Vauvan huone/muut sisustus jutut

Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseen n. 7 kk:n iässä, kun imetys loppui kokonaan. Mä en koskaan nukuttanut kaukalossa, vaan esikoinen nukkui aluksi joko vaunuissa (koliikkilapsi, oli hyvä heilutella) tai omassa sängyssään. Päikkärit meni poikkeuksetta aika pienestä lähtien ulkona vaunuissa.
 
Ja kyllä vauvalle vaihdetaan vaippaa myös yöllä. :) Siinähän menee tovi, että vauvalle alkaa muodostumaan jonkinlainen rytmi ja sitä ennen on oltava valmiina palvelemaan kaikkina mahdollisina vuorokaudenaikoina. :)
 
Meidän esikoinen siirtyi omaan huoneeseen n. 8kk iässä muistaakseni. Ja kyllä, aluksi vaippaa vaihdetaan myös yöllä. Lapsella ei tosiaan oli aluksi rytmiä. Kakka voi tulla myös yöllä. Pissavaippoja en ihan alun jälkeen vaihtanut yöllä jos ei tullut vaipasta läpi. Turvakaukalossa ei suositella nukuttamaan kovin pitkiä aikoja eli tuntikaupalla vaan vauvalle paras nukkuma-asento on täysin makuullaan. Se turvakaukalon osittain istuva asento rasittaa pidemmän päälle vauvan lonkkia.
 
Meillä aluksi vauva nukkui päivällä missä sattuu. Usein sohvalla tai sylissä. Meillä ei ollut mahdollisuutta nukuttaa ulkona rattaissa niin jossai n. 4kk iässä lapsi laitettiin pinnasänkyyn päiväunille.
 
Meillä on oma makkari yläkerrassa ja sinne ajateltiin ostaa pinnis, joka sitten lapsen muuttaessa omaan huoneeseen alakertaan, muuttaisi mukana. Yläkerran vaipanvaihtoa ajatellen meinattiin ostaa seinään kiinnitettävä, aukeava hoitotaso, joka tulisi kylppäriin vesipisteen viereen. Alakerrassa on keittiö ja olkkari ja yksi huone, joka ajateltiin lapselle. Sinne on hankittu vanha rottinkikehto, jonka ajattelin alkuun palvelevan päikkärisänkynä + se on ihan äärettömän söpö sisustusesineenä, jos käyttäjä ei jostain syystä makuupaikkaansa hyväksykään :p Halutaan kuitenkin, että vauvalla on myös alakerrassa nukkumapaikka, jonne meidän terrierityttö ei pääse hääräämään. Huoneeseen tulee Form Livingin Harlequin -tapetti mintunvihreänä, joka on mun mielestä tarpeeksi neutraali, kun näkyy koko ajan olohuoneeseen, mutta vähän lapsekas kuitenkin. Huoneeseen on ostettu myös vanha, sininen pesukomuutti hoitopöydäksi/lisäsäilytystilaksi, vaikka huoneessa on kyllä yksi seinä liukuovikaapistoakin. Yläkerrasta muuttaa lapsen huoneeseen myös nojatuoli imetyshommia varten ja olemassaoleva kirjahylly varmaan säilyy paikallaan. Muutapa lapsen huoneeseen ei oikein mahdukaan, tosin seinälle haluaisin String-hyllyn pieniä, tärkeitä tavaroita varten ja joitakin nauloja/koukkuja kivoimmille vaatteille. Ja matto pitää ostaa! Muuten luulisin, et näillä mennään, kunhan asukas vaan saadaan turvallisesti maailmaan :)
 
Meillä on nyt alotettu yhden ylimääräisen huoneen remppaus vauvaa varten. Vaihtoon menee lattia, vaatekaapit ja tapetit. Reilu vuosi ollaan omassa talossa asuttu ja talo on 70-luvulla rakennettu, joten pinnat on aikansa eläneet jo. Tarkotus olisi laittaa harmahtavaa laminaattia ja yhdelle seinälle tulee färg & form moln harmaa pilvitapetti. Muut seinät maalataan. Ikeasta haetaan pinnasänky ja hoitopöytä sekä parit hyllyt seinälle. Ennestään löytyy valkoinen keinutuoli joka tulee huoneeseen myös.Varmaan tarttuu mukaan paljon muutakin poitsun huoneeseen :D Rakastan sisustamista ja ootankin kovasti että saadaan remppa valmiiksi ja pääsen laittelee huonetta. Vaikka pikkunen ensin meidän huoneessa nukkuukin mutta on huone sitten valmiina kun tarvii☺
 
Muuten... millainen matto teidän mielestä soveltuu vauvan huoneeseen? Iso pehmeä ja pörröinen vai joku sileä ja helposti pestävä???
 
Sileä ja helposti pestävä mä ainakin sanoisin. Muutenkin kyllä tietysti vierastan pehmeitä ja pörröisiä, sillä ne on ihan jäätäviä pölyn ja lian kerääjiä... Joka päivä sais olla imurilla imuuttelemassa ja silti tussahtaa kilo koirankarvaa kun matolle astut... Meillä ei oo pitkään aikaan just ton takia ollut muita kun täysin sileitä mattoja joissa ei saa olla sitä pölyä imeskelevää pehmeyttä. Vaavinkin huoneeseen siis joku vastaava. Automatosta mies haaveilee jo siihen malliin, että uskompa sen konttaavan siellä ite pikkuautoilla päristelemässä ennen kuin vauva ees oppii pitämään pikkuautosta kiinni :grin
 
Mä oon ihastunut näihin eläinaiheisiin tapetteihin (http://www.valkoinenlautturi.fi/shop/magneettiset-tapetit/) on vaan turhan tyyriitä, että jää varmaan haaveeksi. Tällä hetkellä oon ajatellut, että lastenhuoneen takaseinälle tulisi jotain pallo/tähti/raita -kuvioista pastellisävyistä tapettia ja muut seinät maalataan valkoiseksi. Sitten yhdelle seinälle pinnasängyn taikka lipaston taakse voisi tulla joku isohko eläinaiheinen tarra. Meillä on muuten sisustuksessa aika maanläheisiä sävyjä, mutta lastenhuone saa olla värikäs, etenkin sitten taaperoikäisellä.
 
Takaisin
Top