Varpajaiset

Asteria

Piirimestaruustason postaaja
Moniko teistä jo kauhulla odottaa varpajaisten jälkeistä oman pesän tilannetta? Tänne voisi koota ajatuksia esim. seuraavista:

Jännittääkö miltä kotona näyttää kun tulet sairaalasta nyytin kanssa? (Ainakin kuvien perusteella moni teistä on laittanut kaiken tiptop valmiiksi vauvaa varten.) Käykö mielessäsi kenties kauhukuva vauvan kehdossa kuorsaavasta krapulaisesta miehesi ystävästä? Onko keittiössä löyhkäävä pullo poikineen ja tiskipino odottamassa juuri sinua?

Ajattelitko jotenkin yrittää vaikuttaa miehesi suunnitelmiin ja varpajaisten laatuun?

____________________________________________________________________
Minua ainakin jännittää minkälainen sotatantere koti on sairaala-aikana. Toivoisin etten stressaisi tämän takia, mutta ei vaan pysy mieli rauhaisana kun ei edes tiedä ketä mies on kutsumassa ja millaisia bileitä hän kaavailee. En kuitenkaan ole kehdannut ottaa asiaa puheeksi kun tuo varpajaistouhu tuntuu jotenkin niin tabulta. En halua pilata mieheltä tärkeää siirtymäriittiä hermoilemalla avoimesti jo etukäteen. Ja kyllähän hän aina siivoaa ja varsinkin kun on ollut vieraita. En epäile hänen hyvää käytöstään, mutta kun ei yhtään tiedä ketä tänne on tulossa. Salaa toivon että pippalot olisivat jossain baarissa...

Miehen veljen edellisissä varpajaisissa piti tilata ambulanssi kuljettamaan yhtä päänsä auki lyönyttä jo kuuden maissa... et semmottis.
 
Meidän iskä ei edes meinannu järkätä varpajaisia. ONNEKS!!!!!!!

Varmaan suurelta osin siitä syystä, et oon aina valittanu, että hän ei kertakaikkiaan osaa vetää viinaa kohtuudella, eikä sitä kautta osaa käyttäytyä baarissa. Maalailin jo kauhukuvia, miten hän örveltää jossain ja naurattaa naisia, ku ite oon laitoksella. Sanoi sit, et ei meinaa edes ottaa [:D][:D][:D][:D]
 
Meillä mies vietti eilen "varpajaisia" vaikkei vaavi oo vielä syntynyt.  Nyt oli hyvä sauma sille.

Mutta sitten jossain vaiheessa talvea varmaan mies haluaa pitää jonkin muotoiset ja silloin ois kyllä hyvä jos ne olis jossain muualla kuin täällä, että minä saisin olla rauhassa kotona vaavin kanssa, mutta kun meillä on paras paikka pitää niin melkein tuntuu että joudun lähtemään karkuun. [:D]
 
Meillä mies on perhehuoneessa mukana koko sairaalassaoloajan, joten silloin ei varpajaisia pidä. Pohdittiin, että joko pitää ne sitten viikon parin kuluttua jossain vuokramökissä tai sitten kokoaa pojat meidän kellariin. Sillä ehdolla lupasin, että se on ok, että meillä on muut ovet lukossa eikä tule kännissä naurattamaan mua. [:D]
 
taalla islannissa ei ole varpajais perinnetta, joten eipa ole tullut tuota pohdittua tietystikaan..
meillakin on perhehuone tyyppinen ratkaisu sairaalassa ja ollaan molemmat siella kunnes paastaan sairaalasta, jos kaikki menee normaalisti, eli jos ei tarvi olla sairaalassa 24h pidempaa.. mites onkos tama varpajaisperinne kovinkin yleinen tapa suomessa sitten?

[:)]
 
meilläkään mies ei pidä varpajaisia (onneks). ei oo pitänyt aiemmistakaan lapsista... ei kyllä olis nyt saumaakaan, kun sen pitää olla sit mun sairaalassaoloaika lasten kanssa (3 ja 1 v.). [;)]

maaru, kyllähän tuo varpajaisperinne vissiin täällä suomessa aika yleinen on, ainakin kaveripiirissä on varpajaisia pidetty. mielestäni aika hauskaa, kun osa kavereista (siis naispuoliset), ei oo voinut ymmärtää, miksi varpajaiset on vaan miehille. kaikkiin pirskeisiin sitä pitäis vissiin päästä mukaan...
 
varpajaisia täälläkin mietitään..itse odotan kauhulla kun miehellä on tapana vetää överit eikä järjen sanaa näy.

sairaala-ajan mies oli sairaalassa joten bileet on myöhemmin, hänen kaverinsa ovat suunnitelleet ensi perjantaita.
olisi paljon ihanampi jos jäisi väliin koko bileet. sanoin miehelleni että mielestäni nuo bileet kuuluisi mulle. minähän olen "odottanut lasta" enkä ole pämppäillyt 9kk toisin kuin hän josta olen ollut sitten huolissani, kun tuo todelisuuden taju tuntuu hänellä katoavan. ei hän ilkeä ole, tai että yrittäisi muita naisia tai mitään sellasta..on vaan niiiin ajattelematon ja ilman kontrollia... itsellä ei kyllä ole minkäänlasita halua lähteä mihinkään.en voisi edes kuvitella että lähtisin. ja jos jossain vaiheessa lähden muutamalle niin haluan että mieheni on mukana...

mutta saa nähdä..toivottavasti varpajaisilta menee saunoessa ja muutaman ottaessa..(toiveajattelua) paras olisi jos hänellä sattuisi olemaan vaikka töitä [;)] mutta ei taida toive toteutua heh..noh..minkäs voin..ei auta kun pelätä pahinta ja toivoa parasta
 
Kyllä varpajaisia on mietitty täälläkin jonkun verran,parempi ainakin jos  isä ei pitäis niitä kun oon synnärillä kun hän on ainut joka sinne tayssiin pääsee ees mua kattomaan,ja jos kovin juhlii pääseekö ees meitä kattomaan tai hakemaan pois..oon sanonu miehelle että voi pitää varpajaiset muualla kuin kotona esim kaupungilla koska me ei vauvan kaa sellaista meteliä suvaita[:@]
mutta en tie ees aikooko hän moisia juhlia pitää,ehkä yxin kotona ottaa sit..piiuska meillä kans isäntä ottaa sillain että  eipä hällä järki luista eipä sillä että tekis tyhmiä mut ottaa mielestäni liikaa että sama huoli on täälläkin[&:]mut katotaan..joo ja me mammat kyl ois ansaittu oikein kunnon pämppäjäiset tämän ruljanssin kunniaks,voi kumpa päästäis kaikki koolle vois olla aikas menoa[:D][:D]
 
Meillä avokki ei ollut edes ajatellut asiaa [:)] (tuskin edes tiesi, että semmosii vietetään!?).
Mä ainakin itse toivon, että viettävät kaveriporukalla jos aikaa ja mahdollisuus on. Tiedän avokkini
ja sen kaverit, ettei mitään paniikkia tarvi mielessä lietsoa. Täällähän istuvat, saunovat ja pelaavat
pelikoneilla. Mies esittelee ylpeenä saavutustaan eli flipperiä!!!! [:D][:D][:D] No, ehkei sentään [:)]
 
Minä tietenkin vähän hermostuin kun mies edes puhui varpajaisista....olin sairaalassa sillon ja kyllä vitutti koko ajatuskin ja kun ei oikein suostunut että niitä siirrettäisiin parilla viikolla kunnes me oltaisiin kotiuduttu.
Mutta koitti perjantai ja veljensä kanssa menivät lähipubiin istumaan iltaa, eli ottivat kaiketi melkoisen nätisti, joten no panic, kaikki meni hyvin vaikka mua seuraavana päivänä ärsyttikin katsoa krapulaista miekkosta sairaalalla[:@][:D] Olisin varmasti tullut laitokselta haulikon kanssa kotiin jos meidän asunnossa olis niitä varpajaisia vietetty...kun ei kuitenkaan osaa jälkiänsä siivota kunnolla ja se homma olis jääny mulle[:D]
 
Mullekin aika vieras perinne.. ei ole lähipiirissä tietääkseni kukaan viettänyt tällaisia juhlia.. Miehelle luultavasti vielä vieraampi juttu, joten tuskin aikoo mitään järjestää. Vaihteleekohan tämä perinne jotenkin paikkakuntakohtaisesti, vai onko vaan itseltä jäänyt jotenkin väliin...??[8D]
 
Minulle on selitetty, että varpajaisperinne tarkoittaa lähinnä sitä, että tuore isä vauvan varpaiden määrän laskettuaan (eli nähtyään jälkeläisensä ensi kertaa) tarjoaa miespuolisille kavereilleen konjakkia ja sikareita. Tämän rituaalin varpajaisten järjestäjä hoitaa sitten enemmän tai vähemmän sivistyneellä tavalla (riippuu kai aika paljon persoonallisuudesta ja juhlimistavoista).

Kun itse synnyin tapahtui kyseinen tarjoilu ilmeisesti isäni työpaikalla työpäivän päätteeksi. Ja silloinhan juotavaa ei vedetty kaksin käsin.

Mieheni on jo kauan sitten kysynyt että kai hän saa varpajaisissa polttaa sikarin vaik'ei muuten poltakaan. Muistaakseni vastasin että tottakai. Ja tiedän myös miten huonosti hän voi sen jälkeen. [:D] Saa kyllä pysyä sitten loitolla vähän aikaa. En kestä sitä hajua lainkaan.
 
Meillä varmasti vietetään, mutta ei kyllä silloin kun ollaan/olen sairaalassa (toiveena meilläkin perhehuone, mutta riippuu onko vapaana). Kaikki kaverit ovat pitäneet vasta myöhemmin eli tuo oli minulle uutta, että pidettäisiin silloin kun äiti lapsen kanssa sairaalassa.

Vuokraavat jostain saunavuoron eli ei pidetä kotona. Mutta eipä mies ole niitä vielä oikein suunnitellut, mutta varmasti pitää (pitääkin muistuttaa sitten syntymän jälkeen).
 
Meillä mies viettää varpajaisia kuun viimenen viikonloppu kaverinsa mökillä. Repisin kyllä perseeni jos viettäisi kotona sillon kun olen itse sairaalassa... Ymmärtää onneksi itse ettei olisi minusta mukavaa että hän ryyppää ja rellestää sillon kun minä olen sairaalassa ja kaipaan tukea. Plus vielä sekin että joutuisin ensimmäisenä kotiin tultuani siivoamaan juhlien jäljet..
Mietti jo tuota kuun viimeistä viikonloppuakin että malttaako olla yön ja seuraavan päivän pois kotoa, kun vauva on niin uusi juttu [:D]
 
Mun mielestä just paras hetki varpajaisille olisi ollut se, kun olin itse sairaalassa vauvan kanssa. Kun on lapsia kolme kotona, niin ei sellainen onnistu. Varpajaisia mies lähtee viettämään tässä jonkun viikon päästä, omille kotikonnuilleen. [:)]
 
Mä eilen kyselin mieheltä varpajaisista, eikä hän ollut vielä miettinyt koko asiaa. Saapa sitten nähdä mitä haluaa kun ehtii asiaa pohtimaan [;)]
 
Meillä mies ei pitäny esikoisen syntymän aikaan varpajaisia, eikä onneks pidä nytkään. On niin paljon odottanut tulokasta , et sanoi haluavansa viettää sen ajan pienokaisen ja isosiskon kanssa, eikä kaipaa krapulaa[:D] Sopii mulle!!! 
 
Elmiira,johan on hankala tilanne ja ymmärrän täysin että tuo saa tunteet pintaan,aika tylsää että miehet saa pitää moisen juhlan ja äiti jää sit kotiin haikein mielin,ja mies palaa sit kanttu vei kotiin ja sitäkin pitää sietää :) meidän isäntä pitää varpajaiset lauantaina ja mä jään yksin kotiin vauvan kanssa,tuskin siinä unta saa ennenkuin ukko on palannut siipi vinossa kotiin,saapa nähdä ...[:D][&:][:D]
 
Takaisin
Top