Vauvakirjoja!

Sadepilvi

Puuhakas puhuja
Hei!
Minun alkoi tehdä mieli hankkia jokin täytettävä kirja, albumi tms. johon voi kirjata sekä odotusajan että vauva-ajan tuntemuksia, ilmiöitä ja tapahtumia. Minun äiti täytteli minun vauva-ajasta jonkinlaista Kun minä olin vauva -kirjaa ja sitä oli tosi mukava lueskella myöhemmin itsekin.

Kirjoja varmaan löytyy vaikka miltä kustantajalta. Mutta mitä & minkälaisia teillä on ollut käytössä? Suositelkaa!

No, vau:stahan saapi ilmaiseksi sellaisen hienon kirjan/albumin, johon voipi kirjoittaa omia ajatuksia ja muistelmia :) ja liimata kuvia.

Mulla oli pienenä "Kun olin pieni" -kirja. Sitä oli saatavilla vielä 90-luvulla, muttei enää löydy mistään. Parhain versio tuosta kirjasta on  GeePap Oy:n "Vauvamuistot". Tekstiä ja kuvia mahtuu paljon. Jos jonkin sivun aihe on turha, voi sen huomaamattomasti peittää valokuvilla. Kirjaa voi täyttää kouluikään asti.

Mä sain (tai siis poikani sai) ystävältäni lahjaksi sellaisen vauvakirjan kuin "Lapselliset - Kirja vauvalle ja vanhemmille". On Otavan kustantama, ISBN on 9789511201717. Suosittelen, on vähän erilainen vauvakirja, ei pelkkää hempeilyä, vaan myös hauskoja juttuja.

Minä suosittelen ehdottomasti liittymään Vaukirjaan. Sieltä tosiaan tulee ilmaiseksi todella ihana "Kirja sinusta" kirja joka on siis sellainen vauvakirja johon saa kirjoittaa jo nyt vaikka ja mitä.
Toinen mihin olen liittynyt on libero.fi ja siellä saa täyttää joka viikko raskauskalenteria. Kun se on valmis sen voi ostaa sieltä kirjana itselleen. Liberokerhoon kun liittyy on muitakin etuja paljon.

Mulla ja siskolla oli pienenä semmoinen "kirja minusta" kansio, taisi olla osuuspankin tekemä. Saman kokoinen kuin mikä tahansa perus kansio mihin reijitetään sivut.. (vuosina -84, -87) Siellä oli sivuja joihin äiti on voinut itse kirjoittaa lapsuuden juttuja ja hirmu monta sivua (2x2 kuvaa per sivu molemmin puolin sai kuvia laitettua) kuville. Oli kuvitettu sukupuu ym ihania juttuja. Kannet on semmoset pehmoset valkoiset. Sit oli myös pari muovi taskua missä on vanhoja piirustuksia ja kunniakirjoja yms.

Kovasti haluaisin itsekkin nyt sellaisen! Olisi kiva et samoihin kansiin saisi kuvat ja omat kirjotukset yms. Oon yrittänyt katella kaupoista, mutta ei ole kuin sellaisia että sinne saa pari kuvaa liimattua ja loput voi kirjottaa ite tai sit ihan rehellisiä valokuva albumeita ilman mitään erikoisempia kirjoitus mahdollisuuksia. Mietin jo että ostaisi vain kansion ja siihen niitä kuva osia ja jotenkin kopioisin nuo omat sivut sinne jos jotenkin saisin äitin kirjoittamat jutut editoitua pois..onko kukaan kuullut että tälläisiä saisi jostain vielä? netistä tilattua?

Mun ihana askartelutaitoinen ystäväni, poikamme kummitäti, teki meille ihan ihkaoman vauvakirjan! Pohjana on ihan perusmallinen valokuva-albumi (sellanen iiiiiiiso), mihin kuvat liimataan, eli ei oo siis valmiita taskuja tms. Sitten se otti mallia monesta erilaisesta vauvakirjasta ja teki tekstikentät ja skräppäs sitä muillakin leikkeillä. On tilaa kuville, mutta on myös valmiit pohjat hammaskartoille ja sukupuille. Lisäks sain ite kertoa, että mitä mä haluaisin sinne ehdottomasti myös!

Jos siis askartelutaitoa/intoa yhtään löytyy itseltä/ystäviltä, niin tuollainen itsetehty on kyllä upea!

Hankin heti rakenneultran jälkeen muumilaakson vauvakirjan, koska oon hurahtanut muumeihin, valokuville on jonkin verran tilaa, saisi olla enemmänkin. Nyt sen täyttäminen on jo alkanut raskausajan osalta, sivuja löytyy ensimmäisiin kouluvuosiin asti. Itsellä oli pienenä sellainen Kulta aika lapsuuden-kirja, jota äiti oli täytellyt. Niitäkin näyttää edelleen olevan kaupoissa, siitäkin mallista tykkään kovasti. Valikoimaa taitaa olla melkoisesti, että ei muutakuin miettimään, että minkäverran jaksaa itse panostaa, kun toisissa kirjoissa sivuja on hurjasti ja toisessa muutama. Itse päädyin tuohon Muumilaaksokirjaan, kun siinä ei valtavasi ole sivuja, enkä oo koskaan ollut mikään päiväkirjanpitäjä -tyyppi, niin että kuitenkin saisin suht aktiivisesti sinne kerättyä muistoja pikkuisen kasvusta. Sellaista en voisi kuvitellakaan, mitä pitäisi täyttää viikoittain, tiedän jo, että sellainen kirja jäisi tyhjäksi. Isoissa kirjakaupoissa on varmasti valikoimaa, kannattaa käydä selailemassa, niin pääsee tutustumaan.

Miulla on käytössä tuo SannaKoon idea. Eli ostin kaupasta valokuvakansion jossa on pahvi/kartonki sivut joihin saa itse liimata kuvat ja tekstiä saa sen verran, kun haluaa. Valmiiksi en ole tehnyt yhtään sivua, mutta ajattelin kerätä mm. tuosta Vau:n kirjasta ideoita mitä sinne laitan. Eka sivulle tulee ainakin sukupuu ja sit toiselle sivulle ultrakuvia ja muuta raskausaikasta äitin ja isän toivetta/nimiehotuksia jne. Nuo on valmiiksi suunniteltuina. Pitäs vaan alkaa värkkäämään valmiiksi asti, puuttu viimeksi jonkun verran materiaalia, että oisin saanut kivasti.

Miulla on taka-ajatuksena myös se, että kirjaa voi käyttää myös "normi" valokuva-albumina, jos ei jaksa joka jutusta värkätä omaa hienoa sivua tai kirjotella pitkiä juttuja. Tai jos on esim ristiäisistä sitten enempikin kuvia niin saa käyttää useamman sivun. 

Mä olen ehtinyt jo hommata pikkuiselle kirjan Kulta pieni - vauvan oma kirja. Aivan ihanan suloinen paksu kirja, johon mahtuu tekstiä ja kuvia, jo ennen syntymääkin. Vielä en kuitenkaan uskalla alkaa täyttämään..

Mä sain ystävältä lahjaksi vauvakirjan, joka on käsin sidottu ja saman ihmisen suunnittelema - periaatteessa siis täysin itse tehty. Myydään Helsingissä, tekijä on Saana Hellsten. Musta aivan ihana, ja vähän erilainen! Nimimerkillä olin vähän vauvakirjoja vastaan.. [:D]

Meillä on Kariston vauvamuistot,ensimmäisen vuoden kirja käytössä:)
Tosi vähän mitään raskausajasta tohon saa mutta,pienet kirjekuoret sivuilla on kivoja mihin saa sitten laitettua lehtileikkeitä siltä päivältä kun syntyi jne jne..Kuvitus ja selkeät sivut ovat myös hyvä:)
Ajattelin kyllä hankkia jossain vaiheessa vielä jonkun toisen kun tämä tuli niin nopeasti hankittua ja kirjakaupoista oli ne vauvakirjat loppu minkä olisin halunnut:/

Nyt löysin unelmien kirjan/kansion! (ainakin melkein) Semmonen kuin Minun Kirjani. Tossa yläällä lukee summanmutikka ja on wsoyn joku oppi&ilo juttu. Se on aika iso ja se menee niinkun syntymäpäivittäin. Siinä on sopivan vähän tilaa kirjotella (pieniä alueita joihin kiteytetään kaikki ei tarvitse hirmusti runoilla) sitten tarroja joita voi liimailla eri sivuille ja kirjotella niihin jotain omasta mielestä tärkeitä muistettavia juttuja. Joka uuden luvun (eli syntymäpäivän) sivu on semmonen tasku mihin saa piirrustuksia, kuvia ym juttuja. Sitten olikohan 4v eteenpäin on sellainen haastattelu juttu että voi haastatella sitten että "miltä tuntuu olla 4 vuotias" jne.

Siis ihastuin tähän heti! Löysin sen helsingin sokokselta ja oli 24e. Sopii sekä tytölle että pojalle. Ei ole erikseen mitään raskaus ajan juttuja mutta niitä voi kirjoitella joillekkin sivuille jos tahtoo, mutta lähinnä tämä on lapselle niin sitä tuskin niin kiinnostaakkaan kuinka kova ummetus äitillä silloin olikaan [:D]

Ainut miinus tässä on se että tätä voi täyttää 18 vuotis synttäreille asti [:-] Luulen ettei 15-18vuotiasta hirmustikkaan kiinnosta täytellä enää mitään tälläisiä, että unelma se olisi ollut jos se vaikka olisi päättynyt siihen 14v synttäreihin ja lopussa ollut sitten sivuja omille jutuille tai muuta vastaavaa..

Mutta paras tähän mennessä näkemäni. Ja odotan jo kovasti että pääsen sitä täyttelemään [:)]

SannaKoo:n ystävän idean innoittamana aloin viimeisten odotuspäivien ratoksi rakentaa omaa vauvakirjaa! Ostin kierrätyskeskuksesta kansion, jossa oli kannessa valmiina tummanvioletti sametti ja kultainen nauha koristeena. Siihen oli sit kiva askarrella otsikko ja vähän koristella lisää.

Sisäsivuiksi leikkasin vähän jämäkämpää paperia ja lisäsin myös muovitaskuja, joihin voi liittää lehtileikkeitä yms. Ensimmäisille sivuille olen jo tehnyt tekstipohjia ja "skräppäillyt" vähän koristeita.

Mallia kansioon otin omasta Kun olin pieni -vauvakirjasta, jota äiti täytti 80-luvulla. Lisäksi lisään sivuja oman mielenkiintoni mukaan, mm. lapsen liikunnallisesta, sosiaalisesta ja kielellisestä kehityksestä (kiinnostavat minua jo ihan tulevan ammattini puolesta). Tällä hetkellä kansioon ovat tulossa ainakin seuraavat sivut:
- lapsen perustiedot (nimi, syntymäaika ja -paikka, valokuva)
- sukupuu
- sivu, jossa voin kertoa odotusajasta ja laittaa ultrakuvia
- "ensimmäiset hetkeni" -sivu, johon tulee mm. syntymämitat ja vapaata kertoilua lapsen ensihetkistä
- "pieniä jälkiä", eli lapsen hiustupsu, kädenjälki ja jalanjälki
- tietoa nimenantojuhlista (milloin olivat, ketkä olivat vieraina, mitä lapsi sai lahjaksi)
- paino- ja pituustaulukko lapsen kehityksestä
- mahdollisesti hammaskartta
- liikunnallisen kehityksen virstanpylväitä
- lapsen leikin ja sosiaalisten taitojen kehitys (esim. eka hymy, nauru, kiinnostus leluihin)
- lapsen kielellinen kehitys (jokeltelu, ensisanat jne.)
- sivu jokaisesta lapsen elinkuukaudesta, johon voi kertoa vapaasti arjesta, lapsen kehityksestä, laittaa kuvia jne.

Vielä mietin, että millaisia aihealueita ja sivuja kansioon voisi lisäksi koota. Tuossa onkin jo kaikenlaista aika kattavasti, mutta kun kyse on kansiosta, niin ainahan sinne voi lisätä jotain kiinnostavaa. Minkälaisia aihealueita teidän omissa vanhoissa tai vauvoillenne hankkimissa kirjoissa on? Onko niissä jotain, mitä en ole vielä itse keksinyt lisätä omaan kansiooni? Tuleeko mieleen jotain muita ideoita?

Tarkoituksena on, että kansio kasvaisi lapsen myötä. Se onkin kansion etu: aina voi lisätä uusia sivuja ja aihealueita kiinnostusten ja tarpeiden mukaan, mikäli vain ehtii, jaksaa ja huvittaa. Kuvillekin saa näppärästi lisätilaa laittamalla uusia lehtiä mukaan. (Saas nyt nähdä, miten tämä homma käytännössä onnistuu, vai jääkö kansion pitäminen vauva-arjen jalkoihin...)

Kansion hankaluutena vain on, että se on jotain vanhempaa standardikokoa, eli tavallinen A4-paperi on sinne liian iso ja rei'ityksetkään eivät ole nykystandardien mukaiset. Piti siis vähän leikellä. Askartelijana olen aika keskinkertainen, ja kädenjälki ei aina ole kovin siistiä. Joka tapauksessa kirja tulee ainakin olemaan persoonallinen ja rakkaudella tehty [:)]

Ypyn ja muidenkin askartelut kuulostaa tosi kivoilta [:)] Mä olen vähän heikko askartelemaan, joten taitaa jäädä itseltä tekemättä. Saattaisin aloittaa, ja sitten jäisi innostus sikseen tod.näk ajanpuutteen vuoksi.

No mutta, kävin sitten kirjakaupassa vähän tutkailemassa ja mukaan sieltä tarttui Mauri Kunnaksen Vauvakirja.
http://www.maurikunnas.net/mauri_kunnas/teokset/muut/fi_FI/vauvakirja/

Se oli minusta kaikist ihanin (ei toki valikoimakaan siellä ollut päätähuimaava)! [:)] ja sinne saa kirjoitella kaikenlaista kivaa, mikä tärkeintä: sekä odotusajasta että lapsuusvuosista. Mm. nimiehdotukset vauvalle, äidin ja isän valokuvat ja sen hetkiset ammatit, harrastukset, toiveet ja unelmat.... Tuo kirja kestää jonnekin eskari-ikäiseen asti.

Yppy, minusta yksi kiva aihepiiri voisi olla myös, mitä Suomessa ja maailmalla tapahtui vauvan syntymän aikaan, mitkä oli isoimmat uutiset, kuka oli presidentti, jne. Lehtileikkeitä ja uutisia syntymän ja ensimmäisen vuoden ajalta. Minkä hittibiisin tahtiin silloin "hytkyttiin" (suora lainaus Kunnaksen vauvakirjasta :)) Tietoja ensimmäisestä kodista, missä vauva asui. Ensimmäisen joulun valmistelu ja vietto. Minusta nuo oli kivoja lukea omasta Minä Vekara -vauvakirjasta jota mun äiti täytti aikoinaan.

Tossa mikä mulla on niin siihen voi laittaa et kuka oli presidenttinä,postimerkille muistaakseni paikka ja et paljon makso joku litra maitoa sinä vuonna kun syntyi

Takaisin