Vauva-ajatuksia reuman varjossa

Pinkkiperhonen

Vasta-alkaja
Hei, onko muilla palstalaisilla ollut kokemuksia ja ollut muutoksia terveydentilassaan, kun suvussa on reumaa (nivelreuma, kihti) ja puolisolla myös reuma mutta toinen tyyppi (nivelpsoriaasi, nivelrikkoja). Muitakin terveysjuttuja kuten migreenikohtaukset vaivaa.

Itselläni ei vielä ole nivelreuman oireita paljon ja osaa oireista odottaakin pahenevan mahdollisen raskauden jälkeen.
Näin lähtökohtana tuntuu että on kaksi liian vahvaa perimään vaikuttavaa yhdistelmää ja lopputuloksena ei toivo sairasta lasta.

Uskaltaudun kysymään asiaa näin isomman joukon äideiltä joilla on jo omia kokemuksia asiasta.

Asia voi olla ajankohtainen ensivuodelle mutta herättää jo monenlaista ajatusta.

-Pinkkiperhonen

Itse sairastan (lasten)reumaa. Raskausajat olen voinut hyvin ja selvinnyt jopa ilman lääkityksiä. Synnytyksen jälkeen oireilu on yleensä kyllä palannut..

Minulla on kolme lasta, kaksoset ja yksi yksönen. Vanhempi kaksosista sairastui lastenreumaan alle 2v iässä, hänen oireilu on ollut vaikeaa, kunnes löydettiin toimiva lääkitys. Käy neljän viikon välein sairaalassa tiputuksessa.. Olen paljon miettinyt sitä, että olenko itse lapselleni reuman aiheuttanut. Sukurasitusta hänellä tietysti on, mutta reuma ei ole suoraan perinnöllinen, eikä sen syntymekanismeja tunneta tarkemmin, joten olen yrittänyt olla syyllistämättä itseäni asiasta. Lapsi pärjää nykyisin sairautensa kanssa hyvin ja on käytännössä oireeton. Minä suosittelisin keskustelemaan lapsitoiveista lääkärin kanssa. Hän todennäköisesti ei näe mitään estettä asialle.

Vähän sivusta, mutta laajemmin tämä sama on kaikissa sairauksissa. Meillä tuli lapselle astma, maitoallergia nyt uusimpana, sekä keliakia periytyvinä sairauksina... Ei tietenkään mitenkään mukavaa, että pienellä lapsella on paljon sairauksia, etenkin nuo ruoka-aineet tuottavat päivittäin haasteita arkeen ja maha on usein kipeänä. Mutta vaikka näitä on ja tiedossa oli ennen raskautta, että periytymisen riski on olemassa, halusimme lapsen. Emme tietenkään voineet arvata, mitä kaikkea lapselle periytyy ja näitäpä onkin lyhyessä ajassa ehtinyt tulla jo paljon :( mutta näiden kanssa opimme elämään.

Ymmärrän kyllä huolesi, mutta onhan myös se mahdollisuus olemassa, että sairaudet eivät periydykään. Ja jos periytyy, niin näiden kanssa yleensä pystyy elämään hyvää elämää.

Minulla on nivelreuma, jonka sain ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Tätä sairautta on minulla suvussa pari tapausta myös, mutta en pelkää, että tulisi pienelle lapselle, koska tapaukset jotka suvussa ovat ovat sellaisia, että sairaus alkanut vasta reilusti päälle kolmekymppisenä ja virallisesti nivelreuma ei edes ole perinnöllinen sairaus. Jonkinlainen alttius toki voi olla herkempi jossain suvuissa. Nyt toiveena toinen lapsi ja lääkitys tauolla ja suurin jännitys on siinä, miten oireet pysyvät kurissa yrityksen ajan ja onko tämä sairaus ja lääkitykset vaikuttaneet elimistöön siten, että raskaaksi tuleminen ei onnistu ollenkaan tai ainakaan helposti.

Osaisikohan muotoilla itseäni. Meillä ei mieheni kanssa ole reumaa, joten hieman eri asia. Mutta miehellä on ollut kaksi syöpää ja hänellä on perinnöllinen alttius tietyntyyppisille syöville (periytymisen todennäköisyys 50%). Tämän vuoksi olen joskus miettinyt kannattaako meidän tehdä enempää lapsia ja onko se ylipäätään reilua lapsia kohtaan, kun heillä voi sitten olla sama alttius. Ehkä siis vähän samoja mietteitä kuin sinulla. No nyt odotan toista lasta. Joku viisas täällä foorumilla taisi sanoa, kun asiaa tuskailin että kaikilla on jotain minkä periytyminen ei ole kiva juttu. Ei siis välttämättä kannata sen pelon takia jättää lasta/lapsia hankkimatta, jos siitä haaveilee.

Äidilläni on selkärankareuma ja alttiutta on suvussa muutenkin. Itse olen sen perinyt mutta kaksi sisarustani ainakaan toistaiseksi ei, joten vallan hyvin voitte saada terveen lapsen :)

Mä olen myös sillä kannalla, että alttiuksista ja periytyvyydestä huolimatta lapsi voi olla terve eikä ikinä sairastu reumaan, mutta sitä ei taas tiedä voiko lapsesi lapset myöhemmin saada taudin. Selitimpä epäselvästi, mutta jotkin perinnölliset sairaudet hyppää sukupolvien yli ja toiset periytyy pelkästään tytöille, jotkut pojille. Tämä periytyvyys- ja geenibiologia on kyllä monimutkaista :hilarious:

Mutta ehdottomasti ei kannata sen pelon vuoksi jättää lapsia tekemättä, sillä itsellänikin on hyvin harvinainen autoimmuunisairaus, jonka ei tiedetä olevan periytyvä, mutta alttius sairastua allergisiin sairauksiin kasvaa lapsella. Siltikin monet sairaudet on hyvin hoidettavissa myös raskausaikana tai vastaavasti lapsella, jos hän sattuu saamaan jonkin sairauden. Itselläni kävi huono tuuri, ettei sairaus rauhoittunutkaan raskausajaksi vaan paheni ja siksi pitää hoitaa myös raskausaikana. Yritysajasta sen verran, että ei pitäisi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, mutta jos autoimmuunisairaus on huonossa hoitotasapainossa keskenmenojen ja hedelmättömyyden riski kasvaa. Mä luulen et omalla kohdalla pitkä yritysaika johtui juuri tästä, että kun ei ollut hyvässä hoidossa, keholla ei riittänyt paukkuja raskauteen. Sit kun sain oikeat lääkkeet ja olin niitä käyttänyt 4kk tulinkin raskaaksi :angelic:

Tsemppiä!

Takaisin