Vaunukeskustelu

Pamppa

Oman äänensä löytänyt
Tänne kaivataan kokemuksia vaunuista. Millaiset vaunut teillä on? Merkki ja malli. Mitä hyvää ja mitä huonoa? Tai millaisia vaunuja olet hankkimassa ja miksi? Mitä ominaisuuksia arvostat vaunuissa eniten?
 
Mä liputan meidän Akjax Torentien puolesta! Ovat edulliset, mutta monipuolisesti varustetut, kevyet työntää ja kaikin puolin toimivat vaunut. :)
Tässä linkki nettisivuille mistä me nuo vaunut tilattiin (aiemmin kyseinen liike omisti yksinoikeuden myydä vaunuja Suomessa, mutta tuo oikeus lienee jo umpeutunut...).

Kyseessä on siis yhdistelmävaunut. Nää vaunut on suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin. Ovat lämpimät (toisaalta kesällä hyvin ilmastoidut) ja isot pyörät kulkevat hyvin maastossa kuin maastossa (on testattu ääriolosuhteissa ja hyvin kulkivat!:).
Lisää ominaisuuksia on mm. heittoaisa, ilmakumirenkaat, "alumiinivanteet";)...
Värivaihtoehdotkin on minusta ihanat, meillä on musta-mintut. Ja huomhuom, tuolta löytyy VÄRISUUNNITTELUohjelma, jolla voi luoda mieleisensä väriset vaunut!!!=)
Samanmerkkisen kaukalon saa liitettyä vaunuihin näpsäkästi. Meillä kaukalo+ vaunut maksoivat 470e yhteensä!! Eli ei paha. En ihan periaatteesta halunnut esim. Emmaljungia, koska ovat pirun kalliit ja lisäksi persoonattomat kun niitä tulee joka paikassa vastaan...:P

Jos jotain miinusta noista löytäis niin ovat aika leveät eli kannattaa mitata, että mahtuvat auton takakonttiin. Tykkään, että ovat suht näpsäkät nostaa kyllä kyytiin (riippuu varmaan takakontista aika paljon), mutta painavat hieman -joskaan ei minusta liikaa vaan saan hyvin ite kyllä vaunut auton kyytiin edelleen, vaikka masua on jo.:)

Kannattaa tutustua!:)
 
Täällä ei saatu edes itse päättää vaunuista, anoppi on niin innoissaan että hän oli mennyt jo ostamaan meille vaunut!! Kyllä siinä naama venähti kun anoppi tuli pinkkien vaunujen kanssa meille, vaikka ultraajakin sanoi että ei ole 100% varmaa että on tyttö. Ymmärrän kyllä tilanteen, ensimmäinen lapsenlapsi, mutta kyllä nyt hemmetti minulla se oikeus on päättää millaiset vaunut esikoiselleni ostan. Ei siinä mitään, rattaat ovat laadukkaat, mutta kyllä pistää vihaksi! :(
 
Voi kurjuus noora88!! Tai siis toisaalta ihan huippua, että saitte laadukkaat vaunut lahjaksi, sillä siinähän säästyy tietty helposti monta sataa. Mut olis anoppis voinu ottaa ees teiät mukaan valitsemaan mieleiset vaunut! Se vaaleenpunanen kun ei välttämättä ole kaikille se ykkösvaihtoehto, vaikka oliskin tyttö tulossa ;)

Onpa Alissa23 teillä kivan näköset vaunut! En oo tollasesta merkistä kai koskaan kuullutkaan. Ihanat noi värivaihtoehdot ja suht edullisetkin vielä!:)

Meillä esikoisella oli Jovi ora air -yhdistelmät. Saatiin ne käyttämättöminä ihan ilmaseks, kun miehen siskolla ei ollutkaan niille tarvetta, kun "hurahtivat" liinailuun :)
Monella tapaa oikein mahti vaunut!! Todella lämpimät talvella, isot renkaat, ISO tavaratila ja kohtuu hyvät työntää. Ja on kotimaiset :) Plussaa myös siitä, että on säädettävä työntöaisa, ja ratasosan saa HELPOSTI käännettyä kumpaan suuntaan tahansa.
Mutta, miinuksiakin löytyy. Melkosen painavat ovat, joten vaati aikamoista punnertamista, että sai nostettua autoon. Lisäks paino tuntui tietty työntäessä, etenkin ylämäissä ;) Ison kokonsa puolesta olivat myös jotenkin vähän kankeet ja kömpelöt.
Nää jääkin meille nyt ulkovaunuiksi, koska ulkona nukutukseen ovat kun unelmat!

Jos nyt ostaisin yhdistelmät, niin haluaisin ehdottomasti isot renkaat, mutta vain kolme rengasta, kääntyvällä etupyörällä. Mun mielestä kolmirenkainen on vaan todella paljon näppärämpi kun nelirenkainen!

Sisarusrattaiksi mulla on oikeestaan alusta asti ollut vaan yksi ainoa vaihtoehto: Phil & Teds Vibe:t. En missään nimessä halunnut vierekkäin istuttavia rattaita, ja kun siskolla sattuu olemaan noi P&T:t, niin totesin testikäytössä, että ne haluan!!
Ne on todella kevyet työntää ja menee melko pieneen tilaankin. Omat miinukset on noissakin: ne ei talvella oo mitkään kaikista lämpimimmät ja esim ulkonanukutus-vaunuiksi melko epäkäytännölliset. Mutta kun meillä tosiaan jää ne meidän yhdistelmät nukutusvaunuiksi, niin muuten noi P&T:t ajaa enemmän kuin asiansa.
Huippua tietty on sekin, että saatiin ne pikkasen edullisemmalla käytettyinä mun siskolta, joten nyt mä voin käyttää siinä säästetyt rahat lisäosien (kuten mukipidikkeen ;)) shoppailuun :D
 
Alissa23, vitsit mulle tuli nyt himo tollasiin vaunuihin mitä teillä! Varsinkii toi sana edullinen noiden muiden ominaisuuksien lisäksi on aika jees. En ees viitti avata tota sun linkkiä ettei tuu paha mieli :D

noora88
, aaargh kylläpä rupeskin ärsyttää sun puolesta! Otan osaa ihan vilpittömästi. Täällä anoppi ei onneksi oo mikään hirveen paha höösääjä lapsenlapsensa suhteen, vaikka eka sellainen onkin, mutta toki se on alkanut kaivelemaan omista varastoistaan kaikkia vauvavaatteita 90-luvulta (miehen veljen vanhoja)... en kestä. Mutta en myöskään viitti kauheesti valittaa koska mun anoppi on oikeesti tosi ihana :) Otan ryijyt vastaan ja pistän kaapin perukoille. Onneks vaatteille voi tehdä niin, sulla on vähän hankalampi tilanne. Sanoitko/sanoiko miehesi anopille mitään turhan kovasta hyväntahtoisuudesta?

Bamboo
, vaikka tässä esikoista ootellaan vasta niin kysyn silti tulevaisuuden varalle, että miksi et missään nimessä halunnut vierekkäin istuttavia rattaita?

Myö ostettii tutulta käytettynä Emmaljungan duo edget, vuosimallia 2009 taitaa olla. Joku classic-runko ilmeisesti ja ilmakumirenkaat. Tosi siistit ja hyväkuntoiset ja väri juuri mun makuun (ruskee-oranssi). Sitten ostettii neljälläkympillä käytetyt matkarattaat.

Valinta kohdistui noihin vaunuihin lähinnä siksi, että täällä meijän tienoilla tarvii olla hyvät ja tukevat vaunut ilmakumirenkailla. Vaikka mulle suositeltiin monelta taholta pelkkiä matkarattaita, niin ne tahot ei ymmärtäny sitä että täällä ei selvii pelkillä sellasilla jos haluu vaunulenkkejä tehdä (ja jos jonkun vauva ei vaunuissa viihtyny, ei tarkota sitä että kaikkien ei viihdy tai että asiaa voisi tietää etukäteen...). Vaunuvalinta varmistui kun tuttu ja luotettava myyjä sanoi että hienosti on heillä toimineet vastaavanlaisessa paikassa missä ite asutaan. Matkarattaat ostettiin lähinnä siksi jos joskus tulee lähdettyä kaupungille pyörimään ja Emmaljungat olis liian massiiviset käsitellä. En tiedä onko ne, mutta kun ei noi matkikset paljoo maksanu, niin... :)
 
Voin kyllä suositella lämpimästi näit vaunuja.:) Ovat TODELLA kevyet lykkiä, niissä on tosi hyvät jousitukset edessä ja takana. Kaikin puolin erinomaiset kiesit, vieläpä hintaan nähden. Ja just Suomen olosuhteisiin passelit.=)

Ja myyjä on luotettava, olen kuullu tuosta liikkeestä pelkkää hyvää (mekin tilattiin sieltä nuo vaunut + kaukalo ja myöhemmin syöttötuoli). Meillä hajos yks osa kaukalosta "koeajossa" (siinä oli tehdasvika) niin saatiin ilmaiseksi uus kaukalonrunko = meillä on nyt kaks toimivaa kaukaloa.:D Se hajonnut osa liittyi siihen kaukalon kiinnittämiseen vaunuihin, mutta se ei vaikuta kaukalon turvallisuuteen mitenkään autoilukäytössä ja saatiin kaiken lisäksi se vika korjattua.
 
toukero kyllä mieheni sanoi anopille asiasta että seuraavalla kerralla jos tahtoo meille jotain ostaa niin kysyy etukäteen. Ei kyllä pitäisi valittaa kun saa monensadan euron vaunut ilmaiseksi, mutta periaatteesta ärsyynnyin. No jospa se anoppi pikkuhiljaa siitä rauhoittuisi.
 
Onko kellään kokemusta Emaljungan valkoisista nahka vaunuista? Kuinka pysyy puhtaana, tummeneeko nahka ym? Kattelin netistä Emaljunga Mondial duo combi vaunuja, mutta toi väri kyllä vähä arvelluttaa... :/  
 
Facebookissa tammimammojen ryhmässä on käyty keskusteluja valkoisista vaunuista. Me ollaan käyty kerran katsomassa vaunuja ja oltiin kuin liisa ihmemaassa. Itse ihastuin ja meidän tarkotuksiin sopis parhaiten jotkin emmaljungan city cross vaunut. Vaikutti tukevilta ja näppäriltä. Täällä kun mennään hiekkateillä ja talvella lumessa niin noilla pääsis. Anoppi on ilmoittanut haluavansa ostaa vaunut, mutta hän on ihastunut quinny-merkkisiin vaunuihin. Kateltiin kyllä netistä niiden plussia ja miinuksia ja ne on varmaan ihan näppärät, muttei meidän tarkotuksiin parhaat mahdolliset. Ilmoitettiin jo kohteliaasti ettei ne quinnyt taida nyt olla meidän juttu. Toivottavasti hän kuuntelee meidän toiveita. Tänään lähdetään taas katsomaan vaunuja.
 
toukero, lähinnä sen takia en halua vierekkäin istuttavia, kun ne on mun kokemuksen mukaan poikkeuksetta tosi leveitä ja siitä syystä kohtuu kömpelöt esim kaupungilla ja kaupoissa, kun niitten kanssa ei sitten ihan joka kolosta mahdukkaan ;) Samoin vie tietty autossakin isomman tilan (kun sinne autoon tarttis mahtua kaks kohtalaisen kookasta koiraakin ;)).
 
Meillä ostettiin saksasta Phil&Teds sportti malli, kun odotin nuorimmaista. Sai esikoisenkin vielä silloin kulkemaan rattaissa. Itse aristelin kauan kolmipyöräsiä, mutta kun ystäväl oli saman merkkinen ja kehui kovasti, niin päädyttiin samaan ratkaisuun. Sisar istuin on, joten nyt voi nuorimmainen istuu, kun vauva on kantokassissa rattaissa.

Mäkin saisin slaagin jos joku on ilmoittanut vaa että nyt on teille uudet vaunut ja ei itse tiedä millaset ja minkä väriset! Ite ainakin suorana ihmisenä sanoisin että oma on mokansa, jos on tuhlannut paljon rahaa vaunuihin, joista ei käyttäjät edes pidä+se että jos tuleekin poika.
 
Mitä mieltä olette tästä vaunusta? Onko kellään kokemusta?

http://www.vaunula.fi/ramatti-amber-ocean-blue-p-901.html

Itsellään neljäs lapsi ja viimeinen tulossa enkä todellakaan haluaisi ostaa mitään kallista ja ihan uutta. Se vaunu kuitenkin näyttäisi suht hyvältä, ainoastaan etupyörät ovat pikkasen pienet.

Mutta jos sillä hinnalla saa uudet niin miksei?
 
Meillä taitaa sit toukeron kanssa olla ihan samat vaunut, sama värinkin siis. :D Esikoiselle hyvästä tarjouksesta uutena ostetut, oon ollu tosi tyytyväinen. :)

Sisarusrattaiksi kaupan varastossa hakuaan odottelevat Z-line twin riderit, joita oon miettiny jo aika kauan. Oikeestaan samanlaiset kun noi Phil&Tedsit, mutta oli niin hyvä hinta alennuksessa, että en sais mitenkään ees käytettyjä P&T-rattaita siihen hintaan. Saa nähä oliko hyvä ostos, mutta netissä noita on ainakin kehuttu ihan hyviksi. :) Sitten ostin rattaisiin sopivan pehmeen Emma-merkkisen kopan, johon voi pikkusen sit lykätä.

Meillekään ei vierekkäin istuttavia voinu ees miettiä, koska ei ois tiloja semmosia säilyttää. Noi päällekkäin olevat mahtuu niin paljo pienempään tilaan.
 
Kaipaisin lisää mielipiteitä kolmirattaisista vaunuista? Mitä mieltä olette Gessleinin kolmirattaisista tai Teutonian kolmirattaisista? Olisko muita joita suosittelisitte? Tärkeää olisi jos vaunut olis tukevat, kevyet liikutella, menisi näppärästi kasaan, yhdeistelmät ja niiden kanssa voisi lenkkeillä.
 
majlen, meillä on kolmipyöräiset Gessleinit. Ne ovat jo vuodelta 2006, joten nykyisiin verrattuna ne on vähän erilaiset (kävin liikkeessä kattelemassa vuosi, pari sitten, ja niissä uusissa se etupyörä oli pienempi ja saiko sen ehkä jopa kääntymään...?)

Puhun nyt siis vain tästä vanhasta mallista :) Ne ovat tosiaan yhdistelmävaunut kovalla kantopussilla. Sen koko istuinosan saa aika helposti irrotettua ja käännettyä menosuuntaa (vauva pitää ottaa sillä aikaa pois), eli meillä pidettiin kantopussiaikoina vauvaa kasvot itseen päin ja sitten ratasaikoina kasvot eteenpäin.

Vaunut ovat hyvin vakaat ja niiden kanssa voi oikeasti juosta (testattu usein käytännössä)! Pyörät ovat suuret ja vaunuja on helppo kääntää, joten kaikenlaisissa maastoissa kulkeminen on helppoa. Vaunut ovat kätevät myös kaupungissa, koska ovat aika kapeat. Lisäksi niitä on helppo ohjailla kolmipyöräisyyden ansiosta (vaikkei se etupyörä olekaan kääntyvä).

Meillä käytiin edeleen kaksivuotiaan kanssa päiväunikävelyillä aina siihen asti kunnes minut määrättiin elokuussa lepoon. Vaunuja on käytetty siis todella paljon, ja ainoa mitä on uusittu on renkaat. Ostimme vaunut käytettyinä vuonna 2009 ja edellinen omistaja oli vaihtanut taakse täyskumipyörät ja edessä oli ilmakumipyörä. Tämä yhdistelmä on toiminut loistavasti! Ilmakumipyörä edessä joustaa hyvin ja täyskumipyörät takana tekevät vaunuista entistäkin tukevammat (plus renkaat eivät puhkeile vaikka niillä mennään kovassakin maastossa).

Olemme käyneet todella paljon vaunulenkeillä ja ainoa mitä olen kaipaillut nykyisiin vaunuihin on heittoaisa (sitä ei tietty näihin saa, eikä sen istuinosan kääntäminen niin helppoa ole, että sen tekisi viitisen kertaa saman lenkin aikana.) Mutta näitä vaunuja on myös kevyt vetää jos aurinko paistaa pikkuisen silmiin (silloin ei kyllä voi juosta, mutta yleensähän tuota aurinko-ongelmaa on enemmän kaupunkireissuilla).

Vaunut saa helposti kasaan ja ne ovat mielestäni aika kevyet nostaa auton kyytiin. Näihin meidän omiimme saisi adapterin ja siihen kiinni maxi-cosin autokaukalon, mutta niitä meillä ei ole. Ostimme aikoinaan sen sijaan matkarattaat joihin sai saman merkin autokaukalon kiinni.

Poika tässä varastaa huomiotani, joten jotain tärkeää jäi ehkä mainitsematta... Kysy siis (tai kysykää kuka vaan) lisää, jos jokin jäi mietityttämään tai unohdin jotain tärkeää!
 
Mä nyt kävin täällä helmikuisista lukemassa muiden vaunukeskusteluja mutta tuli halu kommentoida =)
Eli meillä on nyt ostettu tuplat, Mountain Buggy Duet, ja ovat vain 64cm leveät. Olen kokeillut istuttaa näihin 4,5-v pojan ja hyvin meni (vähän olkapäistä otti kiinni, muttei niin vanhalle niitä enää tarvikkaan, mutta voi hätätapauksessa istahtaa jos jalat väsyy esim). Mahtuvat Meidän farmarin (Ford Mondeo) takaluukkuun pitkittäissuunnssa, vierekkäin koiran häkin kanssa (häkissä kaks jackrusselia, 55 cm leveä)
 
Takaisin
Top