Vatsalihasten erkauma

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja yrpykkä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

yrpykkä

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Toukokuun äidit 2019
Onko kellään aiemmin synnyttäneistä tiedossa, että vatsalihasten erkauma on palautumatta?

Minulla on ja hirvittää miten tuo maha repeää entistä pahemmaksi jos en saa jumpattua sitä kuntoon ennen kuin vauva alkaa painaa enemmän... Nyt olisi motivaatiota kun 1,5 vuotta mennyt tämän asian tajuamisesta, mutta aina treeni tyssää alkuunsa.

Mulla on :( Ylävatsalihakset on kunnossa, mutta alavatsassa on erkauma ja lihakset toimii parin sekunnin viiveellä. Ei oo yrityksistä huolimatta kadonnut. Mulla on kaksi 4+ kilon vauvaa ja yksi 3,5kg vauva viiden vuoden sisään.

Mulla on :( Ylävatsalihakset on kunnossa, mutta alavatsassa on erkauma ja lihakset toimii parin sekunnin viiveellä. Ei oo yrityksistä huolimatta kadonnut. Mulla on kaksi 4+ kilon vauvaa ja yksi 3,5kg vauva viiden vuoden sisään.

Se oli sympatiatykkäys.. Ei kivaa. Alavatsassa mullakin. Esikoinen oli noin 3,8kg, kakkonen 4,3kg ja vatsa oli aivan valtava silloin.. Kun löytyisi erkaumaa ymmärtävä fysioterapeutti, jolta saisi kunnon ohjeet mitä tehdä. Pahensin varmaan itse tätä kun aloin treenaamaan kuopuksen jälkeen hirveitä sarjoja tavallisia vatsalihasliikkeitä, rutistuksia ym :(
Nyt on kyllä muutama liike tiedossa mitkä on hyviä, mut just se, että osais tehdä oikean määrän toistoja ja sarjoja, että tulisi jotain edistystä.

Suosittelen olemaan yhteydessä nicetreenin fannyyn. Fanny osaa auttaa erkauman kanssa :) toki en tiedä miten luonnistuu etäneuvonta mutta ehottomasti kannattaa jutella hänen kanssaan :)

Suosittelen olemaan yhteydessä nicetreenin fannyyn. Fanny osaa auttaa erkauman kanssa :) toki en tiedä miten luonnistuu etäneuvonta mutta ehottomasti kannattaa jutella hänen kanssaan :)

Kiitos tiedosta! Täytyy googletella jossain vaiheessa :)

Äitiysfysioterapeutteja löytyy muuten aika hyvin jo ympäri Suomea!

Ei oo kukaan tutkinu onko erkaumaa, melko varmasti on.

Sen saa itse tarkistettua helposti kun menee selinmakuulle, laittaa sormet navan paikkeille ja nostaa hieman niskaa/hartioita ylös. Jos tuntuu reunat ja niiden välissä sormien mentävä rako, niin luultavasti kyseessä vatsalihasten erkauma.

Sen saa itse tarkistettua helposti kun menee selinmakuulle, laittaa sormet navan paikkeille ja nostaa hieman niskaa/hartioita ylös. Jos tuntuu reunat ja niiden välissä sormien mentävä rako, niin luultavasti kyseessä vatsalihasten erkauma.

Vaan se erkauma tulisi oikeasti tutkia silloin, kun lihakset ovat lepoasennossa. Ne vatsalihakset kuuluu etsiä noin, kevyesti jännittäen, mutta sitten pitäisi hitaasti palata lepoasentoon ja seurata sormilla mihin vatsalihakset asettuvat.

Vaan se erkauma tulisi oikeasti tutkia silloin, kun lihakset ovat lepoasennossa. Ne vatsalihakset kuuluu etsiä noin, kevyesti jännittäen, mutta sitten pitäisi hitaasti palata lepoasentoon ja seurata sormilla mihin vatsalihakset asettuvat.

Kyllä, mutta itsellä ainakin rako on erittäin hankalasti tunnettavissa ilman lievää vatsalihasten jännitystä.

On parantanut minun mielestäni vaikka on vaikea tunnustella kun sektioarpi on pysty ja napaan asti.

Ekasta raskaudesta jäi iso erkauma. Lapsi oli iso (4,990kg) ja lapsivettä paljon, olin siis valtava. Nyt mietityttääkin, mitä tapahtuu erkauma kanssa uudessa raskaudessa, kun ei ole todellakaan palautunut ja on näyttänyt sen jälkeen kokoajan siltä, että olisin raskaana. Nyt siis odotan, niin on kivempi ottaa onnittelujakin vastaan, ainut että näyttää siltä, että olisin lähinnä loppusuoralla ;)

Tuolla tavalla multaki testattiin erkauma, ja sen teki äitiysfysioterapuetti. Mutta hän sano että jos on yhden sormen mentävä rako, niin kaikki on sillon kunnossa ja vatsoja saa alkaa treenaamaan. Isompi rako meinaa erkaumaa.

Esikoisesta meni reilu 3kk että vatsalihakset palautu (esikoinen paino 4,4kg) ja tokasta ne palautu jälkitarkastukseen mennessä, eli 8 vkossa (toka paino 4,1kg)

Onnellinen olet marinellahi, kun vatsalihakset on palautuneet noin hyvin. Joo, kirjoitinkin, että ”sormien” mentävä rako, ei siis yhden sormen :)
Minulta ei edes koskaan tarkastettu synnytysten jälkeen onko erkauma palautunut eikä kukaan siitä puhunut. Pahensin varmaan itse asiaa kun aloin noin puolisen vuotta kuopuksen synnytyksen jälkeen ihan hulluna treenata vatsalihaksia..

Takaisin