SannaKoo:n ystävän idean innoittamana aloin viimeisten odotuspäivien ratoksi rakentaa omaa vauvakirjaa! Ostin kierrätyskeskuksesta kansion, jossa oli kannessa valmiina tummanvioletti sametti ja kultainen nauha koristeena. Siihen oli sit kiva askarrella otsikko ja vähän koristella lisää.
Sisäsivuiksi leikkasin vähän jämäkämpää paperia ja lisäsin myös muovitaskuja, joihin voi liittää lehtileikkeitä yms. Ensimmäisille sivuille olen jo tehnyt tekstipohjia ja "skräppäillyt" vähän koristeita.
Mallia kansioon otin omasta Kun olin pieni -vauvakirjasta, jota äiti täytti 80-luvulla. Lisäksi lisään sivuja oman mielenkiintoni mukaan, mm. lapsen liikunnallisesta, sosiaalisesta ja kielellisestä kehityksestä (kiinnostavat minua jo ihan tulevan ammattini puolesta). Tällä hetkellä kansioon ovat tulossa ainakin seuraavat sivut:
- lapsen perustiedot (nimi, syntymäaika ja -paikka, valokuva)
- sukupuu
- sivu, jossa voin kertoa odotusajasta ja laittaa ultrakuvia
- "ensimmäiset hetkeni" -sivu, johon tulee mm. syntymämitat ja vapaata kertoilua lapsen ensihetkistä
- "pieniä jälkiä", eli lapsen hiustupsu, kädenjälki ja jalanjälki
- tietoa nimenantojuhlista (milloin olivat, ketkä olivat vieraina, mitä lapsi sai lahjaksi)
- paino- ja pituustaulukko lapsen kehityksestä
- mahdollisesti hammaskartta
- liikunnallisen kehityksen virstanpylväitä
- lapsen leikin ja sosiaalisten taitojen kehitys (esim. eka hymy, nauru, kiinnostus leluihin)
- lapsen kielellinen kehitys (jokeltelu, ensisanat jne.)
- sivu jokaisesta lapsen elinkuukaudesta, johon voi kertoa vapaasti arjesta, lapsen kehityksestä, laittaa kuvia jne.
Vielä mietin, että millaisia aihealueita ja sivuja kansioon voisi lisäksi koota. Tuossa onkin jo kaikenlaista aika kattavasti, mutta kun kyse on kansiosta, niin ainahan sinne voi lisätä jotain kiinnostavaa. Minkälaisia aihealueita teidän omissa vanhoissa tai vauvoillenne hankkimissa kirjoissa on? Onko niissä jotain, mitä en ole vielä itse keksinyt lisätä omaan kansiooni? Tuleeko mieleen jotain muita ideoita?
Tarkoituksena on, että kansio kasvaisi lapsen myötä. Se onkin kansion etu: aina voi lisätä uusia sivuja ja aihealueita kiinnostusten ja tarpeiden mukaan, mikäli vain ehtii, jaksaa ja huvittaa. Kuvillekin saa näppärästi lisätilaa laittamalla uusia lehtiä mukaan. (Saas nyt nähdä, miten tämä homma käytännössä onnistuu, vai jääkö kansion pitäminen vauva-arjen jalkoihin...)
Kansion hankaluutena vain on, että se on jotain vanhempaa standardikokoa, eli tavallinen A4-paperi on sinne liian iso ja rei'ityksetkään eivät ole nykystandardien mukaiset. Piti siis vähän leikellä. Askartelijana olen aika keskinkertainen, ja kädenjälki ei aina ole kovin siistiä. Joka tapauksessa kirja tulee ainakin olemaan persoonallinen ja rakkaudella tehty [:)]