Neiti on nyt vajaan 3 vkon ikäinen ja tuntuu, että hän syö iltaisin aivan liikaa. Normaalisti päivällä menee 80-90 ml per ruokinta noin 2-3 h välein, mutta klo 18-00 välillä tankkaa aina yötä varten. Esim. eilen söi klo 18-23 välillä noin 3 dl. Nukkui tämän jälkeen tyytyväisenä klo 5 asti (välissä vaihdoin vaipan). Tämä oli pisin yhtenäinen unijakso sitten syntymän. Yleensä öisin nukkuu 3 h jaksoja, joiden välissä saa 80-90 ml maitoa. Voiko tuo ahne iltasyöminen olla haitallista? Ruokinta tapahtuu pääsääntöisesti korvikkeella, sillä multa ei tule tarpeeksi maitoa. Saa päivällä mun maidon pumpattuna tuttipullosta. Ollaan kyllä yritetty tarjota muutakin kun iltaitkeminen alkaa (tuttia, pidetty sylissä, silitelty, vaihdettu vaippa, jne.), mutta tuo ei rauhoitu ennen kuin saa maitoa. Ja silloin imee sitä hirveällä vauhdilla, aivan kuin ei olisi koskaan ruokaa saanutkaan. Painokin tuolla on noussut aika vauhdikkaasti: syntyessä 3,3 kg, sairaalasta lähtiessä 3,2 kg ja nyt noin 3,8 kg. Eli onkohan tällainen vielä ihan normaalia?
Meillä oli aika samanlaista, korvikkeella enimmäkseen mentiin alussa, ja itsekin mietin että syökö lapsi liikaa, tai siis syötetäänkö me liikaa
Ihan samanlaista oli, että ei rauhoittunut muuten kuin maidolla. Ja nuo syöntivälit oli samanlaisia, ja määrätkin.
Ja just tuo, että ihan kun ei olisi ruokaa saanutkaan. Hotkimisen takia meni usein jotenkin väärään kurkkuun, eli alkoi kakomaan kesken syötön. Tämä vaan korvikkeen kanssa. Tää on itseasiassa vähentynyt nyt, kun aloin miettimään
Muutenkin on sellainen että jos se ruoka ei ole tarjolla välittömästi, niin menee hermo ja hirmuinen itku alkaa
Nyt meidän vauva on kohta 6-viikkoinen, ja mulla on maidon määrä lisääntynyt. Korviketta menee tuo 90 ml edelleen, mutta ehkä 4-5 kertaa päivässä ja loput on rinnalla. Nyt on kolme yötä menty pelkällä tissimaidolla, ja herännytkin vaan kerran tai kaksi.
Olin kyllä itse valmis siihen että pelkällä korvikkella syötetään, ja se olisi ollut ihan ok, mutta kiva näinkin
En siis olisi huolissani sun tilanteessa, en usko että voit ylisyöttää vauvaasi, vaan jos hänellä on nälkä niin hän syö, ja jos ei ole, niin ei syö. Näin mä ainakin itse tän järkeilin, vaikka tottakai oli samoja ajatuksia itselläkin.