Vauva kääntyy

Persikka

Satasella mukana keskusteluissa
Ihan lyhykäisyydessään, otsikon mukaan..

Koska vauvan kuuluisi kääntyä pää alaspäin?
Ja koska teillä on vauvat kääntyneet?

Olin pari vkoa takaperin neuvolalääkärissä, oliskohan ollu 26+5 ja vauva oli pää alaspäin. Ensimmäisestä en muista kuinka meni muuta kuin niin, että vauvalla oli syntyessään aika suippo pää ja itse olen mieltänyt sen niin,
että oli ollut kauan "tulossa" vaikka loppujen lopuksi tulikin sitten nopeasti..

Esikoinen oli mun mielestä aina kokeiltaessa rt:ssä, mutta toki kääntyili vielä pitkälle 30+ jotain viikoille. Eivät kai ennen rv 36 ainakaan yritä kääntää? Mulla nyt 30+3 ja edelleen kyllä huomaan tytön kääntyvän useinkin. Viihtyy kyllä enempi pää alaspäin =)

Mä en selkeesti tunnista kuinkapäin vauva on, no enimmäkseen kuitnkin tuntuu nyrkit alhaalla ja isommat potkut ylhäällä..mutta es peppua/päätä en tunne. vain ensmmäinen oli mulla selkeesti rt, kiinnittyneenä pitkän aikaa, sittemmin kääntyilleet vauvat sinne 35+ viikolle asti, vähän koosta riippuen (isoin oli rt:ssä pitkään, ei tosin kiinnittynyt- en muista miltä viikoilta..). 36+oli muistaakseni kääntöyritys yhdellä vauvallani, mutta oli yönaikana kääntynyt rt..ei noita hirveesti etukäteen kannata murehtia, mahtuu vielä pitkän tovin kuperkeikkailemaan jos sitä sorttia on:)
Täällä nyt 29+

mulla tää on useimmiten poikittain viä tai just väärinpäin :p:grin no kohta vasta 30viikkoo rikki,ehkä se siitä viä malttaa kääntyä oikeinkinpäin.

Esikoinen oli puolestavälistä saakka RT eikä kääntynyt enää toistepäin, mutta tää kakkonen on kuin hyrrä, tuntuu vaihtavan päivittäin pariin kertaan sitä istuuko vai hengaako pääalaspäin, vois alkaa jo olla RT tämäkin, koen niin päin olemisen miellyttävämpänä kuin tuon toosaan ja vanhaan sektiohaavaan potkimisen. Se käsillä räpeltäminen ei tunnu lähellekään niin pahalta kuin ne potkut tonne alas.
Mutta siis vauvahan voi kääntyä vielä ihan viimesilläkin viikoilla jos vaan tilaa on.

täällä kans esikoinen tais olla viikolta 28 loppuun asti rt, tää toinen meneee ku hyrrä ja tekee myös kipeetä kun kääntyy! :/ toivottavasti jäis rt!!

Mutta toi kiinnittyminen onkin hauska, kun esikoinen ei esim kiinnittynyt ollenkaan. Tai ainakin vielä 39+2 neuvolassa sanoi, että pää vielä irrallaan ja samana iltana menikin jo vedet. Että kyllä se ulos tuli silti =)

Esikoinen oli tosi aikaisesta vaiheesta aina pää alaspäin. En muista viikkoja, mutta ei kääntyillyt ympäri... Kiinnittyneenäkin oli jo ties kuinka aikasin, oliskohan 3 viikkoa ennen synnytystä sanottu että on jo kiinnittynyt ja syntyy varmasti kohta... :p Pää olikin aika suippo pidempään.

Tämä toinen tulokas ei tunnu viihtyvän niin hyvin paikallaan, asentoa on vaihdettu usein. Tällä hetkellä ei ainakaan ole raivotarjonnassa, mutta josko tuo piakkoin tajuisi kääntyä ennen kuin tila loppuu... Luotan siihen! :)

31+1

Katselin vanhaa äitiyskorttiani ja esikoinen oli viikolla 29 RT eikä siitä ollut enää kääntynyt.
Muistan, että pää olikin aika suippomainen, kun syntyi, ja kun oli mennyt loppuvaiheessa ahtaaksi niin silmäkulma oli jotenkin painautunut kiinni ettei saanut silmää ihan kunnolla auki.
Mutta ajan kanssa sitten onneksi parani :)

Itsellänikin tämä pikkuinen tuntuu pyörivän vielä aikalailla ja on välillä vähän poikittain, mutta muuten taitaa viihtyä jo pää alas, kun iskut tuntuu monesti tuohon ylös.

On kyllä muuten alkanut noille pikkuisille jaloille tulla sen verran voimaa, että on pakko työnnellä toista, kun tuntuu sen verran kipeältä :)

Täällä nyt hyvinkin tiukasti rt viihtyvä tapaus-ei oo juuri asentoa vaihtanut, moniin viikkoihin. hyvä näin, edelliset pyörineet kyllä ees taas vielä hyvinkin myöhään. ihmeellistä miten okainen voikin olla erilaineno_O
nyt tuntuu potkut aina samoihin kylkiluihin ja pää jonkinverran painaa alasuunnassa.

Mulla esikoinen oli pt koko raskauden ajan ja syntyikin lopulta peppu eellä 36+2. Käännytys aika oiss ollu 37 viikolle. Onneksi oli niin pieni neiti, että hyvin mahtu tulemaan. :) Tämä toinen oli iloiseksi yllätykksekseni kääntynyt rt jo 26 rv ja eipä varmaan enää käänny, kun lääkärit meinas, että pää on jo laskeutunut lantiolle (nyt rv 32+1). Mutta on nämä vauvat kyllä niin erilaisia, ku, esikoinen ei liikkunu sitten yhtään, korkeintaan hikotteli. Tämä toinen on ottanu tehtäväkseen potkia mun kylkiluut helliksi. :grin

Täällä on vihdoin käännytty rt, viikkoja nyt 32.. Tähän asti kaveri on siis hengannut poikittain ja oli jo ainakin kääntyä! On ollut aika ahdistavaa eloa kun maha on ollut tiellä koko ajan, nyt menee taas kengät puhisematta jalkaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä vauva ollut rt viikolle 32, nyt mukavasti kääntynyt pt. Toivottavasti kääntyy vielä takaisin...

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä vauva on ollut ainakin rakenneultrasta asti RT, tällä viikolla oli kontrolliultrakin, niin siellä se tyyppi lepäsi pää alaspäin tyytyväisenä :sleep002

Mä vieläkin ihmettelen, että miten te hahmotatte, että kuinka päin vauva siellä on. :grin
Kyllä mä nyt suunnilleen jotain arviota osaan heittää, mutta en siltikään aina ole varma että onko tossa pää vai perse ja onko se pitkittäin vai poikittain. Potkut osuu kylläkin pääosin kylkiluihin ja mahan sivuille, että eipä se kai perätilassakaan enää ole. Kai? Kun ne jalat on niin koukussa tuolla, että se vaikeuttaa mun asennonhahmotuskykyä. :grin

En mäkään osaisi itse sanoa miten se siellä on, mutta neuvolassa sanoi että on pää alas päin, tosin ei vielä kiinnittynyt ja aika ylhäällä, että mahdollisuus on vielä kaantyä. Mutta ultrassakin kun kävin reilu viikko sitten, niin siellähän se varmistui että tosissaan on pää alas päin. Neuvolan täti sanoi, että kyllä sen sitten tuntee, jos se siellä vielä kääntyy. Mutta en kyllä tosissaan itse osaisi sanoa miten siellä majaillaan, vaikka neljäs raskaus jo :) Liikkeet kun tuntuu ihan joka puolella jatkuvasti.

Mä oon oikeastaan vähän miettinyt (yllätys,yllätys, taas yksi asia mitä huolehdin :laughing002), että kun tunnen tosiaan aika hyvin tuosta vatsan päältä, niin oon lukenut, että se voi olla merkki vähäisestä lapsivedestä..

Viimeksi neuvolassa ohjasin th:ta että mistä sen kannattaa se syke ottaa, että missä asennossa vauva on, niin hämmästeli kuinka hyvin osaan hahmottaa vauvan :)
Ei kuitenkaan maininnut mitään lapsivedestä, joten oletan että se on ihan normaali.

Mulla esikoisen kanssa kävi niin, että mulla oli vähentynyt lapsivesi jostain syystä, jonka takia sain liikuntakiellon etten saanut oikeastaan tehdä mitään.
En oikein edes tiedä miten mä silloin tajusin, että jokin oli vialla. Eikä mua meinattu ottaa tarkastettavaksi, mutta vaadin, että saan tulla ja sitten ne suostui ja saikin tutkittua, että multa oli tullut lapsivettä.

Mutta sitten toisaalta, mä oon aika lyhyt tyyppi ettei ole kovin pitkää keskivartaloa minne se vauva voisi kunnolla paeta :p

Aika pätkä olen minäkin, mutta en siltikään osaa sanoa, onko pää vai pylly mikä tuolla aina puskee :D

En mäkään osaa sanoa ite miten päin vauva on. Tiän vaan miten täti on sanonu ja tuntenu, kun on kääntyny. :) Mä itseasiassa en usko tätejäkään, ennen ku näyttävät ultrassa. :grin

Jopa kätilö voi tunnustellessa vatsan päältä erehtyä :grin
Oli muuten aika hauska tilanne, kun viime raskaudessa jouduin ravailla ultrissa ja yksi kerta oli sellainen 10 hengen opiskelijaryhmä tilanteessa mukana ja kaikkien piti tunnustella, että miten päin vauva on, jokainen arvasi väärin, jopa se kätilö. Itse tiesin kyllä silloinkin miten tyttö oli siellä ja toiset luulivat sen peppua pääksi :p
Sitten ultrasivat ja olivat, että "oho".

Yksi ystävistä kertoi mulle aikoinaan tilanteen, jossa kätilö oli tunnustellut ja sanonut, että on vauva on jalat edellä ja pitää kääntää, niin se vauva olikin ollut ihan oikein päin ja olivat kääntäneet turhaa. Onneksi oli sitten saatu käännettyä takaisin, mutta kivalta ei tietenkään ollut tuntunut...

Takaisin