Vasenkätisyys - mihin sinä käytät vasuria?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Perjantaina 13.8. vietetään kansainvälistä vasenkätisten päivää!

Tiesitkö että vasenkätisyys saa aikansa jo raskauden aikana? Tai että kaksoset ovat yksösiä tai miehet hieman naisia useammin vasenkätisiä? Lue lisää artikkelista: https://www.vau.fi/vauva/vasenkatisyys-kehittyy-jo-kohdussa/ :)

Oletko sinä tai onko joku perheenjäsenesi vasenkätinen? Entä jos olet oikeakätinen, mihin kaikkeen käytät vasuria?

7v esikoinen on vasenkätinen.

Itse käytän yleensä vain vasenta kättä lasten kantamiseen. Äkkiseltään ei tule muuta mieleen.

Minäkin käytän vasenta kättä lasten kantamiseen (tai lapsen, esikoista ei enää paljoa kanniskella...) Sitten jos vasuri väsyy vauvan painoon teen sillä kaiken sen mitä sillä hetkellä pitää tehdä. Vaikeampiin juttuihin vaihdan tosin oikean käyttöön.

Mä oon aika pitkälti molempikätinen, aika tasapuolisesti käytän sekä oikeaa että vasenta kättä. Kirjoitan kyllä oikealla kädellä, joskus saatan huvikseni kirjoittaa vasurilla.

Minäkin olen vasuri. Myös veljeni on, vaikka molemmat vanhempamme ovat oikeakätisiä. Lasteni isä on myös vasuri, mutta kaikki kolme lasta tuntuvat olevan oikeakätisiä. Nuorin käytti alkuun vasenta, mutta se on nyt vaihtunut oikeaan. On kyllä pyritty ohjaamaankin enemmän oikean käyttöön, jos ei ole ihan vakiintunut kätisyys. Maailma on vain niin paljon helpompi oikeakätisille!

Minä olen vasen- tai molempikätinen. Kirjoitan/piirrän/pilkon yms. vasemmalla kädellä, mutta esimerkiksi laitan ripsivärit molemmin käsin, eli vasemmalla kädellä vasempaan silmään ja oikealla kädellä oikeaan silmään :)

Esikoinen( 7v) on ihan puhtaasti oikeakätinen, pienemmästä(1v4kk) en vielä tiedä. Tällä hetkellä vaikuttaa vasenkätiseltä.

Oma isäni on ihan puhtaasti vasenkätinen ja äiti oikeakätinen.

Ja kyllä, oikeakätisillä on helpompaa, vaikka onneksi mustekyniä ja vastaavia suttujuttuja ei Suomen kouluissa enää ole. Itse kirosin kouluaikanani kyllä esim. pesäpalloa

Kysytään vasenkätisiltä toisinpäin. :) Mitä teette oikealla kädellä? Harmillista kyllä että niinkin tavallinen valtavirrasta poikkeava asia tekee asioista vaikeampia.

Käsityöt olen virkkausta lukuunottamatta opetellut tekemään oikeakätisesti. Ohjeiden seuraaminen on huomattavasti helpompaa, kun ei tarvitse kääntää niitä peilikuvaksi. Töissä on monta työvaihetta, jotka on pitänyt opetella tekemään molemmilla käsillä työn nopeuttamiseksi. Tosin myös oikeakätiset ovat opetelleet tekemään ne vasemmallakin..

Vaikeinta on kääntää ajatusmaailma "oikealle". Minulle on luontevampaa tehdä moni asia eri suuntaan kuin oikeakätisillä. Esimerkiksi autokoulussa pyydettiin kääntymään oikealle ja jos en oikein kunnolla keskittynyt ohjeeseen, käännyin helposti vasemmalle. Onneksi opettajakin oli vasuri ja hän ymmärsi asian hyvin.. :grin

Olen vasenkätinen enkä koe vasenkätisyyttä mitenkään elämää hankaloittavana :joyful: oikeastaan ainoa pulma vasenkätisyydessä ikinä on ollut, että sain ala-asteella vasenkätisten sakset vaikka leikkaan oikealla kädellä. Opettaja perusteli sen sillä että koska kirjoitan vasemmalla niin sillä leikataan myös.:finger:

Oon periaatteessa kai "wannabe vasuri" koska teen melkeinpä kaiken oikealla , vasemmalla lähinnä kirjoitan , pyyhin ja syön..:hilarious:

Olen oikeakätinen, mutta käytän vasentakin kättä aika paljon. Esimerkiksi puhuessani puhelimessa pidän puhelinta aina vasemmalla kädellä, usein on laukku vasemmalla puolella jne. Lapsen kannan kuitenkin aina oikealla puolella, syön oikealla kädellä, kirjoitan ja piirrän jne... Vanhemmasta pojasta aluksi luulin, että hän on vasuri, koska piirsi ja söi aina vasemmalla. Nykyäänkin tekee niin välillä, mutta nyt käyttää enemmän oikeaa.

Pikkutarkoissa hienomotorisissa asioissa oikea käsi on ainoa joka toimii (vapaalla kädellä piirtäminen, kirjoittaminen, tikanheitto), mutta suurpiirteisemmät asiat onnistuu kummallakin kädellä (purkkien avaus, hampaiden tai hiusten harjaus, pallon heittely koiralle, pianon soittaminen, syöminen jne).. Tykkään jostain syystä ajaa autoa vas. kädellä ja huomaan joskus istuvani oikean käden päällä kun ajan. Sos. :oops:

Oon vasenkätinen, isän puoleinen tätini ja yksi hänen lapsena/serkkuni on myös vasenkätinen.
Ala-asteella ehkä koin vasenkätisyyden vähän hankalaksi kun vielä tavallaan opetteli hahmottamaan maailmaa, mutta meillä oli monta vasuria luokalla ja saatiin esim. pesikseen pari oikean käden räpylää ja minulla oli penaalissa omat vasenkätisen sakset. Lisäksi meillä ei ikinä pakotettu oikeakätiseksi - vaikka muistan äitini ja yhden käsityön opettajan vähän vihjailleen että voisi sitä oikeaa kyllä suosia.

Neulon ja virkkaan oikeakätisesti, ei niinkään sen peilikuvaefektin vuoksi vaan siksi ettei äiti ja kässänope osanneet/huomanneet opettaa vasenkätisesti. Ripsarit laitan minäkin vasemalla kädellä vasempaan silmään ja oikealla oikeaan.

Toisinaan olen harkinnut tilaavani itsellene jostain erikoiskaupasta vasenkätisen leipäveitsen, sillä leikkaan leipäpalat aina vinoon oikeakätisillä veitsillä jos terä on yhtään paksumpi :hilarious: Miehelläni tuo ärsyttää suunnattomasti.

Todennäköistä tietysti on että vauvasta tulee aikanaan oikeakätinen, mutta jos suosii vasenta kättä, kannustan ja tuen kyllä siinäkin.

Takaisin