Vauva vajaa 4kk nukkuu 30 minuuttia kerrallaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Million päiväunet pitenivät?

• 3kk

• 4kk

• 5kk

• 6kk

• 7kk

• 8kk

Results are only viewable after voting.
E

Eli

Vieras
Yöt se nukkuu ihan hyvin mutta kaikki päiväunet on 30 minuuttisia ja kestää usein 30 minuuttia laittaa nukkumaankin, kun se huutaa heti kun yrittää laittaa sänkyyn. Päiväunia kertyy päivässä noin 5. Lisäksi se inisee jatkuvasti jos joku ei ole kokoaikaa viihdyttämässä tai pitämässä sylissä.

Voiko tämän jotenkin muuttaa tai kuinka kauan tämä kestää? Tuntuu ikuisuudelta. Ainoa tapa millä saan tehtyä yhtään mitään on heräämällä neljältä aamulla, kun vauva yleensä nukkuu ainakin seitsemään asti.

Olen oman vauvan uniasioiden vuoksi lukenut viime aikoina valtavan paljon vauvojen unesta, joten joitakin ajatuksia pohdittavaksi, korostan etten ole mikään asiantuntija 😅

- Kuinka pitkät valveillaoloajat? Viidet päiväunet päivään ovat aika paljon, ja jos nukuttaminen on hankalaa, niin voisiko pidempi valveillaolo ja sitä myötä pienempi määrä päiväunia auttaa?

- Nukkuisiko vauva ihokontaktissa (vieretysten sängyllä tai kantovälineessä) pidempiä unia?

- Entäs liikkuvat vaunut, saisitko vaunuttelemalla pidennettyä unia? Tämä on tietty siitä harmillinen, että silloin on vauvassa kuitenkin kiinni eikä pysty tekemään esim. kotihommia. Vapaa-aikaa kuitenkin, jos kuuntelee vaikka äänikirjaa tai podcastia samalla.

- Millainen päikkäriympäristö? Auttaisiko kunnolla pimennetty huone, unipussi, kohina?

Hei Harsokukka, kiitos vastauksesta ja vinkeistä.

Valveillaoloajaksi tähtään puoleentoista tuntiin, mutta riippuu paljon siitä milloin sen oikeasti saa nukkumaan. Kyllä 5 on paljon, mutta kun ne ei kestä kauempaa kuin 30 minuuttia niin siinä on se 2 ja puoli tuntia yhteensä mikä taas on musta tosi vähän, ja silläkin vauvan on epäilemättä yliväsynyt ja siksi varmaan myös niin vaikea nukuttaa. Mutta vaikka saisi ajoissa sänkyyn se nukkuu vain 30 minuuttia.

Nukkuu vieressä sängyllä ja sitä aionkin tänään kokeilla; jos lepäisin sen kanssa esim. 50 min jonka jälkeen se unisykli toistuu ja nousisin sitten hoitamaan asioita. Silloin se toivottavasti jatkaisi unia vaikka tunnin lisää tai ainakin puoli tuntia jolla niistä päiväunista tulisi ihan hyvän pituiset. En saisi ehlä enempää aikaa itselleni, mutta kun nyt edes vauva nukkuisi hyvin.

Vaunuissa nukkuu mutta yleensä vasta kun on kävelty jo 30 minuuttia. Saisi aika pitkää kävelylenkkiä tehdä.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Päikkäriympäristö taitaa olla niin hyvä kuin voi olla. Pimennysverho on, melko hiljaista, kohinaa olen kokeillut mutta ei se paljoa tunnu auttavan ja pitäisikin olla jatkuvasti päällä.

Omien lasten vauva-ajoista on jo hetki. Varsinkin esikoisen, joka oli huonompi nukkumaan päiväunia. Mutta tuo että olet vauvan vierellä sen ensimmäisen unisyklin (siis sen 30min) yli, kuulostaa hyvältä ajatukselta. Jospa vauva sitten saisi toisen unisyklin siihen eikä heräisi kunnolla. Ei siinä kotitöitä ehtisi sen enempää tehdä, mutta ainakin lepoa molemmille.

Oletteko kokeilleet erilaisia nukuttamistapoja? Sanot että vauva alkaa itkeä heti kun lasket sänkyyn. Voisiko pienen kanssa onnistua vaikka syliin nukuttaminen ja siitä sänkyyn siirtäminen?

Tsemppiä! Meillä on tissillä nukkuminen ollut molemmilla tosi yleistä. Itse olen siinä samalla lukenut tai selannut kännykkää tms.

Muistaakseni noihin aikoihin meilläkin nukuttiin vaan 20-30 min päikkäreitä. Aiemmin nukkui pidempiä unia, ja sitten ne lyheni hetkellisesti. Nyt taas viime aikoina nukkunut 45min-2h päikkäreitä, taisi pidentyä jossain 5kk kohdalla. Näitä tulee 2-3kpl päivässä, yleensä se 3. Yöt sen sijaan vaihtui heräilyksi 😅 Ennen siis nukkui läpi yön, nyt jo useita viikkoja heräillyt 2-4 kertaa yössä vaatimaan maitoa. Taitaa olla tääkin joku vaihe.

Tsemppiä paljon, varmastikin unet jossain kohtaa alkaa pidentyä, mutta tiedän että tässä kohtaa se aika tuntuu olevan ikuisuuksien päässä!

Onko teillä mahdollista nukuttaa vaunuissa esim parvekkeella? Meillä esikoinen nukkui suurimmaksi osaksi päiväunet vaunuissa parvekkeella, jolloin sain liikkeen avulla nukutettua ja tarpeen mukaan uudelleen nukutettua, mutta ei tarvinnut itse olla koko ajan liikkeessä. Pikku hiljaa siitä ne unet pitkitty ja lopetti heräilyn syklien välissä.

Meillä lapset ovat vauvana nukkuneet pääasiassa aina kainalossa, ja siihen heidät on voinut jättääkin, ja sitten mennä itse tekemään omia juttuja. Toki vauva-aikana omaa keskittymisaikaa oli tosi vähän, koska vauva piti kuitenkin syöttää 2 tunnin välein. Usein kuitenkin nukahti päiväunille maidon ääreen kainalossa ja nukkui kunnes heräsi itkemään nälkäänsä 2 tunnin päästä.

Omaan sänkyyn nukuttaminen ilman kainaloa oli mahdoton tehtävä, en viitsinyt sitä pitkään edes yrittää.

Meilläkin esikoinen oli tällainen, nukkui aina minuutilleen sen 30min. Sitten jos makasin vieressä, saattoi nukkua ties kuinka ja kauan. Näitä muita olen nukuttanut kantovälineeseen, ihan jo senkin takia että se on helppoa, mutta ovat siinä onnellisena nukkuneet. Vasta taaperona (1-1,5v) on alkanut pidemmät unet maistua sängyssä.

Mulla ensimmäinen lapsi kans nukkui 30min pätkissä. Mä hänelle sitten aina pullosta annoin lisää maitoa tai käytin sylissä että nukutin uudestaan. Toisinaan nukahti toisinaan ei. Ja nyt tämä nuorimmainen myös nukkuu 30min pätkissä. 4kk iässä tuli jotkut hulinat että nukkui huonosti. Kun kiinteitä alkoi saamaan alkoi nukkumaan hitusen paremmin. Päivällä nukkuu 30min ja pitää käydä imettässä. Sitten nukahtaa uudestaan jos nukahtaa. Vaunuissa nukkuu 30min ja jatkaa unia jos vainut liikkuu mutta jos vaunut pysähtyy niin herää😅 että meillä on vaihtelevalla menestyksellä auttanut vain maidon anto tai syli ja sillä nukutettu uudestaan. Sillä on meillä myös ollut vaikutus jos jää itse viereen niin vauva nukkuu paremmin.

Hei Harsokukka, kiitos vastauksesta ja vinkeistä.

Valveillaoloajaksi tähtään puoleentoista tuntiin, mutta riippuu paljon siitä milloin sen oikeasti saa nukkumaan. Kyllä 5 on paljon, mutta kun ne ei kestä kauempaa kuin 30 minuuttia niin siinä on se 2 ja puoli tuntia yhteensä mikä taas on musta tosi vähän, ja silläkin vauvan on epäilemättä yliväsynyt ja siksi varmaan myös niin vaikea nukuttaa. Mutta vaikka saisi ajoissa sänkyyn se nukkuu vain 30 minuuttia.

Nukkuu vieressä sängyllä ja sitä aionkin tänään kokeilla; jos lepäisin sen kanssa esim. 50 min jonka jälkeen se unisykli toistuu ja nousisin sitten hoitamaan asioita. Silloin se toivottavasti jatkaisi unia vaikka tunnin lisää tai ainakin puoli tuntia jolla niistä päiväunista tulisi ihan hyvän pituiset. En saisi ehlä enempää aikaa itselleni, mutta kun nyt edes vauva nukkuisi hyvin.

Vaunuissa nukkuu mutta yleensä vasta kun on kävelty jo 30 minuuttia. Saisi aika pitkää kävelylenkkiä tehdä.:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Päikkäriympäristö taitaa olla niin hyvä kuin voi olla. Pimennysverho on, melko hiljaista, kohinaa olen kokeillut mutta ei se paljoa tunnu auttavan ja pitäisikin olla jatkuvasti päällä.
Voisikohan vauvallasi vain olla nälkä? Jokohan olet kiinteiden maistelun aloittanut. Luin jostain että äidin ilta/yömaitoon erittyisi melatoiinia tms joka edes auttaa pienten unta/ nukahtamista Ilmeisesti päivämaito on myös "laihempaa" koska äitikin liikkuu silloin öitä enemmän.
Meillä aamupuuro pidensi ekoja päiväunia.

Muokattu viimeksi:
Oletteko kokeilleet erilaisia nukuttamistapoja? Sanot että vauva alkaa itkeä heti kun lasket sänkyyn. Voisiko pienen kanssa onnistua vaikka syliin nukuttaminen ja siitä sänkyyn siirtäminen?
Syliin se lähes poikkeuksetta nukahtaakin, mutta herää kun yrittää laittaa sänkyyn. Oon kokeillut viimepäivät laittaa sängyn sijaan patjalle lattialle - siihen on helpompi hiljaa asettaa. On vaan kerran tai kaksi herännyt protestoimaan. Unet ei ole siitä pidentyneet. Tosin on helpompi saada takaisin nukkumaan jos vaikuttaa vielä väsyneeltä.

Muistaakseni noihin aikoihin meilläkin nukuttiin vaan 20-30 min päikkäreitä. Aiemmin nukkui pidempiä unia, ja sitten ne lyheni hetkellisesti. Nyt taas viime aikoina nukkunut 45min-2h päikkäreitä, taisi pidentyä jossain 5kk kohdalla. Näitä tulee 2-3kpl päivässä, yleensä se 3. Yöt sen sijaan vaihtui heräilyksi 😅 Ennen siis nukkui läpi yön, nyt jo useita viikkoja heräillyt 2-4 kertaa yössä vaatimaan maitoa. Taitaa olla tääkin joku vaihe.
Kiva kuulla että helpotti 5kk kohdalla. 😊Täälläkin herätään ainakin 2 kertaa yössä, mutta se mua ei haittaa, kun otan vauvan viereen ja siihen se sitten jääkin aina aamuun asti. Ei siinä kovin mukavaa asentoa itselleen saa, mutta saapahan nukuttua jotenkuten ja vauvakin vaikuttaa tyytyväiseltä.

Suosittelen lataamaan puhelimeen Huckleberry sovelluksen unien seurantaan, ihan se ilmaisversio riittää. Suosittelen myös kuuntelemaan Onnen kuplia podcastin unijaksot Spotifystä, niissä oli tosi hyvin selitetty nuo valveilla oloajat sekä aikaikkunat torkuttamiseen. Meillä oli myös ihan katastroofi esikoisen unet vauvana, tuli ihan yllätyksenä ettei vauvat vaan nukahdakkaan väsyessään vaan siihen täytyy joidenkin kohdalla nähdä ihan valtavasti töitä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Meillä nuo rutiinit ja kellosta rytmittäminen auttoivat.
Lisäys: Meillä auttoi myös White noise-kohinaradio, sekä aluksi torkutettiin rattaisiin keinutellen/vaunulenkeillä.

Meillä poika nukkui myös vain 30min unia. Aloin silti pidentämään valveillaoloaikoja jolloin päiväunia tuli vähemmän.
5kk jälkeen alkoi nukkua yhdet 1.5h unet ja kahdet 30min unet. Ja nyt 6kk iässä nukkuu yhdet 30min unet ja yhdet 2h unet. Hereillä on unien välissä 2-3,5h.
Tswmppiä paljon sinne! ❤️

Onko teillä mahdollista nukuttaa vaunuissa esim parvekkeella?
Olisihan se mahdollista, mutta ei tuo ole koskaan kovin helposti vaunuissa nukahtanut ja herätessä vaatii joko rintaa tai syliin. Saa kävellä yleensä ainakin puoli tuntia ennenkuin uni maittaa.

Meillä lapset ovat vauvana nukkuneet pääasiassa aina kainalossa, ja siihen heidät on voinut jättääkin, ja sitten mennä itse tekemään omia juttuja. Toki vauva-aikana omaa keskittymisaikaa oli tosi vähän, koska vauva piti kuitenkin syöttää 2 tunnin välein. Usein kuitenkin nukahti päiväunille maidon ääreen kainalossa ja nukkui kunnes heräsi itkemään nälkäänsä 2 tunnin päästä.

Omaan sänkyyn nukuttaminen ilman kainaloa oli mahdoton tehtävä, en viitsinyt sitä pitkään edes yrittää.
Siis tarkoitatko kapaloa vai mitä?

Voisikohan vauvallasi vain olla nälkä? Jokohan olet kiinteiden maistelun aloittanut. Luin jostain että äidin ilta/yömaitoon erittyisi melatoiinia tms joka edes auttaa pienten unta/ nukahtamista Ilmeisesti päivämaito on myös "laihempaa" koska äitikin liikkuu silloin öitä enemmän.
Meillä aamupuuro pidensi ekoja päiväunia.
Aina mä oon sille maitoa tarjoamassa. Kyllä se yleensä lyhyidenkin unien jälkeen jotain juo, mutta ei se sitä nukkumaan useimmiten päiväsaikaan saa. En ole antanut ruokaa vielä, kun haluaisin sen 6kk täysimettää.
Okei, hyvä tietää puurosta. Tosiaan toivoisin ettei tarvitsisi vielä pariin kuukauteen aloittaa niitä.

Aina mä oon sille maitoa tarjoamassa. Kyllä se yleensä lyhyidenkin unien jälkeen jotain juo, mutta ei se sitä nukkumaan useimmiten päiväsaikaan saa. En ole antanut ruokaa vielä, kun haluaisin sen 6kk täysimettää.
Okei, hyvä tietää puurosta. Tosiaan toivoisin ettei tarvitsisi vielä pariin kuukauteen aloittaa niitä.
Imetystä yritin suosia minäkin, vaan tuo kovin liikkuvainen vauva lähti ryömimään alle 5kk jolloin maito +maistelut ei vain enää riittänyt... Onneksi 4kk neuvolassa huomattiin painon alkavan laahaamaan perässä ja aloitin maistellut muistaakseni Pirkka luomu pottu-porkkanalla.
Muistettava on, että jokainen vauva on ainutlaatuinen yksilö omine tarpeineen. Se mikä toimii yhdelle ei sovi toiselle. Kokeilemisen kautta ne kuhunkin perheeseen sopivat ratkaisut useimmiten onneksi löytyvät!

6kk täysimetys on mahdollista, jos vauva kasvaa normaalisti.. ei silloin ole tarve aloittaa kiinteitä aikaisemmin. Teillä kuitenkin yöt sujuu hyvin niin en usko, että on nälästä kyse. Tietty sitten, jos neuvolassa näyttää siltä, että ei kasva niin sitten pitääkin jo kiinteät aloittaa. Jotkut lapset vaan on herkempi unisia ja vaativat enemmän aikuisen aikaa. Itse koittaisin levätä yhdessä vauvan kanssa eli vauva kainaloon ja nukkumaan hyvällä omalla tunnolla. Kotityöt yms. voi jättää myöhemmäksi, esim. kun puoliso tulee kotiin töistä. Tai sitten yrittäisin totuttaa vauvan kantovälineeseen niin kädet vapautuu touhuamiseen. Vauva-aika onneksi kuitenkin yleensä on ohi aika nopeeta eikä kestä ikuisuuksia, vaikka ei siltä aina tunnu siinä hetkessä. Tsempiä! ❤️

Takaisin