puuhaa. Kohtahan voi jo miettiä johonkin uimakouluryhmään laittamista. 😊

Kävin myös joka päivä vaunulenkillä ja tein kotijumppia vauvan kanssa.

Se vauvauinti oli ihan sopivasti ohjattua tekemistä viikkoon. 😁

Taaperolle olen miettinyt jotain tanssihommaa, mutta tämä vuorotyöläisten arki syö innon laittaa vielä mihinkään jokaviikkoiseen harrastukseen.

Me ollaan käyty/käydään muskarissa. 3,5-vuotias on aina kovasti tykännyt siitä ja nyt jatkuu pienemmän kanssa sisarusryhmässä.
Muuten kirjastossa käynti ja lähimetsässä kävely kuuluu usein osana arkeen.

Vauvauinnista pitäisin varmasti, mutta oma atooppinen iho ei tykkää kloorivedestä alkuunkaan. Täytyy hyödyntää kesäajat uimiseen.

Me käytiin vauvauinnissa ja muskarissa. Etenkin uinnista vauva nautti valtavan paljon. 😍 Itselleni harrastukset olivat vauvavuonna aivan super tärkeitä, kun oli joku paikka, johon piti ihmisen näköisenä tiettyyn aikaan päästä, ja sitten siellä sai jutella aikuisille ihmisille.

Me käytiin vauvauinnissa ja muskarissa. Etenkin uinnista vauva nautti valtavan paljon. 😍 Itselleni harrastukset olivat vauvavuonna aivan super tärkeitä, kun oli joku paikka, johon piti ihmisen näköisenä tiettyyn aikaan päästä, ja sitten siellä sai jutella aikuisille ihmisille.
Meillä oli nämä samat harrastukset ja samanlaiset kokemukset 😊

On muuten hauska miten eri tavalla ihmiset kaipaavat kontakteja. Mie jouduin sopimaan kalenteriin joka viikolle jonkun tapaamisen, koska muuten olisin ollut varmaan sen vauvavuoden jälkeen kaamea mörkö, joka ei olisi enää osannut olla ihmisten kanssa. 😅 Olin siis ihan tyytyväisenä siellä kotona. 😂 Ahdistuin vähän myös kaiken maailman vauva- ja taaperokerhoissa, mutta yritin kuitenkin käydä ihan jo lapsenkin takia. Mutta oli ihan hauskaa, kun en vuosiin ole ollut tuollaisissa naisporukoissa niin riitti ihmeteltävää ihan siinä muiden tavassa kommunikoida keskenään.

On muuten hauska miten eri tavalla ihmiset kaipaavat kontakteja. Mie jouduin sopimaan kalenteriin joka viikolle jonkun tapaamisen, koska muuten olisin ollut varmaan sen vauvavuoden jälkeen kaamea mörkö, joka ei olisi enää osannut olla ihmisten kanssa. 😅 Olin siis ihan tyytyväisenä siellä kotona. 😂 Ahdistuin vähän myös kaiken maailman vauva- ja taaperokerhoissa, mutta yritin kuitenkin käydä ihan jo lapsenkin takia. Mutta oli ihan hauskaa, kun en vuosiin ole ollut tuollaisissa naisporukoissa niin riitti ihmeteltävää ihan siinä muiden tavassa kommunikoida keskenään.
Koen ittenikin melko erakkoluonteiseksi, mutta kyllä siinä kummasti kun ekat kolmisen kuukautta oli ollut melkeinpä poistumatta kotoa, alkoi pää vähitellen leviämään 😂 Tammikuussa sentään alkoi harrastukset ja just tuo, että välillä kävi ihmisen näköisenä ihmisten ilmoilla, teki yllättävän hyvää. Noissa harrastuksissa on myös se kiva johonkin kerhoihin verrattuna, että siellä on se toiminta kuitenkin tavallaan keskiössä, eikä ihan pelkkää jutustelua vaan. Vaikka toki kun vähitellen tultiin tutummiksi, niin ihan mukava siellä oli jotain pieniä kuulumisiakin vaihtaa ja saada vertaistukea vaiheisiin 😁

Vauvauinti oli noin 4kk-8kk, mut lapsi ei kyl sillo tykänny siitä kauheasti, munkin makuun se vesi oli sangen kylmää. Nyt tykkää hirmuisesti uinnista kuitenkin, kun satunnaisesti käydään. Noin 1v sinne 1v10kk kävi muskarissa mummin kanssa, mut ei sekään oikeen innostanut. Pari vuotiaana mentiin sählykerhoon, mut saman olisi ajanut mikä tahansa "tässä jumppasali tehkää mitä huvittaa" 😅 Vauvakahviloissa ja joissain leikkikerhoissa käytiin silloin tällöin, mut en ite kyllä tutustunut niissä kehenkään, olen todella huono puhumaan kenellekään, siks oon täällä netissä, ja vauva ei vielä silloin ota kontaktia kehenkään 🤣 Paras oli se et jossain facen kaupunginosaryhmässä joku samalta kadulta huuteli et oisko muita pieniä leikkitreffeille jne ja siihen oli jotenkin helppo vastata et kiinnostaa tavata, niin saatiin parin äidin ja vauvan ryhmä, jolla tehtiin jotain muutamia kertoja kuussa.

Mulla ei tullut vauvauinnissa juteltua muiden vanhempien kanssa. Perhekahvilassa kylläkin hiljalleen onnistui juttelemaan ja tutustumaan, vaikka olen aika ujo introvertti. Sielläkin kävin esikoisen kanssa, kun oli pieni. Kuopuksen aikaan se olikin suurimmaksi osaksi kiinni koronan takia ja kyllä siinä välillä huomasi kaipaavansa jotain toimintaa ja sosiaalisuutta.

Me käytiin vauva vuonna mamma barressa, sirkus ja tanssissa, värikylvyssä (työväenopisto). Kaikkia ei tehty samoihin aikoihin, vaan kestivät noin 6-15krt. Vauvauinnissa 3-9kk, kunnes totesimme, että tulee halvemmaksi käydä uimassa omalla ajalla.

Takaisin