Vauva lentokoneessa?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Selah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Selah

Näppärä viestien naputtelija
Helmikuiset 2024
Näköjään ihmiset ovat vauvojen kanssa matkustelleet, mutta vinkki/kokemusketjua en löytänyt. Meillä on edessä mm. 9h lento ja tälläsiä mietiskelen..
- Miten saan 9kk ikäisen nukkumaan tuon yölennon jos ei mahdu siihen lentokoneen koppaan, eikä ole omaa paikkaakaan? Ihan tarpeeksi rankkaa yrittää itse nukkua ilman vauvaakin, niin sylissäkö vaan?
- Miten imetys on mahdollista nousuissa ja laskuissa, kun eikö vauvaa pidä pitää sylissä vyössä? Tälläistä vinkkiä löysin. Onko tutin imeminen yhtä hyvä keino?
- Kun vaihto on arabimaassa niin pitäisikö varautua imettämään jossain piiloissa ettei tule ongelmia?
- Voinko siis ottaa isotkin rattaat ( matkarattaiden istuinosa on liian pitkä käsimatkatavaraksi) ja ne viedään portilla ruumaan? Tuodaanko ne sieltä välilaskullakin käyttöön vai vasta määränpäässä?

- Mitä muita vinkkejä etenkin pitkälle lennolle ja toki muutenkin ulkomailla matkailuun vauvan kanssa. Kohde on kyllä tuttu miehen kotimaa.
 
Imettää voi kyllä vöissäkin. Suositellaan, että vauvaa pidetään naama eteenpäin, mutta ei ole pakollista. Se vauvan vyö on sellainen erillinen lisäkappale mikä tulee omaan vyöhösi kiinni. Tutti helpottaa myös. Korvissa tuntuu aikuisellakin vähemmän, kun muistaa nieleskellä paineen vaihteluissa. Meillä ei ole ollut ongelmia nousuissa eikä laskuissa toistaiseksi.

Nukuttaminen syliin on se ainut vaihtoehto ellei teidän keskellä ole ylimääräistä paikkaa vapaana tai sitä koppaa käytössä. Meillä nukkui vajaa 2v sylissä lennolla ja onhan tuo jo vähän raskas pitää.

Kannattaa varata vaihtovaatetta. Itsehän unohdin kerran laittaa käsimatkatavaroihin vaihtovaatteet vauvalle ja itselleni ja olin koko 4-5h lennon puklussa...

Rattaiden osalta kannattaa varmistaa oman lentoyhtiön ohjeet ja mitä tavaroita lippuusi kuuluu. Ne rattaat viedään sinne erikoismatkatavarahihnalle ja lentokentissä on sitten eroja, että tulevatko muun matkatavaran mukana vai menevätkö erikoismatkatavarahihnalle siellä toisessa päässä.
 
Näköjään ihmiset ovat vauvojen kanssa matkustelleet, mutta vinkki/kokemusketjua en löytänyt. Meillä on edessä mm. 9h lento ja tälläsiä mietiskelen..
- Miten saan 9kk ikäisen nukkumaan tuon yölennon jos ei mahdu siihen lentokoneen koppaan, eikä ole omaa paikkaakaan? Ihan tarpeeksi rankkaa yrittää itse nukkua ilman vauvaakin, niin sylissäkö vaan?
- Miten imetys on mahdollista nousuissa ja laskuissa, kun eikö vauvaa pidä pitää sylissä vyössä? Tälläistä vinkkiä löysin. Onko tutin imeminen yhtä hyvä keino?
- Kun vaihto on arabimaassa niin pitäisikö varautua imettämään jossain piiloissa ettei tule ongelmia?
- Voinko siis ottaa isotkin rattaat ( matkarattaiden istuinosa on liian pitkä käsimatkatavaraksi) ja ne viedään portilla ruumaan? Tuodaanko ne sieltä välilaskullakin käyttöön vai vasta määränpäässä?

- Mitä muita vinkkejä etenkin pitkälle lennolle ja toki muutenkin ulkomailla matkailuun vauvan kanssa. Kohde on kyllä tuttu miehen kotimaa.
Meillä on nukkunut sylimatkustavat taaperot 11-13h lennon aikana sylissä, itse en nukkunut yhtään. En muutenkaan osaa nukkua koneessa. Ahdasta on ja kädet (ja jalat) puutuu. Iso säästö kuitenkin kaukolennoilla olla ostamatta pienelle omaa paikkaa. Meillä on sylimatkustajan kanssa vyöt pidetty melko löysällä ja se pujotetaan vain vanhemman vyöhön kiinni. Liikkuu siis sivusuunnassa.
Meillä ainakin taapero on halunnut istua välillä vöissä kasvot vastakkain ja siinä olisi myös imetys onnistunut. Tuttikin varmaan olisi hyvä.
Helsinki-Vantaalla ainakin kaikki ruumaan menevät rattaat on pitänyt antaa heti lähtöselvityksessä (2023). Menee erikoismatkatavaroihin. Nytkään en isompia rattaita kentällä viime viikolla nähnyt. Välilaskulla ruumassa olevia laukkuja/rattaita ei ole saanut käyttöön. Kantorepussa on kulkenut pienet kentillä.
Muilla kentillä ulkomailla on saanut rattaat pitää koneen lähtöön saakka. Joskus on henkilökunta tullut ennen lennon lähtöä pienemmillä kentillä keräämään rattaat pois ja tarjonnut pussin rattaille, joskus taas kerätty pois vasta portilla. Usein siis kysytty halutaanko jättää rattaat jo nyt vai myöhemmin.
Edit. Kokemusta siis vain Finnairin kautta ostetusta lipuista.
 
Muokattu viimeksi:
Näköjään ihmiset ovat vauvojen kanssa matkustelleet, mutta vinkki/kokemusketjua en löytänyt. Meillä on edessä mm. 9h lento ja tälläsiä mietiskelen..
- Miten saan 9kk ikäisen nukkumaan tuon yölennon jos ei mahdu siihen lentokoneen koppaan, eikä ole omaa paikkaakaan? Ihan tarpeeksi rankkaa yrittää itse nukkua ilman vauvaakin, niin sylissäkö vaan?
- Miten imetys on mahdollista nousuissa ja laskuissa, kun eikö vauvaa pidä pitää sylissä vyössä? Tälläistä vinkkiä löysin. Onko tutin imeminen yhtä hyvä keino?
- Kun vaihto on arabimaassa niin pitäisikö varautua imettämään jossain piiloissa ettei tule ongelmia?
- Voinko siis ottaa isotkin rattaat ( matkarattaiden istuinosa on liian pitkä käsimatkatavaraksi) ja ne viedään portilla ruumaan? Tuodaanko ne sieltä välilaskullakin käyttöön vai vasta määränpäässä?

- Mitä muita vinkkejä etenkin pitkälle lennolle ja toki muutenkin ulkomailla matkailuun vauvan kanssa. Kohde on kyllä tuttu miehen kotimaa.

Hki-Vantaalla tuollaiset menivät vielä alle kuukausi sitten erikoismatkatavaroihin.
Finnairin erikoismatkatavaratiskiltä niitä rattaita varten saa ison muovisäkin, joka kannattaa säilyttää tulimatkaa varten (niitä säkkejä ei ole muilla kentillä tai yhtiöillä ollut)
Turvatarkastuksessa kaikilla kentillä vauva on aina aikuisen sylissä, joka kannattaa huomioida mikäli matkustaa vauvan kanssa kahdestaan ja pukeutua itse niin että housut ovat ilman vyötä!! Myös vauvan kantorepun joutuu yleensä antamaan läpi valaisuun.

Kaveri tuli pari viikkoa sitten arabiemiraateista Suomeen (suora lento) ja hänen rattaat ovat vieläkin jossakin tulomatkalla... Eli myös tulomatkalla ruumassa kulkeville matkatavaroille sattuu kaikenlaista.

Tiesitkö, että matkustamoon käsimatkatavaroina meneviä rattaita saa vuokrata. Ne varataan (maksetaan) netistä ja haetaan/:palautetaan lentokentän 24/7 alepaan. Kätevää!! Suosittelen!!

Hki Vantaan kentällä on turvatarkastuksen jälkeen vapaasti lainaan otettavissa rattaita kentällä liikkumista helpottamaan. Ne sitten jätetään sinne lähtöportille.
Sama käytäntö on ainakin valtaosassa Euroopan kenttiä. Mulla vauva on lentokentillä pötkötellyt/ istunut mun takin päällä myös käsimatkatavarakärryissä, kun niiden lainarattaiden vöitä en ole jaksanut alkaa säätämään tai vauva on ollut kovin unien. Se pari tuntia kun on pitkä aika odotella siellä kentällä.

Mulla taapero on nukkui hyvin tuon ikäisenä aina lentojen ajan, vaan oma nukkuminen jäi kovin vähäiseksi. Olen lentänyt yli 20 kertaa kahdestaan hänen kanssaan vähän sinne ja tänne...Suurin haaste on ollut kakkavaipan vaihto koneiden ahtaissa vessoissa ja kosteuspyyhkeitä on aina sitä varten oltava.
Vauvalle kannattaa varata mukaan aina avaamaton pullo panadolia ja kuumemittari, sillä hampaiden tuloa ei koskaan voi ennakoida. Mulla on ollut neuvolan kautta vauvan nimellä oleva resepti sille tulostettuna aina mukana, ihan vain varmuuden vuoksi.
Vauvan pikkupyykin hoteliissa käsin pesemistä varten olen ottanut mukaan pikku matkapulloon tuttua nestemäistä pyykinpesuainetta. Niitä pulloja myydään myydään kaupoissa, jos esim lideron babybagin näytepullot on lentäneet roskiin.
 
Ja jos lennätte Helsinki-Vantaalta niin siellä on turvatarkastukseen perheportti mistä pääsee nopeammin tarkastukseen. Löytyy oikealta laidalta siitä mistä mennään turvatarkastukseen.
 
Ja jos lennätte Helsinki-Vantaalta niin siellä on turvatarkastukseen perheportti mistä pääsee nopeammin tarkastukseen. Löytyy oikealta laidalta siitä mistä mennään turvatarkastukseen.
Välillä se perhe/ invaportti on ollut myös vasemmalla.... Kannattaa katsoa mistä muut lapsiperheet menevät jonojen ohi. Jonojen ohi pääsee myös määrätyt bisnesluokkalaiset, joilla on ihan oma luxusväylänsä.
Omasta lentoyhtiöstä kannattaa aina kysyä noita käytännön neuvoja.
Autoparkkeihin kannattaa myös huolella ennalta tutustua netin kautta. Vaihtoehtoja on useampia eri firmojen kautta...
 
Mekin ollaan lähdössä reilun vuoden ikäisen kanssa Thaikkuihin kuukauden päästä ja edessä on mennen tullen 12h lennot.. pitää yrittää löytää netistä vinkkejä matkustamiseen, vaikka hyviähän tässäkin on jo tullut.😊

Lyhempiä 2,5-4h lentoja on jo eurooppaan lennelty, mutta lapsi oli niiden aikaan 1,5kk ja 3kk ikäinen pallero, pienen kanssa matkustaminen oli kyllä super helppoa, noin pieni kun nukkuu lähes koko ajan, eikä paina sylissä paljoa.
 
Me lennettiin esikoisen kanssa Espanjaan kun oli vuoden ikäinen. En imettänyt, mutta nesterajoitukset eivät koskeneet valmista korviketta, vaikka menikin ylimääräiseen tarkastukseen. Rattaat/turvaistuimet yms. piti kyllä viedä erikoistavaroihin.

Ja kyllä, vauvalla kannattaa olla aina vähintään pari vaatekertaa. Varsinkin kun ihan pienellä lapsella ei ole omaa paikkaa.

Kuopus oli jo päälle 2-vuotias kun lensimme Kanarialle. ( korona-rajoitteet estivät ihan kaiken kun kuopus oli pieni )

Helsinki-Vantaa on tosi moderni kenttä, mutta kohdevaltion kentät eivät välttämättä ole.
 
Takaisin
Top