Vauva-ajan muistot

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua vauva-ajan muistoista kuten vauvakirjoista ja säilöön laitetuista pienistä vaatteista. 😊

Meillä on kummallakin lapsella vauvakirja, joita ollaan täytetty tosin hieman laiskasti. Ei ne ihan tyhjillään ole, mutta olisi enemmänkin voinut. Valokuvia on yritetty ottaa, mutta niitäkin olisi voinut olla varsinkin esikoisesta enemmän. Kuvien ja vauvakirjan lisäksi säästetään kummaltakin pari pikkuista vaatetta (ja villasukat), pari lempikirjaa ja taitaa olla lelu kummankin suosikeista laitettu talteen. Syntymä- ja ristiäisonnittelukortit myös on visusti tallessa. Samoin kastekynttilät ja kastemalja (molemmat kastettiin samalla maljalla).
 
Mä rakastan täyttää vauvakirjaa 😍 meillä on Pienen oma kirja. Vinkkinä muuten, kun välillä näkee jonkun etsivän sukupuolitukselta neutraalimpaa kirjaa, niin minusta tuo on sellainen, värimaailmaltaan ja muutenkin 😊 pikaselauksella ja ulkomuistista siinä ei taida olla käytetty "äiti ja isä" termejäkään suoraan, vaan kysymysten otsikoissa on aina tasapuolisesti "vanhemmat" (tietysti tuossakin on se olettamus, että olisi kaksi vanhempaa.. en muista kuinka häiritsevästi se näkyy kysymysasetteluissa, saisiko sitä jotenkin korjattua tai kierrettyä vastauksissa, jos joku itsellinen vanhempi haluaisi). Tuossa kirjassa oli ainakin leikki-ikään asti täytettävää, ehkä sivu koulunaloitukseenkin. Saatanpa ostaa jonkun isommalle tarkoitetun muistojentalletuskirjan kun kasvaa. Vauvakirjaa etsiessä alunperin olisin halunnut ihanan kansikuvan perusteella Rakastettu-kirjan, muttei sitä ollut meidän kirjakaupassa, enkä jaksanut tilata siinä kohtaa. Kastekynttilä ja -todistus, kummikehys ja -lusikka löytyy vitriinistä 😊 korttejakin olen säästänyt ❤️ saa sitten aikanaan itse perata ne, olenhan minäkin osan minulle säästetyistä jutuista poistanut kun ei tuntunut joku tärkeältä 😄
 
Meillä on pari vauvakirjaa, joita olen täytellyt ja liimaillut valokuvia niihin. 😊 Olen säästänyt myös muutamia pieniä vaatteita ja villasukat, jotka tyttö sai sairaalasta. 🥰 Pitäisi joku kiva laatikko hankkia noille vaatteille ja muille muistolle. Saa heittää vinkkiä, jos joku on jostain löytänyt kivan (ja riittävän ison) muistolaatikon!
 
Saa heittää vinkkiä, jos joku on jostain löytänyt kivan (ja riittävän ison) muistolaatikon

Meillä on muistot kerätty äitiyspakkauksen laatikkoon. Nuorimmalle täytyy kyllä kehittää joku muu, koska hänelle ei enää pakkausta otettu.

Itseä vähän harmittaa miten laiskaksi muistojen keräämisessä, vauvakirjan täyttelyssä ja kuvien ottamisessa on tullut. Esikoisella eniten, keskimmäisellä jonkin verran ja pienimmällä sitten vähiten 😕 suuren suuri harmitus on myös se, että esikoinen rikkoi neljävuotiaana synnäriltä saamansa turvalonkeron. Hänellä ei ollut edes mitään erityisiä kotiintulovaatteita, niin nyt ei ole siitä synnytyksestä oikein mitään konkreettista muistoa, jotain josta voisi sanoa että tämä on ollut sulla siitä lähtien kun synnyit.
 
Meillä myös käytössä äitiyspakkauslaatikko. Siinä samassa on tosin molempien muistoja. Yritys on pitää toisen jutut toisessa päädyssä ja toisen toisessa. Saa nähdä onko joskus sitten vaikeuksia kuitenkin muistaa mikä on kummankin. 😅
 
Meillä on äp-laatikkoon säilötty kaikki tähän mennessä pieneksi jääneet vaatteet 😅 ehkä joskus teen siitä sellaisen muistoksi säästettävien vaatteiden laatikon, kunhan pikkuvaatteille tulee joko uusi käyttäjä tai annetaan eteenpäin 🙈 muutamia pikkuesineitä olen laittanut muumivaippojen näytepakkauslaatikkoon, kun se on tukevasta pahvista kaunis pikkupaketti 😊
 
Vauvakirjojen täyttäminen on työlästä, kun oma tyyli on niin vaativa. Eli tarroja, eri värein kirjoitettua tekstiä, valokuvia ja muuta koristetta. Mutta kyllä sitä välillä aina innostuu ja saa paljon täytettyä! Meillä on monta vauvakirjaa, olisiko molemmilla kaksi.
Esikoisen muistot äp-laatikossa. Mekään ei otettu äitiyspakkausta enää toisen lapsen kanssa, joten hänen vauva-ajan muistot on Muumi-vaippoja sisältäneessä laatikossa, samanlainen laatikko mutta vähän pienempi.
On lempileluja, sairaalasta saatua pipoa, sukkaa ja turvalonkeroa, rakkaimpia vaatteita, kotiutumisvaatteet, sairaalaranneekkeet ja neuvolakortit.
 
Itse aloitin kunnianhimoisen urakan ja päätin tehdä itse vauvakirjan meidän naperolle. Onhan sinne valmiita sivuja jo tehtynä ja odottaa liimailua, mutta jotenkin tuntuu, että olen asian suhteen liian vaativa. :No Evil Monkey:
Ja nyt mietinnässä, että kun ristiäisetkin tulossa vajaan kuukauden päästä, että pitäisiköhän sinne napata nippu eri kokoisia/ värisiä paperinpaloja, joihin vieraat voisi jättää terveisiä, jotka sitten liimailisin tuonne kirjaan. Vai olisiko kaverikirja-tyyppisiä sivuja nippu valmiina, joita vieraat voisivat täyttää ja liimaisin ne sinne kirjaan.
Ja miksi erilliset paperit; koska omaa silmää miellytti musta kantinen, mustat sivut omaava kirja, niin hyvin harva kynä näkyisi suoraan tuolta sivuilta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mietinnässä myöskin, että pitäisikö kyseinen kirja ottaa ihmisille sinne ristiäisiin luettavaksi vai ei.
Muuten ei ihan hirveästi ole vielä tullut mitään muistoja säilyteltyä. Vasta ihan pari bodya jäänyt pieneksi ja ne jää talteen mahdollisesti tulevaa sisarusta varten.
 
Itse aloitin kunnianhimoisen urakan ja päätin tehdä itse vauvakirjan meidän naperolle. Onhan sinne valmiita sivuja jo tehtynä ja odottaa liimailua, mutta jotenkin tuntuu, että olen asian suhteen liian vaativa. :No Evil Monkey:
Ja nyt mietinnässä, että kun ristiäisetkin tulossa vajaan kuukauden päästä, että pitäisiköhän sinne napata nippu eri kokoisia/ värisiä paperinpaloja, joihin vieraat voisi jättää terveisiä, jotka sitten liimailisin tuonne kirjaan. Vai olisiko kaverikirja-tyyppisiä sivuja nippu valmiina, joita vieraat voisivat täyttää ja liimaisin ne sinne kirjaan.
Ja miksi erilliset paperit; koska omaa silmää miellytti musta kantinen, mustat sivut omaava kirja, niin hyvin harva kynä näkyisi suoraan tuolta sivuilta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mietinnässä myöskin, että pitäisikö kyseinen kirja ottaa ihmisille sinne ristiäisiin luettavaksi vai ei.
Muuten ei ihan hirveästi ole vielä tullut mitään muistoja säilyteltyä. Vasta ihan pari bodya jäänyt pieneksi ja ne jää talteen mahdollisesti tulevaa sisarusta varten.

Nostan hattua tälle vaivannäölle! Varmasti tulee ainakin juuri teidän näköinen kirja ja upea muisto. 😊 Itse en meinaa muistaa tai saada aikaiseksi täytellä edes valmiita vauvakirjoja...
 
Nostelen vanhempaa ketjua, mutta halusin kiittää ideoista! 🤩 Meillä jää kohta synnäriltä saadut villasukat pieneksi, niin toi onkin mainio idea laittaa ne talteen. Saa sitten tosiaan näyttää, että nämä sulla oli jalassa jo hetki syntymän jälkeen. 💕

Vauvakirjan pyysin kummilta kastelahjaksi, eli se tulee sitten täytettäväksi, toivottavasti ehdin ja maltan sitä täytellä. Itsestäni on tosi vähän mitään muistoja kirjattu ylös, kun olin perheen kuopus, niin tiedän, miten tärkeälle ne pienetkin ylösotetut muistot tuntuu.

Ja valokuvia on kyllä toistaiseksi tullut räpsittyä urakalla. Tarkoitus on, että tilaan niitä tai teen kuvakirjaksi, katsotaan mihin aika ja rahkeet riittää. 😄
 
Takaisin
Top