mulla on
Menna tuolla Ostokset ja hankinnat -ketjussa sivulla 2 piiiiiitkä kirjoitus mun sisarusratas-kokemuksista.
mutta kirjoitampa tännekin plussat ja miinukset. me asutaan maalla, joten metsäautotiet, soratiet, asvalttitiet, auraamattomat tiet yms on tulleet tutuiksi. isot ilmakumirenkaat ovat meillä ehdottomat. lenkkeillään ahkerasti, lähes päivittäin 6-10km lenkkejä, kauppaan, kirjastoon, kerhoihin... enkä voisi kuvitella elämää ilman sisarusrattaita! lasten ikäerot 1v 11kk, 2v 7kk ja nyt kolmosella ja tulevalla nelosella 1v 4kk.
meillä on ollut Carenan Double Swingit, Brion Double Wavet, 2ME:n Los Angelesit ja nyt tällä hetkellä on käytössä Bumbleriden Indie Twinit.
asutaan meren lähellä ja sen verran syrjässä, että meiltä on useampi kilometri peltoaukiota, joten tuuli on tuttua!
Carenat
+ menivät hyvin lumessa, isot ilmakumirenkaat, kääntyvät/lukittavat eturenkaat
+ isot tavarakorit ostoksia yms tavaraa varten
+ olivat helpot kasata ja menivät pieneen tilaan (pystyi laittamaan pystölleen)
+ ergonominen työntöaisa
+ omat korkeat kuomut, mahtui isompikin lapsi kyytiin
- kankaat olivat tosi ohuet ja halvan oloiset/näköiset
- istuinsuuntaa ei voinut vaihtaa, joten lapsille tuuli ja tuiskutti ja rattaita joutui vetämään perässä
- jalkatukia ei ollut, joten sitä ei voinut pienelle nostaa ylös
- puolsivat pahasti eturenkaat lukittuina
- takarenkaat pomppivat juostessa
- selkänojaa oli hankalaa säätää remmin kanssa
- erillinen vauvankoppa TOSI pieni
Briot
+ heittoaisa
+ menivät tosi hyvin lumessa, sohjossa ja epätasaisessa maastossa, ilmakumirenkaat
+ eivät puoltaneet
+ tuuletusaukko kuomussa
- kuomu matalalla ja istuintila kapea, ei mahdu isompi lapsi kyytiin
- yhteinen leveä kuomu hankala vauvalla ja isommalla sisaruksella, isompi ei mahtunut kuomun alle mutta vauvalla halusin että kuomu olisi ollut kunnolla päällä. myös vauvaa ei saanut harsolla suojattua auringolta, paistoi kuitenkin isomman puolelta naamaan
- yhteinen etukaari oli hankala vauvan kanssa
- iso tavarakori, mutta tosi matala suuaukko, joten ostokset oli vaikea sulloa kyytiin. myös suuaukko oli auki, joten tavaroita välillä tippui kyydistä...
- selkänojaa oli jotenkin hankala säätää
- hankala laittaa kasaan ja veivät kasattunakin aika paljon tilaa
- ohut kangas kuomussa
2ME
+ istuinosat voi kääntää erikseen, toinen voi istua vaikka eteenpäin ja toinen työntäjään päin (niin kuin Bugaboissa)
+ kuomut korkealla ja leveästi istuintilaa, mahtui hyvin isompikin lapsi kyytiin
+ ihanan iso tavarakori!
+ kuomua sai pitkästi vetoketjun avaamalla suojaamaan auringolta ja tuulelta
+ selkänojaa oli helppo säätää
+ paljon taskuja kuomuissa
+ helpot taittaa kasaan
+ tuulenpitävän oloista kangasta kuomuissa
+ kääntyvät/lukittavat eturenkaat
- tosi raskaat työntää! suojatietä ylittäessä ei meinannut päästä takaisin pyörätielle kivetyksen yli, kun etupäätä ei jaksanut nostaa aisasta "painamalla"
- huonot ohjata, jopa asvaltillakin, mutta varsinkin soratiellä ihan kamalat, lumella ei kerennyt olla kokemusta
- eturenkaat vapaina puolsivat raskaamman lapsen puolelle, lukittuina menivät suoraan mutta sitten rattaita ei saanut käännettyä risteyksessä...
- siis ihan kamalat työntää...
Bumbleridet
+ molemmille omat kuomut, kuomut korkealla ja reilusti istuintilaa, mahtuu isompikin lapsi hyvin kyytiin
+ tosi kevyet työntää, ilmakumirenkaat, kääntyvät/lukittavat eturenkaat
+ kuomun pystyy laittamaan "väärin päin" työntäjään päin, selkä- ja jalkatuki suoraksi, joten vauvan saa kantokassissa työntäjään päin ilman erillistä vauvankoppaa
+ hyvät juoksussa
+ menevät hyvin soratiellä, aika hyvin lumellakin
+ molemmille omat irrotettavat etukaaret
+ tavarakoriin pääsee käsiksi etukauttakin nostamalla jalkatukia
+ hyvän näköiset
- istuinsuuntaa ei voi vaihtaa, mutta ongelman tuulen kanssa olen ratkaissut läpinäkyvällä sadesuojalla (tosin se on vähän ilkeä aurinkoisella kelillä...)
- hankala säätää selkänojaa, tai sitten en ole vielä oppinyt käyttämään sitä kunnolla...
- pienempi tavarakori kuin aikaisemmissa sisarusrattaissa ja suuaukko matala
- uusimmissa rattaissa ei saa eturenkaita lukittua kuin vain yhteen suuntaan (eteenpäin siis, mutta vain niin että haarukka on eteenpäin ---> akselien väli isompi ---> työnnettävyys huonompi
- puoltavat aavistuksen eturenkaat lukittuina, mutta liikkeen mukaan se on vaki-ominaisuus kääntyvien eturenkaiden kanssa
- vievät kasattunakin aika paljon tilaa
vielä näin lyhkäisesti parhaiten lumessa ja metsäautoteillä ovat menneet Brion sisarusrattaat. mutta kevyimmät työntää ja parhaimmat juosta ovat Bumbleridet. parhaiten ostokset sai kyytiin Carenoissa ja 2ME:n sisarusrattaissa, mutta 2ME:t olivat huonoimmat lykätä. kaikissa on plussat ja miinukset, täydellisiä rattaita ei tunnu olevankaan!
ja erilliset vauvankopat on tosi pieniä, en kannata niiden hommaamista, kun vauva mahtuu talvikamppeissa niihin max 4-5kk ikäiseksi...