Vauvan ja taaperon kanssa hautajaisissa

Pikkupikkupikkunen

Varmaotteinen viestittelijä
Huhtikuiset 2021
Elokuiset 2023
Meillä on kohta tulossa hautajaiset joihin osallistutaan koko perhe. Mun viimeisistä hautajaisista on vaan niin pitkä aika, et kaipaisin ihan käytännön vinkkejä!

Ensinnäkin ilmeisesti lasten pukeutuminen ei oo niin tarkkaan etikettiin sidottua. Taaperolle on tumman sininen mekko olemassa, mut mitäs te pukisitte vauvalle päälle? Meillä on olemassa musta body tai sit tummahko muumi mekko? Onko muumi kuvio vaan liikaa? 🙈 vai pitääkö tässä hankkia jotain muuta.

Sit aattelin ihan vaan pitää vauvaa sylissä kirkossa ja taapero vieressä. Puoliso toki on mukana. Hän menee sit viemään meidän kukat niin ei tarvi koko porukan liikkua. Mutta sit mietin et miten nopeesti se haudalle siirtyminen tapahtuu? Puoliso menee siis kantajaksi eli lapset jää mulle. Onko siinä aikaa pukea niille päälle vai pitääkö ennakoida? Ootteko liikkunu haudalle ihan vaan vauva sylissä vai oisko parempi ottaa vaunut? 🤔

Ja ylipäätään kauankohan siellä kirkossa suurinpiirtein menee aikaa? Jotenki mulla ei nyt oo mitään muistikuvaa miten hautajaistoimitus menee.

Muitakin vinkkejä otetaan toki vastaan.

Muokattu viimeksi:
Meillä on kohta tulossa hautajaiset joihin osallistutaan koko perhe. Mun viimeisistä hautajaisista on vaan niin pitkä aika, et kaipaisin ihan käytännön vinkkejä!

Ensinnäkin ilmeisesti lasten pukeutuminen ei oo niin tarkkaan etikettiin sidottua. Taaperolle on tumman sininen mekko olemassa, mut mitäs te pukisitte vauvalle päälle? Meillä on olemassa musta body tai sit tummahko muumi mekko? Onko muumi kuvio vaan liikaa? 🙈 vai pitääkö tässä hankkia jotain muuta.

Sit aattelin ihan vaan pitää vauvaa sylissä kirkossa ja taapero vieressä. Puoliso toki on mukana. Hän menee sit viemään meidän kukat niin ei tarvi koko porukan liikkua. Mutta sit mietin et miten nopeesti se haudalle siirtyminen tapahtuu? Puoliso menee siis kantajaksi eli lapset jää mulle. Onko siinä aikaa pukea niille päälle vai pitääkö ennakoida? Ootteko liikkunu haudalle ihan vaan vauva sylissä vai oisko parempi ottaa vaunut? 🤔

Ja ylipäätään kauankohan siellä kirkossa suurinpiirtein menee aikaa? Jotenki mulla ei nyt oo mitään muistikuvaa miten hautajaistoimitus menee.

Muitakin vinkkejä otetaan toki vastaan.
Osanottoni
Kirkossa menee puolesta tunnista eteenpäin. Riippuen vieraiden ja kukkalaitteiden määrästä.
Kukat viedään valmiiksi lähelle arkkua, niille varattuun paikkaan, josta jokainen sitten käy omansa laskemassa arkille. Tekstiä ei tarvitse lukea ääneen. Hyvä on tuo ajatuksesi että mies käy yksin sen tekemässä.
Siunaamiseen on ns lyhyt ja pitkä kaava. Tiedätkö onko tilaisuudessa esim musiikkiesityksiä tms jotka sitä aikaa venyttävöt. Minä olen osallistunut ennen korona-aikaa isoihin hautajaisiin jossa jaettiin poikkeuksellisesti myös ehtoollinen ja sehän sitten kesti, kun saattoväkeä oli 200 hlöä!!
Hyvin ennätätte pukea kirkossa myös tilaisuuden lopussa, toki talvella kirkoissa ei ole kovin lämmin!!
Itse ottaisin vauvalle vaunut, niistä on tuulen ja sateen suojaa ja säästyt turhalta kantamisesta. Tiedäthän että arkku lasketaan hautaan kun valtaosa niistä nykyään lähtee siunaustilaisuudesta kohti krematoriota.
Vaunut voi/ saa jokatapauksessa ottaa myös kirkkoon sisälle. Ne työnnetään jonnekin seinän tms viereen, etteivät ole arkun kantajien esteenä. Toki joissakin kirkoissa ne voivat mahtua myös penkkirivin väliin, toki riippuen vaunujen leveydestä.

Lasten (ja kouluikäisten) vaatetus on sekä siunaus,-että muistotilaisuudessa vapaa mustan/ kuviottomuuden "pakollisuudesta". Mummoikäiset tykkää jos tyttövauvalla on missä tahansa " juhlissa" mekko, myös hautajaisissa, etenkin jos se ei kovin röyhelöinen ole, sen verran vanhoillisia noissa tyttöjen ja poikien vaateasioisss valtaosa ihmisistä vain on.
Hyvin se kaikki joka tapauksessa sujuu, älä turhaan stressaa.

Meillä oli kesällä lapset hautajaisissa. Molrmmilla oli vaaleat vaatteet, tytöllä vaaleansininen mekko ja pojalla taisi olla vaaleansininen kaukuspaita ja farkut (olisihan sille voinut jotkut siistimmätkin ostaa, mutta nuo meni ihan ok). Meillä koko porukka meni laskemaan arkulle kukan. Haudalle ei menty, koska kyseessä oli tuhkaus. Mutta jos oltaisiin menty, olisin ehdottomasti ottanut rattaat. Varmasti on aikaa pukea lapsetkin ennen haudalle lähtöä.

Kiitos vastauksista! Ja hyvä kun vahvistitte ton vaunu asian. Otan siis mukaan kirkkoonkin ☺️ muistotilaisuuten oisin joka tapauksessa ottanut, kun todennäköisesti vauvan pitäis päästä unille jossain kohtaa.

Onneks nää taitaa olla aika lyhyet hautajaiset. Vieraitakin on tulossa vaan lähisuku. Eniten jännittää et taapero päättää vaikka lähtee juoksemaan isin perään, kun isi kantaa arkkua. Mut ehkä on nii jännä tilanne että pysyy vieressä. 😂

Meillä oli just hautajaiset viikko sitten. Kirkossa lapset olivat haalarit päällä, pipot ja hanskat pois päältä ja vetoketjut auki. Tämä tilaisuus oli kivikirkossa, että se n. 30 min tilaisuus haalari auki ~20 asteessa ei ollut liian kuuma lapsille. Meillä mies oli myös kantajana ja ihan hyvin ehdittiin saada pipot ja hanskat päälle, siinä kohtaa kun kantajat menivät virittämään liinoja. Lisäksi ulkona kantajilla meni vähän aikaa, kun arkku laskettiin kärryille, jolla se kuljetettiin haudalle.

Hyvänä vinkkinä on että meillä toimi taaperolla eväät kirkossa. Eli kun loppuu mielen kiinto istua niin oli joko rusinoita, viinirypäleitä tms pussissa mulla ja ne kun antaa niin sillä saa taas tovin istumaan .

Meillä oli mustat/tumman siniset vaatteet pojalla. Ei mitään juhlavaatetta vaan perus vaatteet kaapista mutta valikoi vain tummat

Ja lapset on lapsia ja ainakin meillä on suku sietänyt lasten käytöksen eli jos jalottelee tms niin sit liikutaan ja voi myös siirtyä pois jos ihan mahottomaksi menee. Eli vaikka taaperon kaa äiti ja vauva voi ollq isillä tai toisella sukulaisella sen hetken kun isä käy viemässä kukat. Toki jos vauva sattuu nukkuun vaunuissa tai kantokopassa niin äitillä riittää kädet taaperon kanssa.

Ja ainakin meillä myös vanhemmilla ihmisillä kesti pukeutuminen niin ihan hyvin siinä ehtii lapset pukea ja sukulaisetkin auttoi meillä jos tarvitsi. 🥰

Pitääkin muistaa tarkistaa, että rusinat ei oo loppunu hoitolaukusta ☺️ ja joo siis uskoisin et tuollakaan ei ketään lapset häiritse, päinvastoin varmasti ilahduttaa et päästään kokon perhe paikalle. Että ei onneks semmosesta tarvi paineta ottaa.

Meillä on ollut kahdet hautajaiset joissa poika ollut mukana. Ensimmäisissä oli alle 1-vuotias. Puettiin harmaa siisti body ja muistaakseni mustat housut (ne 2022 äitiyspakkauksen). Edesmennyt oli yli 90-vuotias ja tilaisuus oli kaunis ja rauhallinen. Vauva oli mulla kantoliinassa (musta Yaro Rauduskoivu, eli hyvin kaunis ja juhlatilaisuuteen yhteensopiva) ja kun vähän alkoi väsähtää istumiseen niin sain pienen kirkon takapenkissä vähän käveleskellä ja tuuditella vauvaa rauhalliseksi. Toiset oli nyt juuri hiljattain, lapsen isovanhemman hautajaiset. Puettiin taaperolle oikein lasten puku kun löydettiin edullinen, ja valkoinen kauluspaita. Ulkona jalassa oli kuomat, sisällä tummansiniset kerhotossut. Oli siis lapseksi vähän ehkä ylipuettukin, mutta tilaisuuteen sopivan näköinen.

Tärkeintä lasten pukeutumisessa on siisteys. Vanhojen ohjeiden mukaan vauvat kuuluisi tiukimman etiketin mukaan pukea valkoiseen, mutta yleinen käytäntö taitaa vauvoillakin olla muuttunut tummansinisen tai harmaan sävyisiin vaatteisiin, ainakin mitä lueskelin ihmisten pukeneen. Noista mitä pohdit niin voisi laittaa vaikka sen mustan bodyn yhdistettynä valkoisiin sukkiksiin tai muihin vaaleisiin housuihin.

Kirkossa taaperolle kannattaa juu olla niitä rusinoita. Ja jotain muutakin nypellettävää. Meillä nyppi nenäliinoja paketista ja ojenteli niitä isälleen ja minulle ja vähän lattiallekin. Eikä kannata nolostua vaikka pitäisikin pienet jotain ääniä, meillä ainakin testailtiin kirkossa vähän "huu" huuteluilla kuinka kaikuu, mutta onneksi kukaan ei ottanut pahalla. Pappikin muistopuheessa sanoi, kuinka lohdullisia nämä lasten äänet ovat. Muistotilaisuuteen meillä oli taaperolle värikynät ja vihko mukana kun piirtely on hitti. Olin myös varannut omia eväitä sinne, kun arvasin ettei voileipäkakut ja täytekakku ole ihan taaperoruokaa. Kahvien ajan istui syöttötuolissa ja sitten adressien luvun aikaan mentiin toisen juhlissa olleen taaperon seuraksi vähän eteisen puolelle jaloittelemaan, kun alkoi olla lapsilla purkamatonta energiaa.

Me oltiin liikkuvaisen taaperon kanssa helmikuun alussa hautajaisissa. Mentiin ajoissa kirkkoon niin annoin taaperon rauhassa tutkiskella kirkkoa niin jaksoi sitten siunaustilaisuuden istua rauhallisesti mun sylissä. Mulla kans oli varalta syötävää mukana niin loppuajasta sai syödä jotain. Me käytiin koko perhe yhdessä laskemassa kukkalaite arkulle eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Meillä oli pitkä matka hautausmaalle, johon siirryttiin autolla. Meinasi tulla vähän kiire pukea lapsi ja itsensä, että ehti autoon ja hautajaissaattueeseen (meillä ainut pieni lapsi hautajaisissa) eli siihenkin kannattaa varautua, jos on vähän väkeä niin muu porukka on todennäköisesti nopeammin valmiina. Meillä taapero onneksi nukahti matkalla haudalle ja jäi autoon nukkumaan (mulla oli itkuhälytin mukana). Jos hautausmaa olisi sijainnut kirkon vieressä niin rattailla oltaisiin menty. Meillä oli vaatteena tummansininen body ja housut.

Meillä oli myöskin hautajaiset tänä talvena. Isä oli taaperon kanssa melkein koko siunaustilaisuuden ajan kappelin eteisessä leikkimässä, kun ei muksu malttanut ollenkaan olla kappelissa hiljaa ja paikallaan.
Pukeutuminen on lapsilla vapaata. Meillä taisi joku juhlamekko olla päällä eikä kukaan mieltään pahoittanut, vaikka oli värillinen.
Mie kävin sitten yksin arkulla, mutta sellaista se joskus on lasten kanssa.

Meillä oli minun mummon hautajaiset, kun meidän tyttö oli 5kk. Sattui olemaan alkukesän ensimmäisiä lämpimiä päiviä, niin tarettiin ihan mekkosiltaan, ihan valkoinen mekko oli päällä. Kirkossa istui sylissä ja oli mukana kun arkulla käytiin, serkkunsa toimi hyvänä viihdyttäjänä. Hautajaiskulkueessa kulki sylissä, meillä haudalle ei ollut kirkolta kovin pitkä matka
Muistotilaisuudessa touhuili lattialla lelujen parissa, ja oli sukulaisten sylissä, välillä käytiin tissillä omassa rauhassa.
Meillä kun kyseessä oli oma mummo, jolle lastenlastenlapset oli tärkeitä ja ilon aiheita, lapset sai kuulua ja näkyä kirkossa ja muistotilaisuudessa

Takaisin