Vaunut

Lidia10

Puuhakas puhuja
Millaisiin vaunuihin olette päätyneet ja miksi?

Käytiin liikkeessä katsomassa ja hölmönä ihastuttiin tietysti Emmaljungiin. Meinattiin netistä etsiä käytettynä, mutta malli vielä aiheuttaa päänvaivaa. Oikeastaan vaihtoehtoja on kolme, cerox, city cross ja city cerox 360 (vähän niinku nitro cityt).

Onko kenelläkään kokemuksia noista rattaista? Tai kokemuksia pienistä kääntyvistä etupyöristä? Itsestä on tosi vaikea miettiä millaiset ne olis talvella, liikkeen tasaisella lattialla tottakai vakaat ja näppärät käännellä! Vaikka tuntu siellä liikeessäkin city crossit ja ceroxit hieman vakaammilta.

ceroxit tuntui raskaammilta kuin city crossit, mutta niissä olisi heittoaisa. Onko kokemuksia heittoaisan hyödyllisyydestä??

Lidia, mulla ei ole noista malleista kokemusta mutta mielipide kääntyvistä etupyöristä ja heittoaisasta löytyy kyllä.  Kääntyvät, pienet etupyörät on kivat kaupassa mutteivät naurata yhtään lumihangessa tai epätasaisessa maastossa. Ja heittoaisan koin todella tarpeelliseksi; aurinko ei paista suoraan muksua kohti kun suunnan voi vaihtaa lennossa matkan aikana eikä tarvitse myöskään viritellä mitään harsoa yms suojaksi.
Mun henkilökohtainen valinta ois rattaat joissa on isot pyörät ja heittoaisa mutta mä asunkin ns maalla ja tiedossa on lenkkeilyä metsässä yms. Mieti asia siltä kannalta, mitä ajattelit rattaiden kanssa enimmäkseen tehdä.

me ostettiin ihan edulliset EMMA merkkiset bestar vaunut. Äitini(8lapsen äiti) sanoi että ehdottomasti kannattaa välttää pyöriviä ja pieniä renkaita, varsinkin jos on tarkoitus päästä eteenpäin talvisin... ajattelin, että ehkäpä hänellä sen verran kokemusta, että paree uskoa [:D] ostan sitten ens kesänä jotkut näppärät rattaat pyörivine renkaineen.[:)]

scarletin kanssa hyvin samoilla linjoilla. Kääntyvät etupyörät on tosi kätsät, muttei epätasaisella hiekkatiellä tms. Kauppakeskuksessa kylläkin! [:)] Heittoaisa oli mulle yks kriteeri vaunuja etsiessä: kovan tuulen, auringonpaisteen tms. sattuessa kätevä muuttaa vauvan suuntaa ilman, että tarvii koppaa irroitella tms. Lisäksi mun kriteereissä oli ehdottoman hyvä jousitus: kuljen koirien kanssa hiekkateillä jne. Ja mieluusti pieneen tilaan taittuvat: menee kätevämmin autoon. Lisäksi mä halusin nimenomaan yhdistelmät: en erillistä koppaosaa ja ratasosaa.. Mä päädyin sit tilaamaan saksanmaalta Gesslein Trendit. Värit oli kivoja, toimitus pelitti ja vaunut tuntuvat just siltä, mitä haettiin. [;)]

Mä suosittelen scarletin lailla miettimään, mitä niiltä haluaa: missä niitä pääasiassa aikoo lykkiä ja millasia ominaisuuksia niiltä toivoo. Ja sit googlaan.. [:)]

Nii ja peeäs: me hankittiin sellaset matkarattaat, mihin saa turvaistuimen kiinni: nissä on sit ne kääntyvät etupyörät.. [:D] Ajattelin, että ei tarvisi vaunuja roudailla alkuun pienillä reissuilla mukana, kun nuo menee niin hirmu pieneen tilaan ja se turvaistuin on joka tapauksessa aina mukana. Vielä, jos vauva nukahtaa autoon jne niin kätevä siirtää istuimineen päivineen nuihin. Ehkä. [8D]

Lidia - jos ajattelee viime talvea ja pieniä kääntyviä renkaita, niin olis kyllä ollut ihan mahdoton yhtälö. Kesällä ja kaupoissa tosi näppärät, mutta jos aikoo liikkua enemmänkin ulkoilmassa, niin kannattaa miettiä että onko ne hyvät... Ennemmin sitten isot kääntyvät pyörät.

Kaupassa kun vaunuja/rattaita kokeilee ei siellä ole esteitä, ei lumikinoksia, eikä juuri muutakaan sellaista mitä sitten tulee kärryillessä eteen. Myyjilläkin on tapana liioitella, että ilman sitä ja tätä ei tule mitenkään toimeen, ei sitten millään... Aika perusvaunuilla pärjää. Yks hyvä on ostaa kunnon kuomurattaat ja sitten niihin pehmeä tai kova kantokoppa. Koppaikä on kuitenkin aika lyhyt ja varsinkin, jos on iso vauva, niin ei sillä ole kovinkaan montaa kuukautta käyttöaikaa.

Kannattaa myös miettiä, että liikkuuko paljon yleisillä, ahtaissa paikoissa, maastossa jne. sen mukaan lähtee valkkaamaan itselleen sopivia kärryjä. Valitettavasti yleensä vasta käytössä huomaa sen millaisia vaunuja/rattaita todellisuudessa olis tarvinnut. [:)]

scarlettilta tulikin lyhyesti ja kattavasti. [:)]

Meillä on esim. Brion Kombit ja on ollut hyvät, alussa miinuspuolena oli se, kun poika oli vielä kopassa, niin vaunut tulivat bussissa turhan paljon siihen käytävälle tielle... siinä olis ollut apuna käännettävä työntöaisa. Tosin nyt sillä ei ole merkitystä, kun poika istuu tai jos makaakin, niin asento on puolimakaava, niin ei ongelmaa bussissa.

Ihan samoilla linjoilla kun muutkin noiden pienten kääntyvien etupyörien kanssa. Mut jos asuu kaupungissa eikä paljoa tule lykättyä vaunuja muuten kuin kaupunki oloissa niin silloin ne kääntyvät pyörät on hyvät.

Mä ostin käytettynä Emmaljungat isoilla, ei kääntyvillä pyörillä. Jossain vaiheessa tulen varmaan ostamaan käytettynä mahdollisimmat pienet matkarattaat missä on ne kääntyvät pyörät ja kokonaan alas laskettava selkänoja. Pidän ne sit autossa et käyttää kaupunki reissuilla.

Me käytiin kattelemas noita Mirden mainitsemia gessleinin trendejä ja ne vaikutti kivoilta. Käytettyinä löydettiin kuitenkin kivat gessleinin macit, jotka on "karvalakkiversio" trendistä. Eli sellaset nyt tuolla varastossa odottelee kuljetettavaa =)

Aikalailla oon samoilla linjoilla siis muiden kanssa, et heittoaisa on kätevä (luulisin ainakin niin) ja että kääntyvät pienet pyörät lumihangessa ei ainakaan sovi mun mielikuvaan mukavasta talvivaunuiluista. Mut jokaisellahan on just omat tarpeet joita vastaavat vaunut kantsii ostaa.

Meillä ajatuksena ostaa ens keväänä matkarattaat joiden kanssa voi kulkee kesällä reissussa, ostoskeskuksissa ym. Eli talvea vasten ei aiota nyt ostaa matkarattaita ollenkaan vaan pärjätään noilla yhdistelmillä.

Matkarattaat on tosi kätevät jos autoilee ja käy kauppakeskuksissa. Alussa oli kaukalo rattaissa ja nyt menee ilman kaukaloa. Meillä on tällaiset rattaat http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4578/pl ja Brion kaukalo, eli ei tarvitse olla niitä kalliita yhdistelmiä. Rattaat maksoi 30 euroa(uutena) ja kaukalo 90, myöskin uutena. [:)]

Me ostettiin Teutonia merkkiset (saksalaiset) yhdistelmävaunut. Noihin sai kolmen vuoden takuun, mikä on aika loistojuttu! Ovat suht pienenkokoiset (verrattuna esim. emmaljungiin tai oraan), isot pyörät, heittoaisa, irrotettava pehmeä kantokoppa, iso hoitolaukku, ja runkoon mahdollista kiinnittää tuevakaukalo. Ja yksi ratkaiseva tekijä oli tietysti ulkonäkö ja väri![:)] Nuo on tummanruskeat, joissa hieman kukallisesta kankaasta (beige, valkea, harmaa) yksityiskohtia...Aivan ihanat![:D]

Kannattaa tosiaan miettiä omia käyttötarkoituksia! Meillä ei toimisi kääntyvät renkaat tai kolmipyöräiset, koska lenkkeillään koirien kanssa säässä kuin säässä. Ja kaupungissa liikutaan TODELLA harvoin ja tuskinpa on tarvetta edes julkisilla matkustaa...Pienet matkarattaat ehkä hommataan jossain vaiheessa, kun vauva on isompi, niin niitä voi käyttää esim. ostosreissuilla jne.
Äitini osti kirpparilta tosi jämäkät rattaat (brio-merkkiset) ja ne toimivat sitten ensi keväästä lähtien mummola/mökkirattaina.

Me valittiin Gessleinin Vision kolmipyöräiset, kun haluttiin ehdottomasti kolmipyöiräiset, jotta niillä on helppo ulkoilla ja liikkua muutenkin. Onhan en tietysti vähän kiikkerämmät, mutta se riski otettiin.

Asun Englannissa ja ilokseni löysin liikkeen joka myy Emmaljungan rattaita. Me päädyttiin Emmaljungan Edge Duo Compeen, jotka ovat täällä hintatasoltaan keskihintaiset ja noin puolet halvemmat mitä suomessa myytäessä. Niillä pärjätään 3 ikä vuoteen asti ja tarvittaessa voidaan ostaa myös lisävarusteistuin lapsiluvun kasvaessa. Brittiläinen mieheni tykkää kovasti näistä rattaista, kun ovat niin "jämerät". Ajateltiin, että nämä rattaat on myös erittäin hyvät suomen lumisessa talvessa. :)
Ainoat rattaa mistä lapsiperheelliset ystävämme ovat varoitelleet on 3 pyöräiset rattaat. Monet ovat kokeneet, että ne on ollu vaikeita kääntää ym. Tärkeinpänä koimme rattaiden ostossa käytännöllisyyden ja pitkäikäisyyden. Nämä Emmgaljungat eivät ole ehkä pienimmät rattaat, varsinkin lentomatkoja ajatellen, mutta meille ne tuntuivat parhaalta vaihtoehdolta. Asiantunteva myyjä jolla oli aikaa käydä läpi useita vaihtoehtoja oli korvaamaton apu ja rattaat kyllä tuntuvat "omilta". Nyt vaan odotellaan, että pikkuinen saapuu rattaita käyttämään. :)

Takaisin