Vauva-arkea ja synnytyksestä toipumisia

Carousel

Jostain jotain jo tietävä
Tein nyt tällasen topicin. Eli nyt kun pikkuhiljaa alkaa olla enempi ja enempi vauvoja syntyneinä niin kiva vähän jakaa kokemuksia miten pienokaisten kanssa on elämä lähtenyt rullaamaan, entäpä oma toipuminen?
 
Itse taasen voinen aloitella täällä! :)

Itsellä parin päivän päästä tulee kaksi viikkoa synnytyksestä. Koen että ihan mukavasti oon toipunut tähän mennessä. Istuminen on jo useamman päivän onnistunut ok, tosin pitkäaikaista istumista pitää edelleen välttää, tähän siis syynä 3-asteen repeämä tuolla takalistossa. Repeämä on kuitenkin rajoittanut olemista pelättyä vähemmän, kipulääkkeitä edelleen otan kun alkaa pakottaa mutta niitäkin oon voinut jo vähentää. 

Tänään oli kolmas päivä kun käytiin perheenä ulkoilemassa. Ihanaa työnnellä vaunuja kevätsäässä! Lenkit on siis olleet n. 20 min pituisia, enempää ei oikein pystyiskään kun alkaa painaa tuol lantionpohjassa ja kunto mulla on olematon kun loppuraskaus oli miltei liikkumatonta aikaa kovien suppareitten takia :( mut tästä pikkuhiljaa taas kunto kohenee! :)

Imetyksen sujumisesta täytynee kans höpötellä ja mielellään kuulen muiden mietteitä, sen verran puhuttava juttu on! Nyt kuitenkin vauva ilmoittelee nälkäänsä joten jatkoa seuraa... :)
 
Hei Carousel!
Täällä ollaan eilen kotiuduttu sairaalasta.

 Olipa ihana tulla kotiin, hirveä ikävä kerkesi tulla esikoista vaikka melkein joka päivä näin typyä sairaalassa ollessa.

 Tosin hyvin olen parantunu synnytyksestä. Mulla ei tullut mitään repeämiä joten siinä suhteessa olen säästynyt, isommalla tarpeella käydessä tosin vähän pakottaapi :)

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, kokeilin eilen jopa pumpatakkin rintoja mutta eihän sieltä tullut kuin 10 ml tavaraa.. Mutta vauva on hyvin saatu ruokittua tissimaidolla :)

Mitäs sulle Carousel sanottiin sairaalassa tuosta vauvan kans ulkoilusta? Että koska saapi ulos viedä?
Meille sanottiin että ei mielellään ennen neuvolatädin kotikäyntiä. Harmittaa niin kun on nuin ihanat ilmat ja pitää sisällä kökkiä...! :( Taidan kuiten käydä esikoisen kans ulkoilemassa ja isi saapi vauvaa hoitaa sit sen ajan :)

Ihanaa vauva arkea kaikille äideille!:)
 
Thellu: Meille sanottiin et vasta 2 vkon ikäisestä suositellaan ulkoilua. Tosin meidän kotiutuessa oli just iskeny se takatalvi ja oli viileämpää kun nyt. Meillä oli neuvola sitten (ei tehty kotikäyntiä) kun vauva oli 10 pvän ikäinen ja terkka sano et toki voidaan lähteä ulkoilemaan kun plussaa jo reilusti ulkona. Samaisena päivänä sitten päästiinkin jo vaunulenkille! :)
 
Heips...
Itsellä viikko synnytyksestä ja olo on aivan mahtava.Onneksi näin.Pari repeämään tikattiin joten istuminen onnistunut jo seuraavana päivänä synnytyksestä.

Vauvan kanssa käytiin neuvolassa perjantaina ja paino oli tippunut edelleen joten maanantaina käytiin uudelleen punnituksessa.Poika oli nostanut painoa 115g/ 3vrk ja neuvolassa kysyttiin että mitäs oon vaaville syöttänyt... :) Itselleni tosiaan suuri helpotus että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin,kun 2 aikaisemman kanssa se ei juurikaan onnistunut...

Ulkoiluun ollaan totuteltu 20 min päivässä kun ollaan veljeä tarhasta haettu...Muutaman kerran olen lähtenyt jo koiran kanssa lenkille ja jättänyt kaikki pojat keskenään... <3 Tehny ihan älyttömän hyvää selälle kun pääsee rauhallisesti kävelylle...Arki sujuu ihan normaalisti,kun muistaa nukkua silloin kun siltä tuntuu...

Ja voi mikä ihanuus kun saa farkut jo jalkaan... <3 Tarvii koko ajan verkkareissa mennä... :)



 
Moi!
Mulla reilu viikko synnytyksestä. Täällä en todellakaan ole ehtiny kun käydä pari kertaa vilkasemassa, kyllä se vaan pikkunen vie kaiken ajan. :) 

Käytiin ekan kerran neuvolassa kontrolloimassa painoa (alle 3kg), 5pv synnytyksestä oli enää 90 grammaa alle syntymäpainon :) Kotiutumispaino oli -6% syntymästä. Neitiä syötellään n. kolmen tunnin välein ja toistaseks pari kertaa vrk:ssa varmuudeksi lisää maitoa pullosta (omaa maitoa on riittäny pumpattavaksi). Yöt on rankimpia, mutta kun niitä unipätkii on kertyny jonkin verran niin päivisin jaksaa tosi hyvin. Aina helpotus kun kello tikittelee aamun tunteja että yö alkaa olla ohi. :D

Imetys sujuu rintakumin avulla. Olin vähän huolissani siitä niin terkka sano ettei tartte ottaa stressiä, toiset käyttää niitä koko imetysajan, että ihan omalla tyylillä! :) Samaten se että aiotaan pitää pulloruokinta imetyksen "rinnalla" niin mikäs siinä hänen mielestään. Välillä imetys sujuu kuin tanssi ja joskus ei meinaa löytyä hyvää asentoa millään...

Vaunuilemassa ollaan käyty kaks kertaa n. 20min, tosi mukavaa! Ensi viikolla voisi mennä bussilla neuvolaan ja kävellä takasin (noin 30min). Me saatiin keskiviikkona vaunuiluun totutteluun  siunaus terkkarilta, kun vauvan paino noussu hyvin ja tyttö voi muutenkin tosi pirteesti, ja säät on olleet tosi lempeitä.

Vieraita ei ole juuri käyny, enkä välitäkään vielä ottaa vastaan, lähinnä kun toi imetyshomma/pulloruokinta on vähän haasteellista niin en kaipaisi yleisöä siihen touhuun. (Tai imetykseen en muutenkaan) Muutoin kotiarki sujuu mukavasti ja ollaan jo tutustuttu pienokaiseemme niin että kehtaisi vieraillekin esitellä.

Mun synnytys oli suht simppeli, ei juuri verenvuotoa ja ei tikattavia. Olo on aika hyvä, mitä nyt alaselkä on kipeenä muuttuneesta painopisteestä mutta tottumaan päin, ja niska-hartia jumissa vauva kanniskelusta ja ehkä vielä vähän imetysasentojen vuoksi. Eilen huomasin vähän alavatsaa juilivan, vai onkohan nivusissa enemmänkin, täytyy seurailla. Lämpöä ei olllut ja vuoto ihan normaalia kai. Aika niukkaa se vuoto on ollut, tokana päivänä synnytyksestä vaihdoin omiin siteisiin ja pöksyihin ja sairaalassa välillä ei tullut juuri mitään. Nyt kun kotona touhuillut niin vuotanutkin sentään jonkin verran.

Ihanan vapauttavaa ettei ole enää raskaana! Kaikki on helpompaa, esimerkiksi suihku, ja se ettei tartte varoa kissanhiekkaa, miettiä kehtaako syödä tuorejuustoa, ja ah eilen join yhden siiderin :D
 
Edelleen ihan samanlaiset fiilikset täällä kuten Molly^kin kuvasi, IHANAA että ei oo raskaana. Vaik aikansa se oli kivaa mut kyl loppua kohti halusi jo niin eroon mahasta! Oon niin nauttinut vaunulenkeistä kun ei supistele ja muutenkin oleminen on niin helppoa :D

Nyt 4,5 vkoa synnytyksestä jo olo alkaa olla aikamoisen hyvin toipunut. Tikit on tainnu jo kaikki sulaa pois ja istuminen on normaalin oloista. Meil oli tänään eka lastenneuvola, jännää oli :) Vauva kasvanut hyvin ihan omalla maidolla, jipii! <3 Imetys siis sujuu mukavasti vaikka alkuun se stressasi mua tosi paljon. Rintakumia meilläkin käytettii aluksi mutta nyt ollaan jo pari vkoa menty ilman.  

Meillä on yö muuttunut päiväksi ja päinvastoin. Päivät vaavi nukkuu ja yöt sitten valvotaankin silmät sirkeänä aina klo 22-23 lähtien tuonne aamu 4-6 välille. *haukotus* ei auta ku yrittää mukautua vauvan "rytmiin" oli neuvolastakin ohje, ajan kanssa sitten pitäs tilanteen kääntyä. 

Ihania vauvantuoksuisia päiviä teille kaikille <3
 
Heippa! :)
Mukava lukea, miten arki on lähtenyt rullaamaan, hyvinkin samoja asioita varmaan mietitty meistä monet.
Meillä synnytyksestä kuusi päivää ja hyvin voidaan. Pikku hiljaa päästy totuttelemaan arkeen. Itselleni tuli muutama pieni repeämä, mutta eivät suuresti haittaa, muuta kuin vessassa käyntiä ja pidempiä istumisia hiukan. Poika voi hyvin ja syö rinnasta (vielä rintakumin avulla, kun ei oikein meinaa saada kiinni nännistä). Minäkin ennen synnytystä kovasti mietin imetystä ja miten sitä maitoa tulee. Nyt yhtenä iltana ajattelin, että hyvin voi vielä nukkua ilman liivejä ja hetken päästä huomasin, että sänky on märkä. Vauva siinä vieressä tuhisi, joten varmaan vielä enemmän tuli sen takia maitoa. <3 Yöllä meillä nukutaan aika pitkiä pätkiä, paitsi siinä 1-3 on tiuha syöttötahti, jotta jaksetaan loppuyö nukkua hyvin. :) Huomenna mennään ensimmäiselle neuvolakäynnille, mukavaa vähän käydä jossain. Jospa sitä ensi viikolla sitten mentäisiin vähän totuttelemaan vaunuihin ja vähän haravoimaan pihaa. Mukavaa kevättä kaikille! :)
 
Heippis kaikille!

Täällä on vauva-arki on lähtenyt sujumaan hyvin. Ihanaa, kun on ollut sen verran lämpöiset ilmat, että on päässyt päivittäin ulkoilemaan vauvan kanssa. Mä olin jo sairaalasta kotiutumisesta seuraavana päivänä vaunujen kanssa pienellä kävelyllä. Täällä on nyt pari viikkoa synnytyksestä, isäntä lähtenyt töihin ja esikoinen palannut päiväkotiin (muutama päivä /viikko). Vauva syö ja nukkuu hyvin. Aamulla ja illalla hänellä on 2-4 tunnin hereilläolojaksot. Muuten hän lähinnä nukkuu, syö ja kakkaa :-D Yön nukkuu (toistaiseksi) hienosti 1-2:lla syötöllä.ö

Meillä oli reilu viikko sitten ensimmäinen neuvolakäynti, kun vauvalla oli ikää 6 päivää. Syntymäpaino oli jo reilusti ylitetty ja pituutta tullut muutama sentti lisää <3 Toivottavasti rintamaito riittää jatkossakin pienokaisen ruokintaan.

Nautitaan ihanista vauvantuoksuisista nyyteistämme <3
 
Voihan masuvaivat!!! :( onkos kohtalotovereita? Meillä on n. 2 viikkoisesta ollut aika paljon masuvaivoja. Usein iltaisin alkaa itkeskellä ja toisinaan on valvottu koko yö vauvan kans, onneks kuitenkin välillä vauva nukkuu yön ilman kauheita itkuja ja päivisin vauva on "normaali" eli ihan virkeä ja hyväntuulinen hereillä ollessaan ja nukkuu ok. Rela-tippoja ja Disflatyliä kokeiltu, ei mun mielestä isompaa apua. Ruokavaliosta oon jättäny ne"pahimmat" pois eli kaalit, sitrushedelmät, sipulit jne. Terkka neuvolassa sano et turhan tarkasti ei ruokavaliotaan kannata rajoittaa koska kohta en uskaltais syödä mitään ku tarkkaan ei voi tietää mistä vaivat johtuu. Tulee vaan niin avuton olo kun toinen huutaa kivuissaan :'( En usko et tää ihan mitään koliikkia on ku on kuitenki päiviä mitkä on helpompia. 

Nyt pikkuinen onneks nukkuu, lähdin vielä ennen klo 23 illalla tunnin vaunulenkille ja sen jäljiltä murunen nyt nukkuu, kaikkee täytyy kokeilla. Onneks sain ite tänää päiväl nukuttuu enemmän ku mies oli vauvan kans ni jaksaa valvoa. Kumpa noi vaivat pian jäis pois!
 
Meillä poika syö hyvin ja nukkuu reippaasti. :-) vähän ilmavaivoja tullut D-vitamiinin aloituksesta,mutta eiköhän se masu totu niihinkin ajan kanssa... Kylvyn jälkeen nukutaan tosi reippaasti yleensä ja saunassa on käyty alalauteella istumassa. Huomenna neuvolaan ja katsotaan miten poju on kasvanut. 4vko synnytyksestä ja olo normaali.Kovin on kiireistä arki nykyään... Tää viikko meneekin extra kiireisesti,kun keskimmäinen poika täyttää huomenna 6wee,ristiäiset on lauantaina ja siihen leipomiset ja lasten harrastukset...Huh huh... Ihanaa kevättä kaikille! Nyt syöttämään poika ja sitten liikenteeseen hakemaan ristiäisiin tavaroita... :-)
 
Hei kaikille!

Niin jää vähemmälle tähänkin ryhmään kirjoittelu - joka on tosi harmi. Olen käynyt kuitenkin lukemassa teidän kuulumisia ja vointeja aina välillä, kun olen kerennyt.

Meillä poika tänään kaksi viikkoinen ja neuvolaterkkari kävi tänään punnitsemassa pojan täällä meillä kotona. Nyt oli painoa 3860g, eli reilulla 100g:lla ylitetty syntymäpaino! :)

Olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen meidän öihin. Olemme nyt muutamana viimeisenä yönä nukkunut ensin 4-5 tuntia ja sitten 1-2 tuntia vielä päälle. Mitään raivareita poika ei ole yöllä saanutkaan. Vatsa ongelmia meidänkin pikkuisella ilmeisesti on ja nyt otetaankin käyttöön nuo Rela - maitohappobakteeri (+ D-vitamiini) tipat, niin katsotaan onko apua. Myös disflatyliä ostin josko siitä masuvaivoihin apua.

Minullehan tehtiin synnytyksessä lopulta kiireellinen sektio, kun pojan sydänäänissä oli jtn häikkää, minulle oli noussut ponnistusvaiheessa 39 asteen kuume, poika oli tulossa virhetarjonnassa (kasvot edellä) ja tämän johdosta ilmeisesti synnytys keskeytyi melkein kahden tunnin ponnistuksen jälkeen! :/ Poika ei olisi millään halunnut tulla minusta vielä ulos.. Niin oli siinä sektio kertomuksessa vielä syynä sektioon sekin, että lapsivesi alkoi olla huolestuttavan väristä ja puuromaista!

Olen toipunut mielestäni tosi hyvin. En tarvitse enää kipulääkkeitä (nyt kun 2vkoa sektiosta) ja haava-alue ei juuri kipuile ja on tosi siisti, lähes huomaamaton. Hemoglobiini minulla laski 85 g/l, koska sektiossa vuosin 1800ml(!). 85 g/l hb on minulle toooosi matala, mutta sekään tuskin enää on noin alhaalla. Täytyy mennä ensi viikolla terveysasemalle verikokeisiin, niin nähdään mitä luokkaa se nyt on. Ajattelin, että sektiosta toipumiseen menisi huomattavasti pidempi aika, mutta koen olevani jo nyt suht kunnossa. Eikä minulle jäänyt synnytyksestä mitään traumaa, vaikka kohdallani synnytys olikin tuskien taival. En todellakaan halua pelotella synnytyskertomuksellani ketään, enkä siksi ole suostunut synnytyksestäni puhumaan raskaana oleville kavereilleni. En itse olisi halunnut kuulla tuollaisesta synnytyksestä omaani odotellessa.

Ihanaa toukokuuta kaikille mammoille ja vaaveille! :)
 
Moi! kuinkas muilla, ootteko yksin vauvan kans arkisin, onko isä kotona tai kenties isompii lapsia? Miten oleminen sujuu? Mun mies aloittaa uuden työn parin vkon kuluttua ja siihen saakka ollaan suurin osa ajasta koko perheen kesken ja oltu tämä kolmisen viikkoo tähän asti. Hieman jännittää jäädä pitkiksi päiviksi yksin vastuuseen, kun on tottunu laittamaan vauvan isänsä syliin kun menee vessaan jne. imettäessä voi huudella et tuotko sitä ja tätä kun iteltä unohtu... Meillä vielä noita lemmikkieläimiä joiden takia oltava tarkkana kun ei uskalla vahtimatta jättää vauvan lähelle. Mutta tekemällähän sitä vaan kaiken oppii :)
 
Helouta vain  kaikille!
Meillä isäntä ei ole vielä piettänyt päivääkään isyyslomaa.. piettääpi vasta kesäkuussa, elikkä ollaan oltu vaaputin ja typsyn kanssa kolmisteen ihan alusta asti.. ja hyvin on meillä mennyt. isosisko on siinä iässä että haluaapi hoivata ja auttaa vauvan hoidossa, joten tuopi aina vaipat sun muut kun pyytää.. Sitteriin olen poitsun pannut kun on pietänyt vessassa käydä tai kotihommia tehdä.. (sitterin saa meillä makuu asentoon) Vaikka poitsu ei siinä kauheasti viihdykkään niin pakko on ollut piettää että saa kotihommat tehtyä ja esikoista auttaa askareissa. ..Ainut rasite on ollut tuo ulos lähteminen, kun esikoinen ei täysin vielä hallitse itsensä pukemista niin jommallekummalle kerkeää aina kuuma tulla kun pitää pukea yksi lapsi kerrallaan...mutta onneksi kesä on jo ovella niin sekin helpottuu:)
 
Takaisin
Top