Vastasyntynyt syö liikaa?

Ensisynnyttäjä89

Jostain jotain jo tietävä
Neiti on nyt vajaan 3 vkon ikäinen ja tuntuu, että hän syö iltaisin aivan liikaa. Normaalisti päivällä menee 80-90 ml per ruokinta noin 2-3 h välein, mutta klo 18-00 välillä tankkaa aina yötä varten. Esim. eilen söi klo 18-23 välillä noin 3 dl. Nukkui tämän jälkeen tyytyväisenä klo 5 asti (välissä vaihdoin vaipan). Tämä oli pisin yhtenäinen unijakso sitten syntymän. Yleensä öisin nukkuu 3 h jaksoja, joiden välissä saa 80-90 ml maitoa. Voiko tuo ahne iltasyöminen olla haitallista? Ruokinta tapahtuu pääsääntöisesti korvikkeella, sillä multa ei tule tarpeeksi maitoa. Saa päivällä mun maidon pumpattuna tuttipullosta. Ollaan kyllä yritetty tarjota muutakin kun iltaitkeminen alkaa (tuttia, pidetty sylissä, silitelty, vaihdettu vaippa, jne.), mutta tuo ei rauhoitu ennen kuin saa maitoa. Ja silloin imee sitä hirveällä vauhdilla, aivan kuin ei olisi koskaan ruokaa saanutkaan. Painokin tuolla on noussut aika vauhdikkaasti: syntyessä 3,3 kg, sairaalasta lähtiessä 3,2 kg ja nyt noin 3,8 kg. Eli onkohan tällainen vielä ihan normaalia? 🤔

En olis huolissani. Noin pieni vauva ei osaa vielä syödä liikaa, vaan antaisin syödä niin paljon kun jaksaa kerrallaan syödä. Ylimääräinenhän tulee sitten pukluna ulos jos niikseen tulee. :)

Meillä ainakin muistan kun helmikuinen -23 asui tuon ikäisenä tunnin joskus jopa 1,5h rinnalla vaan ottaen maitoa! Painon tulokin on oikein hyvä ja näin jälkikäteen oispa meidänkin lapsi ottanut painoa reippaammin alussa kun lähti niin aikaste liikkeelle, että sitten paino ei oikein tahtonut nousta ollenkaan, nyt sitten lähempänä 1v. ikää on tasottunut. :)

Eli rauhassa vain syötät vauvalle niin paljon kun vauva tahtoo maitoa, jokainen vauva kasvaa yksilönä ja jossain kohdassa se painokin varmasti tasaantuu ja saattaa jopa "laskea" kun tulee liikkuminen yms mukaan. Ellei neuvolassa olla huolissaan mistään, en olisi itsekään.

Neiti on nyt vajaan 3 vkon ikäinen ja tuntuu, että hän syö iltaisin aivan liikaa. Normaalisti päivällä menee 80-90 ml per ruokinta noin 2-3 h välein, mutta klo 18-00 välillä tankkaa aina yötä varten. Esim. eilen söi klo 18-23 välillä noin 3 dl. Nukkui tämän jälkeen tyytyväisenä klo 5 asti (välissä vaihdoin vaipan). Tämä oli pisin yhtenäinen unijakso sitten syntymän. Yleensä öisin nukkuu 3 h jaksoja, joiden välissä saa 80-90 ml maitoa. Voiko tuo ahne iltasyöminen olla haitallista? Ruokinta tapahtuu pääsääntöisesti korvikkeella, sillä multa ei tule tarpeeksi maitoa. Saa päivällä mun maidon pumpattuna tuttipullosta. Ollaan kyllä yritetty tarjota muutakin kun iltaitkeminen alkaa (tuttia, pidetty sylissä, silitelty, vaihdettu vaippa, jne.), mutta tuo ei rauhoitu ennen kuin saa maitoa. Ja silloin imee sitä hirveällä vauhdilla, aivan kuin ei olisi koskaan ruokaa saanutkaan. Painokin tuolla on noussut aika vauhdikkaasti: syntyessä 3,3 kg, sairaalasta lähtiessä 3,2 kg ja nyt noin 3,8 kg. Eli onkohan tällainen vielä ihan normaalia? 🤔

Meillä oli aika samanlaista, korvikkeella enimmäkseen mentiin alussa, ja itsekin mietin että syökö lapsi liikaa, tai siis syötetäänkö me liikaa

Ihan samanlaista oli, että ei rauhoittunut muuten kuin maidolla. Ja nuo syöntivälit oli samanlaisia, ja määrätkin.

Ja just tuo, että ihan kun ei olisi ruokaa saanutkaan. Hotkimisen takia meni usein jotenkin väärään kurkkuun, eli alkoi kakomaan kesken syötön. Tämä vaan korvikkeen kanssa. Tää on itseasiassa vähentynyt nyt, kun aloin miettimään

Muutenkin on sellainen että jos se ruoka ei ole tarjolla välittömästi, niin menee hermo ja hirmuinen itku alkaa

Nyt meidän vauva on kohta 6-viikkoinen, ja mulla on maidon määrä lisääntynyt. Korviketta menee tuo 90 ml edelleen, mutta ehkä 4-5 kertaa päivässä ja loput on rinnalla. Nyt on kolme yötä menty pelkällä tissimaidolla, ja herännytkin vaan kerran tai kaksi.

Olin kyllä itse valmis siihen että pelkällä korvikkella syötetään, ja se olisi ollut ihan ok, mutta kiva näinkin

En siis olisi huolissani sun tilanteessa, en usko että voit ylisyöttää vauvaasi, vaan jos hänellä on nälkä niin hän syö, ja jos ei ole, niin ei syö. Näin mä ainakin itse tän järkeilin, vaikka tottakai oli samoja ajatuksia itselläkin.

Meillä pikkunen söi ihan jäätäviä määriä vauvana (täysimetys joten määristä en tiedä, mutta usein pumpattua maitoa meni 120-160 ml kerrallaan 3 h välein niinä kausina, kun pullo kelpasi) ja kasvoikin alkuun ~1 kg kuukaudessa. Edelleen 1 v 2 kk syö ruokaa kun hevonen, kulkee plussakäyrällä ja on tosi sopusuhtainen🥰

Oletko kokeillut vauvan tahtista pullosta ruokkimista? Siinä maitoa saa alussa vähemmän kuten tapahtuu tissistäkin imiessä ... Kysy tarkempaa neuvoa neuvolasta tai imetyksen tuesta. Sairaalaankin saa soittaa jos joku mietityttää esim tuon mahd liian painon nousun suhteen
Mulla pieni söi noilla viikoilla lukuisia kertoja vrk tissiä ja viihtyi samalla pitkiä aikoja sylissä, etenkin iltaisin... Kaikenlainen läheisyys on tuolloin tärkeää, niinpä liian "helppo" ruokinta voi venyttää pikkumassua kuin huomaamatta sitä läheisyyttä tankatessa.

Oletko kokeillut vauvan tahtista pullosta ruokkimista? Siinä maitoa saa alussa vähemmän kuten tapahtuu tissistäkin imiessä ... Kysy tarkempaa neuvoa neuvolasta tai imetyksen tuesta. Sairaalaankin saa soittaa jos joku mietityttää esim tuon mahd liian painon nousun suhteen
Mulla pieni söi noilla viikoilla lukuisia kertoja vrk tissiä ja viihtyi samalla pitkiä aikoja sylissä, etenkin iltaisin... Kaikenlainen läheisyys on tuolloin tärkeää, niinpä liian "helppo" ruokinta voi venyttää pikkumassua kuin huomaamatta sitä läheisyyttä tankatessa.
Kokeiltiin jossain vaiheessa antaa maitoa Aventin Natural Response -tuttipulloista, mutta ongelmaksi muodostui se, että vauva väsähti imemiseen noin 20-30 ml jälkeen. Oli ehtinyt tottua sairaalassa helpompaan tuttipulloon, jolloin ei enää malttanut nähdä vaivaa vaikeamman kanssa. Tämä johti siihen, että vauva nukahti aina noin 15 minuutiksi, jonka jälkeen alkoi taas nälkähuuto. Kun annetaan maito hieman helpommasta tuttipullosta, saa kerralla vatsan täyteen ja nukkuu pidempään.

Ajateltiin alkuun itsekin, että vauva ehkä hakee iltaisin enemmän läheisyyttä. Mutta siinä vaiheessa kun mikään sylittely, silittely tai hyssyttely ei saanut sitä huutoa loppumaan, todettiin, että ehkä hänellä vaan on nälkä. Maidolla hiljenee ja rauhoittuu nukkumaan.

Aiempien vastauksien perusteella ehkä meillä ei ole mitään hätää ja tämä on normaalia. Neuvolatäditkään eivät ole sanoneet mitään pahaa painoon liittyen, todenneet vaan, että hyvin on kasvanut :)

Vauvathan syö eniten illalla.. Silloin tankataan sitä parasta, rasvaista maitoa kun koostumus iltaisin rasvaisin (jos siis imettää). Ja isommatkin vauvat syö iltaisin eniten. Ja jotkut aikuisetkin- itsekin nukun paremmin hyvin syöneenä😄

Usko myös omiin imetyskykyihin, olen jostain kuullut että rintamaidolla voi paremmin nälkä lähteä. Mullakaan ei tullut aluksi kuin tippa maitoa ja oli aluksi luovutettua maitoa lähinnä vauvan ruokavalio pari viikkoa. Mutta sitä omaa rupesi pikku hiljaa tulemaan kun pumppasin ja imetin ja pumppasin ja imetin. Anna vauvan imeä tissiä mahdollisimman paljon 'tutina', niin kyllä sieltä pitäis alkaa tulemaan 💗 Anteeksi jos neuvoin liikaa mutta luota itseesi💓 (ja tisseihisi😄)

Takaisin