Vauva sairastaa

Sadutar

Jostain jotain jo tietävä
Terve,

täällä ollaan jo toista kertaa flunssassa, toissa yönä alkoi ja juuri kun edellisestä oltiin alettu toipumaan! Harmittaa tosi paljon kun toinen on niin tukossa ja räkäinen ja yöt on tosi levottomia eikä kumpikaan saa kunnolla nukuttua.

Mitenkäs teillä muilla, onko flunssailtu vai oletteko säästyneet toistaiseksi taudeilta?

Nyt taitaa olla liikkeellä tavallista pidempiä ja ärhäkkäämpiä flunssia.

Meillä on nyt eka flunssa, Luka on niin täkänen ettei tässä pysty itekkää nukkumaan ku huolettaa :( Yskii ja aivastelee kovasti. Toivottavasti tää menis nopeesti ohi ja ettei tulis kuumetta.

Meillä kanssa viime yönä alko kuulua tukkosta pihinää, tänään vähän räkänen ja kiukkunen,
eli ekaa flunssaa tulossa...  [:(]

Vinkkejä ihan kaiken laisia kaivattaisi pikkasen olon helpottamiseksi......

Meillä oli kuukausi sitten nuha ja pikkuisella nenä ihan tukossa, kuumetta ei onneksi nostanut. Keittosuolatippoja käytettioon ja tyhjennettiin friidalla nenää. Kehdosta nostettiin pääpuolta ylöspäin puhelinluetteloviritelmällä.

Lisäksi mun isoäiti vinkkari, että pilkottua sipulia harson sisään ja roikkumaan sänkyy, helpottaa kuulemma hengitystä. Voin kertoa että haisee myös tosi pahalle. Mä laitoin parvekevaunuihinkin sipulinyytin roikkumaan kun typy oli päiväunilla ja koko partsi haisi sipulille [;)]

Juu eli meilläkin eilen tupsahti ensimmäinen lentsu,kovasti räkää ja natinaa..
Päätypuoli sängystä koholleen vaan niin yö oli hieman parempi.
Raasu se pieni silti on kun masulleen kääntyy niin räkä kutittaa naamaa kun valuu vaan.[>:]

Siinalla kans oli silloin n 22 ikäsenä yksi pieni flunssan poikanen. Musta Ginessa se massulaan olo oli hyvä konsti saada nenää tyhjättyä[:D].

Meillä ei meinaa jäädä Friidaan mitään vaikka laittais suolatippoja ensin, mutta jos masulleeen pitää sylissä ni varmaan rupee juoksee räkä...[&:]

Tuli muuten mieleen tässä, että pikkuinen sairastui sen ekan kerran reilu viikko 3 kk rokotuksista. Oletteko huomanneet tällaista yhteyttä vai voisiko siinä olla mitään perää?

Meillä sen ekan flunssan aikana pikkuinen nukkui pahimmat yöt sitterissä ja minä vieressä sohvalla. Heräs 1/2 - 1 h välein joko tissille tai muuten vaan piti nenää availla. Istuttiin muutamana yönä vessassakin kuuma suihku päällä, kun tuntui ettei toinen saa henkeä. Siellä onneksi alkoi aina räkä valumaan ja sain sitten imettyä Fridalla sitä pois. Ne keittosuolatipat kyllä vähän myös auttoi, mutta toi höyry paremmin.

Mekin kokeiltiin sitä sipulia, mutta ei tuntunut auttavan oikein mitenkään. Nyt mies osti apteekista sellaista Sniffer-nenäpuikkoa ja voidetta, sitä puikkoa laitetaan vähän lapsen nenänalusiholle ja siitä höyryjen pitäis avata vähän nokkaa. Ehkä on auttanut hieman paremmin pitämään nenää auki, ainakin viime yö oli helpompi.
Meillä myös pinniksen jalkojen alla ne korotuspalkit ja vatsallaan nukkuu. Mahallaan nukkuu tosin muutenkin, että siinä ei mitään muutosta. En pysty syöttää sitä nyt flunssan aikaan sängyssä, joten joudun aina nousemaan ulos syöttämään sohvalla, jotta saa toisen pään vähän ylemmäs. Pikkasen meinaa väsyttää. Nyt neukkatäti sanoi ettei kannata viedä ulos tässä pakkasessa, joten nyt kärvistellään täällä sisällä. Onneksi ei ole kummassakaan vielä kuumetta nostanut. Viime flunssassa lähti ääni ja voin sanoa, että olipa hassun kuuloista kun toisesta kuului vain pihinää. Onneksi sitä ei kovin montaa päivää kestänyt. Flunssa tosin kesti sitäkin kauemmin, yli pari viikkoa.

Miu mä vähän pelkään et se potkii ittesä pöydält ales ku on melkee yhtä pitkä ku hoitopöytä syvä. tai no ei kai se ales tuu mut tarkkan saa olla täytyy koittaa..

Ihme ja kumma, mutta meidän muksu on säästynyt nuhalta koko lähes nelikuukautisen elämänsä aikana [:-] Räkää toki saa imeä pikkuniistäjällä lähes päivittäin, mutta varsinaisesti kipeä on ollut vain rokotusten jälkeen. Vissiin poika on perinyt äitinsä vastustuskyvyn, olen todella harvoin itse kipeänä [:)]

Pulloja keittäessä saa muuten koko keittiön höyryyn jos liesituuletin ei ole päällä tai heikoilla imuilla (meidän talossa se on vain muutaman tunnin päivässä täysillä tehoilla). Vauva saa kosteaa hengitysilmaa ilman "turhaa" vedellä lotraamista ja pelkoa palovammoista, kun ottaa mukaan keittiöön pullojen keiton ajaksi. Pyykkejä kannattaa kuivattaa sisällä, sekin kosteuttaa ilmaa ja auttaa nuhaan. Meillä on siis melkein trooppinen ilmasto täällä kun vauva saa ruokansa pullosta ja laiskuuttani en jaksa viedä pyykkejä pyykkitupaan kuivumaan [:D]

Jaksuja nuhanenien vanhemmille! Ei ole kiva katsoa kun pieni sairastaa.. [:(]

uskallauduin miu kokeilee ihan yksikseen. Hyvin se meni varppareiks pidin vaan toisel kädel vähän kii ettei ponkase itteesä ales mut paljon helpompaa noin ku selälleen..[:)]

Kiitti vaan vinkistä Miu82. Eilen kokeiltiin tota hoitopöydälle niistämistä nii tosi hyvä juttu, poika ei huuda yhtään ja räkää tulee paljo paremmin [:)]

No niin miu nyt mä tarviin vinkin et saan pojan pään pysyy paikal pyörii ku väkkärä ja eihän sitä Fridan kärkeä sinne rööriin saa osuun tai pysyyn siel.. Eelis ei sit ollukkaa niin yhteistyöhalune ku milt eka vaikutti.[&:]

Heh meillä sama juttu kuin paukke teillä. Pää pyörii nii pirusti ettei hommasta tuu mitää. Eka kerta meni nii hyvin mut enää ei tykkää hommasta yhtää:/

Täällä nyt parina päivänä sairastettu eka flunssa. Onneks jo ohi menossa.
Lämpöä en oo mitannu ku korkeimmillaan 37,5 astetta.
Itsekin sain flunssan pojalta ja miehellä oli kans kipeä olo toissapäivänä..
Eli siis kaikki kerralla kipeenä.

Hugo alkoi lauantaina yskiä harvakseltaan, eilen iltaa kohtia vähän useammin ja nyt vähän väliä yskii :( Yöllä ei yskinyt, mutta ääni oli tosi käheä kun heräsi syömään. Heräsi kylläkin vain kahdesti, kun tässä välillä on ollut monta yötä peräkkäin että on herätty 1-2h välein. Saas nähdä, ehkä hyvä että on yksi hyvin nukuttu yö takana, jos tämmöisenä jatkuu niin varmaan tulee valvottua. On sängyn pääty koholla, höyryhengitetty jne. Ei kyllä tule kauheasti räkää. Eilen aamulla tuli tippojen jälkeen niistäjällä vähäsen, tänä aamuna ei juuri ollenkaan paitsi nyt myöhemmin yskimisen yhteydessä. Soitin päivystykseen niin käskivät huomenna heti aamulla soittamaan omalääkärille aikaa. Ei vissiin ollut aikoja enää vapaana, mutta en älynnyt aamulla soittaa heti kun ei yöllä kuitenkaan yskinyt... 

Kävin tiistaina Hugon kanssa lääkärissä, oli kaikki ok. Keskiviikkona oli just ja just kerran kuumeen puolella lämpö (pyllystä mitattuna 38,1°C) mutta torstaina jo laski. Ti-ke-to oli vähän räkäistä, mun mielestä jo perjantaina oli paljon parempi. Nyt tänään lauantaina alkoi taas yskiä useammin. On siis ollu vähäistä yskimistä pitkin viikkoa, mutta tuntu että tänä iltana lisäänty yskiminen. :( Toivottavasti ei nyt tulis takapakkia kun räkäisyys lähti jo pois. Viime yö oli aika levoton, Hugo söi monta kertaa ja sitten kuudelta ja yhdeksältä oli huutoa. Mut luulen että liittyi mahaan ennenmmin kuin flunssaan toi itku. Huomenna lähettäis reissuun jos vaan kaikki ok. 

Takaisin