vatsan toiminta synnytyksen jälkeen

kati__

Silmät suurina ihmettelijä
En tiedä mihin osioon tämä kuuluisi mutta halusin kysyä onko muilla ollut samanlaisia "oireita" synnytyksen jälkeen.

Siitä on nyt kaks vkoa kun meidän neitimme syntyi. Vatsa toimi aivan hyvin viikon verran synnytyksestä mutta nyt viime viikon lopulla ja v-loppuna ei ole vatsa toiminut. Tuntuu joka kerta kun vessassa käy että jotain tulisi mutta vaikka kuinka yrittäisi punnertaa niin mitään ei tule. Ja olen huomannut, että verta on tullut. Olisiko kenties peräpukamat??? Ja tänään huomannut, että on ollut hieman huono olo, varmaan juuri sen takia kun ei ole vatsa toiminut. No mutta onneksi huomenna on ensimmäinen neuvola käynti niin pystyn kysymään...
 
Mullakin toimi sen viikon verran vallan mainiosti vähän liiankin hyvin, mutta sit sen jälkeen ei itsellänikään toiminut enää samanlailla. Että kaiketi tuo on normaalia kun suolisto ollu ahtaalla alkuun ja nyt kun alkaa palautumaan taas ennalleen niin hidastuu ruuansulatus. Eiköhän tuo normalisoidu jossain vaiheessa.
 
Ootko kokeillu luumua? Mulla ainakin piti vatsan hyvänä, kun join päivässä lasillisen luumunektaria tai söin kuivattuja luumuja. Ei pahemmin tarvinnut pöntöllä pinnistellä! Ja veri on melko todennäköisesti pukamista peräisin.
 
Kannattaa heti sairaalassa huomioida asia, eli hoitsuille vaan sanoo asiasta niin tuovat pehmentävää lääkettä. Ite oon aika herkästi pyytänyt peräruiskeen jolla vatsa toimii. Mä oon ainakin pelänny ponnistamista siinä heti synnytyksen jälkeen. Ja jos vatsa ei toimi tulee
sairaan tukala olo...
 
Täällä synnytyksestä kohta 10kk, vatsa toimii päivä päivältä paremmin. Pari viikkoa synnytyksen jälkeen tuli peräpukamat josta kaikki sit alkoiki.. Vieläkin on satunnaisesti vatsa erittäin kovalla. Suosittelen apteekin kaurakuituvalmisetta, itse otan joka aamu Vi-Siblin merkkistä valmistetta jogurtin kans, heti jos jää ottamatta vaivat kyllä tulee takas.. Ja juominen olis tosi tärkeä, ku vaan muistais monta litraa päivässä litkiä vettä :)

Niin, jos ulosteen mukana oleva veri on kirkkaan punaista, se todennäköisesti on pukamista. Jos se on kovin tummaa, veri taitaa olla peräisin jostain vähän syvempää..
 
Mulla kävi ihan samalla tavalla kuin sulla, Kati. Aluksi toimi vatsa tosi hyvin, mutta jonkin aikaa synnytyksen jälkeen alkoi kinnaamaan. Mulla tuli myös verta (kirkasta), mutta syynä ei ollut peräpukamat, vaan peräaukon haavauma. Sekin pitää kyllä hoitaa pois. Sain lääkärin määräyksellä jotain vatsaa pehmittäviä tabletteja (en valitettavasti muista nimeä), ja haavaan salvaa, jota piti laittaa monta kertaa päivässä, ja aina ulostamisen (ja pesun!) jälkeen. Auttoi muutamassa viikossa. 

Tsemppiä, ikävä vaiva tuo kyllä on!
 
Takaisin
Top