Vasta eilen sain tietää

niukku

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmimammat 2018
Että tulisi välttää ulkomailta tuotuja majoneeseja, koska niissä on salmonella vaara raa'an kananmunan vuoksi ja meetvurstia raa'an lihan vuoksi... Näitä molempia oon kyllä syöny raskauden aikana ihan mielin määrin ja raskaus jo yli puolivälin. Tuntuu ihan järjettömältä tämä ei sallittujen ruoka-aineiden paljous. Miten teillä muilla, noudatatteko tarkkaan kieltoja?
 
Kyl mie oon vähä rajottanu syömisiä, esim. sulate- ja homejuustot jätin pois. Vihannekset tulee pestyä tarkemmin (varsinkin salaatti) sen toksoplasmoosiriskin takia (voi siis tulla mullasta) mut muuten oon ihan normisti syöny. Raa'assa munassa on tosiaan se salmonella riski vaikka ois kotimainenki muna, ja jos nyt ei kauheen tiukkaa tee majoneesista luopuminen nii aika pieni "uhraus" se taitaa kuitenki olla.. :) Meetvurstin oon jättäny pois ihan vaan se suolaisuuden takia, turvottaa muutenki jo ihan tarpeeks paljon.. :)
 
En noudattanut ihan kirjaimellisesti kaikkia suosituksia, mutta jatin ainakin pehmeat juustot, leikkeleet, maksamakkaran pois. Pari kertaa soin ihan alkuraskaudessa sashimia (tonnikala ja lohta). Epamaaraisista paikoista en mitaan syonyt, mutta en soisi vaikken olisi raskaanakaan.

Toisaalta tyoskentelin myos orgaanisen kemian laboratoriossa, mika ei kaikkien lahteiden mukaan ole kovin suositeltavaa...
 
Mä söin raskausaikana melkeinpä kaikkea, paitsi maksaa. Sushia söin, lähinnä lohinigireitä. Makit jätin pois sen levän vuoksi. Juustoja vedin kyllä antaumuksella, samoin majoneesia.
Eipä noita ohjeita nyt kannata niin orjallisesti noudattaa, maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle. Kyllä sitä aika monia ruokia saa syödä, joitakin kannattaa hieman rajoittaa.
Kuinka monen tunnette saaneen listerian noin niinkuin muutenkaan? Eli aika huono säkä täytyy olla, että sen saa. Saati sitten raskaana ollessa.
 
Itse odotan Espanjassa ja taalla ei edes mitaan kieltolistoja annettu, vaan sanottiin vain kaksi asiaa: kaikki kala ja liha tulisi syoda hyvin kypsennettyna ja kaikki vihannekset ja hedelmat hyvin pestyina.

Ravintoloissa en kuitenkaan ole plurauttanut ruokaani koko paivan tiskilla seissytta majoneesipurkin sisaltoa ja majoneesipohjaiset salaatitkin olen pyrkinyt jattamaan valiin. Olen kuitenkin ostanut kaupasta majoneesia ja kayttanyt sita ruuanvalmistukseen kotona.

Ja esim. juustojakin olen syonyt ihan estoitta. En ole kovin nipo ruuan suhteen.

Ei kannata murehtia turhaan Niukku.
 
Normaaliruokavaliotani muutin sen verran, että jätin homejuustot ja tuorejuustot pois. Muuten en juurikaan muutoksia tehnyt. Mustamakkaraakin söin ja heti sen jälkeen neuvolassa sanottiin, ettei sitäkään saisi syödä. Meni jo :D Tuommoista metvursti kieltoa kuullutkaan ja söin kyllä koko raskausajan myös sitäkin.
 
Oho, miekin kuulen nyt ekaa kertaa majoneesista ja meetvurstista. Ite olen välttänyt:
  • maksamakkaraa,
  • kuumentamatonta homejuustoa (ruuassa syön kyllä kuten ohjeen mukaan saa syödäkin),
  • pastöroimatonta tuorejuustoa (Creme bonjour on pastöroitu), tai jos kotimainen valmistaja takaa että voi syödä (Esim. Valion sivuilta löytyy kyllä hyvin tietoa)
Ja huom. välttänyt. Kaikkia näitä olen varmasti syönyt vähintään kerran raskauden aikana. Eniten kai hiertää maksamakkara, tekis hitosti mieli koko ajan, kerran-pari olen sortunut herkuttelemaan. Tietysti voi olla että jotkut asiat on jotenkin jo niin itsestään selviä etten niitä nyt tajua mainita.
:angel4
Itse odotan Espanjassa ja taalla ei edes mitaan kieltolistoja annettu, vaan sanottiin vain kaksi asiaa: kaikki kala ja liha tulisi syoda hyvin kypsennettyna ja kaikki vihannekset ja hedelmat hyvin pestyina.

Tämähän se paras ohjenuora on
 
Takaisin
Top