Vauvan ja opintojen yhdistäminen

  • Ketjun aloittaja Opiskelija
  • Aloituspäivämäärä
O

Opiskelija

Vieras
Toivon aiheeseen asiallisia vastauksia.

Kiinnostaisi siis kuulla kokemuksia muilta äideiltä, jotka ruvenneet melko nopeasti vauvan syntymän jälkeen opiskelemaan taas, kun vauva ollut 1kk ikäinen. Miten se on käytännössä onnistunut? Uskaltaako vauvan jättää omaan sänkyyn päiväunille ja itse mennä tietokoneelle toiseen huoneeseen? (vslvontayhteys on)Oletko itse univajeesta huolimatta pystynyt lukemaan yliopiston tentteihin jne? Itsellä opinnot kesken oikiksessa ja haluaisin palata opintojen pariin mahdollisimman pian vauvan syntymän jälkeen mutta kuitenkin niin, että vauva on vähintään 1 kk:n.
 
Moikka! Itselläni ei ole kokemuksia vauvan syntymän jälkeen opiskelusta, mutta tokihan minulta mielipide silti löytyy ja pakko se on tuoda esille....:Grinning Face With Smiling Eyes: Pienet vauvat ovat hyvin riippuvaisia äideistään ja usein tuon ikäisenä eivät halua nukkua pinnasängyssä tai muuallakaan jos äiti ei ole lähellä. Poikkeuksia toki on. Itse olin äärimmäisen väsynyt esikoisen saatuani, vauvan hoidosta sekä tietenkin raskaudesta + synnytyksestä toipumisesta.

Jos opiskelun jatkaminen noin pian vauvan syntymän jälkeen on puhtaasti kunnianhimoa eikä asialla ole oikeasti kiire, sinuna ottaisin rennosti ja nauttisin vauvakuplasta. Oletan että kyseessä on ensimmäinen lapsesi, jolloin ihan perusasioiden opettelu on aika iso osa arkea. Joskus vauvat kärsivät erilaisista vatsavaivoista, jotka omalta osaltaan kuormittavat tuoreiden vanhempien jaksamista vielä enemmän.

Toivon sinulle mukavaa raskausaikaa ja tervettä vauvaa :)
 
Kyllä vauvan uskaltaa jättää pinnasänkyyn itsekseen päiväunille. Jos vauvan siis saa nukkumaan siellä. Vauvat on erilaisia, toisen voi saada päiväunille sänkyyn helposti toisen kanssa ei ole puhettakaan. Sinuna en ainakaan löisi lukkoon mitään aikatauluja vauvan kanssa opiskelusta ennen kun näkee miten sujuu.
 
Mulla on edessä maisterintyön tekeminen ja vauva-arki. Suoritan opintoja etänä, ja opiskelusta taitaa tulla iltatekemistä kun lapset nukkuu

Kyllä vauvan uskaltaisin jättää nukkumaan pinnasänkyyn tai parvekkeelle vaunuihin nukkumaan, hän ilmoittelee sitten, kun on hätä. Pienet vauvat nukkuvat vielä usein pitkiä pätkiä, joten siinä mielessä pienen vauvan kanssa opiskelu voi vielä onnistua. Isompi vauva on ehkä taas siitä helpompi, kun on enemmän rutiineita. En usko, että yhtälö opiskelu + vauva on mahdoton, mutta varmasti vauvan synnyttyä osaat arvioida tilannetta paremmin. Onnea matkaan :smiling-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Paljon kiitoksia kaikille hyvistä näkemyksistä opintojen suhteen. Itselläkin on toki vauva ja hänen tarpeensa edellä mutta olen aikaansaavaa sorttia ja voipi olla, että jos pienokainen olisi hyvät unenlahjat omaava niin oma aikani kävisi pitkäksi, joten ihan senkin vuoksi pohdiskelen asiaa. Hyvä tietää, että vauvan uskaltaa jättää pinnikseen jos siellä vain viihtyy. Valvonta toki kokoajan päällä. Aika tosiaan näyttää kuinka tämä kuvio käytännössä etenee ja tarvittaessa isä on luvannut lasta katsoa töiden jälkeen iltaisin, jolloin äiti pääsee opintojen pariin pariksi tunniksi. Tsemppiä Starlight sulle päättötyön tekemisen kanssa, sulla on jo hyvällä mallilla opinnot. Itse opiskelin koko raskauden ajan ja kävin myös kokopäivätyössä samalla, joten kaikki on mahdollista. :) Itse olen vasta ekan vuoden opinnot nyt tehnyt, joten pitkä polku vielä edessä mutta toki myös kaikki opintovapaat käyttämättä tai mahdollisuus hoitovapaaseen, joten eiköhän tämä klaarata vielä. :)
 
Kaikki vauvat ovat erilaisia, mutta itselläni oli ehkä eniten ns. ”omaa aikaa” vauvan ollessa 1-3kk ja nyt lähes puolivuotiaana.

Ihan vastasyntyneen kanssa ei ollut minkäänlaista rutiinia ja itsekin halusin nukkua aina kun vain suinkin pystyin, mutta noin kuukauden ikäisestä vauva alkoi ottaa monen tunnin pituisia päiväunia. Tuolloin aika alkoi itselläni kyllä käydä välillä jo pitkäksi, eli ihan hyvin olisin voinut kuvitella tekeväni jotain hyödyllistä (itsehän lähinnä katsoin Netflixiä, jos kotityöt oli jo hoidettu :rolling:).

Sitten 4-5kk ikäisenä vauvan uni muuttui siten, että hän heräsi aina yhden unisyklin jälkeen eli päiväunien maksimikesto oli 30-40min. Tuossa ajassa ehti juuri ja juuri käydä vessassa ja syödä jotain, ehkä täyttää tiskikoneen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Sitten taas alkoivat myös yöhulinat, eli iltaisinkaan en olisi jaksanut tehdä mitään ajatustyötä vaativaa, kun tiesin, että yöllä saatan joutua valvomaan hihkuvan ja taitoja harjoittelevan vauvan kanssa esim klo 4-5.

Nyt puolivuotiaana vauvan unenlahjat ovat kehittyneet ja hän osaa yhdistellä unisyklejä, eli päivässä tulee vähintään yhdet 2h päikkärit (lisäksi 1-2 lyhyemmät). Yöt vauva nukkuu myös hyvin, eli nyt olisi taas energiaa ja aikaa tehdä jotain omiakin juttuja :smiling-eyes:

Pointtina on mulla tässä se, että vauvavuoden aikana on erilaisia vaiheita, eli en suunnittelisi opintojen etenemistä liian tarkkaan, vaan edistäisin niitä aina tilanteen ja oman jaksamisen mukaan.
 
Toivon aiheeseen asiallisia vastauksia.

Kiinnostaisi siis kuulla kokemuksia muilta äideiltä, jotka ruvenneet melko nopeasti vauvan syntymän jälkeen opiskelemaan taas, kun vauva ollut 1kk ikäinen. Miten se on käytännössä onnistunut? Uskaltaako vauvan jättää omaan sänkyyn päiväunille ja itse mennä tietokoneelle toiseen huoneeseen? (vslvontayhteys on)Oletko itse univajeesta huolimatta pystynyt lukemaan yliopiston tentteihin jne? Itsellä opinnot kesken oikiksessa ja haluaisin palata opintojen pariin mahdollisimman pian vauvan syntymän jälkeen mutta kuitenkin niin, että vauva on vähintään 1 kk:n.
Eiköhän se onnistu, jos vauva on terve. Mutta jos vauvalla on vaikkapa allergioita, voi vauva-aika olla tuntikausia kestävien kipuitkujen takia niin raskasta, ettei sitä jaksa vaikka ei olisi yhtään mitään muita vastuita tai tehtäviä.

Lisäksi jos käy ilmi, ettei rintamaitoa tule ja äiti on minun laillani imetyskulttiin hurahtanut, saattaa imetyksen "tehostamiseen" käyttää ensimmäisten kuukausien aikana jopa 14 tuntia päivässä, ellei joku fiksumpi kykene vakuuttamaan, ettei tuossa ole yhtikäs mitään järkeä. (Eikä sitä maitoa tullut minkään tehostamisen jälkeenkään, ja imetyskultin kannatus minun osaltani loppui siihen.)

Eli riippuu aika lailla tuurista (onko lapsi terve) ja omista tavoitteista äitiyden suhteen. Nyt on muodissa se, että äiti käyttää kaiken valveillaoloaikansa jotenkin vauvaan liittyen, lapsi saa pelkästään itse tehtyä luomuruokaa, pukeutuu pelkkiin luomu-eettisiin-puuvillavatteisiin, turvaistuin on tilattu hornan tuutista, koska se voitti jonkun eksoottisen turvaistuinvertailun, jne. Kaikkeen tällaiseen saa tuhrattua kaiken liikenevän ajan, jos tuohon lähtee mukaan.
 
Kyllä mäkin uskon, että mahdollista toki on!
Täytyy vaan tosiaan varautua pahimpaan, mutta jos vauva on helppo, arki sujuvaa ja lapsi nukkuu hyvin öisin että päivisin, varmasti onnistuu 🤓👍

Omalla kohdalla ei olisi onnistunut multiallergisen yötä päivää itkevän lapsen kanssa, jonka unet on olleet vasta 1v jälkeen kohtuullisia, mutta mietin monesti, jos meillä olisi ollut toisenlaista, olisin varmasti käyttänyt aikani johonkin niinkin hyödylliseen kuin opiskelu. 😊
Itse suoritan vikaa opintovuotta amk-tutkintoa nyt kun poika on päälle vuoden. Oman jaksamisen/tilanteen mukaan kannattaa mennä, tsemppiä! ☺️
 
Takaisin
Top