Vaunujen valinta...

  • Ketjun aloittaja Kirppana
  • Aloituspäivämäärä
K

Kirppana

Vieras
Meille tulee esikoinen marraskuussa.
Olisiko jollain kokemusta Teutonian Prestige vaunuista. Olen niihin tykästynyt, mutta nyt mietityttää kopan valinta. Asumme kerrostalossa, joten pehmeä kantokoppa olisi se juttu, mutta siinä ei ole kuomua tms. Kauppaan tulee myös mukana lämpöpussi. Mahtuuko se edes pehmeään koppaan? Eli jääkö turhaksi? Kantokopasta kun saa myöhemmin isommalle lämpöpussin.
Olisiko kova koppa sittenkin parempi...

Tai pitäisikö vaihtaa merkkiä kokonaan? Emmaljunga on ollut myös yhtenä vaihtoehtona ja malleista ehkä city cross. En halua kääntyviä pyöriä tms. vaan perinteiset neljä pyörää. Olen myös pähkäillyt ilmakumi ja ilmakennojen välillä. Olen kallistumassa ilmakumeihin, vaikka kuinka joutuisi välillä pumppailemaan jne. Tuskin niitä koko ajan täytyy pumpata ja eikö se puhkimeneminenkin ole aika harvinaista.
Vai olisiko vielä joku hyvä merkki jäänyt huomioimatta.

Yksi pohdinnan paikka on myös turvakaukalo. Haluan ostaa turvallisen kaukalon ja olen valmis turvallisuudesta maksamaan. Ostaisiko jonkun kaukalon, jota voi käyttää yhdistelmän rattaiden kanssa vai ihan erillisen istuimen. Kuinka paljon todellisuudessa tulee ihan vauva-aikana liikuttua turvakaukalon ja rattaiden kanssa. Aika on kuitenkin todella lyhyt, kun viihtyy kaukalossa. Matkarattaat tulevat varmasti jossain vaiheessa ostoslistalle, mutta talvivauvalle ei lähdetä niitä heti hankkimaan. Ne kerrat kun mennään ostoskeskuksiin tms. niin saa kelvata yhdistelmät mukaan, vaikkakin vievät tilaa enemmän. Katsotaan matkarattaita sitten kesällä.

Olisin todella kiitollinen kaikista vastauksista ja mielipiteistä eri vaunujen ja kaukaloiden suhteen.
Ihania kesäpäiviä kaikille.
 
Itselläni oli ja on edelleen käytössä oran jovi airit jotka ovat ihan perus yhdistelmärattaa, hyvin toiminut varmaankin lähemmäs 5000 km jo lykitty kolmen vuoden aikana. Ilmakumirenkaat löytyy ja kertaakaan ei ole puhjennut ja pumpatakkin tarvitsee harvoin.

Tosta turvakaukalon ja rattaiden yhdistämistä en ymmärrä. Itselläni oli aina rattaa mukana a siirsin lapsen niihin kun lähdin kauppoihin yms.... Omasta mielestäni ei ole hyvä makuuttaa vauvaa pitkiä aikoja kaukalossa ja kuumakinhan siinä tulee kun on ahdasta. Lisäksi lapsi oppii/tottuu siihen että sitä siirellää nukkuessa koppasta vaunuihin tai sänkyyn tai toiste päin.
 
Meillä on Emmaljungan duo edget. Olleet nyt noin vuoden käytössä ja ei ole mitään huonoa sanottavaa näistä vaunuista. Meillä on ilmakumipyörät ja vuoden aikana on kaksi kertaa pumpattu ilmaa renkaisiin. Todella hyvät ja laadukkaat vaunut ja rattainakin toimineet oikein loistavasti. :)
 
Mulle noi Teutoniat on aivan uusi tuttavuus, ne on vaa äky kalliit, mutta olisi mukava kuulla niistä lisää. Kaikki jauhaa Emmaljungista jne... Itse olen miettinyt, että ihan ok:n tuntusia rattaita saa puoleen hintaan tai käytettynäkin.
 
Joo, meilläkin on jotkut nobodyt, "vain" 190 euroa maksaneet ja hyvin ollaan niillä kohta vuosi pärjätty, varmasti pärjätään vielä seuraavakin beibi ja tiedä sitä jos joku ostaisi ne sitten pois. Ei kirpaise myydä pois halvalla kun ei ole maksanutkaan mitään puolta tonnia. En ole kyllä muutenkaan mikään merkkifriikki, kaikki halvempi ei ole roskaa vaikka siitä se tunnetuksi tehty nimi puuttuukin. :)
 
Me meinataan hankkia teutoniat kolmipyöräisinä, jotta mies voi sitten myöhemmin lähteä vaunujen kaa juoksulenkeille ja ehkä minäkin.
Me ei kyllä hankita niitä uusina kun hyviä käytettyjä saa alle parilla sadalla. En ymmärrä miten joku voi tuhlata vaunuihin 500 tai enemmänkin.
Kaverilla on kanssa teutoniat, tosin nelipyöräsinä ja on toimineet kuulemma hyvin. Tuskin ne Emmaljungat on yhtään sen ihmeellisemmät. Tunnen monta äitiä jotka ovat ostaneet emman vaan sen merkin takia.
 
Onko joku väittänyt että halvemmat vaunumerkit on roskaa? Aloittaja kysyi mielipiteitä eri vaunuista. Kenties joku saattaa haluta Emmaljungat tai Teutoniat ulkonäön tai ominaisuuksien perusteella, tuskin monikaan niitä oikeasti hankkii vain siksi että siinä lukee Emmaljunga. Ja en sanoisi sitä tuhlaamiseksi jos haluaa ostaa hyvät vaunut uutena. Tarkoitus on varmaankin että samat vaunut menee sitten useammille lapsille ja jälleenmyyntiarvo säilyy. Mielenkiintoisia näkökulmia täällä.
 
Aloittajahan kyseli neuvoja ja mielipiteitä ja minä ainakin tarkoitin vain sanoa että hyviä vaunuja saa halvemmallakin. :) Voisin myös suositella esimerkiks meidän nobody-vaunuja, mutta kun en edes muista niiden merkkiä haha. :D Ne näyttää edelleen samalta kuin vuosi sitten, ja me vaunuillaan PALJON, kun en ajokorttia omista. Tosin en tiedä vaikuttaako siellä Suomen talvi jotenkin vaunuihin, kärsiikö ja kuluuko ne kovilla pakkasilla enemmän? :D
 
Minäkin tarkoitin vain että hyviä vaunuja saa myös halvalla ja käytettynä.
Ymmärrän toki sen, että moni ostaa vaunut senkin takia uutena, koska perheeseen tulee todennäköisesti monta lasta ja samat vaunut menevät sitten kaikilla. Onhan uudet aina uudet, mutta toivon että meidän käytetyt vaunutkin kestävät sitten monta lasta.
Toinen asia mikä myös vaikuttaa ainakin monella vaunujen ostoon on väri. Itsekkin olisin ensiksi halunnut vain sen takia uudet vaunut, että olisin saanut just sen väriset kuin haluan eli keltaiset. Mutta eipä sen värisiä sitten suomesta oikein löydy.

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut haukkua Emmaljungan vaunuja, varmasti ovat oikein toimivat. Meidän suosikkimerkki Teutonia on ihan yhtä kallis uutena ellei jopa kalliimpi. Kyseinen merkki ei vaan ole saanut samanlaista mainetta kuin Emmaljunga.
Itsekkin voisin harkita nobody merkkiä, jos niitä löytyisi kolmipyöräisinä.
 
Kiitos kaikille jo kaikista vastauksista. Kukaan ei kuitenkaan oikein kommentoinut turvakaukalo-pohdintoihin. EIkä myöskään pehmeä/kova-koppa-asiaan.
Edelleen myös itse rattaista ottaisin mielelläni vastaan mielipiteitä.
 
Ou ! Mä voin kommentoida, vaikka ei mulla mitään faktoja ole kertoa. :D Itse en lähtis ostamaan turvakaukalo-vaunuyhdistelmää, koska a) beibi ei tosiaan kovin kauaa siinä kaukalossa viihdy ja b) tuntikaupalla kaukalossa olo ei ole myöskään selälle mikään paras asento ja c) se tilakin on ihan minimaalinen ja d) vuoden korvilla pitää jokatapauksessa ostaa uusi istuin.

Pehmeä koppa on enemmän mun mieleen, mutta tämäkin on taas ihan mielipidekysymys. Vai onko, en tiedä onko jommallakummalla jotain haittavaikutuksia, informoikaa tyhmää? :D Toisaalta, ei siinä kopassakaan kovin kauaa beibi aikaansa vietä, ainakin meidän törppö tahtoi about 6-7kk ikäisenä ulkona jo nähdä kaiken joten koppaa ei enää käytetty ollenkaan, kun ei se suostunut makaamaan vaunuissa muuta kuin nukkuessaan.
 
Meillä käytössä Brio sing yhdistelmät. Saatiin niin hyvä tarjous, että melkein voisi sanoa saaneemme turvakaukalon isofixilla kaupan päälle. Turvakaukalon sai vaunujen runkoon kiinni. Me koimme tämän hyväksi, varsinkin silloin kun vauva turvakaukaloon nukahti ja mentiin kauppaan. Muutenkaan ei tarvinnut silloin kuljettaa mukana muuta kuin runkoa. Kerran jopa kuljin lyhyen matkan niillä, kun hain äidin auton huollosta. Oli sitten helppo siirtää vain kaukalo takapenkille vöihin ja runko takakonttiin.

Jos ei tuota tarjousta olisi osunnut kohdalle, niin en tiedä oltaisiinko osattu noita kaivata. Itse olin siihen tyytyväinen ja muutenkin olen noista yhdistelmistä tykännyt. :)
 
Meillä oli kahdella ekalla käytössä Teutonian Prestiget ilmakumipyörillä ja oli ihan mun unelmayhdistelmät! Käytin paljon aikaa silloin vaunujen valintaan, eikä todellakaan petytty. Silloin meillä oli kova koppa siinä ja sekin oli musta kiva, jotenkin turvallisemman oloinen, kuin pehmeä kantokassi. Siinä kantokopassa ei mun mielestä olisi kuomulla tehnyt yhtään mitään, eli ei haitannut vaikka sitä ei siinä ollut. Kantokoppa/kassi on tosi näppärä verrattuna kiinteään vaunukoppaan (huom! kaikki mun mielipiteitä!), koska se on näppärä napata vaunuista mukaan neuvolaan (jonne ei meillä saa sisälle mennä vaunuilla), kotiin sisälle, kylään jne. Lämpöpussia en käyttänyt koskaan kantokopassa, vasta sitten ratasvaiheessa. Kantokoppa oli meillä molemmilla pojilla käytössä vain noin 4kk, esikoinen rupesi siinä vaiheessa kääntyilemään siellä liikaa, joten siirryttiin ratasosaan ja valjaisiin ja kakkonen ei viihtynyt siellä ihan makuuasennossa, joten about samassa vaiheessa siirryttiin ratasosaan.

Nyt kolmannelle ostettiin Teutonian Mistralit (tällä kertaa käytettyinä), jotka ovat periaatteessa samat kärryt kuin nuo meidän Prestiget, näistä ei vaan saa istuinosaa kokonaan irti. Ja taas ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Tällä kertaa näissä on ei-pumpattavat ilmakennopyörät, musta on ihan yhtä hyvät kuin nuo ilmakumit. Kiviä välillä tarttuu renkaisiin, mutta ne on helppo siitä jalalla potkaista pois. Ja tällä kertaa meillä on pehmeä kantokassi, joka on toiminut ihan yhtä hyvin kuin tuo kovakin. Tosin ottaisin mieluummin tuon kovan, jos nyt ostaisin vaunuja.

Sitten tuohon turvakaukalo-matkaratasasiaan. Musta tuo setti on ihan ehdoton! Mä en koskaan kuljeta mukana meidän isoja yhdistelmiä, vaan matkarattaat ovat aina auton takaboksissa. Meillä on Britaxin baby-safe kaukalona ja siihen sopivat Britaxin B-Agile-matkikset. Kaukalon siirtely on superhelppoa, kun autossa napsahtaa isofix-jalustaan ja siitä saa siirrettyä matkiksiin, joista taas saa yhdellä kädellä irti. Tällä setillä hoidetaan kauppareissut ja esim tällä hetkellä esikoisen vienti/haku eskariin ja kakkosen kerhoon, jos autolla mennään. Mä en tulisi toimeen ilman näitä. Tai no, ehkä tulisin, mutta mukavat ja helpot ne on käytössä :). Tuntikausia en pientä vauvaa viitsisi kaukalossa istuttaa, mutta muutaman kuukauden ikäiselle se on jo ihan mukava asento. Ja meillä kyllä kaikki kolme lasta ovat vauvasta saakka viihtyneet kaukalossa ihan siinä missä vaunuissakin. Hyvin nukuttaa, paitsi nälkäisenä :). Kaksi ekaa on siirtynyt kaukalosta isompaan istuimeen noin 9kk iässä, kun ovat halunneet jo nähdä paremmin auton ikkunoista ulos.
 
Me hankittiin esikoiselle Brion (en muista tarkkaa mallia) yhdistelmät pehmeällä kantokopalla. Itse silloin myös mietin kovan ja pehmeän kopan välillä (asutaan myös kerrostalossa, ylimmässä kerroksessa ja ilman hissiä..) ja olin jo taipumassa kovaan koppaan, mutta sitten tulikin vastaan tarjous jossa pakettiin kuului pehmeä koppa, joten otettiin se. Ja ihan toimiva koppa se oli kun laittoi ne kovikkeet reunoille ja pohjaan. Koppa oli käytössä muistaakseni noin puolivuotiaaksi asti, kunnes neiti ei enää mahtunut paksuissa talvitamineissa koppaan, joten jouduttiin ottamaan ratasosa käyttöön. Pehmeästä kopasta sai kovat reunat ja pohjan pois ja sitten se kävi suojapussina ja oli ikään kuin pehmusteenakin. Lisäksi kopassa oli merkatut kohdat joihin leikata reiät, jotta vyöt sai siitä läpi. Sitten otettiin muistaakseni myös äippäpakkauksen makuupussikin käyttöön, kun tuli kovemmat pakkaset..

Meillä on ilmakumirenkaat, en edes muista miksi halusin ne.. Mutta pariin kertaan olen vuoden aikana joutunut pumppaileen ilmaa renkaisiin ja rattaat on ollut käytössä reilun vuoden ajan lähes päivittäin, joten ei mikään kova homma todellakaan! Meille oli tärkeää saada hyvät ja toimivat vaunut kun autoa ei ole ollenkaan (siksipä en osaa turvakaukaloasiaan kommentoida mitään) ja hyvässä kunnossa ovat pysyneet runsaasta käytöstä huolimatta, toivottavasti kestää myös tulevan pikkusisaruksen ajan.

Ainoa mitä ehkä kaipailisin rattaisiin olisi heittoaisa. Sen kanssa olisi helppoa kesken kävelynkin kääntää lasta varjon puolelle, tuulen suojaan ym. Ilmankin siis pärjää aivan mainiosti, mutta se voisi silti olla mukava lisä rattaisiin. :)
 
Samanlaisia pohdintoja täälläkin. Mietin myös teleskooppiaisan vai säädettävän välillä.
Samoin olisiko kova vai pehmeä koppa.
Paljon rahaa saa joka tapauksessa asiaan laittaa.
 
Takaisin
Top